Jump to content
TP_S

Czy S-AWD faktycznie jest przereklamowane...?

Recommended Posts

przemekka powiedział: Jeśli mamy mechaniczną blokadę np. tylnego dyfra, to na oba kołą niezależnie od przyczepności idzie 50% momentu Przemeka, jest odwrotnie , Spięte napędy np. jednej osi zapewniają różny rozkład momentu między kołami- w skrajnym przypadku na jedno koło idzie 100, a na drugie 0 % momentu ( np. w terenówkach blokada mostu). pozdr.

 

Kurcze, muszę to sobie przemyśleć, i pokopać trochę w teorii. :huh:

Zawsze myślałem, że blokada mostu daje równe rozłożenie momentu np: blokada centralnego dyfra daje 50:50 na obie osie, a ile z tego momentu jest wykorzystane zależy od przyczepności danej osi lub koła, jeśli mamy dodatkowo blokady mostów. Taka jest chyba idea blokady. Jeśli jest dyfer otwarty i jedna oś nie ma przyczepności, to druga jest nie napędzana, więc na nią przekazywane jest 0% momentu. Może coś źle nazywam, ale rozumuję chyba dobrze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@przemekka też tak cały czas myślałem jak ty, no ale całe życie człowiek się uczy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeśli jest dyfer otwarty i jedna oś nie ma przyczepności, to druga jest nie napędzana,

To jest prawda, Gdy jedna os na betonie ,a druga na lodzie i dyfer otwarty, to jedna oś mieli, druga stoi i stoi całe auto. Czyli moment masz zerowy na obu osiach ,a zatem równy na przedniej i tylnej. Żeby pojechać i jeśli mamy blokadę centralnego -dla prostoty 100%-to ruszymy : oś na betonie pociagnie-tam bedzie 100% momentu, a ta na lodzie nie da momentu bo jest na lodzie :) -czyli moment na kołach jest =zero. Szpery są po to by zapewnic nierówny rozkład momentu . szpera 100% zapewnia równą prędkość obrotową kół/osi, ale nie momentu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK. Czyli rozumowaem dobrze, tylko, jak to laikowi,zabrakło mi terminologii.

 

Czy w takim razie przyhamowanie koła bez przyczepności nie będzie bardziej korzystne dla drugiego koła na przyczepnym podłożu niż blokada mostu? Bo tak na chłopski rozum i biroąc pod uwagę zasadę działania otwartego dyfra oraz zasadę zachowania energii więcej "mocy" powinno pójść na to koło niż w przypadku zablokowanego dyfra.

Przepraszam za dywagacje laika ale ciekawi mnie co jest lepsze (oczywiście w warunkach dla których Forester został stworzony, a nie ciężkiego offroadu przeprawowego)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czy w takim razie przyhamowanie koła bez przyczepności nie będzie bardziej korzystne dla drugiego koła na przyczepnym podłożu niż blokada mostu?

może być w tym sens,ale są 2 wady ;

1.w momencie hamowania jednego z kół drugie zaczyna sie kręcić 2 razy szybciej niż wtedy gdy kręca sie 2 na raz ( przy blokadzie 100%). To powoduje zrywy -nagłe przyśpieszenia tego niehamowanego koła=łatwiejsza utrata trakcji-tu zależy jeszcze wszystko od szybkości elektroniki i -bardziej- hydrauliki.

2. Częśc mocy silnika idzie na ciepło przy tym hamowaniu.Nie duzo i przy cywilnej jeździe nie ma znaczenia ,ale w sporcie jest to strata i lepsze są aktywne dyfry jak w od dawna miśkach sie stosuje.Tam nie można hamować kół ,ale napędzać to ,które aktualnie się nie ślizga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tak, ale rozwiązanie zastosowane w Foresterze ma swoje zalety.

Po pierwsze większość aut 99% czasu spędzi na szosie, więc "sporadyczne" korzystanie z takiego rozwiązania nie powinno negatywnie wpływać na trwałość samochodu.

Po drugie jest to zapewne sporo tańsze rozwiązanie, i pomimo zastosowania "elektroniki" mniej skomplikowane, więc i tańsze w ew. naprawie niż aktywne dyfry z Mistubishi

Po trzecie różnica w prędkości obrotowej kół może być częsciowo kompensowana sprzęgłem wielopłytkowym łączącym osie zamiast centralnego dyfra.

Cały majstersztyk lub porażka takiego systemu tkwi w sofcie i szybkości komputera sterującego. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tak, ale rozwiązanie zastosowane w Foresterze ma swoje zalety.

Po pierwsze większość aut 99% czasu spędzi na szosie, więc "sporadyczne" korzystanie z takiego rozwiązania nie powinno negatywnie wpływać na trwałość samochodu.

Po drugie jest to zapewne sporo tańsze rozwiązanie, i pomimo zastosowania "elektroniki" mniej skomplikowane, więc i tańsze w ew. naprawie niż aktywne dyfry z Mistubishi

Po trzecie różnica w prędkości obrotowej kół może być częsciowo kompensowana sprzęgłem wielopłytkowym łączącym osie zamiast centralnego dyfra.

Cały majstersztyk lub porażka takiego systemu tkwi w sofcie i szybkości komputera sterującego. :)

No to wcale się nie zdziwię jak w mojej Subasi znajdę sterowniki FANUC'a :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cały majstersztyk lub porażka takiego systemu tkwi w sofcie i szybkości komputera sterującego.
Jak mawiał nasz prezydent 'są plusy dodatnie i plusy ujemne'.

Oba Forki czy XT ze sprzęgłem, czy manual z CMR w terenie i śniegu biją na głowę wiekszość konkurencji.. B):)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odkopujemy temat. Film długi ale zrobiony z ikrą. Litwińscy subaryści postanowili wreszcie zrobić test który ukaże wyższość niektórych napędów nad innymi.. I się troszkę przejechali. Niemalże każdy rodzaj napędu zostaje poddany testom więc naprawdę polecam.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Już ten film na forum był kilka razy, taki test przejdziesz albo z dyfrem o ograniczonym poślizgu na odpowiedniej osi albo z włączoną kontrolą trakcjii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pewnie czesc z was czytala wiadomosci na jakims "onecie" ze zima w USA sparalizowala "jakies miasto".

 

Mala zagadka, jak sie nazywa jedyny samochod, ktory jedzie na tym filmie?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pewnie czesc z was czytala wiadomosci na jakims "onecie" ze zima w USA sparalizowala "jakies miasto".

 

Tu jest mapka ile trzeba śniegu, żeby zamknąć szkoły, czyli ile trzeba do paraliżu.

 

AvTH4d2.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pewnie czesc z was czytala wiadomosci na jakims "onecie" ze zima w USA sparalizowala "jakies miasto".

 

Mala zagadka, jak sie nazywa jedyny samochod, ktory jedzie na tym filmie?

 

 

Krzepiące :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pewnie czesc z was czytala wiadomosci na jakims "onecie" ze zima w USA sparalizowala "jakies miasto". Mala zagadka, jak sie nazywa jedyny samochod, ktory jedzie na tym filmie?
Najlepsze podsumowanie tego wątku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

fajna fota (w pewnym sensie -_- )

 

sniegas-jav-63921976.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jednak to prawda ,że Subaru wjedzie wszędzie :) Ciekawe jak daleko jechała po tej bandzie , bo widać kobietę koło policjanta

Share this post


Link to post
Share on other sites

fajna fota (w pewnym sensie -_- )

 

sniegas-jav-63921976.jpg

 

Prawie jak moja w nietegesie ;)

http://www.forum.sub...75#entry1966124

 

Giechu, uuu... ale zeby bylo troszke razniej: moze TTTM? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze jeden, ku pokrzepieniu serc:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

:)

 

W amerykańskiej rzeczywistości WRX to wielkościowo taki nasz fiat panda. Taki uścisk dłoni officera to jest coś.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten Dodge ma silnik v8 i na oko wazy gdzies pod 2 tony; akcja faktycznie robi wrazenie.

Edited by sewa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzebaby wprowadzić hashtaga, ze pby subarowcy zawsze nagrywali wyciąganie :)

 

Np #SubaRescue

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzebaby wprowadzić hashtaga, ze pby subarowcy zawsze nagrywali wyciąganie :)

 

Np #SubaRescue

 

Racja, zwłaszcza, że nie brakuje takich filmików w necie :) Zdarzały się nawet ciężarowe :biglol:

 

:)

 

W amerykańskiej rzeczywistości WRX to wielkościowo taki nasz fiat panda. Taki uścisk dłoni officera to jest coś.

 

Faktycznie przy tym Dodgeu wygląda skromnie...

Edited by adamski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...