Skocz do zawartości

Czy S-AWD faktycznie jest przereklamowane...?


TP_S

Rekomendowane odpowiedzi

przemekka powiedział: Jeśli mamy mechaniczną blokadę np. tylnego dyfra, to na oba kołą niezależnie od przyczepności idzie 50% momentu Przemeka, jest odwrotnie , Spięte napędy np. jednej osi zapewniają różny rozkład momentu między kołami- w skrajnym przypadku na jedno koło idzie 100, a na drugie 0 % momentu ( np. w terenówkach blokada mostu). pozdr.

 

Kurcze, muszę to sobie przemyśleć, i pokopać trochę w teorii. :huh:

Zawsze myślałem, że blokada mostu daje równe rozłożenie momentu np: blokada centralnego dyfra daje 50:50 na obie osie, a ile z tego momentu jest wykorzystane zależy od przyczepności danej osi lub koła, jeśli mamy dodatkowo blokady mostów. Taka jest chyba idea blokady. Jeśli jest dyfer otwarty i jedna oś nie ma przyczepności, to druga jest nie napędzana, więc na nią przekazywane jest 0% momentu. Może coś źle nazywam, ale rozumuję chyba dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jest dyfer otwarty i jedna oś nie ma przyczepności, to druga jest nie napędzana,

To jest prawda, Gdy jedna os na betonie ,a druga na lodzie i dyfer otwarty, to jedna oś mieli, druga stoi i stoi całe auto. Czyli moment masz zerowy na obu osiach ,a zatem równy na przedniej i tylnej. Żeby pojechać i jeśli mamy blokadę centralnego -dla prostoty 100%-to ruszymy : oś na betonie pociagnie-tam bedzie 100% momentu, a ta na lodzie nie da momentu bo jest na lodzie :) -czyli moment na kołach jest =zero. Szpery są po to by zapewnic nierówny rozkład momentu . szpera 100% zapewnia równą prędkość obrotową kół/osi, ale nie momentu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. Czyli rozumowaem dobrze, tylko, jak to laikowi,zabrakło mi terminologii.

 

Czy w takim razie przyhamowanie koła bez przyczepności nie będzie bardziej korzystne dla drugiego koła na przyczepnym podłożu niż blokada mostu? Bo tak na chłopski rozum i biroąc pod uwagę zasadę działania otwartego dyfra oraz zasadę zachowania energii więcej "mocy" powinno pójść na to koło niż w przypadku zablokowanego dyfra.

Przepraszam za dywagacje laika ale ciekawi mnie co jest lepsze (oczywiście w warunkach dla których Forester został stworzony, a nie ciężkiego offroadu przeprawowego)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy w takim razie przyhamowanie koła bez przyczepności nie będzie bardziej korzystne dla drugiego koła na przyczepnym podłożu niż blokada mostu?

może być w tym sens,ale są 2 wady ;

1.w momencie hamowania jednego z kół drugie zaczyna sie kręcić 2 razy szybciej niż wtedy gdy kręca sie 2 na raz ( przy blokadzie 100%). To powoduje zrywy -nagłe przyśpieszenia tego niehamowanego koła=łatwiejsza utrata trakcji-tu zależy jeszcze wszystko od szybkości elektroniki i -bardziej- hydrauliki.

2. Częśc mocy silnika idzie na ciepło przy tym hamowaniu.Nie duzo i przy cywilnej jeździe nie ma znaczenia ,ale w sporcie jest to strata i lepsze są aktywne dyfry jak w od dawna miśkach sie stosuje.Tam nie można hamować kół ,ale napędzać to ,które aktualnie się nie ślizga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, ale rozwiązanie zastosowane w Foresterze ma swoje zalety.

Po pierwsze większość aut 99% czasu spędzi na szosie, więc "sporadyczne" korzystanie z takiego rozwiązania nie powinno negatywnie wpływać na trwałość samochodu.

Po drugie jest to zapewne sporo tańsze rozwiązanie, i pomimo zastosowania "elektroniki" mniej skomplikowane, więc i tańsze w ew. naprawie niż aktywne dyfry z Mistubishi

Po trzecie różnica w prędkości obrotowej kół może być częsciowo kompensowana sprzęgłem wielopłytkowym łączącym osie zamiast centralnego dyfra.

Cały majstersztyk lub porażka takiego systemu tkwi w sofcie i szybkości komputera sterującego. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, ale rozwiązanie zastosowane w Foresterze ma swoje zalety.

Po pierwsze większość aut 99% czasu spędzi na szosie, więc "sporadyczne" korzystanie z takiego rozwiązania nie powinno negatywnie wpływać na trwałość samochodu.

Po drugie jest to zapewne sporo tańsze rozwiązanie, i pomimo zastosowania "elektroniki" mniej skomplikowane, więc i tańsze w ew. naprawie niż aktywne dyfry z Mistubishi

Po trzecie różnica w prędkości obrotowej kół może być częsciowo kompensowana sprzęgłem wielopłytkowym łączącym osie zamiast centralnego dyfra.

Cały majstersztyk lub porażka takiego systemu tkwi w sofcie i szybkości komputera sterującego. :)

No to wcale się nie zdziwię jak w mojej Subasi znajdę sterowniki FANUC'a :-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały majstersztyk lub porażka takiego systemu tkwi w sofcie i szybkości komputera sterującego.
Jak mawiał nasz prezydent 'są plusy dodatnie i plusy ujemne'.

Oba Forki czy XT ze sprzęgłem, czy manual z CMR w terenie i śniegu biją na głowę wiekszość konkurencji.. B):)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Odkopujemy temat. Film długi ale zrobiony z ikrą. Litwińscy subaryści postanowili wreszcie zrobić test który ukaże wyższość niektórych napędów nad innymi.. I się troszkę przejechali. Niemalże każdy rodzaj napędu zostaje poddany testom więc naprawdę polecam.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Pewnie czesc z was czytala wiadomosci na jakims "onecie" ze zima w USA sparalizowala "jakies miasto". Mala zagadka, jak sie nazywa jedyny samochod, ktory jedzie na tym filmie?
Najlepsze podsumowanie tego wątku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzebaby wprowadzić hashtaga, ze pby subarowcy zawsze nagrywali wyciąganie :)

 

Np #SubaRescue

 

Racja, zwłaszcza, że nie brakuje takich filmików w necie :) Zdarzały się nawet ciężarowe :biglol:

 

:)

 

W amerykańskiej rzeczywistości WRX to wielkościowo taki nasz fiat panda. Taki uścisk dłoni officera to jest coś.

 

Faktycznie przy tym Dodgeu wygląda skromnie...

Edytowane przez adamski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...