Skocz do zawartości

Czy S-AWD faktycznie jest przereklamowane...?


TP_S

Rekomendowane odpowiedzi

Ocenianie Haldexa na podstawie Hondy CRV to pomyłka. Honda nie ma Haldexa !! Ma bardzo zblizone rozwiązanie, ale od zawsze było ono taktowane jako mocno nieudolna kopia Haldexa.

 

To prawda. Napęd Hondy jest jakiś "upośledzony" nawet w stosunku do Haldexa

Edytowane przez sjak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze nie dopisalem 50:50 i juz nic nie wiem :)

Panie inzynierze.

Auto z Haldexem tez jest Full Time tylko nie 50:50

Happy?

A fundamentalista? Moze i... Fanboy? Moze i...

 

Moje Subaru : powolne i podrapane, podarte i obite, nadal

bedzie lepsze niz kogos Bugatti Veryron.

Bo to jest moje Subaru i bede je bronil zaciekle :D

 

Choc S60R bym nie pogardzil (i tez by bylo najlepsze :)

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, pokazuje dobra wole ;)

 

Swoja droga mamy tu ladna grupe fanow Audi.

Pasek, Beta i Golfik klub sie pewnie tez by zalapal.

("no i powiedzial, posypia sie iskry...dobrze ze nie wspomnial o dieslu...")

I zaraz temat zejdzie na TDI i naped na dwie osie.

Bo przeciez Diesel Subaru sie nie umywa...

("no i masz!i bedzie teraz kompletny bigos" ;)

 

Swoja droga S60R tez ma Haldex i do tego bardzo sprytna elektronike

(zawieszenie i hamulce). Poza tym jest ladnen zewnatrz i wewnatrz (kwestia gustu).

 

To co jeszcze ktos chce mnie poczochrac za jezyk, czy

wolicie inne czesci ciala? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...) A fundamentalista? Moze i... Fanboy? Moze i...

u nas w Burundi dosc popularnym okresleniem fana Subaru jest... talib :mrgreen:

bo nie przyznaja zadnych argumentow, podwazajacych czy nawet kwestionujacych lepszosc S-AWD

Edytowane przez eddie_gt4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...) A fundamentalista? Moze i... Fanboy? Moze i...

u nas w Burundi dosc popularnym okresleniem fana Subaru jest... talib :mrgreen:

bo nie przyznaja zadnych argumentow, podwazajacych czy nawet kwestionujacych lepszosc S-AWD

 

taliban-ap.jpg

 

No to porozmawiajmy...

S-AWD co....?

 

:mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda. Napęd Hondy jest jakiś "upośledzony" nawet w stosunku do Haldexa

Ale nie mówimy chyba o SH-AWD Hondy?

Nie, oczywiście nie o tym. Miałem na myśli to co siedzi w CRV :)

 

O właśnie doczytałem że i przyszłość Legend jest niepewna. I tak nie było kombi:P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korzystając z tego że jesteśmy w wątku stricte napędowym warto wspomnieć o Xdrive rodem z BMW,nie mający nic wspólnego z haldexem.

Poniżej zdjęcie jego mechanizmu znalezione i wklejone niedawno przez Than_juniora w wątku "Subaru vs reszta Świata":

 

Allradsysteme-BMW-335i-19-fotoshowImageNew-5bbae79d-652194.jpg

Edytowane przez stach1111
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wole Full time AWD
Auto z Haldexem tez jest Full Time

;)

Swoja droga mamy tu ladna grupe fanow Audi. Pasek, Beta i Golfik klub sie pewnie tez by zalapal.

To niby ma być obraźliwe? Bo nie widzę innego sensu takiej zaczepki.

 

Piszemy o różnych typach napędów i staram się na tym koncentrować. Pomijam inne kwestie - bo, co stwierdzam z bólem - np. materiały i poziom wykonania subaru odstaje in minus od audi, przynajmniej w modelach które miałem okazję porównać. Do mnie subaru przemawia po prostu bardziej i tyle. Gdybym uważał, że audi bardziej odpowiada moim potrzebom, to pewnie bym takowe kupił. Bo tego, czy jest lepsze, czy gorsze oceniać nie zamierzam. Nie jestem fanem produktów VAG-a, uważam, że są otaczane w naszym kraju nieuzasadnionym kultem i przez to przewartościowane, ale staram się to opierać na racjonalnych przesłankach a nie dziecinnym "nie, bo nie i już". Ale jeśli porównujemy napędy, to audi i subaru są najwyższą półka i tyle...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak chopaki mowia fajnie jest miec Haldex, bo ekonomia i dopnie jak trzeba.

Nie do końca łapię z czego by miała wynikać lepsza ekonomia Haldexa względem stałego 4x4? Przecież w obu przypadkach mamy większą masę auta, dodatkowy wał napędowy i półosie, które się kręcą niezależnie czy napęd jest załączony czy też nie.

A subaru ma co, torsena? A jak do tego się ma wiskoza? Sorry za pytania oczywiste,ale akurat w tym jestem całkowitym laikiem

Subaru ma stosunke różny, można torsena spotkać w niektórych STI jako przednią szperę ;)

Co do wiskozy, trzeba oddzielić od siebie napędy takie jak Subaru Justy czy Fiat Panda 4x4 gdzie wiskoza przenosiła napęd na tylną oś, od napędów z centralnym dyferencjałem (Legacy, Forester, Impreza) o ograniczonym poślizgu za pomocą wiskozy właśnie.

Poniżej zdjęcie jego mechanizmu znalezione i wklejone niedawno przez Than_juniora w wątku "Subaru vs reszta Świata":

Podobnie wygląda napęd 4x4 w Fordzie Sierra i wielu zwykłych ciężarówkach :) Choć pewnie szczegóły rozbijają się o konstrukcję wewnętrzną skrzyni rozdzielczej napędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobnie wygląda napęd 4x4 w Fordzie Sierra

 

Nie do końca.

 

Nie znam tego napędu, ale z rysunku widać, że tam nie ma centralnego dyfra, więc jest to napęd łączony jakimś jakimś sprzęgłem.

 

Ścierka miała normalny centralny dyfer.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kopiuję dodatkowo krótki opis XdriveBMW zrobiony przez Than_Juniora na podstawie niemieckiego AMS-u,łatwiej będzie zrozumieć jego działanie.:

 

 

"Wiecej nt. tego jak dziala ich system, jest wyjasnione na stronach niemieckiego AMSu: http://www.auto-moto...er-6334764.html

 

w skrocie:

 

roznice predkosci meidzy przednia a tylna osia reguluje elektronicznie sterowane sprzeglo wieloplytowe (3). Umieszczone jest za skrzynia biegow (1), z ktorej glowny wal przekazuje naped na tyl (2), a naped na przod sprzeglo przekazuje poprzez osobny wal (4). W ten sposob mozna uzyskac rozdzial od 100:0 do 0:100. Normalny rozdzial momentu to 40:60 p/t, elektronika zas wspolpracuje z kontrola trakcji i analizuje parametry: polozenie pedalu gazu, moment obracajacy (wokol osi pionowej), predkosci obrotowe kol etc. Czas reakcji zostal wzgledem poprzednika poprawiony o 100ms. Wg redaktorow AMS na suchej nawierzchni co prawda 335i nie reaguje az tak bezposrednio jak Audi S4, ale na sniegu czy mokrym nie ma roznicy i oba samochody zachowuja sie bardzo przewidywalnie, pewnie i lekko.''

 

Ktoś cokolwiek wie na temat tego X-Mode w nowym Forku?

 

nie wiem,nie znam się,ale stawiam na rodzaj elektronicznej szpery działającej do określonej prędkości np.40km/h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej Koper powiedział: ze w XV? nie mógl wylaczyć esp (cos nie dzialało?) samym przyciskiem nie da sie w XV chyba wylaczyc w 100% VDC. Dopiero wyciagniecie bezpiecznika zadziala, ztcw :)

 

jakis problem był.... :rolleyes: w kazdym razie Kajetan był zdziwiony wynikiem XV... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kopiuję dodatkowo krótki opis XdriveBMW zrobiony przez Than_Juniora na podstawie niemieckiego AMS-u,łatwiej będzie zrozumieć jego działanie.:

 

 

"Wiecej nt. tego jak dziala ich system, jest wyjasnione na stronach niemieckiego AMSu: http://www.auto-moto...er-6334764.html

 

w skrocie:

 

roznice predkosci meidzy przednia a tylna osia reguluje elektronicznie sterowane sprzeglo wieloplytowe (3). Umieszczone jest za skrzynia biegow (1), z ktorej glowny wal przekazuje naped na tyl (2), a naped na przod sprzeglo przekazuje poprzez osobny wal (4). W ten sposob mozna uzyskac rozdzial od 100:0 do 0:100. Normalny rozdzial momentu to 40:60 p/t, elektronika zas wspolpracuje z kontrola trakcji i analizuje parametry: polozenie pedalu gazu, moment obracajacy (wokol osi pionowej), predkosci obrotowe kol etc. Czas reakcji zostal wzgledem poprzednika poprawiony o 100ms. Wg redaktorow AMS na suchej nawierzchni co prawda 335i nie reaguje az tak bezposrednio jak Audi S4, ale na sniegu czy mokrym nie ma roznicy i oba samochody zachowuja sie bardzo przewidywalnie, pewnie i lekko.''

 

Ktoś cokolwiek wie na temat tego X-Mode w nowym Forku?

 

nie wiem,nie znam się,ale stawiam na rodzaj elektronicznej szpery działającej do określonej prędkości np.40km/h.

Czyli zasada działania niemalże identyczna jak w Haldex. Rozdziałem momentu pomiedzy osie zajmuje się nie dyferencjał tylko sprzegło lepkosciowe. Jedyna różnica do najbardziej popoularnych konstrukcji Haldexa jest taka że to w BMW sprzegło jest zabudowane w skrzyni, a nie w tylnym moście jak np w VAG, VOLVO itp. Druga fundamentalna róznica do tych najpopularnieszych Haldex-ów to podział inicjalny momentu, który faworyzuje tył , a nie przód. Ale to jest kwestia konstrukcji (w BMW 4x4 jest dokłądane do RWD, a nie FWD) i oprogramowania. Są przecież i Haldexy które generalnie mocno faworyzują tył - np. Veyron

 

Nie do końca łapię z czego by miała wynikać lepsza ekonomia Haldexa względem stałego 4x4? Przecież w obu przypadkach mamy większą masę auta, dodatkowy wał napędowy i półosie, które się kręcą niezależnie czy napęd jest załączony czy też nie.

Masa jest większa w stosunku do FWD, ale nadal mniejsza od standardowej skrzyni z dodatkowym dyferencjałem. Do tego dochodzą sporo niższe opory mechaniczne w skrzyni, dyfrach gdy napęd jest rozłaczony. No i ekonomia, to też coś dla producenta - prostota tej konstrukcji i jej masowość produkcji powoduje że doposażenie auta w 4x4 jest zdecydowanie tańsze niż przy napędzie klasycznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masa jest większa w stosunku do FWD, ale nadal mniejsza od standardowej skrzyni z dodatkowym dyferencjałem.

Masz jakieś dane porównania masy np. A4 FWD i A4 Quattro (z podobnym wyposażeniem) oraz dla np. Passata?

Do tego dochodzą sporo niższe opory mechaniczne w skrzyni, dyfrach gdy napęd jest rozłaczony.

Tylny dyferencjał pracuje cały czas, ktoś tu pisał, że najnowsze Haldeksy trzymają wstępne spięcie też bez kompletnego rozłączania. Różnica w oporach może wyjść dosyć mała. Obawiam się jednak, że ciężko nam będzie o jakieś konkretne liczby.

 

No i ekonomia, to też coś dla producenta - prostota tej konstrukcji i jej masowość produkcji powoduje że doposażenie auta w 4x4 jest zdecydowanie tańsze niż przy napędzie klasycznym.

Tego do końca nie rozumiem. Subaru też było jako FWD/AWD, tylny napęd to kwestia skrzyni, wału, tylnego dyfra i dzielonego zbiornika paliwa. W RWD dodanie 4x4 to tylko skrzynia rozdzielcza + dyfer i półosie na przód. Co ciekawe napędowi Audi bliżej jest w sumie do tego co miały Auta RWD z dołożonym 4x4 niż FWD gdzie przednie półosie wychodzą wprost ze skrzyni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja tak do konca nie rozumiem calej ideii haldexa. Takie auto i tak musi miec tunel srodkowy wal tylny dyferencjal przedni dyferencjal tylne pólosie czyli prawie wszystko co ma normalny samochód ze stalym napedem jedyna róznica to brak centralnego dyfra lub inaczej on jest tyle ze zastapiony sprzeglem wskotycznym.

Czyli uzywamy 95% czesci Awd ze stalym napedem coza tym idzie generujemy podobne koszta, otrzymujemy cos co jest w 50% tak skuteczne i oszczedzamy moze troche na paliwie przez nizsze opory.Gdzie jest sens ? Dla mnie nie ma.

Auto z Haldexem na wale napedowym tylniej osi ma poprzecznie umieszczony silnik w przeciwienstwie do takiego Audi, Subaru z centralnym dyferencjalem itp. Jedynym autem z poprzecznym silnikiem i centralnym dyferencjałem jest Mitsubishi Evo I-X, Galant VR4, Outlander I i Escort RS2000 4x4 (coś jeszcze ?). Do tego auto z Haldexem ma dosc kompaktowa budowe (skrzynia), bo tył jest bezposrednio napedzany ze skrzynii z użyciem przekladni katowej (która w gruncie rzeczy 'zastępuje' centralny dyferencjał i ma tylko jedno wyjście na wał napędowy, a nie na przód i tył)

Jeden z moich znajomych twierdzi, że właśnie w ten sposób rozbił samochód: na łuku drogi, kiedy zaczął wpadać w poślizg, dołączający się tył szarpnął samochodem na tyle mocno, że skończyło się rolką na polu...

Jemu przeszkodził, ale może przeciętnej pani Basi w jej Tiguanie nie raz uratował tyłek, nawet bez jej wiedzy.

 

Tylny dyferencjał pracuje cały czas, ktoś tu pisał, że najnowsze Haldeksy trzymają wstępne spięcie też bez kompletnego rozłączania. Różnica w oporach może wyjść dosyć mała. Obawiam się jednak, że ciężko nam będzie o jakieś konkretne liczby.

Haldex IV gen. ma podobno 95:5. Różnica jest w tym, że mamy układ przekładnia kątowa+sprzęgło vs. centralny dyferencjał, no 2 dyferencjały przekazujące 95% i 5% momentu vs 2 dyferencjały przekazujące po 50% momentu.

 

daddykubs mam nadzieje, że przeczytałeś to co tam jarmaj wkleił i rozróżniasz Q. Haldex i Q. Torsen. Nie mówiąc już o tym, że Q. Haldex obecnie też jest full time awd i do tego może być 100:0, 50:50 i 0:100, ale to już zależy od przyczepności. Generalnie spięty Haldex działa jak terenówka ze zblokowanym centralnym dyferencjałem i otwartymi przednim i tylnym.

Edytowane przez JJacek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem. Mysle, ze nie-mechanik i nie-inzynier (czyt. Ja) , ktory w warunkach polowych

znalazl zestaw czesci i zrobil konwersje kola zamachowego jest na tyle pojetny, ze rozumie :mrgreen:

A do Evo i RS dodaj Skyline'y

Edytowane przez daddykubs
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A najnowszy to nie jest czasem V gen? :unsure:

Jest zapowiedziany, jest specyfikacja http://www.borgwarne... PRINT 6-11.pdf ale chyba kupić go jeszcze nie można. Do najnowszego Audi S3 z tego co czytałem (o ile nie jest to kaczka dziennikarska) jest montowany Haldex IV gen. Może się pojawi w nowym Golfie mk7 (?).

A do Evo i RS dodaj Skyline'y

Skyline R32/3/4 ma silnik wzdłużny, GT-R też, więc do tego zaszczytnego grona nie można ich dodać ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...