Skocz do zawartości

Globalne ocieplenie


grzywaczewski

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 27.05.2022 o 15:34, Kristofor napisał:

Auto nowe co 5 lat, telefon co 2, pralka co 3, telewizor co 5 i tak dalej. Jeszcze 30-40 lat temu to było nie do pomyślenia.

To prawda, ale też jest i druga strona: wiele z używanych przez nas sprzętów po kilku latach (mniej więcej w rok po gwarancji) nie nadaje się już do użytku.

 

Przykład z mojego domu: krajalnica Zelmer z lat 90. XX wieku. Działa do dziś. Nowe wytrzymują może 4 lata?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No neistety racja, sprzęty są jednorazowe i do użycia tylko w czasie gwarancji bo zaraz po niej jakoś cudownie się psują i są nienaprawialne.

I tak jest z całą elektroniką: od telefonów (np.Samsung A70 - po dwóch latach muli tak, że nie da się używać a bateria nagle spuchła miesiąc po gwarancji - tutaj chwała dla Apple, których sprzęt działą spokojnie nawet po 5 latach, tylko baterię trzeba "wmiędzyczasie" wymienić) przez pralki/mikrofale aż po samochody: ze świecą szukać auta które nie wysypie się "drogo" po 100kkm.

 

Dlatego liczę na UE, która próbuje walczyć z tym trendem - dlatego w/ Apple zaczął sprzedawać zestawy do samodzielnej naprawy iPhone.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, ESP napisał:

I tak jest z całą elektroniką: od telefonów (np.Samsung A70 - po dwóch latach muli tak, że nie da się używać a bateria nagle spuchła miesiąc po gwarancji - tutaj chwała dla Apple, których sprzęt działą spokojnie nawet po 5 latach, tylko baterię trzeba "wmiędzyczasie" wymienić) przez pralki/mikrofale aż po samochody: ze świecą szukać auta które nie wysypie się "drogo" po 100kkm.

 

 

Mulenie telefonu to wina systemu operacyjnego nie sprzętu, na Androidzie pomaga reset do ustawień fabrycznych i konfiguracja on nowa, Apple swoimi update'ami celowo spowalniało starsze modele telefonów, co zresztą było niezłą aferą całkiem niedawno...

  • Zdrówko! 1
  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na YT jest kanal Luisa Rossmann'a ktory ma swoj zaklad naprawczy, bardzo ciekawe rzeczy mowi o tym jak duze firmy utrudniaja zycie malym firmom naprawczym... warto posluchac, bo polityka wielu firm polega na sprzedawaniu wiecej badziewia, wyprodukowanego tak by sie szybko popsulo i nie dalo sie tego naprawic...

IMO wszyscy przyjmuja sie ociepleniem klimatu, a nic nie slychac o rozwiazaniu globalnego problemu ze smieciami.  Kraje rozwiniete wysylaja swoje odpady do mniej rozwinietych... takze to ma taki sredni sens, bo zanieczyszczone srodowisko ma bardziej negatywny wplyw na zycie niz ocieplenie klimatu. 

 

  • Zdrówko! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Eryk napisał:

Na YT jest kanal Luisa Rossmann'a ktory ma swoj zaklad naprawczy, bardzo ciekawe rzeczy mowi o tym jak duze firmy utrudniaja zycie malym firmom naprawczym... warto posluchac, bo polityka wielu firm polega na sprzedawaniu wiecej badziewia, wyprodukowanego tak by sie szybko popsulo i nie dalo sie tego naprawic...

IMO wszyscy przyjmuja sie ociepleniem klimatu, a nic nie slychac o rozwiazaniu globalnego problemu ze smieciami.  Kraje rozwiniete wysylaja swoje odpady do mniej rozwinietych... takze to ma taki sredni sens, bo zanieczyszczone srodowisko ma bardziej negatywny wplyw na zycie niz ocieplenie klimatu. 

 

EU narzuca coraz więcej regulacji wymuszających standaryzację (np. ładowarki) czy naprawialność urządzeń żeby z tym walczyć. Bo w interesie firm jest zarabiać jak najwięcej na sprzedaży nowych urządzeń a nie dbać o środowisko. Np. we Francji wymusili naklejki na urządzeniach określające łatwość naprawy urządzenia gdzie brane są pod uwagę m.in. cena części i ich dostępność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Eryk napisał:

Na YT jest kanal Luisa Rossmann'a ktory ma swoj zaklad naprawczy, bardzo ciekawe rzeczy mowi o tym jak duze firmy utrudniaja zycie malym firmom naprawczym... warto posluchac, bo polityka wielu firm polega na sprzedawaniu wiecej badziewia, wyprodukowanego tak by sie szybko popsulo i nie dalo sie tego naprawic...

IMO wszyscy przyjmuja sie ociepleniem klimatu, a nic nie slychac o rozwiazaniu globalnego problemu ze smieciami.  Kraje rozwiniete wysylaja swoje odpady do mniej rozwinietych... takze to ma taki sredni sens, bo zanieczyszczone srodowisko ma bardziej negatywny wplyw na zycie niz ocieplenie klimatu. 

 

Już wielokrotnie zwracałem na to uwagę przy różnych okazjach tutaj na forum, że tym co nas zabija jest konsumpcjonizm. Teraz wymyślili, że wszystko na baterię, elektryczne będzie lepsze...super lecimy i kupujemy, uwielbiamy kupować i zmieniać na nowe tak często jak się da.

  • Lajk 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Apple wprowadziło kilka długości śrubek w IPhone jak sam rozkręcasz to pamiętaj która skąd bo przypadkowo są tak rozmieszczone ze pomyłkowa próba wkręcenia dłuższej w miejsce krótszej spowoduje pęknięcie czegoś tam i wymiana telefonu staje się interesująca alternatywa. Mam iPad 2 sprzed 10 lat i co z tego ze działa jak nie mogę FaceTime odpalić bo nie jest zaktualizowany a aktualizacji nie przewidują do tak starych sprzętów. Oczywiście kolega mi wgrał oprogramowanie udające nowsza wersje, działa powoli jak muł ale córce do zabawy starcza. Trzeba się naprawdę starać aby zachować rozsądek w tym wszystkim ... aha - próbuje przeczyścić Zacinający się młynek mdf do kawy taki za 1000 zł i nikomu się nie chce, kup pan nowy ??!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Europosły nam wczoraj przegłosowali zakaz spalinowych aut osobowych i dostawczaków od 2035 roku.

To ja się pytam czemu tak skromnie głosują, a co w TIRami? Te duże nie trują?

Co z promami i samolotami? Latanie to zbrodnia klimatyczna - ostatnio przeczytałem.

 

Znalezione w sieci {nie wiem czy wiarygodne} wyliczenie jaki efekt na ocieplenie będzie miało FIT for 55

 

 

 

 

FUUtQL3WQAANdpT.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Jaca68 napisał:

Znalezione w sieci {nie wiem czy wiarygodne} wyliczenie jaki efekt na ocieplenie będzie miało FIT for 55

 

Kompletny fake. Mały Jasio (Bjorn Lomborg) coś tam namalował kredkami żeby mu pod tezę pasowało.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, subleo napisał:

Kompletny fake. Mały Jasio (Bjorn Lomborg) coś tam namalował kredkami żeby mu pod tezę pasowało.

Masz inne?

Jaki wpływ będzie miało działanie 300 mln mieszkańców planety jeśli pozostałe 6 mld nie podejmie takich radykalnych działań? :faja:

  • Super! 1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Jaca68 napisał:

Jaki wpływ będzie miało działanie 300 mln mieszkańców planety jeśli pozostałe 6 mld nie podejmie takich radykalnych działań? :faja:

 

Patrzę na to nieco z innej perspektywy. UE wprowadzając "zieloną rewolucje" ma dużą szanse stać się światowym liderem technologii, patentów, rozwiązań  a docelowo osiągnąć konkurencyjność, właśnie dzięki przewadze energetycznej.

 

Na marginesie, uważam, ze wkład CO2 z pojazdów osobowych jest tak niewielki, że dziwi i zaskakuje mnie tak istotne parcie UE w kierunku samochodów bez-emisyjnych. Tak szybko.

  • Zdrówko! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, subleo napisał:

Na marginesie, uważam, ze wkład CO2 z pojazdów osobowych jest tak niewielki, że dziwi i zaskakuje mnie tak istotne parcie UE w kierunku samochodów bez-emisyjnych. Tak szybko.

Bo patrzysz tylko na CO2. A samochody w Europie są źródłem 40% emisji NO2 i 40% PM2.5. W Polsce PM2.5 się trochę inaczej rozkłada bo u nas to głównie piece węglowe w domach jednorodzinnych, ale tak wygląda średnia dla Europy.

 

Poza tym warto zdawać sobie sprawę że sama EU to 18% emisji gazów cieplarnianych na całym świecie. Biorąc pod uwagę że cała EU to ok. 450mln ludzi to warto to odnieść do 8 miliardów na całym świecie i spojrzeć jak to wygląda per capita...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, subleo napisał:

UE wprowadzając "zieloną rewolucje" ma dużą szanse stać się światowym liderem technologii, patentów, rozwiązań  a docelowo osiągnąć konkurencyjność, właśnie dzięki przewadze energetycznej.

No na razie ta konkurencyjność to mają być cła nałożone przez UE na import wysoko emisyjnych towarów ze świata.

Halo czy inflacja mnie słyszy?

22 minuty temu, subleo napisał:

Na marginesie, uważam, ze wkład CO2 z pojazdów osobowych jest tak niewielki, że dziwi i zaskakuje mnie tak istotne parcie UE w kierunku samochodów bez-emisyjnych. Tak szybko.

Uściślijmy - małych samochodów. O wielkich ciężarówkach spalających 30 litrów na setkę - cisza.

 

2 minuty temu, skwaro napisał:

Bo patrzysz tylko na CO2. A samochody w Europie są źródłem 40% emisji NO2 i 40% PM2.5.

Popraw mnie jeśli się mylę, ale konsensus naukowy głosi że na globalne ocieplenie odpowiada emisja CO2, a nie NOXy czy pyły. I cały pakiet Fit for 55 koncentruje się zmniejszeniu emisji CO2.

4 minuty temu, skwaro napisał:

Poza tym warto zdawać sobie sprawę że sama EU to 18% emisji gazów cieplarnianych na całym świecie.

O właśnie próbowałem znaleźć za jaki procent światowej emisji odpowiada Unia i mignęło mi 9%, ale wierzę w twoje zdolności wyszukiwania że jest to 18. To teraz jaki procent unijnej emisji to małe auta (10%?, 20%?) i jaki to będzie miało globalny efekt gdy te małe auta wyeliminujemy. :ph34r:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Jaca68 napisał:

Popraw mnie jeśli się mylę, ale konsensus naukowy głosi że na globalne ocieplenie odpowiada emisja CO2, a nie NOXy czy pyły. I cały pakiet Fit for 55 koncentruje się zmniejszeniu emisji CO2.

O właśnie próbowałem znaleźć za jaki procent światowej emisji odpowiada Unia i mignęło mi 9%, ale wierzę w twoje zdolności wyszukiwania że jest to 18. To teraz jaki procent unijnej emisji to małe auta (10%?, 20%?) i jaki to będzie miało globalny efekt gdy te małe auta wyeliminujemy. :ph34r:

 

Raz że nie tylko CO2, dwa pisałem to w kontekście zanieczyszczeń produkowanych przez auta nie w kontekście regulacji Fit for 55. To z jednej strony, z drugiej strony sprawdziłem dane dla emisji CO2 i tutaj wszyscy się mylimy bo mocno niedoceniamy emisji z małych aut. Najwięcej bo 27% emisji CO2 całościowo w EU pochodzi z transportu drogowego, w tym 60% to samochody osobowe.

 

Źródło:

https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/society/20190313STO31218/co2-emissions-from-cars-facts-and-figures-infographics

 

Dodatkowo Fit for 55 obejmuje również regulacje dotyczące drogowego transportu komercyjnego, morskiego i lotniczego. Więc to nie jest tak że dotyczy tylko aut osobowych.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, subleo napisał:

 

Patrzę na to nieco z innej perspektywy. UE wprowadzając "zieloną rewolucje" ma dużą szanse stać się światowym liderem technologii, patentów, rozwiązań  a docelowo osiągnąć konkurencyjność, właśnie dzięki przewadze energetycznej.

 

A potem produkcja oparta na tych patentach będzie sie odbywała w Chinach, które dostana gotowe rozwiązania. Ucieczka z produkcją z Europy była/jest pułapką, strzałem w kolano.

Teraz płacimy Chinom za rozwiązania, któe były naszym osiągnięciem. Zgoda, po tylu latach oni na bazie tego co "ukradli" zaczeli rozwijać własne technologie i wprowadzać swoje innowacyjne rozwiązania...niemniej jednak ta iskra poszła z Europy i USA.

 

11 godzin temu, skwaro napisał:

Bo patrzysz tylko na CO2. A samochody w Europie są źródłem 40% emisji NO2 i 40% PM2.5. W Polsce PM2.5 się trochę inaczej rozkłada bo u nas to głównie piece węglowe w domach jednorodzinnych, ale tak wygląda średnia dla Europy.

 

Poza tym warto zdawać sobie sprawę że sama EU to 18% emisji gazów cieplarnianych na całym świecie. Biorąc pod uwagę że cała EU to ok. 450mln ludzi to warto to odnieść do 8 miliardów na całym świecie i spojrzeć jak to wygląda per capita...

 

Za to cenię sobie @skwaro. Nikt nie jest tak skrupulatny i precyzyjny. Co wciąż nie przekonuje mnie, że fakt "rozstania" z pojazdami spalinowymi w samej Europie wpłynie w sposób istotny na globalna emisję CO2 a raczej na samo "wyhamowanie" efektu cieplarnianego.

Mamy już takie prgnozy?

Pytam serio bo chciałbym wiedzieć, że ma to sens a nie jest li tylko nabijaniem nas w butelkę i skierowanie "zakupoholizmu" na inne tory.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, Jaca68 napisał:

Sobie policz. 60% z 27% i jeszcze z 18%. O tyle zmniejszyłaby się globalna emisja jeśli unia zezłomowałaby auta spalinowe. Co ma szanse nastąpić ok 2050 jak 15-20 letnie przestaną jeździć. :faja:

 

Coś tam zmniejszymy, ale nie ma się co martwić, Chińczycy spokojnie wyrównają albo i zwiększą ;) Tak samo Indie i reszta świata, bo szczerze wątpię, żeby przejmowali się losem Ziemi w obliczu kryzysu tu i teraz. Problemem jest globalne przeludnienie, ale na to nie ma rozwiązania, poza jakąś epidemią ze śmiertelnością na poziomie co najmniej kilkunastu procent albo wojną nuklearną na dużą skalę

 

Chiny mają zwiększyć wydobycie węgla o 300 mln ton w 2022 roku, a przy tym uruchomić nowe projekty energetyczne. Należy tu odnotować, że w 2021 roku w Chinach wydobyto 4,07 miliarda ton węgla. Dla przykładu wydobycie w polskich kopalniach w 2021 roku to około 55 mln ton węgla.

 

https://www.wnp.pl/gornictwo/chiny-zwieksza-w-2022-roku-wydobycie-wegla-o-300-mln-ton,571455.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ktoś naciska na elektryczne auta, to znaczy, że ma w tym interes. Dziwnym trafem większość elektryków na naszych drogach to folcswageny :biglol: Gdzieś tam czasami przewinie się KIA albo hjundaj, czasami toyota.
I będziemy jeździć niemieckimi wagenami, do których części będą produkowane przez państwa, gdzie mają wywalone na emisję CO2 i wszelkie badania przytoczone przez skwaro.

A dopłaty z UŃI będą tak policzone, że normy do dopłat dziwnym trafem spełnią tylko folcswageny :biglol:

Ps. I dziwnym trafem jak będziesz chciał zezłomować swoją spalinówkę, to jeszcze za to zapłacisz, bo opłata recyklingowa w kwocie 500 zł, która się kiedyś płaciło, okaże się, że to było dawno i nie prawda i że nie ma tematu.

Edytowane przez Panbenonium
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
W dniu 11.06.2022 o 11:12, Panbenonium napisał:

Jak ktoś naciska na elektryczne auta, to znaczy, że ma w tym interes. Dziwnym trafem większość elektryków na naszych drogach to folcswageny :biglol: Gdzieś tam czasami przewinie się KIA albo hjundaj, czasami toyota.
I będziemy jeździć niemieckimi wagenami, do których części będą produkowane przez państwa, gdzie mają wywalone na emisję CO2 i wszelkie badania przytoczone przez skwaro.

A dopłaty z UŃI będą tak policzone, że normy do dopłat dziwnym trafem spełnią tylko folcswageny :biglol:

Ps. I dziwnym trafem jak będziesz chciał zezłomować swoją spalinówkę, to jeszcze za to zapłacisz, bo opłata recyklingowa w kwocie 500 zł, która się kiedyś płaciło, okaże się, że to było dawno i nie prawda i że nie ma tematu.

 

 

  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
40 minut temu, Jaca68 napisał:

Wiatraki są takie fajne czysta energia, brak pyłu, odpadów nuklearnych. Czysta sielanka.

No nie do końca

 

https://www.cire.pl/artykuly/brak-kategorii/pelny-recykling-lopat-turbin-wiatrowych---przyszlosc-czy-zludna-nadzieja

Psy szczekają, a karawana jedzie dalej:

https://electrek.co/2022/08/02/worlds-first-wind-turbine-with-recyclable-blades-is-up-and-spinning/

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...