Skocz do zawartości

Licho

Użytkownik
  • Postów

    195
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

Profile Information

  • Płeć
    mężczyzna
  • Skąd
    okolice Gorzowa Wlkp.
  • Auto
    Forester 2016 2,0 Manual 150KM; Volvo XC 60 B5

Ostatnie wizyty

1437 wyświetleń profilu

Osiągnięcia Licho

..:: Bywalec :..

..:: Bywalec :.. (3/13)

40

Reputacja

  1. Licho

    Forester - SZYBKIE PYTANIE

    Czy są gdzieś dostępne wykresy sprawności silnika FB20 w zależności od prędkości obrotowej silnika?
  2. Fabryczne aku było systematycznie raz na kwartał: korki luzowane i podpinane pod prostownik na 3-4dni (jak trzeba było jechać to odpinane od prostownika, po powrocie ponownie podpinany). Dzisiaj na przeglądzie w serwisie Subaru test akumulatora w zał. Badałem gęstość elektrolitu, to cele miały 1,29, a najsłabsza przy biegunie + tylko 1,14, czyli dogorywa, profilaktycznie wożę powerbank rozruchowy. Wynik 7 letniego fabrycznego akumulatora:
  3. w Centrze trzeba korki dziurawić by gęstość sprawdzić . A puki co fabryczny akumulator może okazać się długowieczny.
  4. Licho

    Teorie spiskowe

    A wracając do tego dr Jaśkowskiego co odebrano mu prawo wykonywania zawodu to w necie wskazują że za ten film: https://m.youtube.com/watch?v=5HyNAIRs7g0 I w 19min 45sek wypowiada się o grypie hiszpańskiej. I można powiedzieć że jest to inna prawda niż mediów głównego nurtu. Czyli jeśli ktoś kogoś nie szanuje a chce zwalczyć to znaczy że chce coś ukryć przed innymi. Bo prawda obroni się sama.
  5. Licho

    Teorie spiskowe

    Uważam że nie ma jednej prawdy tak jak chieli by to ma narzucić inni poprzez tzw. prawdę ekranu. Sami jesteśmy chodzącą zindywidualizowaną prawdą sami dla siebie i tak naprawdę nie interesuje nas cudza prawda, tylko bieżemy z niej to co nam pasuje. Wspaniałe jest to że jest tak duża różnorodność pomiędzy ludzmi ich poglądów, bo bez tego nie można by było doświadczać wzajemnego szacunku
  6. Licho

    Teorie spiskowe

    a w którym roku umarł?
  7. Licho

    Teorie spiskowe

    Odnośnie Hiszpanki to wyjaśnia to dr Jerzy Jaśkowski (emerytowany wykładowca): dostaw h do adresu ttps://www.facebook.com/JJaskow/posts/371713706494595/
  8. Licho

    Korozja w Foresterze

    W nawiązaniu do wcześniej podanych przeze mnie linków do innych forum, była tam opisana zasada działanie układu zakupionego przez użytkownika, że jest to układ scalony NE555, który ładuje kondensator do 2/3 napięcia zasilania, a po naładowaniu kondensator rozładowywany jest przez elektrody aluminiowe i blachę karoserii. Czyli były używane prądy impulsowe. Powtórzyłem to doświadczenie używając prądów impulsowych, ale bez elektrod aluminiowych. Chciałem sprawdzić teorię: woda na blasze stanowi równoległe połączenie przewodników, czyli płynący prąd płynie częściowo przez blachę i częściowo przez wodę i czy można tym prądem zmienić elektropotencjał styku woda/blacha by korozja była mniejsza chociaż przy jednej z elektrod. Być może efekt nastąpi przy dużo większych wartościach prądu i dlatego prądy impulsowe się sprawdzą. Schemat urządzenia jaki zastosowałem: NE555 przez rezystor 390Ω ładowany był kondensator 470μF. Po naładowaniu do 9V, nastąpiło rozładowanie przez tranzystor MOSFET i przez testowaną blachę, czyli na zwarcie. W pierwszej wersji w układ rozładowania był wstawiony opornik by ograniczyć prąd w impulsie do 5A, a w drugim teście chciałem uzyskać nawet 90A w impulsie (pomiar oscyloskopem na R=0,1Ω), ale kondensator poprzez swoją budowę wewnętrzną był w stanie dać tylko 20A. Test 5A: Test 20A:
  9. Licho

    Akumulatory w subaru

    By licznik zdjąć, to odkręcasz dwa wkręty od spodu a reszta sama wychodzi i masz dostęp to tego co za licznikiem jest.
  10. Licho

    Korozja w Foresterze

    Do testu użyłem kawałka obudowy od starego komputera. Jako elektrod użyłem nierdzewki dodatkowo pokrytych jednostronnie folią by lepiej odizolować od testowej blachy. Na testowej blasze w "oddaleniu" zrobiłem zagłębienie, które było wypełnione solanką ale nie miało powiązania mokrego z głównym przebiegiem testów pomiędzy elektrodami i jak wynika poniżej z różnych kombinacji zasilania, najlepiej na tym wyszło. No cóż, człowiek nasłuchał się różnych opinii, opracował różne teorie, a doświadczenie to wszystko zweryfikowało. Prądy jakie pojawiły się po spryskaniu solanką, to w doświadczeniu nr 1 - ok. 25mA, a w pozostałych ok. 10mA. Napięcie zasilania do elektrod dla testów 1-2-3 to +12V i 0V z zasilacza, biegunowość była zamieniana miedzy sobą 100x na sekundę przez układ 4 MOSFETów, które były przełączane generatorem NE555, tak że wyszedł prostokątny przebieg zmienny o amplitudzie 12V. Schemat zasilania jest wklejony na fotce. Doświadczenie nr 1 trwało 2h, widząc efekty nie kontynuowałem dalej Doświadczenie nr 2 - po umyciu i wyczyszczeniu blach z doświadczenia 1 (foto po lewej), kolejne doświadczenie trwało 3h i wyniki po prawej Doświadczenie nr 3 - po umyciu i wyczyszczeniu blach z doświadczenia 2 (foto po lewej), kolejne doświadczenie trwało 2h i wyniki po prawej Doświadczenie nr 4 - po umyciu i wyczyszczeniu blach z doświadczenia 3 (foto po lewej), kolejne doświadczenie trwało 11h 40min i wyniki po prawej. Czyli plus zasilania podany do blachy, a minus do dwóch elektrod. i inne ujęcie po doświadczeniu nr 4
  11. Licho

    Korozja w Foresterze

    To jestem w trakcie testów polewania blachy roztworem soli + zasilanie napięciem przemiennym, wykorzystaniem elektrod z nierdzewki (elektroda odizolowana od blachy) i elektroda z blachą połączona diodą schottky. Polewanie roztworem jest takie by elektrody były mokre i blacha. Zasilane z 12V przez opornik, prąd jest pobierany ok 25mA. Na styku blacha/woda/elektroda pojawiają się pojedyncze pęcherzyki gazu, czyli jest elektroliza. Jest też obok osobna testowa płytka też polewana, do porównań. Po zakończeniu testów, wrzucę fotki.
  12. Licho

    Korozja w Foresterze

    W sprawie konwertera/przetwornicy zasilania, by uzyskać izolowane napięcie 12V na wyjściu to alliexpress oferuje za ok 7zł dwa rodzaje modułów: B1212S - 1W - https://pl.aliexpress.com/item/33010029730.html - w zał. pdf ze specyfikacją B1212S - 2W - (dwa waty mocy wyjściowej) - https://pl.aliexpress.com/item/4000287110392.html - znalazłem info że bez obciążenia na biegu jałowym pobiera 0,7W, czyli 56mA z akumulatora. Nie wiem czy ta wersja jedno watowa nie będzie bardziej oszczędna. B1205S-1W.pdf
  13. Licho

    Korozja w Foresterze

    Nie chodzi nam o dokładny sinus, tylko o to by było napięcie przemienne, może być trapez, trójkąt. Np taka przetwornica z izolowanym wyjściem za 7zł: https://pl.aliexpress.com/item/4000123545879 Co z tego, że ma na wyjściu +5V, można to użyć: 1. jako gotowe zasilanie stałe do podania - na elektrodę wyniesioną i + na biegun ujemny akumulatora samochodu i mieć ochronę katodową 2. wykorzystać +5V jako zasilanie generatora przebiegu prostokątnego do ochrony katodowej 3. wykorzystać napięcie wtórne z transformatora i wykorzystać (po lub bez modyfikacji) jako napięcie zmienne do ochrony katodowej
  14. Licho

    Korozja w Foresterze

    Ad 1 - jak blacha nie jest polakierowana, to do testów można podłożyć zwykły kawałek folii i elektrodę przymocować klamerką od suszenia bielizny. Wypełnienie w NE555 .... tu mnie zatkało z powodu analizy czasu wypełnienia. Z NE555 dostajemy przebieg pulsujący a nie zmienny, czyli albo prąd płynie albo nie i wypełnienie to regulacja czasu jak długo ma prąd płynąć a ile nie. Tym NE555 nie uzyskamy odwrócenia polaryzacji na elektrodach. Czyli do moich wcześniej napisanych wniosków wystarczy użyć zwykłego transformatora dającego napięcie zmienne na wy, dalej przez opornik ograniczający prąd do elektrod wyniesionych i co najważniejsze, to połączyć elektrody wyniesione diodami schottky z blachą tuż przy elektrodach. Diody schottky już przewodzą od 0,2V, czyli prąd z elektrody doprowadzą do blachy "szybciej" niż przez wodę z solą która ma elektropotencjał w okolicy +0,5V Ad 2 - tak ale teraz wynika, że przez przewornicę DC/AC Tak na szybko, to jak z NE555 wyjście podłączymy szeregowo przez kondensator do elektrody wyniesionej to otrzymamy efekt zmian polaryzacji na elektrodach i wypełnienie powinno wynosić 50%. Kondensator jaka pojemność to wyliczyć trzeba w zależności od częstotliwości i jaki chcemy uzyskać prąd, i np dla f100Hz i prądu 100mA to musiałby mieć wartość 42uF (nie elektrolityczny) Tylko testy pokażą, czy w rozumowaniu jest ok, czy zakradł się gdzieś błąd logiczny.
  15. Licho

    Korozja w Foresterze

    Po obejrzeniu filmu wstawionego przez @marol 09.02.2020 na str.14; opisach tego samego na: http://mb201-124.eu/topic/17773-stop-rdzy-kto-testowal/page__st__20 http://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,376.0.html i potwierdzeniu testów przez pipcyka (forum jaguar), że układ z przebiegiem prostokątnym działa najlepiej gdy obie elektrody były odizolowane od blachy. Wykorzystałem taki generator z układem NE555 (kupiony na alliexpress za 1,61zł z darmową przesyłką, teraz pojawił się dodatkowo koszt przesyłki - https://pl.aliexpress.com/item/32845227467.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fhodlzL). I po analizie swoich doświadczeń, stwierdziłem że to nic nie daje - badając napięcie wody w stosunku do krawędzi żywej blachy. Zastanowiłem się dlaczego w testach to przyniosło skutek, doszedłem do wniosku, że wszyscy nawet z Łysym na Youtube popełnili ten sam błąd, mianowice testowali na kawałku blachy zasilanym z akumulatora którego minus nie był podłączony do tej blachy. Skutki takiego błędu będą takie, że jeśli zamontuje się to urządzenie w samochodzie, to korozja będzie przyspieszać, bo jedna elektroda i tak jest połączona z minusem akumulatora, czyli blachą karoserii, a na drugiej pojawia się pulsujące 12 V które tylko dostarcza zwiększonego napięcia do roztworu wodnego, zwiększając i tak dodatni potencjał wody, czyli przyspieszony efekt korozji. Dlaczego na testach uzyskano pozytywny efekt, wyjaśnienie: generator przebiegu prostokątnego podłączamy do blachy/karoserii z osobnego niezależnego zasilacza, czyli mamy doprowadzony przebieg prostokątny do dwóch elektrod odizolowanych od blachy – prąd nie płynie. Gdy spryskamy całość wodą z solą, to prąd pomiędzy elektrodami zaczyna płynąć: - częściowo przez roztwór wodny - częściowo przez blachę Ochrona antykorozyjna będzie tym słabsza im prąd przez roztwór wodny będzie większy niż przez blachę. Co się stanie, jeśli prąd płynący przez blachę będzie większy niż przez wodę, będziemy mieli efekt ochrony katodowej w pobliżu elektrody ujemnej, bo do niej prąd będzie w głównej mierze docierał z blachy przez wodę. Skoro prąd płynie z blachy do elektrody to obniża potencjał dodatni wody i korozja jest słabsza lub jej nie ma. Przebieg prostokątny sprawia, że potencjał między elektrodami się zamienia, czyli, wokół każdej elektrody uzyskujemy efekt ochrony katodowej. Wnioski i bieżące spostrzeżenia na teraz: 1. Układ z przebiegiem prostokątnym trzeba zasilić z osobnego odizolowanego galwanicznie od akumulatora zasilacza. 2. Elektrody umieścić na izolowanej części blachy w miejscu, gdzie będą często zwilżane (np. tam gdzie jest miejsce na chlapacze od kół? – dobre miejsce, bo jest podgląd do ich stanu i możliwość wykonywania pomiarów) 3. Dla polepszenia efektu ochrony katodowej, każda elektroda powinna był połączona za pomocą diody Schottky z blachą karoserii (anoda diody do elektrody wyniesionej, a katoda diody do blachy, podpięcie do blachy karoserii nie musi być przy elektrodzie, może być w bardziej bezpiecznym suchym miejscu). O co chodzi z tą diodą, gdy na elektrodzie wyniesionej mamy potencjał dodatni, to on jest kierowany poprzez diodę do blachy samochodu, chodzi o to że jeśli druga elektroda (która ma 0V) jest zwilżona wodą, to prąd do elektrody o potencjale 0V płynął z karoserii przez wodę. 4. Oczywiście układ generujący przebieg prostokątny na wyjściu zabezpieczyć przed zwarciem, ograniczając np. rezystorem prąd zwarciowy np. do 100mA. 5. Nie wiadomym na teraz jest jak zachowają się elektrody, czy przepływ prądu z czasem ich nie zdegraduje. To nie rozwiązuje problemu, gdy mamy kroplę wody odizolowaną od elektrod, ale jest nadzieja taka, że każda powierzchnia jest "przykurzona" i czerpie wilgoć z powietrza i jest to jakiś przewodnik dla prądu, czyli efekt ochrony katodowej będzie mniejszy lub większy, ale zawsze lepszy niż przy braku prądu.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...