Skocz do zawartości

ESP

Użytkownik
  • Postów

    531
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

  • Wygrane w rankingu

    1

Ostatnia wygrana ESP w dniu 17 Września 2013

Użytkownicy przyznają ESP punkty reputacji!

O ESP

  • Urodziny 19.01.1980

Profile Information

  • Płeć
    mężczyzna
  • Skąd
    EPWA
  • Auto
    OBK MY10 SBD -> OBK MY19 2.5i

Ostatnie wizyty

2227 wyświetleń profilu

Osiągnięcia ESP

..:: Uzależniony(a) od Subaru ::..

..:: Uzależniony(a) od Subaru ::.. (5/13)

996

Reputacja

  1. ESP

    Narty / Snowboard...

    Długość stopy nie ma znaczenia jeżeli chodzi o szerokość narty pod butem. To ma znaczenie tylko przy doborze buta i wkładki. Szerokość stopy nie rośnie proporcjonalnie wraz z długością, to są dwa oddzielne parametry. Niektórzy mają długie stopy np. rozmiar 46 a jednocześnie bardzo wąską 95mm a ja mam 42,5 i 99mm szerokości a mój ojciec przy tym samym rozmiarze miał 103mm. Wracając do szerokości, z ciekawości zerknąłem na Kastle (to dosyć drogie narty dlatego nie umieszczałem w propozycjach): https://kaestle.com/en-eu/collections/alpin-ski?filter.p.m.custom.gender=Women Z pięciu modeli dla kobiet tylko jeden ma mniej niż 80mm. Pozostałe zaczynają się od 84mm. Kolejna marka która idzie w dobrym kierunku. Wcale ci się nie dziwię, że masz mętlik w głowie. Era wąskich nart z mocnym taliowaniem, wraz z modą na karwing, się kończy. I dobrze, bo skręt karwingowy bardzo obciąża stawy, a mimo że fajnie wygląda i daje mnóstwo frajdy, to w trudnych warunkach jest nieprzydatny. Jak już pisałem wcześniej narciarstwo rekreacyjne od kilku idzie w kierunku nart szerszych a nie wszyscy z tą zmianą czują się dobrze (w tym niektórzy specjaliści na YT, dla których narta >80mm to fanaberia, a na >95mm to tylko w głęboki puch). Na szczęście na stokach i w sklepach czuć wiatr zmian.
  2. ESP

    Narty / Snowboard...

    Komplet mojej żony (obie narty) to niecałe 3kg. A koszt jeszcze mniejszy niż tych Rossignoli. Czy ponad 1/4 mniejsza masa to dużo? Szczególnie, że narty AM mają odjętą masę z dziobu i piętki więc odczuwalnie są jeszcze lżejsze dzięki mniejszemu swingweight'woi? No i rocker z obu stron jeszcze bardziej dający poczucie lekkości nart? I właśnie z takim podejściem walczę (wraz z dużą częścią nowego pokolenia instruktorów wychowanych po "erze jedynego słusznego skrętu karwingowego"). Na szerszych nartach ludzie się nie męczą! Jest dokładnie odwrotnie. Szersze narty są łatwiejsze w prowadzeniu we wszystkich innych rodzajach skrętów niż długi (jak poprawnie nazywa się skręt karwingowy) a dzięki nowoczesnemu taliowaniu i stabilności wręcz pomagają w nauce karwingowego skrętu i w oswajaniu prędkości. Jedyna ich "wada" to szybkość w przejściu z jednej krawędzi na drugą ale i tak komuś nie jeżdżącemu sportowo to nie robi różnicy, bo w jeździe amatorskiej nie ma potrzeby tak szybko zmieniać krawędzi jak w czasie sportowego przejazdu slalomu. Moi znajomi, też pod moim wpływem, masowo przesiadają się na szersze narty. Na ostatnim wyjeździe kolega z nart ok. 82mm przesiadł się na testowane przeze mnie Black Crows Camox czyli 97mm i był zachwycony (poziom początkująco-średniozaawansowany) - teraz szukamy okazji na Mindbendery 96C lub Ripstick 96. Z kolei drugi, facet z 40-letnim nalotem na nartach (średniozaawansowany/expert), przesiadł się z 75mm na 90mm (odkupił ode mnie moje prywatne Mindbendery 90Ti po tym jak raz zjechał nie chciał mi już ich oddać - dosłownie przelał mi kasę Revolutem na dole wyciągu abym się nie rozmyślił). Co do wzrostu: moją żona ma 179cm i jeździ na 158cm ale ona woli krótsze narty (wcześniej miała Kastle MX85 160cm z wiązaniami Demo i jej ciążyły strasznie). Na dłuższe przyjdzie czas jak się nauczy śmigać poza trasami i/lub z większymi prędkościami. Flex butów 70 jak dla tak drobnej osoby jest jak najbardziej ok.
  3. ESP

    Narty / Snowboard...

    Ja tylko w ciągu ostatnich 3 lat przetestowałem około 30 par nart. Będąc w LaPlagne miałem na testach 5 par, niektóre odpadły po kilku zjazdach, a niektóre wróciły ze mną do PL. Moja żona też jeździ tylko na trasach, ale nawet tutaj trafiają się gorsze warunki (a ostatnio nawet częściej) a ten dodatkowy centymetr to naprawdę dużo więcej stabilności, komfortu i bezpieczeńtwa: to trochę jak z AWD. Nie trzeba jeździć poza trasami aby docenić uniwersalność napędu 4x4. Po prostu jest łatwiej jak robi się trudniej. A na przygotowanych trasach i tak nie czuć różnicy na tym poziomie. Te 75mm były by jak najbardziej ok gdybyśmy jeździli tylko po twardych i równych trasach, gdzie nie ma puchu, miękkiego śniegu ani muld. Moda na wąskie narty odchodzi (i dobrze!) razem z modą na "karwingi" i czysto sportowe deski. Są trudniejsze, bardziej nerwowe i wymagające, a dla amatorów za trudne w zmieniających się warunkach. Widać to doskonale na stokach i w wynikach sprzedaży producentów, gdzie segment All Mountain staje się priorytetowy (fajnie widać to np. w Salomona, Heada czy Atomica). Ludzie w końcu zaczęli doceniać wygodę na stoku, gdzie narta ma pomagać a nie przeszkadzać. Ile to razy ja widziałem osoby na jakich wąskich sportowych deskach, które na muldach kompletnie nie mogły sobie poradzić... Dlatego doradzam wszystkim początkującym narty w zakresie 83-89mm i szerzej (i tak też doradza wielu zaprzyjaźnionych instruktorów PZN). Moją żona i starszy syn uczyli się na węższych nartach ale po tym jak zasmakowali szerszych desek nie wyobrażają sobie powrotu do nart <80mm. (a ja dwa tygodnie temu sprzedałem swoje najwęższe narty... z 90mm pod butem ) Wszystkie wymienione przeze mnie narty mają drewniany rdzeń, nie uznaję kompozytów i różnego rodzaju "wypełniaczy". Wspomniana Pandora 84 jest chyba najlżejszą drewnianą nartą na rynku a w konfiguracji z Attack 11 są lżejsze spokojnie ponad 500g na narcie w porównaniu z wymienionymi Rossignolami, mimo większej o 9mm szerokości pod butem. To tym bardziej sam drewniany rdzeń wystarczy, nie musisz iść w wzmocnienia włóknem węglowym (czyli odpadają narty z literką C w nazwie). Podany zakres to Mondo point. Czyli długość skorupy buta, nie wkładki. Do tego te wiązania są montowane na płycie DEMO, czyli umożliwiającej szybką i beznarzędziową zmianę rozstawu, co może i jest dobre dla wypożyczalni ale dla prywatnego użytku jest bez sensu. Wiązania bez płyty DEMO i tak dają się przestawiać w zakresie kilku rozmiarów a są dużo lżejsze (ok. 300g na narcie). Dlatego kupuje się deski i wiązania oddzielnie.
  4. Wracając z Francji krótki postój w Sinsheim Technik Museum. Polecam wszystkim maniakom techniki. Na zdjęciu jedyny poza kacapią egzemplarz Tu-144 (czyli kopii Concorde).
  5. ESP

    Narty / Snowboard...

    Czas na raport z wyjazdu La Plagne/Les Arcs 5-14 kwietnia. Przejazd na trzy auta, dało radę na dwóch kierowców/auto na zmianę (trzeci był w rezerwie). Wyjazd w piątek o 15.00 a na miejscu byliśmy w sobotę o 9.00 z kilkoma dłuższymi postojami. Powrót to wyjazd o 13.00 w sobotę i o 7.00 byliśmy w Warszawie. Warunki super - pierwsze dwa dni lampa, potem dwa dni opadów (spadło ponad pół metra puchu!) i dwa dni lampy. Na 3500mnpm było nawet 20 st.C. na plusie. Mimo to śnieg był bardzo przyjemny a kasza i muldy pojawiały się tylko na najniższych i często uczęszczanych trasach. Jedynie pył z Sahary psuł jazdę na stokach południowych. Sam ośrodek stanowczo top3 ze znanych mi miejsc. Mniej zatłoczony i mniej skomplikowany niż Trzy Doliny. Nie ma problemu z powrotem jak utknie się w jakiejś dolince - są darmowe Ski Busy i wyciągi pomiędzy miejscowościami. Jeździliśmy głownie poza trasami i było super, zróżnicowanie tras ogromne. Raz tylko wpadłem we mgle w dziurę i musiałem trawersować kawałek. Było jednak sporo lawin więc plecaki "lawinówki" i zdrowy rozsądek to podstawa. Na pewno trzeba tam wrócić i to nie raz.
  6. ESP

    Narty / Snowboard...

    Mam te poszukiwania za sobą - moja żona jest na tym samym poziomie. Nie ma sensu iść poniżej 84mm pod butem, i tak zwinność slalomki nie jest potrzebna a nerwowość narty związana z za wąskim punktem podparcia będzie przeszkadzała. Jak jest szerzej to daje to sporo wygody i pewności siebie bo narta jest "mniej wywrotna". Do tego narty typu all-mountain będą spokojnie dawały radę w trudniejszych warunkach (puch, muldy, kasza, crud). Moje typy: https://www.sport-conrad.com/produkte/line/pandora-84.html - te wybrała moja żona (ale w szacie z zeszłego roku) i jest baaaardzo zadowolona. https://www.sport-conrad.com/produkte/atomic/maven-86-sc-1.html https://www.sport-conrad.com/en/products/elan/ripstick-88-w.html https://www.sport-conrad.com/en/products/k2/mindbender-85-w-sc.html Jak coś bardziej sztywnego, dającego lepszą amortyzację i sprężystość kosztem "łatwości": https://www.sport-conrad.com/produkte/atomic/maven-86-c-sc.html - na męskiej wersji tej narty jeździ mój starszy syn i tez sobie bardzo chwali. https://www.sport-conrad.com/en/products/head/kore-85-w.html https://www.sport-conrad.com/en/products/armada/reliance-88-c.html Do tego wiązania Tyrolia Attack 11 - najlepsze wiązania: łatwo się wpina do nich, nawet w głębokim puchu.
  7. ESP

    Narty / Snowboard...

    W piątek ruszam do La Plagne/Les Arcs. Orientuje się ktoś jak jest z granicami PL/DE? Podobno są kontrole i można kilka godzin stracić a musimy odebrać część ekipy z Genewy o określonej godzinie.
  8. ESP

    Lotnictwo

    Ciekawe jak ci ludzie zdają w takim razie PPL(A) i CPL(H) gdzie jednym z elementów jest zniżanie bez pomocy silnika (lot ślizgowy/autorotacja) do przyziemienia w terenie przygodnym. Na pewno nie robi się tego do 150m AGL i przerywa ćwiczenie. No I jest już filmik:
  9. ESP

    Lotnictwo

    Proszę nie manipulować moją wypowiedzią. Nigdzie nie napisałem, że zgód i planowania nie było. Napisałem, że mam nadzieję, że ULC go dojedzie bo oni właśnie takie rzeczy sprawdzają. A jak dowiedziałem się kto trzymał "kija" to jestem pewien, że ULC nic nie znajdzie. Temat rzeka, ogólnie wolno wszystko co wcześniej zgłosiłem i dostałeś zgodę. Ale przy planowaniu bierze się mnóstwo rzeczy: Każdy pilot ma swoje "minima" i "maksima", których przekroczyć nie może. Są specjalne strefy gdzie nie można latać poniżej jakiejś wysokości, można je znaleźć w NOTAM'ach, np. nad miastami/obszarami zamieszkanymi, obiektami o znaczeniu strategicznym itp. https://airspace.pansa.pl https://latajlegalnie.com/2019/09/25/wysokosci-lotow-nad-miastami-nowe-przepisy/ Do tego dochodzą Class Airspace, do których wlot trzeba wcześniej zgłosić i uzyskać zgodę kontrolera: https://en.wikipedia.org/wiki/Airspace_class Są jeszcze czasowe rezerwacje przestrzeni powietrznej itp. itd. Dlatego planowanie i uzyskanie odpowiednich zgód jest tak ważne bo pozwala uniknąć trudnych pytań pózniej i wizyt ponurych panów w srebrnej skodzie pod płotem lotniska.
  10. ESP

    Lotnictwo

    Tak samo pomyślałem jak zobaczyłem ten filmik. Ale znam Sebastiana (a z jego ojcem często się widuję) i wiem, że bez wszystkich wymaganych zgód i wcześniejszego dokładnego planowania na pewno by się na taki lot nie zgodził. I byłby pierwszy, który by nie poleciał, jakby był chociaż cień zagrożenia jakiegokolwiek dla osób postronnych. To nie jest typowi polski "pilot", dla którego "grandzenie" wokół Zegrza to szczyt umiejętności.
  11. ESP

    Lotnictwo

    Dobra, cofam co napisałem. Gdybym wiedział, że to Seba to bym się nie odzywał
  12. ESP

    Lotnictwo

    Znów ci Niemcy! I jeszcze te komentarze: prawie jak u nas w wątku o globalnym ociepleniu, sami eksperci! A tak na serio to popis głupoty, w takiej odległości od ludzi kosiakiem to proszenie się o wpis w Aviation Herald. Mam nadzieję, że ULC szybko go dojedzie.
  13. ESP

    Globalne ocieplenie

    @ESP jasne teraz. Miesiąc ciepła to klimat, nie pogoda - tak rzecze wyrocznia. Akurat twoja opinia mnie najmniej interesuje. Twoje wywody to idealny przykład cherry-pickingu i stoją po drugiej stronie jakiejkolwiek naukowej rzetelności. Jak nie wiesz co to, to tu jest definicja po angielsku. https://en.wikipedia.org/wiki/Cherry_picking Nawet jest grafika obok nawiązująca do tego wątku: Cherry-picking is often used in science denial such as climate change denial. For example, by deliberately cherry picking appropriate time periods, here 1998–2012, an artificial "pause" can be created, even when there is an ongoing warming trend.The same problem could occur with the zoomed-out portion of the graph; if the data from before 1880 went in an unpredicted direction, that would cause another (unintentional) cherry picking fallacy. Furthermore, the temperature average was taken from 1951 to 1980, a relatively short span of time, so perhaps the true average temperature could be far different.
  14. ESP

    Globalne ocieplenie

    61 strona wątku a niektórzy nie rozróżniają dalej pogody od klimatu. A nawet obrazkowo to było wytłumaczone.
  15. ESP

    O rowerach

    Akurat porównywanie rozmiarów pomiędzy markami do średni pomysł. Ja w gravelach FUJI mam L, w Specu/Treku M/L a w Marinie L/XL. Kupowanie przez internet rowerów to jak kupowanie butów narciarskich: prawie pewne, że kupisz niewłaściwy rozmiar/model. Oczywiście zdasz sobie z tego sprawę dopiero jak przymierzysz rozmiar właściwy dla siebie. Wcześniej po prostu się do tego rozmiaru przyzwyczaisz. A na "pasowanie" roweru ma wpływ tyle czynników, że laik nie ma szans się zorientować się co ma na co wpływ.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...