Skocz do zawartości

wymiana oleju w skrzyni CVT Subaru Forester SJ


Piotr L

Rekomendowane odpowiedzi

8 minut temu, olo11 napisał:

"Przyroda nie znosi próżni" i jest trochę serwisów A/T na rynku,godnych polecenia,więc co komu bardziej odpowiada to wybiera.

Przy kupnie auta z importu i pomimo niewielkiego przebiegu,olej wymieniłem dynamicznie, bo nie wiem,kto i w jaki sposób jeździł autem,w jakich warunkach.Powiadają, że nadgorliwość gorsza od faszyzmu,ale nie w tym przypadku:mrgreen:

 

Wszystko się zgadza, byleby tylko nie łamać regulaminu tego forum ;)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak samo dyskusyjny temat jak o olejach. Każdy ma swoje preferencje i nawyki, zasady, przekonania. Nie pisze że statyczna jest zła. Tylko jeśli nie znamy historii skrzyni to lepiej statycznie. Natomiast jakbym miał nowy samochód to wymieniałbym dynamicznie. W forku wymieniałem statycznie, ale udało się zlać jakieś 90%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwie cvt kupione niedawno z przebiegiem 50-70tkm, więc w okolicy pierwszej wymiany. Auta trzymam 10-naście lat. Pakiet startowy - statyczna. I nie czuję się że coś robię nie tak. Przy którejś kolejnej pewnie zrzucę miskę i dokopię się do filtra. 

Poprzednie klasyczne automaty serwisowane statycznie co 60tkm dożyły 300-400przebiegu i dalej mają się dobrze.

  • Super! 1
  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, mechanik napisał:

Wymiana całości oleju nie jest zalecana w maszynach ogólnie i jest to powszechna dobra praktyka.

Czy możesz jakoś rozwinąć w jakich to maszynach?

 

Standardowa statyczna wymienia tylko połowę oleju, dlatego jest tańsza (odpada też koszt użycia maszyny). Połowa starego oleju wraz z opiłkami metalu (filtr ma ograniczone możliwości) nadal pozostaje w skrzyni - czy to dobrze?

 

Olej się zużywa nie tylko podczas spalania w silniku, jego właściwości smarujące zmniejszają się i dlatego należy go co jakiś czas wymieniać. Wymiana statyczna ma jedną zaletę, niską cenę (nie mówimy tu o ekstremalnie zapuszczonej skrzyni tylko o pierwszej wymianie po 60 czy drugiej po 120k).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, buc niskopienny napisał:

właściwości smarujące zmniejszają się

Dlatego należy go odświeżać. Im starsza maszyna tym to rozwiązanie jest bardziej wskazane, natomiast zawsze bezpieczniejsze, ponieważ nie wypłukujemy niepotrzebnie osadów (olej ma właściwości myjące). 

27 minut temu, buc niskopienny napisał:

nadal pozostaje w skrzyni - czy to dobrze?

Filtr zawsze należy wymienić. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filtr zawsze należy wymienić. 
 
W zasadzie to nie jest konieczne, jeśli to ten z drobnej siateczki. Można to wypłukać. U mnie mimo że olej był już lekko przepalony, ten filtr był czysty. Żadnych opiłków tam nie było a on ma tylko takie zadanie. Więc można to wyjąć wypłukać nawet woda z węża i założyć ponownie. No chyba że wymieniamy w owej CVT filtr który jest wewnątrz, ten bibułowy. Ale to chyba trzeba skrzynie rozebrać, aby się do niego dostać. Tzn w którejs wersji skrzyni da się w drugiej trzeba zdjąć ja i rozebrać.

Wracając do tego siatkowego w misce. Wstawiałem zdjęcia jak wymieniałem u @kriskristoffers łożysko. Filtr wyłapał wszystkie opiłki z łożyska, został wymyty i założony ponownie. W tym zewnętrznym nie było nic, żadnych opiłków był tylko troche brudny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mechanik dlatego właśnie dynamiczna rozwiązuje wszystkie problemy. Specjalnie wspomniałem o zapuszczeniu skrzyni, rozważamy tu małe przebiegi i zdrowe skrzynie - profilaktyka usuwa problem zapuszczenia skrzyni. Odnośnie opiłków - filtry nie zatrzymują wszystkiego. To jakby dorabianie ideologii do prozaicznego oszczędzania na serwisie (co rozumiem ale nazywajmy rzeczy po imieniu).

P.S. Co z tymi maszynami w których wymiana całego środka smarnego jest niezalecana?

 

@Aga celowo użyłem sformułowania standardowa wymiana, zrzucanie pokrywy i ewentualnie wymiana filtra jest ponad standardem, kosztuje zwykle nieco więcej, nie wszyscy chcą za to zapłacić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, buc niskopienny napisał:

Co z tymi maszynami w których wymiana całego środka smarnego jest niezalecana?

Chyba @mechanik ma na myśli niektóre silniki okrętowe( np.wodzikowe)lub bardzo duże przekładnie w których oleju się nie wymienia,tylko oczyszcza w wirówkach i uzupełnia to co poszło w komin,sprawdzając jego jakość,wiskosę,TBN,water content,flash point,itd itp.  

Kwestia skali/kosztów jest tutaj najbardziej decydująca.

Ni jak ma się to do przekładni i do silników wysokoobrotowych w samochodach osobowych.

Tak więc wymiana oleju w jakiejkolwiek przekładni zdecydowanie na tak,a metoda którą to zrobimy to sprawa drugorzędna.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, olo11 napisał:

Tak więc wymiana oleju w jakiejkolwiek przekładni zdecydowanie na tak,a metoda którą to zrobimy to sprawa drugorzędna

Tak. 

Dokładnie nie ma sensu płacić fury kasy za to aby na siłę wymienić cały olej. 

Odświeżenie połowy jest właściwe, bezpieczne, budżetowo też lepiej to przyjąć.

  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, olo11 napisał:

Chyba @mechanik ma na myśli niektóre silniki okrętowe( np.wodzikowe)lub bardzo duże przekładnie w których oleju się nie wymienia,tylko oczyszcza w wirówkach i uzupełnia to co poszło w komin,sprawdzając jego jakość,wiskosę,TBN,water content,flash point,itd itp.  

Kwestia skali/kosztów jest tutaj najbardziej decydująca.

Ni jak ma się to do przekładni i do silników wysokoobrotowych w samochodach osobowych.

Tak więc wymiana oleju w jakiejkolwiek przekładni zdecydowanie na tak,a metoda którą to zrobimy to sprawa drugorzędna.

Czyściłem wirówki oleju smarującego i napędowego małych silników okrętowych. To było dawno temu. Obecnie w nowoczesnych małych siłowniach okrętowych ogranicza się koszty stosując bardziej klasyczne filtry ponieważ wirówka, jej napęd, obsługa, czyszczenie, przeglądy, etc kosztują swoje. Taka ciekawostka. Silniki okrętowe są zaprojektowane aby dopuszczalne było oczyszczanie oleju smarującego wirówką i właśnie koszty grają tu pierwsze skrzypce.

 

Nijak ma się to do tych stosowanych w motoryzacji, tu najtaniej jest olej wymienić. Lub jak niektórzy robią jeszcze taniej jest robić to rzadziej tudzież wogóle nie wymieniać:)

 

Metoda wymiany jest niby drugorzędna ale porównując dynamiczna do zwykłej przy tym samym interwale to ta pierwsza gwarantuje czysty olej a co za tym idzie zwiększamy żywotność wyjątkowo delikatnej subarowej przekładni CVT. Albo kalkulujemy i robimy taniej bo rzadko użytkujemy auto powyżej kilku lat.

 

Nie mówmy tylko, że obie metody są równie efektywne bo to nieprawda. Forum czytają  także użytkownicy niekoniecznie zorientowani  technicznie i fajnie byłoby społeczeństwo nieco doedukować, będzie mniej złomu na ulicach i może nagle CVT subaru zrobią się bardziej niezawodne. Silniki może też:)

Edytowane przez buc niskopienny
  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, buc niskopienny napisał:

Albo kalkulujemy i robimy taniej bo rzadko użytkujemy auto powyżej kilku lat.

Albo wymieniamy częściej.

 

2 godziny temu, buc niskopienny napisał:

ogranicza się koszty stosując bardziej klasyczne filtry

My wymieniamy olej w małych silnikach. :)

 

2 godziny temu, buc niskopienny napisał:

Nie mówmy tylko, że obie metody są równie efektywne

Nie są. 

W wątku mowa o CVT w konkretnym modelu samochodu i skrzyni, gdzie producent podaje że oleju nie wymienia się. 

Zgoda pełna co do oświecenia użytkowników, którzy uważają że wymiana oleju jest niepotrzebna. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, mechanik napisał:

Albo wymieniamy częściej.

 

My wymieniamy olej w małych silnikach. :)

 

Nie są. 

W wątku mowa o CVT w konkretnym modelu samochodu i skrzyni, gdzie producent podaje że oleju nie wymienia się. 

Zgoda pełna co do oświecenia użytkowników, którzy uważają że wymiana oleju jest niepotrzebna. 

Ale wcześniej pisałeś, że statyczna co 60kkm jest ok. To nie jest wg mnie często, co tyle wymieniałbym dynamicznie.

 

Ponadto pytałeś "dlaczego dynamiczna jest lepsza, bo droższa"? Odpowiedziałem dlaczego.

 

Pisałeś też że maszyny nie lubią wymiany całego środka smarnego.  Nie zgadzam się wogóle, robi się to tylko żeby ograniczyć koszty. Moja wypowiedź w kwestii wirówek wspomnianych powyżej to tylko ciekawostka, co starałem się podkreślić.

 

Wszystko co pisałeś wcześniej sugerowało mi że dokładna i  znacznie droższa wymiana oleju to fanaberia, dlatego chciałem podyskutować.

 

P.S. Subaru przyznało się do błędu i od dłuższego czasu zaleca wymianę oleju w CVT. Fachowcy o skrzyń wiedzieli o tym jeczcze wcześniej i nie posądzałbym ich o naciąganie na zbędne koszty.

Edytowane przez buc niskopienny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiana oliwy w cvt i innych automatach. Temat tak stary jak skrzynie. 

Teraz wiadomo, że trzeba wymieniać. ASO mają sprzęt do dynamicznej. Inne serwisy mówią, że jak duzy przebieg to może lepiej statycznie. 

Ważne aby wymienić. Ja wymieniałem w XT SJ przy ok 90kkm. Olej wyglądał nieźle. Gdzieś na TFnawet zdjęcia zamieściłem. 

Cały wątek wygląda na bicie piany. 

Jak dbasz tak masz. I tyle. 

  • Super! 2
  • Lajk 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zostawię opinię dwóch znajomych mechaników - robią różne marki i modele (cała mechanika) . Mercedesy , McLareny , Maseratti itd no i mojego Forka też ;) .Wszystkie wynalazki. Ich rada jest taka : wymieniać olej niezależnie od typu skrzyni najlepiej co 60tyś. Jeżeli jest filtr do wymiany ewidentnie wymienialny to wymienić. Metoda wymiany oleju : jeżeli wymiany są regularne od nowości nie ma znaczenia czy dynamiczne czy częściowo statyczne . Jeżeli auto ma np 100tys. i nic nie wiadomo to statycznie cały ze zdjęciem miski . Obydwoje zwrócili uwagę na jeden szczegół - olej do skrzyni tylko fabryczny . Może komuś się przyda ta opinia . Wg mojej jest w tym sens .

  • Lajk 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...