Skocz do zawartości

Forester - SZYBKIE PYTANIE


Haze

Rekomendowane odpowiedzi

100% Aku Pytanie czy ładowanie jest prawidłowe default_hmm.gif

 

 

Ładowanie było w dolnej granicy normy. Tak mechanik powiedział.

Akumulator ma wybitą datę produkcji na 2012r.

 

 

Masz może miernik w domu? Odepnij akumulator na noc, rano przyjdź i zmierz. Jeśli będzie poniżej 12V to masz Aku do wymiany. Oczywiście uprzednio go najlepiej naladuj. Chociaż parę godzin

 

Odłączyłem akumulator (wskazywał 12,61V), za 12 godzin będę go sprawdzał ponownie i podpinał. Rozumiem, że skoro jest odpięty to powinien wskazywać przy jutrzejszym pomiarze podobną wartość? Poniżej 12V pewnie nie zejdzie, ale jaka jest dolna granica napięcia którą można uznać za poprawną po 12g?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie tak się objawiał padnięty akumulator.

11,8V - nie dawał rady kręcić, ale urządzenia elektryczne działały.

Oczywiście nie wyklucza to problemu ładowania, ale to powiesz przykładając miernik na jałowych przy odpalonym aucie - powinno być zdaje się >14V.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Pan Dziedzic napisał:

No co tu rozwijać.

Aku nie trzyma, ma swoje lata, kupić nowy i cieszyć sie bezproblemowym odpalaniem.

 

I tak już prawie zrobiłem, ale lubię się upewnić.

Nie spodziewałem się, że mi w czasie diagnozy akumulatora ktoś powie, że akumulator jest ok... ale skoro tak powiedział to wolę sprawdzić wszystko dwa razy przed zakupem żeby nowego nie uszkodzić jeżeli istnieje problem z instalacją.

 

Zmierzę rano napięcie ładowania jeszcze bo nie pamiętam ile było dzisiaj.

 

Pytałem wcześniej ale dopytam - ile spadku napięcia przez 12 godzin jest akceptowalne (na odpiętym aku)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic, może 0.05V, czyli błąd pomiarowy. Jeśli bedziesz mial poniżej 12V, to Aku do wymiany. Druga sprawa to można zrobić pomiar napięcia w trakcie rozruchu. Jesli spadnie poniżej chyba 9V to Aku do wymiany.

Wysłane z mojego M2 Mini przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, LosioDriver napisał:

Tak się zastanawiam... a jak facet mierzy te wszystkie parametry akumulatora to mierzy jego realną pojemność?

Bo co z tego, że parametry będą w porządku jak z pojemność 60Ah zostało 20....

uparty jesteś :D

jeszcze żaden akumulator w zadnym aucie ktorym jezdziłem nie wytrzymał wiecej niż 6 lat, pad może sie objawić gwałtownie lub tak jak u Ciebie, konkluzja  tak czy inaczej jest jedna ---- nowy akumulator   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi tak samo, 6 lat maks. Natomiast ojciec miał kiedyś w maździe dieslu akumulator, ktory przyjechał z Niemiec w samochodzie. Jeździł później z nim 8 lat. Ale przed każdą zimą był uzupelniany elektrolit.

Wysłane z mojego M2 Mini przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Patryk Andrzej napisał:

żaden akumulator w zadnym aucie ktorym jezdziłem nie wytrzymał wiecej niż 6 lat

 

A u mnie padł po 6 dniach :angry:

 

Objawy takie same.

I tak samo na przyrządach wyszło (podobno - nie widziałem tychże), że dobry. Ale wymienili i okazało się, że nowy wytrzymał już prawie 3 miesiące i nadal działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

150mA na postoju to dużo. Napięcie na akumulatorze odłączonym nie powinno spaść, jeśli jest sprawny.

Wysłane z mojego M2 Mini przy użyciu Tapatalka

Wymień akumulator, jeśli nie zrobisz tego teraz to zimą będziesz miał na 100% problemy

Wysłane z mojego M2 Mini przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, LosioDriver napisał:

Odłączyłem akumulator (wskazywał 12,61V)

powinieneś go zmierzyć jakiś czas po odpięciu, świeżo po zgaszeniu auta wynik będzie jeszcze przekłamany.

 

2 godziny temu, Patryk Andrzej napisał:

jeszcze żaden akumulator w zadnym aucie ktorym jezdziłem nie wytrzymał wiecej niż 6 lat,

8lat na starej futurze, 7 lat na Forse w aucie miejski, które więcej stoi jak jeździ - jak dbasz tak masz ;)

2 godziny temu, ewemarkam napisał:

Ale przed każdą zimą był uzupelniany elektrolit.

nie uzupełnia się elektrolitu tylko wodę, która odparowała

4 minuty temu, LosioDriver napisał:

Pomierzyłem stan odłączonego akumulatora po 12 godzinach. Było 12.61V - rano zastałem 12.48V. Dużo za mało?

zafałszowany pomiar - patrz wyżej. Niemniej wynik po nocy jest całkiem OK, ale wypadałoby sprawdzić gęstość elektrolitu i przede wszystkim jego stan.

Aku jak chcesz sprawdzić porządnie to musisz go naładować zachowując prawidłowy proces do odzyskania gęstości elektrolitu, samo napięcie spoczynkowe jeszcze o niczym nie mówi.

5 minut temu, LosioDriver napisał:

Dodatkowo zmierzyłem:
-pobór prądu na postoju: 0.15A.

za dużo, ale tu też ma znaczenie kiedy to mierzyłeś, bo zaraz po podpięciu aku do instalacji ten pobór jest większy niż typowo spoczynkowy.

5 minut temu, LosioDriver napisał:

-ładowanie: 14.5V

książkowy wynik, ale też świadczy o słabym stanie aku.

 

Zostaw podpięty miernik do aku i wrzuć go na podszybie tak żebyś widział wskazania przy odpalaniu auta. Wynik <10,8V to aku bardzo słaby, <10V do wymiany.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzupełnia się poziom elektrolitu, jeśli się da. A jak już tak skrupulatnie piszesz, to warto było by wspomnieć że woda ale destylowaną. Jeśli autor problemu nie pojedzie do fachowca który mu rzetelnie wszytko sprawdzi. To nigdy nie dojdziemy do ładu i składu. Ale dobrze piszesz żeby sprawdzić do ilu spada napięcie podczas rozruchu.

 

Wysłane z mojego M2 Mini przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, ewemarkam napisał:

A jak już tak skrupulatnie piszesz, to warto było by wspomnieć że woda ale destylowaną.

jak już chcesz się czepiać na całego to zwróć uwagę co napisałem - 'uzupełnia się wodę, która odparowała' - czyli medium będące rozpuszczalnikiem w tej sytuacji. Nie pisałem czym się uzupełnia.

 

7 minut temu, ewemarkam napisał:

Jeśli autor problemu nie pojedzie do fachowca który mu rzetelnie wszytko sprawdzi. To nigdy nie dojdziemy do ładu i składu.

tylko takie rzetelne sprawdzenie stanu aku wymaga kilku dni żeby go doładować niskim prądem z odpowiednio rosnącym napięciem aż do odzyskania znamionowej gęstości elektrolitu. Potem taki aku musi odstać dzień-dwa do ustania reakcji wewnątrz i ustabilizowania parametrów. Po takiej zabawie można zrobić mu ścieżkę pomiarową i jak wyjdzie ok to znowu trzeba go doładować do wartości znamionowych żeby klientowi nie oddawać wpół rozładowanego.

Jak się ma miernik i odrobinę wiedzy, albo doczyta się gdzieś w necie co i jak, to łatwiej zrobić podstawowe testy we własnym zakresie i w zależności co wyjdzie albo doładować albo wymienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, LosioDriver napisał:

Pomierzyłem stan odłączonego akumulatora po 12 godzinach. Było 12.61V - rano zastałem 12.48V. Dużo za mało?

Dodatkowo zmierzyłem:
-pobór prądu na postoju: 0.15A.
-ładowanie: 14.5V

Centra podaje , żeby nie dopuszczać do spadku napiecia poniżej 12,50V, jeżeli aku w spoczynku nie trzyma tych 12,50 nadaje się do wymiany. Moja 6letnia Varta silver trzymała 12,60V po naładowaniu i staniu 3 miesiące w piwnicy.

Edytowane przez yaroz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spędziłem jeszcze 2 godzinki na pomiarach i mam takie wyniki.

 

Pobór prądu na postoju, odczekaniu i z odpiętą kamerą (to jedyna rzecz jaka działa po wyjęciu kluczyka) to 0.04A

Pobór prądu kamery to 0.18A w trybie nagrywania (przez 5 minut od wyjęcia kluczyka), a następnie 0.12A (co daje w sumie 0.16A jak auto stoi na parkingu).

 

Rozumiem, że z kamerą jest to "aż" 4 razy więcej, ale mimo to jest to zaledwie niecałe 4Ah na dobę.

Oczywiście mogę odłączać kamerę po zgaszeniu auta, ale liczę na opcję "wilk syty i owca cała".

Jak rozumiem do pełnego wyładowania powinno minąć 14 dni. Niech nawet wytrzyma połowę z tego - 7 dni, ale nie 2-3dni... (tak?)

Wskazywałoby to na obniżoną wiekiem pojemność akumulatora, a nie jego samoczynne wyładowywanie się lub problem z ładowaniem.

 

Jeżeli się mylę to proszę mnie poprawić.

 

Wiem, że to nie to samo co u fachowca, ale uważam, że wystarczająco można sprawdzić samemu żeby dojść gdzie tkwi problem.

 

No i mam nadzieję, że zostanie coś dla potomnych (np. liczby które czasem ciężko znaleźć) :):):)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, ewemarkam napisał:

Koszt takiej diagnostyki to pewnie połowa nowego akumulatora.

owszem kompletnie bez sensu jest zlecać taką diagnostykę dla 6 letniego aku. Jeżeli ktoś nie jest w stanie zrobić tego sam, a ma chęci i miernik to pozostaje zachowanie odrobiny kultury technicznej i zrobienie pomiarów w określonych momentach.

Pomiar napięcia ładowania po odpaleniu, po dłuższej trasie, napięcie aku po nocy i podczas rozruchu dają wystarczający obraz sytuacji (oczywiście zakładamy, że wszystko w aucie jest sprawne). Jak ktoś posiada aerometr i aku ma korki do cel to jest najlepszy pomiar jaki można zrobić w domowych warunkach (przy okazji też widać ew zmętnienie elektrolitu i można zerknąć na jego poziom i stan płyt w celach.

30 minut temu, yaroz napisał:

jeżeli aku w spoczynku nie trzyma tych 12,50 nadaje się do wymiany.

marketingowy bełkot. Mogę Ci pokazać aku, który trzyma 12,5V spoczynkowo, a elektrolit nie ma prawidłowej gęstości i aku się kompletnie do niczego nie nadaje.

Z drugiej zaś strony jeździłem na aku, który trzymał 12,3V po nocy i zimą nie miał problemów z rozruchem auta (ale to był aku jeszcze nie Ca/Ca)

Takie uogólnienia w kartach gwarancyjnych to jest tylko furtka do odwalania roszczeń gwarancyjnych niestety.

3 minuty temu, LosioDriver napisał:

 

Pobór prądu na postoju, odczekaniu i z odpiętą kamerą (to jedyna rzecz jaka działa po wyjęciu kluczyka) to 0.04A

Pobór prądu kamery to 0.18A w trybie nagrywania (przez 5 minut od wyjęcia kluczyka), a następnie 0.12A (co daje w sumie 0.16A jak auto stoi na parkingu).

no i tutaj masz w sumie odpowiedź dlaczego wiekowy aku po kilku dniach nie odpali auta.

40mA spoczynkowego to jest bardzo OK, ale te dodatkowe 120mA już drenują aku.

4 minuty temu, LosioDriver napisał:

Jak rozumiem do pełnego wyładowania powinno minąć 14 dni. Niech nawet wytrzyma połowę z tego - 7 dni, ale nie 2-3dni... (tak?)

Wskazywałoby to na obniżoną wiekiem pojemność akumulatora, a nie jego samoczynne wyładowywanie się lub problem z ładowaniem.

Zakładasz całkiem sprawny i doładowany aku, Twój ma 6lat, stracił już sporo na pojemnośc i jest mocno niedoładowany. Aku Ca/Ca do odzyskania pełnej gęstości wymagają >16V w procesie ładowania. Instalacja w samochodzie daje znamionowo 14,4V. Czasem 14,8V w skrajnych sytuacjach. Jakby tego było mało to aku z połową pojemności może już mieć problemy z rozruchem auta.

Żeby się za bardzo nie rozpisywać - aku przez 6 lat stracił sporo na pojemności mimo, że ma wystarczająco zapasu do odpalenia auta to jak obciążysz go i weźmiesz 4Ah/dobę to tej pozostałej pojemności po 2-3dniach zwyczajnie brakuje i nie odpalisz.

Jak chcesz się bawić dalej w pomiary to możesz sprawdzać codziennie rano napięcie przy rozruchu, albo odpiąć kamerkę na noc i zobaczyć ile dni zyskasz.

Jeżeli masz czym to możesz go porządnie doładować, ale żeby to miało sens musisz doprowadzić gęstość elektrolitu do poziomu 1,26-1,28g/cm3

 

Parametry niedoładowanego aku ulegają degradacji, a jeżeli to trwa długo to jest niestety trwałe. Jeżeli ten aku przez 6lat nie osiągnął prawnej gęstości elektrolitu to zwyczajnie nie ma parametrów wyjściowych.

To wszystko jest ze sobą połączone i nie da się tego analizować w oderwaniu jednego czy drugiego czynnika.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, ozarek napisał:

no i tutaj masz w sumie odpowiedź dlaczego wiekowy aku po kilku dniach nie odpali auta.

40mA spoczynkowego to jest bardzo OK, ale te dodatkowe 120mA już drenują aku.

Zakładasz całkiem sprawny i doładowany aku, Twój ma 6lat, stracił już sporo na pojemnośc i jest mocno niedoładowany. Aku Ca/Ca do odzyskania pełnej gęstości wymagają >16V w procesie ładowania.

 

Zakładając, że kupię nowy akumulator to tym poborem 160mA mogę go uszkodzić (kamera ma zabezpieczenie przeciw całkowitemu rozładowaniu akumulatora - odcina przy spadnięciu poniżej 12V)?

 

I ile w praktyce na w pełni sprawnym akumulatorze 60Ah z takim poborem powinno zając wyładowanie akumulatora do poziomu który uniemożliwi mi odpalenie auta?

 

Jeżeli pobór kamery jest po prostu za duży i niezdrowy to po prostu zmienię jego sposób zasilania.

Edytowane przez LosioDriver
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...