Skocz do zawartości

Przepisy ruchu drogowego.


hak64

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 17.04.2019 o 14:24, hak64 napisał:

Komu mandacik? 

 

 

A co ze znakiem nakazującym jazdę prosto i z prawego pasa skręt w prawo?

Pytam, bo mam wątpliwości. 

Pomijając ewidentnie brawurową jazdę pana filmowca, to jakoś nie do końca jestem pewny, czy wina jest w 100% jego.

I jeszcze jedno, nawet zampominając o tym znaku nakazu, to czy kierowca taxi nie powinien zjechać do linii środkowej z zamiarem skrętu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego, przede wszystkim mylisz znaki nakazu z uzupełniającymi (nakazu są okrągłe /strzałka na niebieskim tle, wskazująca wymagany sposób jazdy przed lub za znakiem/). Znaki uzupełniające (w tym przypadku F-10) wskazują kierunki jazdy na najbliższym skrzyżowaniu z wyznaczonych pasów ruchu. Jak się przyjrzysz, to zapewne zauważysz, że kawałek dalej stoi znak D-1 (wskazujący że jedziesz drogą z pierwszeństwem) a poniżej masz znak B-21 (zakaz skrętu w lewo na najbliższym skrzyżowaniu). Taksówkarz prawidłowo wykonywał więc manewr skrętu w lewo (lub zawracania) w miejscu gdzie taki manewr był dopuszczalny (linia przerywana, P-1).

18 godzin temu, BartZ napisał:

czy kierowca taxi nie powinien zjechać do linii środkowej z zamiarem skrętu?

Powinien i w chwili, gdy "filmowiec" go zauważył, taksówkarz właśnie zjeżdżał do osi jezdni sygnalizując zamiar skrętu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, hak64 napisał:

Kolego, przede wszystkim mylisz znaki nakazu z uzupełniającymi (nakazu są okrągłe /strzałka na niebieskim tle, wskazująca wymagany sposób jazdy przed lub za znakiem/). Znaki uzupełniające (w tym przypadku F-10) wskazują kierunki jazdy na najbliższym skrzyżowaniu z wyznaczonych pasów ruchu. Jak się przyjrzysz, to zapewne zauważysz, że kawałek dalej stoi znak D-1 (wskazujący że jedziesz drogą z pierwszeństwem) a poniżej masz znak B-21 (zakaz skrętu w lewo na najbliższym skrzyżowaniu). 

Dobra, to jest dla mnie jasne. Oczywiście nie chodziło mi o znaki nakazu tylko infromację o kierunku jazdy, mój błąd.

 

2 godziny temu, hak64 napisał:

Powinien i w chwili, gdy "filmowiec" go zauważył, taksówkarz właśnie zjeżdżał do osi jezdni sygnalizując zamiar skrętu.

No dla mnie to wyglądało jak skręt bezpośrednio z prawego pasa, ale to jest zapewne kwestia interpretacji nagrania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, BartZ napisał:

dla mnie to wyglądało jak skręt bezpośrednio z prawego pasa, ale to jest zapewne kwestia interpretacji nagrania.

Nie przepadam za wróżami i staram się unikać opiniowania z wykorzystaniem sztuk tajemnych, ale dla mnie to wygląda na manewr zawracania i nie tyle z prawego pasa, co z zatoczki postoju TAXI, czyli bezpośrednio po włączeniu się do ruchu. Niemniej manewr taksówkarza był prawidłowy, bowiem w chwili jego rozpoczęcia miał obowiązek ustąpienia pierwszeństwa wyłącznie kierującemu Volvo, a filmik nie wskazuje, by mu w jakikolwiek sposób zagroził. Być może policjanci obsługujący zdarzenie na miejscu uzyskali więcej istotnych informacji i decyzję o nałożeniu mandatu podjęli w oparciu o zeznania uczestników i świadków zdarzenia. Ja swoją opinię wyrażam na podstawie oceny przebiegu zarejestrowanego zdarzenia i nie widzę niestety żadnych okoliczności wskazujących na wyłączenie lub ograniczenie winy wyprzedzającego "filmowca". 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, hak64 napisał:

Być może policjanci obsługujący zdarzenie na miejscu uzyskali więcej istotnych informacji i decyzję o nałożeniu mandatu podjęli w oparciu o zeznania uczestników i świadków zdarzenia

Pewnie tak. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

rozkimna.jpg.d93608cea6b133db4be4fd8d9143952d.jpg

 

 

Chciałem się upewnić, skręcam w prawo (zatrzymując się wpierw przed przejazdem rowerów/ścieżką rowerową, przejściem). Na przeciwko też jest jednokierunkowa, typ skręca w lewo.

Obowiązuje zasada prawej ręki i mam przed nim pierwszeństwo? Dobrze rozumuję?  Bo po raz kolejny na mnie wymuszają :/

 

 

Edytowane przez dako
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, dako napisał:

Chciałem się upewnić, skręcam w prawo (zatrzymując się wpierw przed przejazdem rowerów/ścieżką rowerową, przejściem). Na przeciwko też jest jednokierunkowa, typ skręca w lewo.

Obowiązuje zasada prawej ręki i mam przed nim pierwszeństwo? Dobrze rozumuję?  Bo po raz kolejny na mnie wymuszają :/

Ja to rozumiem w ten sposób, jak na rysunku poniżej - z tego co widzę na mapie google'a, to Andersa dochodzą do Armii Krajowej i obydwie mają znak STOP. Są więc drogami podporządkowanymi do Armii Krajowej. A więc jeśli skręcasz w prawo, to masz pierwszeństwo przed tym z naprzeciwka. Jeśli skręcałbyś w lewo i on w tę samą stronę - musiałbyś go puścić (prosta zasada "nieprzecinania" toru jazdy).

 

Inna sytuacja byłaby, gdybyś wyjeżdżał z drogi wewnętrznej, ale tu nie widzę nigdzie takich znaków.

00070D22KGJFFYHL-C122-F4.jpg

Edytowane przez Dj Brabus
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, dako napisał:

Na przeciwko też jest jednokierunkowa, typ skręca w lewo.

Obowiązuje zasada prawej ręki i mam przed nim pierwszeństwo? Dobrze rozumuję? 

Tak.

Częstym błędem jest traktowanie STOPu jako znaku "niższej" kategorii od znaku Ustąp pierwszeństwa.

Ich znaczenie jest takie samo, z tą tylko różnicą, że Ustąp pierwszeństwa nie wymaga bezwzględnego zatrzymania.

  • Dzięki! 1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak też myślałem, czyli dobrze ze obtrąbiłem (koleś poszedł prawie na czołówkę z Porsche, bo zajął sobie na ostro lewy pas po skręcie w lewo, w ulicę dwukierunkową.

Dodam, że  mam podobnie u siebie na osiedlu ze znakiem strefa ruchu i tam cierpliwie czekam aż wszyscy przejadą. Wiadomix.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja ostatnio zwątpiłem w swoją wiedzę   jak po zmianie organizacji ruchu o tutaj https://www.google.pl/maps/@51.7311743,19.62892,3a,75y,192.93h,87.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0YnYOuI3x_0pNkYTFoXIJg!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl chcąc skręcać w lewo zjeżdżałem do lewej krawędzi (zrobili jednokierunkową) a pacjenci z prawej strony też jednocześnie jak ja chcieli skręcać w lewo i trąbili na mnie. Za pierwszym razem myślałem że na kogoś innego, za drugim razem myślałem że przez pomyłkę ale za 3 i 4 razem sie zastanawiałem czy aby dobrze skręcam a za 5 8 czy któryś tam  już mnie zdenerwowali i zatrzymałem się około 100 m dalej na awaryjnych i wyszedłem z auta i podszedłem do trąbiącego z zapytaniem dlaczego na mnie trąbił to odpowiedź mnie zwaliła z nóg "Bo Pan się wpycha przede mnie  a ja będąc po prawej stronie mam pierwszeństwo"  a na moje pytanie jak według kodeksu drogowego należy wykonać manewr skrętu w lewo na ulicy jednokierunkowej o 2 pasach ? " na pewno nie tak jak Pan i nie docierało do niego że musi zjechać do lewej krawędzi. Postaram się dziś nagrać bo na bank po raz 15 czy 20 będzie to samo (straciłem już rachubę) bo debile nie znają przepisów i kolejny będzie na mnie trąbić zapewne dziś :biglol:

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, ipsx82 napisał:

chcąc skręcać w lewo zjeżdżałem do lewej krawędzi (zrobili jednokierunkową) a pacjenci z prawej strony też jednocześnie jak ja chcieli skręcać w lewo i trąbili na mnie.

Zrób może jakiś szkic sytuacyjny, bo Twój opis jest niezrozumiały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w 3 strony , lewo prawo i na wprost. Po zmianie organizacji ruchu na tymczasowo o czym informują znaki bo przed remontem była to 2 kierunkowa.

Edytowane przez ipsx82
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybacz kolego, ale trąbiący mieli rację. Macie obaj równorzędną sytuację i obaj wykonujecie manewr skrętu w lewo, ale Ty ustępujesz pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się z prawej.

Art. 22. ust. 4 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym:  Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu , na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

16 minut temu, hak64 napisał:

Wybacz kolego, ale trąbiący mieli rację. Macie obaj równorzędną sytuację i obaj wykonujecie manewr skrętu w lewo, ale Ty ustępujesz pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się z prawej.

Według Art. 22 który przytaczasz jesteś w błędzie bo przed ustępem 4 jest ustęp 2 punkt 2 który określa jasno i  czytelnie że: 

2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:  

1) do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;  

2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.  

A to co przytaczasz ma się do sytuacji jak by z naprzeciwka ktoś chciał skręcić w ten sam kierunek co ja i wtedy ja muszę mu ustąpić 

 

5 minut temu, blejzu napisał:

@hak64 pojazd na prawym pasie ma prawo z niego skrecic w lewo. tzn. nie obowiazuje go Art. 22. 2?

Oczywiście że obowiązuje i jest wyżej w hierarchii ustawy. Ale tak szkolą kierowców że później strach jeździć, bo na pytanie dlaczego nie zjechał do krawędzi lewej trąbiący już nie był w stanie odpowiedzieć bo tego przepisu nie znał.

Edytowane przez ipsx82
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, ipsx82 napisał:

Według Art. 22 który przytaczasz jesteś w błędzie bo przed ustępem 4 jest ustęp 2 punkt 2

Niestety, ale to Ty jesteś w błędzie. Tego z prawej można by ( w przypadku kolizji) uszczęśliwić mandatem za niestosowanie się do cytowanego wyżej przepisu, ale za samą kolizję punkciki i mandacik otrzyma kierujący, który nie ustąpił pierwszeństwa pojazdowi wjeżdżającemu na pas ruchu z prawej strony. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

za samą kolizję punkciki i mandacik otrzyma kierujący, który nie ustąpił pierwszeństwa pojazdowi wjeżdżającemu na pas ruchu z prawej strony. 

A jeżeli jednokierunkowa nie ma linii rozdzielającej (np. Irysowa / Al. Lotników w Warszawie)?

a87151f5882b45f9a122258f84d22ed0.jpg

Zjeżdżając do lewej krawędzi zostawia się tam dość miejsca, żeby drugi samochód się zmieścił do skrętu w prawo. Czy ktoś zajmujący miejsce po prawej zyskuje pierwszeństwo nad czekającymi do skrętu w lewo przy lewej krawędzi i ma prawo legalnie objechać kolejkę stojących zgodnie z ustawą i logiką/uprzejmością?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba tutaj mamy akurat od 30 sekundy o skręcaniu w lewo z szerokiej ulicy jednokierunkowej:
 
@Hak64 : Dałbyś mandat nagrywającemu skręt, o ile dobrze rozumiem wcześniejsze wpisy.
Pan Expert tym razem opowiada się za moim rozumieniem sytuacji. Taksówkarz z mercedesa i białe BMW skręcają nieprawidłowo i byłyby winne ewentualnej kolizji.
To kto nie ma racji?

I pytanie natury ogólnej. Czy gdyby ta droga jednokierunkowa miała więcej niż dwa pasy wyznaczone, to nadal z prawego można skręcić w lewo, i to mając pierwszeństwo nad skręcającymi w lewo przy lewej krawędzi? Albo nawet nad tymi, którzy ze środkowego pasa zechcą jechać na wprost przez skrzyżowanie?

Kolega@Hak64 niekiedy wprowadza u mnie dyskomfort w przekonaniu, że coś robię prawidłowo. Nie mam nic przeciwko być zmuszonym do myślenia i rewidowania poglądów. W tym przypadku także, wiec chciałbym zrozumieć dlaczego miałbym przyjąć „mandacik”.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja już kiedyś pisałem że kolega @hak64 jest oderwany od rzeczywistości i żyje przepisami kiedy sam pracował w drogówce w czasach gdzie nie było dyskusji z władzą i kierowca potulnie przyjmował mandat od wyroczni , sądu i kata jednocześnie w jednej osobie bo nie miał prawa podważać błędnej interpretacji. Jak już wcześniej pisałem hierarchia zapisu w kodeksie drogowym wyklucza pierwszeństwo gościa jadącego w tym samym kierunku co my i skręcającego w tą samą stronę co my na jednokierunkowej gdzie mieszczą się dwa i więcej pojazdów. Przepisy nie mogą nawzajem się wykluczać bo by to prowadziło do chaosu,  który wprowadza też kolega @hak64 w tej konkretnej dyskusji. Jak sami zauważyliście by ta reguła prawej reki pozwalała wyłudzać odszkodowania od tych jadących prawidłowo od lewej krawędzi.  Koledze @aflinta dziękuje za wstawienie linku z omówieniem Pana Dworaka   i faktycznie jest to analogiczna sytuacja do tych moich codziennych od czasu remontu i zmiany reorganizacji ruchu.

 

Edytowane przez ipsx82
  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, hak64 napisał:

Wybacz kolego, ale trąbiący mieli rację. Macie obaj równorzędną sytuację i obaj wykonujecie manewr skrętu w lewo, ale Ty ustępujesz pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się z prawej.

Art. 22. ust. 4 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym:  Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu , na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony .

 

:facepalm:

Zdajesz sobie sprawę, że z lewego pasa można pojechać również na wprost.

I jadąc na wprost mam obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi skręcającemu z prawego pasa w lewo ?!

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...