Skocz do zawartości

Robert Kubica w rajdach


carfit

Rekomendowane odpowiedzi

Oglądam filmiki i każdy skok Roberta kończy się lądowaniem przodem w dół. Chodzi o rozłożenie masy auta czy o technikę jazdy? Wiem że da się sterować autem w powietrzu (dodając gazu w powietrzu powinien przód się podnieść a hamując opuścić) może chodzi żeby auto jak naj szybciej wróciło na ziemię? Jak myślicie?

 

Wysyłane z mojego GT-N7105 za pomocą Tapatalk 2

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w przypadku RRC nie da sie za wiele ze skokiem zdzialac, bo rrc ma malutkie tylne skrzydło i auto odrazu nurkuje po wyskoku

czy aby napweno?

porównaj w jaki sposób hopkę pokonuje skoda S2000 i Robert w swej cytrynie na super oesie na Azorach

widać że auto Roberta równo opadło na cztery koła bez nurkowania, tak więc sporo zależy również od techniki jazdy, jednka żeby nie było napweno wielkość tylnego skrzydła też jest istotnym czynnikiem wpływającym na sposób pokonywania hopek

Edytowane przez KubicaFan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tobie chyba chodzi o dodanie gazu lub ujęcie tuż przed wyskokiem
Kiedys ktos mowil , ze "wyjście z progu" na gazie stawia dęba a hamulec daje szybszy powrót na ziemie przedniej osi i wcześniejsze odzyskanie trakcji. Nie wiem czy to dotyczyło tylko osiek. Rożne są ponoć szkoły na ten temat.

W powietrzu moim zdaniem tez można coś zdziałać z poprzecznym sinikiem. Jak ktoś jeździł na Panonii pewnie się zemną zgodzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie kłania się zasada zachowania momentu pędu. Może ciężko w to uwierzyć ale GeOrGe ma rację i da się "sterować" autem w powietrzu. Dodając gwałtownie gazu w powietrzu zwiększamy moment pędu napędzanych kół ( oczywiście silnika poprzecznie zamontowanego też o czym wspomniał Dzioba chociaż silnik ma sporo mniejszy moment bezwładności niż koła). Ponieważ całkowity moment pędu układu musi być zachowany, samochód zacznie się przechylać w przeciwnym kierunku do kół czyli ku tyłowi. Analogicznie gwałtowne ujęcie gazu (lub zahamowanie kół) w powietrzu wywoła pochylanie auta ku przodowi......Im cięższe i większe koła tym efekt będzie większy.....Qi

Edytowane przez scooby14444
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.... Ponieważ całkowity moment pędu układu musi być zachowany, samochód zacznie się przechylać w przeciwnym kierunku do kół czyli ku tyłowi. Analogicznie gwałtowne ujęcie gazu (lub zahamowanie kół) w powietrzu wywoła pochylanie auta ku przodowi......Im cięższe i większe koła tym efekt będzie większy.....

 

Jest w tym sporo racji. Nie wspomniałeś,że samochód można przechylić do przodu wbijając wsteczny i gazując :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast snuć rozważania teoretyczne jak w wątku olejowym :twisted: oddajmy głos praktykom. Dobrym praktykom.

 

Jari-Matti Latvala:

When you approach a big jump at 180kph it’s essential to kill the speed before take-off,” he explains. “If the speed is too high, the aerodynamics will force the back of the car down and the front, which is lighter, will rise. The tactic is to brake, perhaps drop a gear, and accelerate full throttle over the jump. Braking over the jump itself means the suspension isn’t free and the landing could be bad.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.... Ponieważ całkowity moment pędu układu musi być zachowany, samochód zacznie się przechylać w przeciwnym kierunku do kół czyli ku tyłowi. Analogicznie gwałtowne ujęcie gazu (lub zahamowanie kół) w powietrzu wywoła pochylanie auta ku przodowi......Im cięższe i większe koła tym efekt będzie większy.....

Jest w tym sporo racji. Nie wspomniałeś,że samochód można przechylić do przodu wbijając wsteczny i gazując :D

Teoretycznie tak, w praktyce jednak wsteczny bieg ma duże przełożenie i zwiększenie prędkości obrotowej kół będzie stosunkowo niewielkie, co więcej ruchome elementy silnika zwiększają wtedy obroty w przeciwną stronę niż koła więc efekt będzie dużo mniejszy.

Zamiast snuć rozważania teoretyczne jak w wątku olejowym :twisted: oddajmy głos praktykom. Dobrym praktykom.

Jarii i spółka pewnie znają dobrze i wykorzystują ten efekt... :) Edytowane przez scooby14444
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ całkowity moment pędu układu musi być zachowany, samochód zacznie się przechylać w przeciwnym kierunku do kół czyli ku tyłowi.

Jest tak jak opisałeś ,tulko w tym zdaniu chodziło pewnie o przeciwny obrót auta w względem obrotu kół.( bo to niejasno wyszło)

Pytanie tylko czy ten efekt jest mocno odczuwalny w praktyce, bo napędzać czy zwalniać kół nie można do końca jak się chce. Lądowanie musi się odbyć przy takiej prędkości kół,żeby nie urwać napedów przy zetknięciu z ziemią.

Użycie hamulca w powietrzu = ryzyko zduszenia silnika.

Na pewno stosowane jest kopnięcie w hamulec na szczycie po to by spowodować obrót auta do przodu siłą zewnętrzną (przyczepności) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie tylko czy ten efekt jest mocno odczuwalny w praktyce
zbacz jak sie bujnie auto przy przygazowce na luzie. Bardziej widac bujanie na boki przy sinkiku wzdloznum. Dlatego dałem przykład Panonii.

 

chyba odcinki sa bardzo zaskakujace :rolleyes: mac jego

Edytowane przez dzioba
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...