Jump to content
TP_S

Czy S-AWD faktycznie jest przereklamowane...?

Recommended Posts

Niedźwiedź, o 20 luty 2013 - 14:24, powiedział: A najnowszy to nie jest czasem V gen? Jest zapowiedziany, jest specyfikacja http://www.borgwarne... PRINT 6-11.pdf ale chyba kupić go jeszcze nie można. Do najnowszego Audi S3 z tego co czytałem (o ile nie jest to kaczka dziennikarska) jest montowany Haldex IV gen. Może się pojawi w nowym Golfie mk7 (?).

Jest już na rynku w Volvo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racja o Volvo zapomniałem, edytuje już posta, to akurat był szczegół, bo Haldex V gen. dużo w temacie nie zmienia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No fakt. Czytalem z (nie)zrozumieniem ;)

A co z Sunny GTi-R , Celica GTFour, Toyota Caldina GT i Lancia Delta wtedy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

(...) Celica GTFour, Toyota Caldina GT (...)

torsen tylko z tylu, po srodku - wiskoza

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, ale jest po środku i jakoś tam rozdziela.

daddykubs tak, te auta też, ale biorąc pod uwagę, Mitsuishi Evo, GTi-R, GTFour, HF 4WD,HF Integrale 8v,HF Integrale 16v,HF Integrale Evo 1, HF Integrale Evo 2, jakoś one nie pasują do wielkoseryjnej produkcji. Znalazłem jeszcze jedno auto, Toyota RAV4 I i chyba II gen. Później z jakiegoś powodu zrezygnowano i zastosowano rozwiązanie ze sprzęgłem na wale.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaguar wprowadza AWD w XJ i XF. Zasada dzialania podobna jak w xDrive od BMW czyli sprzeglo wiskotyczne ktore rozdziela moment miedzy osiami. Elektronika jednak jest inaczej zaprogramowana: w trybie normalnym jedynie przy predkosciach ponizej 10kmh, 10% momentu przekazywane jest na przednia os, niejako jako wspomaganie startu przy niskiej przyczepnosci. Przy wyzszych predkosciach jest znowu typowo RWD. Podobnie w trybie "Dynamic", z ta roznica, ze zmiany biegow sa bardziej dynamiczne i samochod szybciej reaguje na gaz. Dopiero w trybie "Winter" caly czas przekazywane jest 30% na przednia os, w zaleznosci od warunkow az do 50%.

 

Jaguar-XJ-3-0-AWD-Fahrwerk-19-fotoshowImageNew-4970d3f8-653355.jpg

Tlumaczenie, od lewej: czujnik cisnienia hamowania, czujnik skretu kol, przedni dyferencjal, skrzynia rozdzielcza z TCCM, tylny dyferencjal, czunik predkosci (przy kazdym kole).

Share this post


Link to post
Share on other sites

a to - kwestia napędu czy raczej kolosalnej masy rozłożonej po amerykańsku?

Share this post


Link to post
Share on other sites

a to - kwestia napędu czy raczej kolosalnej masy rozłożonej po amerykańsku?

Albo po amerykańsku miękkiego zawieszenia o dużym skoku...

Share this post


Link to post
Share on other sites

widac jaki miekki i duzy skok. praw fizyki nie oszkasz wysoki srodek ciezkosci, duza masa to duze sily odsrodkowe. nic dziwnego ze auta typu X3, X1 sa twarde jak deski i malo komfortowe

Share this post


Link to post
Share on other sites

a to - kwestia napędu czy raczej kolosalnej masy rozłożonej po amerykańsku?

 

aż mi ciarki przeszły :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

czy w nowym Foresterze nie bylo podobnie ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Level niżej. W Forku opony wytrzymywały :biglol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nie aż tak to nie,mamy to gdzieś na forum.

W tym jeepie jako pasażer to bym sie zrzygal,a jako kierowca zesrał ze strachu.Dla mnie bmw i wszelkie utwardzone zawiasy są the best.

 

Junior jak jeszcze rozkminisz czy mini all 4 ma haldexa czy x drive to będę wdzięczny

Share this post


Link to post
Share on other sites

DEL

Edited by QbaqBA

Share this post


Link to post
Share on other sites
Junior jak jeszcze rozkminisz czy mini all 4 ma haldexa czy x drive to będę wdzięczny

 

efekt podobny jak xDrive: standardowy rozdzial to 50/50, ale moze do 100% przekazywac na jedna z osi. Znalazlem fajne schematy, poprosze zielone strzalki: rep_up.png:P

 

MINI-All4-Funktionsweise-01.jpg

MINI-All4-Funktionsweise-02-655x491.jpg

 

MINI-All4-Funktionsweise-03-655x491.jpg

 

MINI-All4-Funktionsweise-04-655x492.jpg

 

MINI-All4-Funktionsweise-05-654x490.jpg

Edited by Than_Junior

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@Than_Junior, dzięki ,super:)

Czyli haldexa tam nie ma.A może jest jako All4 cluth? :huh: Inaczej to wygląda niż w Xdrive.Jakby ktoś mądry to zinterpretował byłoby fajnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ma troche zajezdza haldexem ale x-drive tez ma cos z elektromagnetycznym dolanczaniem. Wszystko zalezy od ilosci sensorow (input) i Software

 

Junior zeby nie wyszlo ze tajemnice firmy wykradasz :P

ale dzieki dalem +1

Edited by haubi65

Share this post


Link to post
Share on other sites

ma troche zajezdza haldexem ale x-drive tez ma cos z elektromagnetycznym dolanczaniem. Wszystko zalezy od ilosci sensorow (input) i Software

 

 

no niby tak,ale na tyle na ile się nie znam;):D to nie widzę tam drugiego wału na przód,czyli napęd początkowo idzie do przodu?czy nie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kluczowy jest ten PTO, czyli jakaś tam przekładnia (zębatka i przekładnia stożkowa), która napędza wał ze sprzęgłem. Czyli to tył jest dołączany w najprostrszy sposób, a w jakim stopniu to już zależy od sprzęgła. Czyli podobny układ jak w przypadku aut z Haldex z silnikiem poprzecznym (dla odróżnienia od Haldex w Veyronie i Aventadorze :P ) lub nowy Mercedes klasy A. xDrive z kolei napędza tył i dołącza przód, ale to już chyba wszyscy wiedzą.

Edited by JJacek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kluczowy jest ten PTO, czyli jakaś tam przekładnia (zębatka i przekładnia stożkowa), która napędza wał ze sprzęgłem. Czyli to tył jest dołączany w najprostrszy sposób, a w jakim stopniu to już zależy od sprzęgła. Czyli podobny układ jak w przypadku aut z Haldex z silnikiem poprzecznym (dla odróżnienia od Haldex w Veyronie i Aventadorze :P ) lub nowy Mercedes klasy A. xDrive z kolei napędza tył i dołącza przód, ale to już chyba wszyscy wiedzą.

ok,dzięki,tylko jeszcze ciekawe co wykrywa uslizgi ,hydraulika czy elektronika,no i chyba inicjalny rozkład mom. Jest 50/50?zdale sie że tak podają,dodatkowo jest możliwe 100% na tył więc to nie zachowuje sie jak klasyczny haldex .

PS.Moje myśli krążą ciągle przy mini cm S all4....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę, że od czasu wiskozy w Golfie II i III i systemu z pompą hydrauliczną w I gen Hondzie CR-V nie ma systemów nie korzystających z elektroniki w tego typu rozwiązaniu (dołączany tył poprzez sprzegło). Haldex każdej generacji i podobne systemy w innych firmach korzystają w mniejszym lub większym stopniu z elektroniki, przy wykrywaniu poślizgu jak i spinaniu sprzęgła.

Ten inicjalny rozkład momentu 50/50 jest gdzieś opisany w oficjalnych dokumentach? Widziałem jakieś artykuły, ale nie ma tej informacji na powyższych schematach (jest tylko 'up to 50% of engine torque to rear axle in normal conditions'). Haldex tak samo może dać 100% na tył w 'slippery conditions' i to bardziej zależy od tych warunków niż od mechanizmu, po prostu przy spiętym mechaniźmie jak pod przednimi kołami jest np lód a pod tylnymi asfalt to tak właśnie będzie. Poza tym jak ktoś chce mieć inny rozkład momentu w autach z Haldexem może zawsze sobie sprezentować sterownik HPA do Haldexa II i IV generacji, poniżej wykresy:

szary - OEM (przy 6200 obr/min, jest jakieś 70/30 pod obciążeniem)

niebieski - tryb sport (przy 6200 obr/min, 62/38)

czerwony - tryb race, jak widać zbliża się do 50/50

haldexoverlay.jpg

 

tutaj wykres rozkładu dla seryjnego sterownika Haldexa IV generacji, działa prawie jak tryb Sport w gen II:

WEB002.jpg

 

W ramach ciekawostki kolejny systemu z nowego Mercedesa A i CLA, podobny do Haldexa i tego systemu w Mini:

mercedes-details-new-4matic-front-biased-awd-system-for-cla_1.jpg

mercedes-details-new-4matic-front-biased-awd-system-for-cla_2.jpg

 

mercedes-details-new-4matic-front-biased-awd-system-for-cla_3.jpg

 

401256_6662_xl_2013-mercedes-benz-cla-tech-1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@JJacek, dzięki za analize.

czy w takim razie to zdanie:"'up to 50% of engine torque to rear axle in normal conditions'). " nie świadczy o inicjalnym rozkładzie mom.50/50?

 

Wygląda na to że all4 Clutch to ich własny patent.

Uparcie się dopytuję o te różnice,bo we wszystkich testach i odczuciach kierujących ten system z Mini sprawdza się bardzo dobrze,tylko nie wiem czy to też nie jest efekt mniejszej masy i dobrego rozkładu ciężaru ale chyba też dużym możliwościom płynnej zmiany mom. aż do 100% na tył a 50 na start.

Wyczytałem też powątpiewania niektórych jak to nazwano-praktyków warsztatowych ,którzy twierdzą że w haldexie z racji jego budowy,nie ma możliwości przekazania 100% na tył.

 

Nie mam pewności,ale w nowej generacji CRV nie ma żadnej zmiany sposobu napędu 4x4-niestety.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@JJacek, dzięki za analize.

czy w takim razie to zdanie:"'up to 50% of engine torque to rear axle in normal conditions'). " nie świadczy o inicjalnym rozkładzie mom.50/50?

Nie, z językowego punktu widzenia wręcz przeciwnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@JJacek, dzięki za analize.

czy w takim razie to zdanie:"'up to 50% of engine torque to rear axle in normal conditions'). " nie świadczy o inicjalnym rozkładzie mom.50/50?

Nie, z językowego punktu widzenia wręcz przeciwnie.

 

no tak,ale zaraz w drugim punkcie jest -up to 100% of transferable engine torque in slippery condition,czyli ja to zrozumiałem jako 50% na start przy normalnych warunkach a 100 na śliskim? albo coś źle rozumuję :(

 

chociaż w sumie Up to oznaczałoby że do,pozostaje pytanie od ilu?

Edited by stach1111

Share this post


Link to post
Share on other sites

no tak,ale zaraz w drugim punkcie jest -up to 100% of transferable engine torque in slippery condition,czyli ja to zrozumiałem jako 50% na start przy normalnych warunkach a 100 na śliskim? albo coś źle rozumuję :(

 

chociaż w sumie Up to oznaczałoby że do,pozostaje pytanie od ilu?

W normalnych warunkach do 50% na tył, czyli 0-50%, bo nie podają wartości początkowej. Na śliskim 0-100% ale jest to „moment obrotowy, który może zostać przeniesiony”, czyli de facto nie jest to 100%. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...