Jump to content
Than_Junior

Subaru BRZ

Recommended Posts

No moi mili, skonczylo sie zgadywanie i szukanie tajnych informacji. Coupe opracowane we wspolpracy z Toyota wreszcie zostalo zaprezentowane i dziennikarze juz odbyli pierwsze jazdy testowe, wykorzystujac okazje do wypytania Japonczykow o wszystkie szczegoly. Niniejszy post ma byc kompletnym zrodlem informacji odnosnie Subaru BRZ i w zwiazku z tym bedzie najprawdopodobniej nieraz aktualizowany :idea:

 

Pomysl:

 

Zarowno powstaniu BRZ, jak i Toyotowej odmiany GT-86, przyswiecaly pewne idee. O ile dla Toyoty miala to byc okazja dla wskrzesania lekko sportowego ducha marki i nawiazania do slynnego juz malego Coupe AE-86, dla Fuji Heavy model BRZ to niejako sposob na pokazanie do czego sa zdolni ich inzynierowie. Glownym zalozeniem jakim sie wiec kierowali to stworzenie absolutnie najlepszego malego samochodu sportowego. Oczywiscie w ich rozumieniu "najlepszy" to nie znaczy najbardziej oszczedny czy z najwiekszym bagaznikiem. Mieli zrobic po prostu wszystko, zeby ten samochod wysmienicie sie prowadzil. I stad dwa techniczne zalozenia: po pierwsze - musial to byc oczywiscie silnik boxer, bo juz sama jego konstrukcja pozwala na obnizenie srodka ciezkosci, a wiec i zoptymalizowanie zachowania. Po drugie - polozenie tegoz silnika mialo byc jak najlepsze. Czyli jak najnizej i jak najdalej z tylu. Cala reszta zostala opracowana wokol tych dwoch celow. Czyli zarowno decyzja odnosnie rezygnacji z napedu na wszystkie kola, jak i wyglad samochodu i wszystkie inne czynniki, to sprawy zdecydowanie drugorzedne...

 

lead3-2013-subaru-brz-fd.jpg

 

Wykonanie:

 

Podzial rol byl od poczatku jasny: Toyota bedzie wizazysta i zajmie sie wygladem (oraz udostepni technologie wtrysku bezposredniego), a Subaru bedzie chirurgiem, ortopeda, psychiatra i ginekologiem zajmujac sie strona techniczna auta. A zaczelo sie od skrocenia Legacy BL (MY08) wlacznie z plyta podlogowa i cala buda. To zreszta procedura tradycyjna juz w Plejadach, bo takze plyty podlogowe Imprezy i Forestera powstaly na bazie Legacy. W koncowym efekcie stworzono do tej pory najmniejsza podstawe pozwalajaca na skonstruowanie kompaktowego auta o stosunkowo dlugim rozstawie osi i krotkich zwisach - oto idealne polaczenie dla samochodu sportowego.

Japonczycy oczywiscie nie byliby soba, gdyby nie obrali pewnego punktu odniesienia. I ktoz moglby to zadanie lepiej spelniac niz produkt firmy, ktora niejako stworzyla pojecie samochodu sportowego i do dzis wiedzie w tej dziedzinie prym? Tak oto przy rozwoju i jazdach testowych Subaru BRZ ciagle towarzylo nic innego jak Porsche Cayman - lekkie, zwinne niemieckie coupe z centralnie umieszczonym silnikiem boxer i napedem na tyl, ktore zawsze chwalone bylo za wyjatkowe wlasciwosci jezdne...

 

lead27-2013-subaru-brz-fd.jpg

 

Rezultat:

 

W koncowym wyniku Subaru BRZ z technicznego punktu widzenia osiagnelo swoj cel. Srodek ciezkosci faktycznie jest najnizszy jaki kiedykolwiek zostal osiagniety w samochodzie seryjnym, nizszy nawet niz w Ferrari 458 Italia, Mazdzie MX5, a nawet .... niz w Porsche Cayman. Rozdzial masy to 53/47 (p/t), a masa wlasna, jak na dzisiejsze standardy, jest rowniez wyjatkowa: 1.219kg to tylko odrobine wiecej niz Mazda, ale mniej niz jakikolwiek inny samochod w tym segmencie (BMW 1M: 1.570kg, Hyundai Genesis: 1.613kg) - oczywiscie o ile w przypadku innych marek mozna mowic o tej samej klasie.

 

Jesli chodzi o prowadzenie... pierwsze reakcje mowia same za siebie:

 

"Engine compactness and placement might be how they got to it, but what the BRZ meant to us was the way it dealt with the road."

 

"There is no doubt about whether the car does what it was built to do – it handles terrifically, it sounds great especially if you're a fan of high-revving fours, it's a solid shifter with either transmission and a pleasant cabin."

 

"The well balanced chassis makes it instinctively easy to adjust the cornering line using the wonderfully responsive throttle pedal – it’s no surprise that the manufacturer reckons the BRZ will appeal strongly to the drifting community."

 

"The BRZ is meant to be a stellar handler, and Subaru came up pure aces on that score."

 

"But it’s corners that make the BRZ special – even wet ones – with a beautifully poised chassis that talks to the driver through exceptionally communicative electric power steering."

 

"...fill the BRZ's cabin with arguably the best exhaust note a Subaru has ever produced. It's loud and not particularly smooth, but completely beguiling and perhaps the beefiest-sounding 200-horsepower four-cylinder engine note around."

 

"the BRZ will drift, and it is a beautiful thing. The combination of low mass, low center of gravity, and rear-wheel drive creates a neutral-handling vehicle that needs only to be flicked into a corner to get the rear tires breaking sideways (no clutch kicking or other abuse needed)."

 

"The BRZ delivers as promised. Handling is as sweet as Orange Tang, but far less artificial-tasting. Power is not neck-snapping, but the car has just enough to make it exceptionally responsive."

 

 

 

Dane techniczne:

 

Odnosnie wielu, wielu zmian w porownaniu do innych modeli, niewatpliwie pojawi sie dokladny artykul w Plejadach. Narazie warto podkreslic, ze jednostka napedowa zastosowana w BRZ to praktycznie kompletnie nowy silnik (oznaczenie FA) i choc dla BRZ nie ma w planach wersji z turbodoladowaniem (pod maska nie ma nawet miejsca na intercooler), to podobno wlasnie on bedzie stanowil baze dla przyszlych WRXow i STI...

 

przeswit: 12,5cm

wymiary (d/s/w): 424/177/128 cm

rozstaw osi: 257cm

rozstaw kol (p/t): 152cm / 154cm

masa wlasna: 1.219kg

moc maksymalna: 200KM

wspolczynnik oporu powietrza: 0,27

 

 

Ja sie juz zapisalem na liste chetnych 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja sie juz zapisalem na liste chetnych

 

 

cenowo jak to wygląda?

Share this post


Link to post
Share on other sites
przeswit: 12,5cm

Na polskich drogach czarno to widzę :roll:...

Share this post


Link to post
Share on other sites

to gdzie mam teraz spamowac? tu czy w starym watku? :lol:

 

 

co do legendy hachiroku.... tak samo AE86 jak i wiele innych aut ,mogło by być dla mnie po prostu 100% remake-m starego auta w niezmienionym kształcie, ew z lepszą mechaniką. Coś jak Ford wypuszczający nadwozia do starych mustangów z datą 2011 8)

 

W FT86 nie widze jakoś tego poza ww. zegarkiem, kierownicą i układzie napędu. Szczerze powiedziawszy wolałbym gdyby to auto nie było w cale utożsamiane z Hachiroku :roll:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tylko czekam, az ktorys naszych forumowych upalaczy dokona testu tego modelu. Niska masa, spory zostaw osi, nisko polozony srodek ciezkosci daje nadzieje na detronozacje mx-5 :twisted:

 

Oby jeszcze byla wersja STI 8)

 

Tak, wiem ze Mazda nie ma dachu a BRZ ma ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
(pod maska nie ma nawet miejsca na intercooler

 

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :!: :!: :!: :!: :!: :!:

nieeee................................. :cry::cry::cry:

choc Toyota zapowiada wersje z kompresorem, wiec moze bedzie jakas szansa na hmmmm... usprawnienie jednostki napedowej :twisted:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajny ten BRZydal, ale hebelek od WRX mogli dać :roll: TiDżej zbroisz się przed Plejadami :?: :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

elmo, do Plejad raczej jeszcze nie zanabede, wiec nie boj nic, bedziemy walczyli ta sama bronia :mrgreen:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie sądziłem, że to kiedyś napiszę o wolnossącym, współczesnym Subaru w dodatku z napędem na jedną oś, ale BRZ baaardzo mi się podoba 8) Zarówno od strony konceptu, jak i stylistycznie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
z napędem na przednią oś

 

Nie na tylną?

Share this post


Link to post
Share on other sites
w dodatku z napędem na przednią oś
Nie na tylną?
Z tylnopędem

No właśnie! Gdyby to był napęd na przód, BRZ straciłby 33% swoich atutów (przynajmniej w moich oczach) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Genialne autko 8) Mam nadzieję, że nie wykastrują go kilkunastoma trzyliterowymi systemami bezpieczeństwa jazdy. BRZ ma szansę być autem dla wymagającego kierowcy. Autem który daje prawdziwą radość z jazdy.

Oby oby.

 

Brak AWD jak dla mnie nie jest żadnym minusem :idea:

Share this post


Link to post
Share on other sites
pod maska nie ma nawet miejsca na intercooler

A ja na tych zdjęciach co wkleiłes widzę, że jest miejsce.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Genialne autko 8) Mam nadzieję, że nie wykastrują go kilkunastoma trzyliterowymi systemami bezpieczeństwa jazdy. BRZ ma szansę być autem dla wymagającego kierowcy. Autem który daje prawdziwą radość z jazdy.

Oby oby.

 

Brak AWD jak dla mnie nie jest żadnym minusem :idea:

 

W którymś teście czytałem że ESP jest baaardzo delikatne i da się je odłączyć całkowicie.

Trzy literowe systemy zabijały by frajdę z jazdy:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jakos trudno mi sie zgodzic, ze odejscie od AWD i to jeszcze w tego typu aucie jest sprawa drugorzedna... :? przynamniej w opcji moim zdaniem powienien byc dostepny. a tak jest to pojscie na kompromis w teoretycznie bezkompromisowym aucie

Share this post


Link to post
Share on other sites

naped AWD generuje wieksze straty mocy.

zgadzam sie, powinien byc jako opcja, tak samo jak turbo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
naped AWD generuje wieksze straty mocy.

zgadzam sie, powinien byc jako opcja, tak samo jak turbo.

Dokladnie,i miejmy nadzieje,ze przynajmniej w temacie TURBO,tak wlasnie bedzie :idea:

Zreszta jezeli mysla o modelu STI,z wieksza moca oczywiscie,to turbo bedzie sie musialo pojawic,albo kompresor... :roll:

Share this post


Link to post
Share on other sites
jakos trudno mi sie zgodzic, ze odejscie od AWD i to jeszcze w tego typu aucie jest sprawa drugorzedna... :? przynamniej w opcji moim zdaniem powienien byc dostepny. a tak jest to pojscie na kompromis w teoretycznie bezkompromisowym aucie

 

zgadzam sie, powinien byc jako opcja, tak samo jak turbo.

jacy Wy marudni jesteście :P Już nie mogą zrobić niczego innego niż dotychczas? A jak robili by to samo to narzekalibyście, że cały czas na jedno kopyto robią i nic nowego nie ma. Jakoś na obecność Vek w Porsche zbytnio nikt nie narzeka, ani nawet diesli. Co w tym złego, że w ofercie będą mieli pojazd z napędem na jedną os (zresztą przecież taki już były), jeśli nadal będą inne oferujące napęd na obie osie i z turbo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacy Wy marudni jesteście

 

nie marudni.. ale gdybym mial wydac siano na takie auto to juz bym wolal mie pewnosc, ze i w zimie bede mogl nim jezdzic. po co mi auto na sezon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

saszynski Europa to nie Syberia. Tu 99% aut to auta z FWD/RWD. Więc skąd takie przekonanie, że tylko właściciele Dzipów i Subarek AWD przeżyją zime? Kocham takie teksty..

Share this post


Link to post
Share on other sites

a gdzie ja napisalem, ze wlasciciele RWD nie przezyja zimy?

pewnie ze zyja i jezdza... ale co to za jazda? po co sie meczyc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

saszynski, dreszczyk emocji jeszcze nikomu nie zaszkodził. A jakie oczekiwania na wiosnee! :twisted::twisted:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...