Skocz do zawartości

ISR – Inteligentny System Ratunkowy w samochodach Subaru


Flipper

Rekomendowane odpowiedzi

 

po ilu dniach postoju pierwsze co trzeba zrobić to podłączyć prostownik

 

poprzedni forester po dwoch tygodniach w garazu nie odpalil

obk najdluzej stal 16 dni i z trudem ale odpalil

btw dzwonili z isr po dwoch tygodniach dlaczego auto nie jezdzi ;)

 

tapatalked

 

Dzięki za info. Czyli jeśli chce się lecieć na wakacje 14dni, to auto pozostawione na parkingu na lotnisku - jak będzie miało dobry zasięg GSM to przeżyje  a jak nie to... zawsze można skorzystać a autopomocy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze względu na to, że system ISR może pełnić również funkcję antykradzieżową a nasze Centrum Monitorowania ma status agencji ochrony, nie możemy podać szczegółów procedur oraz technicznych zasad działania systemu. W ten sposób ograniczamy możliwość wejścia w posiadanie informacji wrażliwych dla osób mogących śledzić ten wątek, mających nie do końca „czyste” intencje.
Poniżej przedstawiamy dane techniczne systemu ISR2, dotyczące poboru prądu.
55mA - czuwanie (wykrywanie holowania)
120mA - system aktywny (wykrywanie wypadków)
160mA - ładowanie akumulatora

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzecz w tym, że de facto użytkownik nie jest w stanie jednoznacznie i w każdym momencie stwierdzić, czy ISR działa poprawnie. Taki jego urok, wszystko więc opiera się na zaufaniu do staranności usługodawcy. Moim zdaniem, w zakresie bezpieczeństwa, powinno funkcjonować jeszcze coś ponad uczucie.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Jeżeli otrzymywane sygnały z systemu ISR nie są "poprawne" lub nie docierają do Centrum Monitorowania w postaci testów, to sprawność urządzenia jest indywidualnie weryfikowana.
 

 

Mam pytanie odnośnie tych "poprawnych" sygnałów i monitorowania.

 

Kiedyś w moim aucie wystarczyła zmiana kół, uniesienie auta, problem z akumulatorem czy przegląd w aso i już ktoś do mnie dzwonił i pytał czy wszystko w porządku.

Teraz wpadając na ten wątek uświadomiłem sobie że od jakiś 6 miesięcy nikt do mnie nie dzwonił w sprawie weryfikacji.

A w tym czasie zmieniałem koła, auto było dwa tygodnie w naprawie gdzie też było podnoszone, prawdopodobnie w związku z naprawą  wyładował się akumulator i już po naprawie dwa razy aku był kompletnie zdechły (niedoładowany - raz auto pojechało lawetą). Na koniec żeby porządnie naładować aku, odłączyłem go i ładowałem przez całą noc.

 

To jak to jest z tym monitorowaniem? Jak sprawdzić czy system działa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to się dokładnie wpisuje w to, o co ja pytałem. W najbliższym tygodniu mija rok od odebrania samochodu z salonu i nie było ani jednego kontaktu. A w odniesieniu do tego co niektórzy pisali, adekwatnych okazji po temu było kilka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to się dokładnie wpisuje w to, o co ja pytałem. W najbliższym tygodniu mija rok od odebrania samochodu z salonu i nie było ani jednego kontaktu. A w odniesieniu do tego co niektórzy pisali, adekwatnych okazji po temu było kilka.

A rejestrowałeś sie?

Ja kontrolnie po powrocie z tygodniowych wakacji i śledzeniu tego wątku po odpaleniu auta zadzwoniłem do Keratronika z auta i powiedziałem, ze chciałem sprawdzić działanie systemy. Uprzejmy Pan podał moja lokalizacje, sprawdził resztę i poinformował ze wszystko gra :) u mnie na podnośniku zawsze dzwonili

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

A rejestrowałeś sie?

 

Bez jaj ;)

Kupiłem auto z tym systemem (płatnym) i nie obchodzi mnie rejestracja ani sracja. BTW nie mogłem kupić auta bez ISR.

To ma działać dopóki płacę i nie mam zamiaru doktoryzować się z tego systemu. Na razie jedynym zauważalnym efektem działania jest ciągłe rozładowywanie akumulatora.

Jak jeszcze raz dadzą ciała z powiadomieniami to wypowiem umowę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze względu na to, że system ISR może pełnić również funkcję antykradzieżową a nasze Centrum Monitorowania ma status agencji ochrony, nie możemy podać szczegółów procedur oraz technicznych zasad działania systemu. W ten sposób ograniczamy możliwość wejścia w posiadanie informacji wrażliwych dla osób mogących śledzić ten wątek, mających nie do końca „czyste” intencje.

Poniżej przedstawiamy dane techniczne systemu ISR2, dotyczące poboru prądu.

55mA - czuwanie (wykrywanie holowania)

120mA - system aktywny (wykrywanie wypadków)

160mA - ładowanie akumulatora

 

Poniżej cytuję hiszpan25 z  https://forum.subaru.pl/index.php?/topic/16098-akumulatory-w-subaru/page-2

 

Panowie pamietajcie, że pobór prądu rzędu 30mA powoduje po dobie stania 0,72Ah czyli po tygodniu juz ponad 5Ah a 30mA to zaledwie 0,36W przy 12V... w autku z immobiliserem, alarmem, radiem nie zdziwił by mnie pobór prądu nawet rzędu 0,1A co po dobie da 2,4Ah a po tygodniu 16,8Ah i w pewnych warunkach (zimno, małe przebiegi dzienne, częste odpalanie - czyli typowy ruch miejski o tej porze roku) daje to pewne kłopoty nawet przy sprawneym akumulatorze i układzie alternator+regulator napięcia.

Ja w swoim autku na lato jak śmigam na codzień na moto poprostu odłaczam klemę i w ten sposób wiem że nawet po miesiącu stania jak pogoda się skiepści to autko odpali bez łaski smile.png a potencjalny złodziej pewnie zrobi takie oczy icon_eek.gif jak mu sie nawet kontrolki nie zapalą smile.png

PZDR! 

 

Czyli przyjmując że auto z wyłączonym zapłonem nie pobiera nic prądu, a tylko działa ISR - 55mA to po dobie z aku ucieka 1,32Ah, po tygodniu 9,24Ah, a po 2 tygodniach 18,48Ah. Nie oceniam czy ISR jest dobry czy zły, ale należy mieć świadomość jak to obciaża akumulator na postoju. O ile nowy aku to sobie poradzi po dwóch tygodniach, ale starszy, który z każdym rokiem ma coraz niższą pojemność? W serwisie powiedzieli mi, że aku kwalifikuje się do wymiany gdy na teście osiagnie 50% swojej pojemności. Czyli mając aku nowe 60Ah pojemnośc do 30Ah zejdzie po 22dniach postoju, czyli mozna założyc ze po tym okresie może byc problem z odpaleniem. Gorzej gdy mamy aku np kilkuletnie i efektywna pojemnośc aku spadła do 60% czyli 36Ah, czyli do kwalifikacji wymiany ma zapas tylko 6Ah, to te 6Ah ISR zje po 4,5dniach, czyli po tygodniu postoju nie ma szans na rozruch. Te wyliczenia są dla warunku, że zostawiając auto z zawsze naładowanym aku do pełna i a postoju prad pobiera tylko ISR. A jak okaże się, że prąd dodatkowo obiera immobilaiser, komputer, radio,... czyli jest tak jak pisze hiszpan 25, to łączny prąd z aku jest nawet 2x wyższy niż ISR, to wyżej wkazane czasy, kiedy aku padnie skróca się 2x. Jak odbiosę subaru z salonu (za klika dni) odłączę klemę i podłączę rejestrator energii elektrycznej i zobaczę ile auto pobiera na postoju przez 24h.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A rejestrowałeś sie?

Bez jaj ;)

Kupiłem auto z tym systemem (płatnym) i nie obchodzi mnie rejestracja ani sracja. BTW nie mogłem kupić auta bez ISR.

To ma działać dopóki płacę i nie mam zamiaru doktoryzować się z tego systemu. Na razie jedynym zauważalnym efektem działania jest ciągłe rozładowywanie akumulatora.

Jak jeszcze raz dadzą ciała z powiadomieniami to wypowiem umowę.

A wczytywałes sie w umowę? Ja nie ;) ale jeśli tam jest zawarta informacja o rejestracji to możesz sobie nie chcieć. Uważam ze macie zbyt lekkie podejście do tematu. To trochę tak jakbym kupił auto i mnie żadne przeglądy nie interesowały bo przecież kupiłem auto ;) wprost mówię ze nie wczytywałem sie ani w instrukcje ani umowę ale przy odbiorze auta pracownik JM przy mnie skontaktował sie przez ISR z Keratronikiem z informacja ze auto wlasnie odbieram (nie pamietam szczegółów rozmowy), podałem swój nr telefoniczny i umówiliśmy sie na rejestracje. Zadzwonili w uzgodnionym terminie i u mnie do tej pory wszystko gra bez zarzutu. Wlasnie wróciłem z tygodniowych wakacji i auto odpaliło "na dotyk". Narzekać nie mam na co :) jedynie na to, ze taśma trzymająca konsole ISR jest do bani i musze to raz na jakis czas docisnąć ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ja nie wiem, co powinienem jeszcze, jeśli o tym lekkim podejściu, to też do mnie było? Czy powinienem co rano sprawdzać, czy wszystko OK? Chyba nie?

Mają dwa numery telefonu, wiedzą, że jest umowa i czego oraz kogo dotyczy bo dostałem niedawno fakturę za kolejny rok. Wyfakturowali kolejny okres, więc chyba uważają, że spełniają swoje świadczenie?

A jeśli podajemy przykłady, to mnie to bardziej przypomina telefon komórkowy, a nie samochód z potrzebą przeglądów i tak dalej. Telefon. Włączam, ma działać "we dwie strony" i prawdę mówiąc guzik mnie obchodzą problemy operatora.

Mnie chodzi bardziej o rzeczową odpowiedź na pytanie, dlaczego w takiej samej sytuacji jest różna reakcja (raz dzwonią, a raz nie), bądź odwrotnie, jak kto woli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ja nie wiem, co powinienem jeszcze, jeśli o tym lekkim podejściu, to też do mnie było? Czy powinienem co rano sprawdzać, czy wszystko OK? Chyba nie?

Mają dwa numery telefonu, wiedzą, że jest umowa i czego oraz kogo dotyczy bo dostałem niedawno fakturę za kolejny rok. Wyfakturowali kolejny okres, więc chyba uważają, że spełniają swoje świadczenie?

A jeśli podajemy przykłady, to mnie to bardziej przypomina telefon komórkowy, a nie samochód z potrzebą przeglądów i tak dalej. Telefon. Włączam, ma działać "we dwie strony" i prawdę mówiąc guzik mnie obchodzą problemy operatora.

Mnie chodzi bardziej o rzeczową odpowiedź na pytanie, dlaczego w takiej samej sytuacji jest różna reakcja (raz dzwonią, a raz nie), bądź odwrotnie, jak kto woli.

To jest bardzo dobre pytanie. Ale spodziewam sie, ze zeby Keratronik na nie odpowiedział miał info o jakie konkretnie auta chodzi, aby mógł sprawdzić historie. Z tym, ze wydaje mi sie, iż to pytanie nie na forum. Z uwagi chociażby na szeroko rozumiane bezpieczeństwo i dane personalne. Proponuje Ci do nich zadzwonić z auta a tutaj ewentualnie podzielić sie informacjami, które Ci podadzą.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem ile prądu bierze auto na postoju - ciekawy byłem ile na podtrzymanie funkcji życiowych auta i ISR potrzeba "elektronów". Odłączyłem klemę akumulatora i podłączyłem rejestrator i amperomierz i auto zamknąłem centralnym zamkiem. Przez pierwsze kilka minut było to 0,2A, a potem spadło do 48-52mA i jak przychodziłem sprawdzić co jakiś czas to ta wartość była bez zmian czyli 48-52mA. Bardziej zaufałem amperomierzowi z miernika uniwersalnego niż made in china rejestratorowi. Rejestrator ma fajne funkcje ale jego deklarowana dokładność pomiaru prądu 1% to bajka. W tym konkretnym przypadku zaniżał o ponad 50%, przy wyższych wartościach prądu ok 0,2A błąd jest ok. 30% - pisze o tym dlatego, bo jak ktoś u siebie będzie chciał robić pomiar to że będzie miał miernik, to nie znaczy że to co wskazuje jest wartością poprawną szczególnie gdy ten miernik/rejestrator kosztował kilka złotych.W zał. zamieszczam dwie fotki na zakończenie pomiaru po 12h 11min testu. Podsumowując, w moim przypadku auto na postoju z ISR pobiera 50mA, czyli na dobę mam utratę 1,2Ah, po tygodniu 8,4Ah, a po 2 tygodniach 16,8Ah.

Miernik.jpg

rejestrator.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Licho napisał:

Sprawdziłem ile prądu bierze auto na postoju - ciekawy byłem ile na podtrzymanie funkcji życiowych auta i ISR potrzeba "elektronów". Odłączyłem klemę akumulatora i podłączyłem rejestrator i amperomierz i auto zamknąłem centralnym zamkiem.

Przedstaw schemat jak to podłączyłeś.

 

23 godziny temu, Licho napisał:

Przez pierwsze kilka minut było to 0,2A, a potem spadło do 48-52mA i jak przychodziłem sprawdzić co jakiś czas to ta wartość była bez zmian czyli 48-52mA. Bardziej zaufałem amperomierzowi z miernika uniwersalnego niż made in china rejestratorowi. Rejestrator ma fajne funkcje ale jego deklarowana dokładność pomiaru prądu 1% to bajka. W tym konkretnym przypadku zaniżał o ponad 50%, przy wyższych wartościach prądu ok 0,2A błąd jest ok. 30% - pisze o tym dlatego, bo jak ktoś u siebie będzie chciał robić pomiar to że będzie miał miernik, to nie znaczy że to co wskazuje jest wartością poprawną szczególnie gdy ten miernik/rejestrator kosztował kilka złotych.

Ciekawe masz wyliczenia, szczególnie w przypadku błędów pomiarowych.

 

23 godziny temu, Licho napisał:

Podsumowując, w moim przypadku auto na postoju z ISR pobiera 50mA, czyli na dobę mam utratę 1,2Ah, po tygodniu 8,4Ah, a po 2 tygodniach 16,8Ah.

Ciekawe wyliczenia.

23 godziny temu, Licho napisał:

W zał. zamieszczam dwie fotki na zakończenie pomiaru po 12h 11min testu.

Miernik.jpg

rejestrator.jpg

jak widać chińczyk ma jeszcze pomiar napięcia  - tak więc pozostaje pytanie co użyłeś i jak to podłączyłeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schemat podłączenia jak na foto, zdjąłem klemę minus. Rejesrrator to ma we i wy USB, ale zawierzyłem specyfikacji jaką chińczyk podał - fotka poniżej.

tmp_4795-schemat1750777881.jpg

tmp_4795-20170305_100316-1632733513.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 3 marca 2017 o 18:09, Licho napisał:

Sprawdziłem ile prądu bierze auto na postoju - ciekawy byłem ile na podtrzymanie funkcji życiowych auta i ISR potrzeba "elektronów". Odłączyłem klemę akumulatora i podłączyłem rejestrator i amperomierz i auto zamknąłem centralnym zamkiem. Przez pierwsze kilka minut było to 0,2A, a potem spadło do 48-52mA i jak przychodziłem sprawdzić co jakiś czas to ta wartość była bez zmian czyli 48-52mA. Bardziej zaufałem amperomierzowi z miernika uniwersalnego niż made in china rejestratorowi. Rejestrator ma fajne funkcje ale jego deklarowana dokładność pomiaru prądu 1% to bajka. W tym konkretnym przypadku zaniżał o ponad 50%, przy wyższych wartościach prądu ok 0,2A błąd jest ok. 30% - pisze o tym dlatego, bo jak ktoś u siebie będzie chciał robić pomiar to że będzie miał miernik, to nie znaczy że to co wskazuje jest wartością poprawną szczególnie gdy ten miernik/rejestrator kosztował kilka złotych.W zał. zamieszczam dwie fotki na zakończenie pomiaru po 12h 11min testu. Podsumowując, w moim przypadku auto na postoju z ISR pobiera 50mA, czyli na dobę mam utratę 1,2Ah, po tygodniu 8,4Ah, a po 2 tygodniach 16,8Ah.

Miernik.jpg

rejestrator.jpg

 

Do tego pobór prądu przez alarm i po 2 tygodniach 50% akumulatora mowi bye bye. A że nigdy nie jest naładowany na 100%, szczegolnie w zime - tajemnica nieodpalana rozwiązana. 

 

Mnie ten montaż denerwuje do tego stopnia, ze zrezygnowalem z zakupu auta (a jak widac w podpisie kilka subaru przeżyłem). Ile lat można to przyklejać do sufitu codziennie...cmon.... Słuchajcie użytkownikow i ich problemow. W legacy to już trudno. Ale w sti jak ludzie wsiadali ze mna to sie pytali przed odpaleniem - co ty robisz? Ja - przyklejam isr.  - W aucie za 200 tys zl? To producent tak zamontowal? 

Shame...

Chciałem auto bez isr - zeby nie dyndało mi nad glowa to usłyszałem, ze sie nie da. Bo takie już przyjeża Z zamontowanym osprzętem. Ewentualnie salon może mi przed wydaniem auta zdemontowac. Jaaaasne już kupuje auto w ktorym ktos rozkladal podsufitke 2x...

 

Edytowane przez Sebastian.R
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 05/03/2017 o 10:45, Licho napisał:

Schemat podłączenia jak na foto, zdjąłem klemę minus. Rejesrrator to ma we i wy USB, ale zawierzyłem specyfikacji jaką chińczyk podał - fotka poniżej.

tmp_4795-schemat1750777881.jpg

tmp_4795-20170305_100316-1632733513.jpg

 

Wybacz ale nie rozumiem schematu połączenia. Nie rozumiem co to jest +ACU, to ma być tzw wspólna masa: GND w układzie pomiarowym? Skąd wiesz że tak podłączając nie zakłóciłeś układu pomiarowego i prawidłowo realizujesz pomiary?

 

Masz wtyk i gniazdo USB - przy takim założeniu producenta one są niezależne od siebie i aby być pewnym "prawidłowego" pomiaru należy zasilanie podać tylko na wtyk a całe urządzenie zasilać z gniazda wyjściowego.

 

Gdzie uwzględniłeś w całym schemacie parametry rejestratora:

Specifications:
   Voltage Range: 3V-9V
   Current Range: 0-3A
   Accuracy: 1%
   Time: 0-99 Hours
   USB Compatibility: USB 2.0 and USB 3.0 (works at 2.0 Speeds)
   Sampling Resistance: 50mΩ
   Measurable Capacity Range: 0-99,999mAh
   Current Consumption: <12mA

 

Nie uwzględniam iż sam miernik uniwersalny także swoje wartości. Gdzie wg Ciebie jest uwzględnione że masz 2 x amperomierz w obwodzie? 

 

Prawidłowo zrealizowany test powinien uwzględnić całkowite zdjęcie 2 klem z "+" i "-".  Podłączenie wejścia rejestratora do akumulatora a klem do jego wyjścia - to będzie "prawidłowe" podłączenie. Pozostaje tylko uwzględnienie podłączenia METEX'a przed czy po rejestratorze. Przed będziesz dodatkowo mierzył pobór prądu rejestratora i należy to uwzględnić w obwodzie. Po wskaże potencjalne "prawdziwe" natężenie prądu i potencjalnie różnice między rejestratorem a METEX'em nie powinny występować.

 

Wnioski jakie podałeś odnośnie błędów rejestratora są wg mnie nie do końca prawdziwe i obarczone błędami w założeniach. Pozostaje kwestia wniosków odnośnie zużywanej energii w akumulatora.

 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pmastal - nie wiem skąd wziąłeś specyfikację że ten rejestrator obsługuje tylko do 9V. Do mnie przyszedł z Chin i na foto jest jego oryginalna specyfikacja czyli mierzy do 20V. Poniżej 3 fotki:

- pierwsza, to jak było mierzone w samochodzie,

- druga fotka  - pomiar testowy: z zasilaczem, rejestratorem i dwoma amperomierzami

- trzecia fotka - wyniki pomiaru dla drugiej fotki

Wynika z tego, że rejestrator na małych wartości prądu zaniża pomiar o ok. 30mA. I widać że Chińczycy inaczej rozumują błąd tolerancji pomiaru. U nas podawane 1% jest to 1% wartości mierzonej, a u Chińczyka wychodzi że dokładność jest to 1% od max wartości (3A), czyli dokładność pomiaru 1% to pomiar z dokładnością do +/-30mA, czyli dla niskich wartości prądu jest to pomiar z dużym błędem.

Zakładając, że przy niskich pomiarach prądu rejestrator zaniża o 30mA, to jeśli o 30mA zwiększymy pomiar rejestratora z 12h11min, to wyjdzie, że łączne rozładowanie akumulatora wyszło 0,621Ah, czyli na dzień 1,15AH, na tydzień = 8,05Ah, za 14dni = 16,1Ah

Auto.jpg

test.jpg

wyniki.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Licho napisał:

pmastal - nie wiem skąd wziąłeś specyfikację że ten rejestrator obsługuje tylko do 9V. Do mnie przyszedł z Chin i na foto jest jego oryginalna specyfikacja czyli mierzy do 20V.

 

Taką specyfikację znalazłem na jednej ze stron, bardziej interesowało mnie jakie wpływ na pomiar przedstawia rejestrator.

 

2 godziny temu, Licho napisał:

Poniżej 3 fotki:

- pierwsza, to jak było mierzone w samochodzie,

i podtrzymuję zdanie iż ten układ nie jest prawidłowy.

 

2 godziny temu, Licho napisał:

- druga fotka  - pomiar testowy: z zasilaczem, rejestratorem i dwoma amperomierzami

Tutaj jest drobny błąd na rysunku ale to nie ma znaczenia. Szkoda że nie testowałeś z tymi dwoma amperomierzami gdzie jeden jest przed a drugi po. Było by to lepsze podejście w realizacji testów i weryfikacji pomiarów i ich założeń.

 

2 godziny temu, Licho napisał:

błąd tolerancji pomiaru

Ciekawe jest to pojęcie przyznam iż nie bardzo potrafię zdefiniować to pojęcie. Błąd pomiaru jest zrozumiały. Tolerancja teoretycznie także.

 

2 godziny temu, Licho napisał:

U nas podawane 1% jest to 1% wartości mierzonej, a u Chińczyka wychodzi że dokładność jest to 1% od max wartości (3A), czyli dokładność pomiaru 1% to pomiar z dokładnością do +/-30mA, czyli dla niskich wartości prądu jest to pomiar z dużym błędem.

Z tego względu potrzebna jest konstrukcja rejestratora i jak dokładnie jest realizowany pomiar natężenia prądu. Nie wiadomo nawet jaki jest tam przetwornik A/C i na jakich zasadach on pracuje. Co do rozważań odnośnie prawidłowości wskazań i wykazywanej przez Ciebie różnicy co do błędów to można tylko przypuszczać jak jest zrealizowane w rejestratorze.

Wykazane różnice w pomiarach natężenia prądu mogą wskazywać na błędy koncepcji konstrukcji rejestratora i nie jest on wiarygodnym przyrządem pomiarowym

 

@kambol, jak będę miał możliwości to pewnie zrealizowałbym pomiar - aktualnie nie ma na to szans.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...