Skocz do zawartości

Róznica między S-AWD ( subaru ), Quattro, 4Matic A Xdrive:)


eMTe

Rekomendowane odpowiedzi

nie chcę Cię martwić ale w tej rozmowie z dzarmadzi jesteś ... skazany na pożarcie :mrgreen:

Obawiam się, że masz rację :mrgreen:

Coś mi chodzi po głowie, że ktoś gdzieś w sposób bardzo przystępny opisał poszczególne rodzaje napędów, wyjaśniając jednocześnie działanie dyferencjałów i ich blokad :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mkur,

nie chcę Cię martwić ale w tej rozmowie z dzarmadzi jesteś ... skazany na pożarcie :mrgreen:

Plus jest taki, że możesz się sporo dowiedzieć w temacie napędów.

 

 

uwielbiam takie wtopy :mrgreen:

 

 

 

 

jarmaj miło Cię znowu "zobaczyć" i poczytać 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli już chcesz mówić o tym, co spowodowało popularność i rozwój AWD, to jest to tylko i wyłącznie Audi Quattro i jego sukcesy w rajdach. I to od tego momentu zaczął się rozwój czterołapów.

 

Innymi słowy napęd Subaru był wymyślony wcześniej ale może być traktowany jako niszowy. Natomiast popularyzacja AWD nastąpiła dzięki Audi. Dobrze rozumiem? :wink:

 

Rozumiem też, że każda firma wymyślała swoją technologię AWD i te systemy są autorskie? Czy napęd Subaru lub Audi jest klonem Jensena albo jeszcze czegoś innego?

 

Ps. Tu podobno występuje Jensen :arrow:

 

No i tu :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=QQjok3rY4JQ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat Jensen miał to trochę podobnie rozwiązane jak potem Sierra i Escort Cosswort - napęd na wał idący do przedniego dyfra był przekazywany łańcuchem.

 

Czyli Subaru i Audi użyły swoich pomysłów na AWD?

 

BTW - fajnie ten Jensen wygląda. :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W latach 70-tych subaru było niszowe ale jensen jeszcze bardziej.

 

Poza tym FF sprzedawał się w minimalnych ilościach a Leone było

jednak po prostu kompaktem.

 

Każdy chwali swoje, jasne, jednak to pomysły i konsekwencja FHI

zainspirowała innych do wdrażania "4x4" do zwykłych aut, na pewno

nie jensen, który upadł :mrgreen:

 

quatro robiło szał,owszem, ale po pierwsze było technicznie zupełnie czymś

innym niz późniejsze wcielenia by audi a po drugie było kojarzone czysto

sportowo. Obecne "quatro" to tylko i wyłącznie marketingowy chwyt mający

na celu spijanie tamtej właśnie śmietanki, jakkolwiek torsen nie byłby wspaniały.

 

Co innego s-awd subaru - nieprzerwanie rozwijana myśl inżynierska właśnie od

czasów pierwszego Leone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W świetle powyższego haldex to nie jest AWD tylko właśnie 4x4, gdyż haldex dopina drugą oś (przeważnie tylną) tylko i wyłącznie w momencie uślizgu ergo nie jest to stały napęd wszystkich kół tylko dołączany, aczkolwiek w pełni automatycznie i podobno w haldexie 4 baaardzo szybko.

Napęd wszystkich kół to napęd wszystkich kół, niezależnie od tego jak jest realizowany. Terenówki też maja przecież dołączany napęd jednej osi. Z książkowego punktu widzenia nie ma rozgraniczenia na AWD i 4x4. Jest po prostu napęd wszystkich kół realizowany różnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Haldex tylko z założenia dopina drugą oś bo taka była jego pierwotna konstrukcja, różnica prędkości obrotowych przedniej i tylnej osi uruchamiała pompę oleju, która zwiększała ciśnienie oleju w sprzęgle wielopłytkowym. Zwiększające się tarcie w sprzęgle wyrównywało prędkości obrotowe przenosząc moment na oś o większej przyczepności. Obecnie Haldex ma pompę zasilaną eleketrycznie i elektronicznie sterowaną więc ciśnienie w sprzęgle może być regulowane niezależnie od prędkości obrotowych poszczególnych osi. Możemy zatem tak ustawić algorytm sterowania, że na podstawie wielu czynników: prędkość pojazdu, prędkość obrotowa silnika, przyspieszenia poprzeczne, położenie koło kierownicy itp itd układ może w określonym stopniu przenosić moment na drugą oś.

 

Co do Torsena i wiskozy to niestety ale wiskoza musi ustąpić miejsca torsenowi, który z racji tego, że jest przekładnią zębatą ma większą sprawność od wisko. Dodatkowo ze względu na zasadę działania jest bardziej przewidywalny od wiskozy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można tylko jeszcze raz polecić:

 

http://www.wojdas.24x7.pl/naped.html

 

- niezawodne kompedium wiedzy :mrgreen:

 

Co do tego co "prawdziwe" a co nie - pozostawmy może to dziennikarzom ...

 

W naszym kraju niestety dość mocno pokutują kiepskie gazetowe kalki -

- np volvo awd - to "napęd na cztery koła", a skoda 4x4 - "to jest śmieszne" ...

 

Choć to taki sam haldex :mrgreen:

Co nie zmienia faktu że haldex w saabach jest lepszy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie Haldex ma pompę zasilaną eleketrycznie i elektronicznie sterowaną więc ciśnienie w sprzęgle może być regulowane niezależnie od prędkości obrotowych poszczególnych osi. Możemy zatem tak ustawić algorytm sterowania, że na podstawie wielu czynników: prędkość pojazdu, prędkość obrotowa silnika, przyspieszenia poprzeczne, położenie koło kierownicy itp itd układ może w określonym stopniu przenosić moment na drugą oś.

.

 

 

Skoro tak, to czy da się takiego haldexa zacipowac, żeby napęd szedł stale na obydwie osie? Szczgólnie w takim A3 3.2V6. :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że post jest na tyle merytoryczne, że jego miejsce pochodzenia dla włodarzy tego Forum powinno być neutralne

 

Niewątpliwie 8)

 

Skoro tak, to czy da się takiego haldexa zacipowac, żeby napęd szedł stale na obydwie osie? Szczgólnie w takim A3 3.2V6.

Pewnie można, tylko z uwagi na brak centralnego dyfra będzie to cały czas "lock"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro tak, to czy da się takiego haldexa zacipowac, żeby napęd szedł stale na obydwie osie? Szczgólnie w takim A3 3.2V6.

Pewnie można, tylko z uwagi na brak centralnego dyfra będzie to cały czas "lock"

 

Czyli dlugo nie pojezdzi, fakt.

 

Swoja droga, swita mi ze stare volvo (kanciaki V70 AWD na bank) mialy tez wiskoze, w czym jest ona gorsza od wiskozy subarowej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to po Audi zaczęły błyskawicznie powstawać kolejne wyczynowe konstrukcje 4WD, ich cywilne odpowiedniki i tak poleciało. I dalej to są lata, kiedy Subaru było w zasadzie nieznaną marką.

 

Czyli nasuwa sie pytanie, na ktore trudno jednoznacznie znalezc odpowiedz: kiedy scooby stal sie popularny. :wink:

 

Czytajac powyzsze extremista postawil by wniosek, ze Subaru zawdziecza swoj rozwoj i popularnosc Audi. :wink: :mrgreen:

 

Jednoczesnie obok dwu powyzszych karkolomnych twierdzen gdzies na orbicie kraza dwie magiczne daty: 1972 (to oczywiste) i 1996 (AWD jako standard).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...