Skocz do zawartości

Nasze doświadczenia z jazdy Subaru e-BOXER


Paweł L

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 25.11.2022 o 17:53, Aqstyk napisał(a):

Ooo jaki x-mode jest w tych wersjach? Coś więcej możesz napisać?

Tam są dwa różne tryby X-Mode, dołożony jest tryb "Deep Snow/Mud", czyli na głęboki śnieg i błoto, dopuszczający większy uślizg kół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, sartek napisał(a):

Tam są dwa różne tryby X-Mode, dołożony jest tryb "Deep Snow/Mud", czyli na głęboki śnieg i błoto, dopuszczający większy uślizg kół.

Obecny OBK też ma dwa tryby X-Mode, podobnie Forester, nie pamiętam jak XV.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, aflinta napisał(a):

Obecny OBK też ma dwa tryby X-Mode, podobnie Forester, nie pamiętam jak XV.

No właśnie też mam dwa i się zdziwiłem. Jeździłem moim Foresterem (model 2019 e-boxer) po terenie i miałem taką sytuację jak tutaj na filmiku:

 

ok 7:40. Ewidentnie elektronika blokowała możliwości auta. Pisałem nawet tutaj zapytanie jak jeździć w terenie, czy np. manual i bieg 1 czy pełny automat. Dostałem odpowiedź, że nie ma nigdzie takich wskazówek. Oglądając np. taki filmik:

 

Widać, że ten silnik 2.5 zdecydowanie więcej mocy przekazuje na koła. Skoro nasze Forki (na Europę) różnią się głównie silnikiem to nie rozumiem, po co komputer w wersji na Europę tak szybko odcina moc samochodu? Skrzynia jest w obydwóch przypadkach ta sama. Może ktoś się wypowie coś więcej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.11.2022 o 23:00, sartek napisał(a):

Tam są dwa różne tryby X-Mode, dołożony jest tryb "Deep Snow/Mud", czyli na głęboki śnieg i błoto, dopuszczający większy uślizg kół.

Nie o to chodzi. Dwa tryby są już w każdym SUBARU w stanach od 2020 roku. Outback, Forester i Crostreck (czyli u nas XV). Chodzi o to, że w wersji Widernes X-mode działa do 60 km/h, a nie do 40 km/h tak jak u nas. I do tego jeśli przekroczymy 60 km/h, a potem zwolnimy to x-mode sam się załącza z powrotem. Do tego Wildernes ma zmienione przełożenie w skrzyni biegów CVT. W niższym zakresie wyższy moment obrotowy (coś podobnego do reduktora). Jest wyżej zawieszony o 2 cale i ma w serii opony AT.

 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, Email48 napisał(a):

Nie o to chodzi. Dwa tryby są już w każdym SUBARU w stanach od 2020 roku. Outback, Forester i Crostreck (czyli u nas XV). Chodzi o to, że w wersji Widernes X-mode działa do 60 km/h, a nie do 40 km/h tak jak u nas. I do tego jeśli przekroczymy 60 km/h, a potem zwolnimy to x-mode sam się załącza z powrotem. Do tego Wildernes ma zmienione przełożenie w skrzyni biegów CVT. W niższym zakresie wyższy moment obrotowy (coś podobnego do reduktora). Jest wyżej zawieszony o 2 cale i ma w serii opony AT.

 

O kurde no to dużo zmian. Zobaczcie to video:

 

Czas ok. 1.34. Wbija ewidentnie manual i 1 bieg. Jak będę jeździł w terenie to muszę to wypróbować. Możeto coś zmieni. Ktoś z was próbował?

Edytowane przez Aqstyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, Aqstyk napisał(a):

Czas ok. 1.34. Wbija ewidentnie manual i 1 bieg. Jak będę jeździł w terenie to muszę to wypróbować. Możeto coś zmieni. Ktoś z was próbował?

Edytowane 32 minuty temu przez Aqstyk

 To jest XV chyba z 2013 roku przy XMode nie ma potrzeby wbijać manuala. Raczej nie ma to znaczenia bo starsze wersje z pierwszą wersją CVT nie miały dochamowywania kół w poślizgu. A tym jest XMODE. Wszystkie starsze wersje subaru mają po prostu stały napęd na 4 koła. Ale nie mają blokady dyfra. W XT nadrabia się mocą i momentem obrotowym, w wolnossakach reduktorem jeśli to wersja z nim. I to też daje wyższy moment obrotowy. Natomiast w wersjach E-boxer XMODE. Silnik elektryczny zastępuje reduktor, X-mode powoduje inteligentne wykorzystanie silnika elektrycznego w terenie, podczas ruszania i małych prędkości. I X-Mode daje symulowaną blokadę dyferencjałów. Ślizgające się koło po jakimś czasie system dochamowywuje i przekazuje moc na koła które mają opór i kontakt z podłożem. E boxer daje super możliwości w terenie pod warunkiem że bateria hybrydowa ma zapas mocy i śilnik elektryczny jest wykorzystywany. Jeśli nie. Moc znacząco spada (66 nm mniej) no i to powoduje możliwość zatrzymania się w terenie. Ale Forka nie budowano do jazdy w terenie typu off road. Tylko do jazdy po bezdrożach z jak najlepszą przyczepnością: śnieg, błoto, piasek, błoto śniegowe na asfalcie. I to wszystkie subaru robią doskonale.... szybka, dynamiczna jazda w trudnych warunkach...tu się elektronika nie zablokuje :-). Off road typu terenwizja to nie forester....i żaden subaru no chyba, że zmotany :-). To tylko u nas się tak utarło, na ukrainie i u ruskich że subaru to terenowy samochód....Terenowy ale miał zawsze geny rajdowe, a nie z rajdów po pieczątki hahaha....

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Email48 napisał(a):

 W XT nadrabia się mocą i momentem obrotowym.

Pamiętam jazdę XT i wyciąganie z błota na RODOS aut. Czułem się jak traktorzysta pomimo braku opon AT. Ten samochód miał świetny silnik i napęd, jednak nie nadawał się na autostrady, a może powiem inaczej - dało się w nim wytrzymać (MY13) na autostradzie, ale mnie na to nie stać. Nowy e-boxer wygląda dla mnie obłędnie, ale na autostradzie przy 140 km/h widzę w testach że już ok. 11/100. Jadąc OBK z Gdańska na południe Polski tankuję na A4 pod Krakowem. Gdy jeździłem FXT to ledwo do Częstochowy dociągałem, a przecież po "gierkówce" nie jechałem tyle co po A1. Toyota poszła po rozum do głowy i RAV 4 jest zasadniczo sprzedawana z silnikiem 2.5, dla fanów marki jest silnik 2.0. Gdyby tak Forek dostał silnik z OBK, do tego ważyłby kilkadziesiąt kilogramów mniej, byłby autem idealnym. Takie wrażenia też przekazał mi testujący Forka 2.5 pożyczonego z Kaliningradu. 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Email48 napisał(a):

 To jest XV chyba z 2013 roku przy XMode nie ma potrzeby wbijać manuala. Raczej nie ma to znaczenia bo starsze wersje z pierwszą wersją CVT nie miały dochamowywania kół w poślizgu. A tym jest XMODE...

Hmmm wiesz chodzi mi to, że wersja na USA ma jednak inny silnik i może trochę więcej w terenie. Nie oczekuje, że będzie to demon w offroadzie, ale jednak elektronika go mocno blokuje. Uważam, że zdecydowanie nie potrzebnie... bo napęd jest naprawdę super. Na dalekie podróże też wygodny :) 

W e-boxerze też jest M i można na 1 jeździć. Miałem właśnie w ternie sytuację, że bateria się skończyła i momentalnie auto "osłabło". Po naładowaniu było znowu lepiej, ale te momenty, że elektronika odcinała były nadal. Szkoda bo było by lepiej w terenie wtedy.

Edytowane przez Aqstyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, radiolog napisał(a):

Przydałby się taki przycisk, który wyłączałby tryb miękkiej hybrydy, a nie że tylko tryb odparowania przedniej szyby lub manualny tryb skrzyni go wyłącza.

Chyba,że jest jakiś inny tajny sposób.

Ale poza terenem nie narzekam na ten tryb. W ogóle mi nie przeszkadza. Czemu Cię to tak drażni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sinik w trybie silnikowym pracuje płynniej, na wolnych obrotach to tylko około 650 rpm, nie ma szarpania jak przy przełączaniu ev/spalinowy, nie ma przesuwania po asfalcie nawet po kilka cm, jak odpala silnik z trybu ev, zwłaszcza na zimnym silniku. Temperatura w środku jest stabilniejsza (jedynie nogi marzną bardziej). Bateria trakcyjna jest zawsze miedzy 50% a full.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, radiolog napisał(a):

Sinik w trybie silnikowym pracuje płynniej, na wolnych obrotach to tylko około 650 rpm, nie ma szarpania jak przy przełączaniu ev/spalinowy, nie ma przesuwania po asfalcie nawet po kilka cm, jak odpala silnik z trybu ev, zwłaszcza na zimnym silniku. Temperatura w środku jest stabilniejsza (jedynie nogi marzną bardziej). Bateria trakcyjna jest zawsze miedzy 50% a full.

Szarpnięcie jest bardzo delikatne. W korku to bardzo wygodne jak jedziesz na elektryku. Baterie mam często ponad 50%. Spoko... mamy hybrydy więc trzeba się nauczyć i przyzwyczaić do jeżdżenia takim autem. Nie marznę przez to:)))

Edytowane przez Aqstyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel
W dniu 28.11.2022 o 18:12, Aqstyk napisał(a):

W e-boxerze też jest M i można na 1 jeździć. Miałem właśnie w ternie sytuację, że bateria się skończyła i momentalnie auto "osłabło"

W terenie warto utrzymywać samochód w trybie "S" - wówczas system bardziej "dba" o wyższy stan naładowania baterii.

Edytowane przez Dyrekcja
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.11.2022 o 12:09, Dyrekcja napisał(a):

W terenie warto utrzymywać samochód w trybie "S" - wówczas system bardziej "dba" o wyższy stan naładowania baterii.

Proszę mnie poprawić jeśli się mylę .

Ale z tego co wyczytałem i sprawdziłem załączenie x-mode już dba o stan baterii w podobny sposób jak przełączenie się na tryb S. 

Zauważyłem też, że w powyższej dyskusji biorą udział osoby, które mają różne rodzaje systemu X-mode. 

Trzeba wyjaśnić, że do tej pory stworzono minimum 4 wersje tego systemu.

- podstawowy przed erą hybrydową.

- dwu składnikowy z dohamowywaniem kół 

- dwuskładnikowy + wspomaganie silnikiem elektrycznym

- najnowszy dwuskładnikowy w usa z inaczej zestrojoną skrzynią i wyłączaniem oraz załączaniem systemu.

 

I każdy z tych systemów działa inaczej. Te samochody naprawdę mocno różnią się od siebie.

 

- a jeszcze zapomniałem o 5 systemie, który znajduje się w Subaru crosstreck Plug in Hybride.

 

Edytowane przez Email48
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A poniżej na zdjęciu dla dociekliwych i zainteresowanych.

Jak wygląda od środka serce E-boxer, czyli inaczej mówiąc hybryda równoległa zaproponowana przez subaru, wraz z konwencjonalną skrzynią CVT opartą na Łańcuchu. (W hybrydach plugin subaru stosuje elektroniczną przekładnię E-CVT). Ten rodzaj napędu został najpierw wprowadzony do USA w 2014 roku i ma już 8 lat i tam był testowany i sprzedawany w modelach crosstreck (XV). Więc na pewno spełnia swoją funkcję i jest bez awaryjny. Ale na pewno przestarzały i przydałaby się jego modernizacja :-). Choć marka subaru słynie z tego że nie ulepsza niczego co uważa za dobre i wystarczające (symbolem tego są przyciski do podgrzewanych foteli :-)) ). Stąd też moim zdaniem słabość tego napędu w Foresterze, który jest sporo cięższy i ma wyższe opory powietrza od XV.

 

940632852_hybrydasubaru1.thumb.jpg.a9501d2ea534552af6cd7d8247c02d1b.jpg

  • Super! 1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Email48 napisał(a):

A poniżej na zdjęciu dla dociekliwych i zainteresowanych.

Jak wygląda od środka serce E-boxer, czyli inaczej mówiąc hybryda równoległa zaproponowana przez subaru, wraz z konwencjonalną skrzynią CVT opartą na Łańcuchu. (W hybrydach plugin subaru stosuje elektroniczną przekładnię E-CVT). Ten rodzaj napędu został najpierw wprowadzony do USA w 2014 roku i ma już 8 lat i tam był testowany i sprzedawany w modelach crosstreck (XV). Więc na pewno spełnia swoją funkcję i jest bez awaryjny. Ale na pewno przestarzały i przydałaby się jego modernizacja :-). Choć marka subaru słynie z tego że nie ulepsza niczego co uważa za dobre i wystarczające (symbolem tego są przyciski do podgrzewanych foteli :-)) ). Stąd też moim zdaniem słabość tego napędu w Foresterze, który jest sporo cięższy i ma wyższe opory powietrza od XV.

 

940632852_hybrydasubaru1.thumb.jpg.a9501d2ea534552af6cd7d8247c02d1b.jpg

Ten obrazek od razu skojarzył mi się z tym video :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.11.2022 o 12:09, Dyrekcja napisał(a):

W terenie warto utrzymywać samochód w trybie "S" - wówczas system bardziej "dba" o wyższy stan naładowania baterii.

Jak uruchomi się X-mode to przełącznik S/I nie działa. Proszę spróbować. W moim egzemplarzu nie działa (Forester e-boxer 2019).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Aqstyk napisał(a):

Jak uruchomi się X-mode to przełącznik S/I nie działa. Proszę spróbować. W moim egzemplarzu nie działa (Forester e-boxer 2019).

Sprawdzę jutro :)

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.12.2022 o 18:31, Aqstyk napisał(a):

Jak uruchomi się X-mode to przełącznik S/I nie działa. Proszę spróbować. W moim egzemplarzu nie działa (Forester e-boxer 2019).

Nie działa ponieważ tak jak pisałem wcześniej. X-mode dba o baterie i poziom jej naładowania w podobny sposób jak S. Chodzi o to że w zamyśle silnik elektryczny ma wspomagać zdolności terenowe. "Zastępuje" reduktor i wspomaga wyjazd z głębokich stromych nierówności.

Z resztą można sprawdzić. Ruszenie spod świateł z S i z XMODE daje podobny efekt zwiększonego kopa. Oczywiście jeśli poziom baterii jest odpowiedni :-).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.12.2022 o 15:52, lukaswoj napisał(a):

Ten obrazek od razu skojarzył mi się z tym video :)

 

Dokładnie tak :-)

Nie długo na tym kanale pojawi się film z E-boxerem rocznik 2015 :-).

Tak jak wspomniałem E-boxery w stanach jeździły od 2014 roku (XV Crostreck) i teraz po 6-7 latach ta technologia i dokładnie ta sama konfiguracja trafiła pod europejskie strzechy jako absolutna nowość subaru :-). Zmieniono jedynie sposób wyświetlania na monitorkach i grafikę kiedy co się ładuje i jak. Niestety i bateria i silnik elektryczny pozostał ten sam pomimo postępującej technologii. Stąd pochodzi jednoczesna zaleta tego systemu oraz słabość. Subaru pozostawiło 6 letnią sprawdzoną technologię. Z jednej strony to dobrze... no ale można było faktycznie podmienić i unowocześnić kilka komponentów.

Tyle że nasz europejski rynek sprzedający śladowe ilości tej marki z marketingowego punktu widzenia jest nieopłacalny.

Ale pomimo to ja jestem bardzo zadowolony z E-boxera i kompletnie mi on nie przeszkadza. Przejechane 28 tyś km i super. Nauczyłem się jeździć  dynamicznie, często jeżdżę w EV, jak go nie potrzebuję włączam nawiew na szyby :-), aku ogarnąłem i od tej pory już nigdy nie padł. Auto jest super w terenie typu lasy, drogi szutrowe i błota nie do zatrzymania, w prowadzeniu się po mokrym i zaśnieżonym mieście jak po szynach....nic dodać nic ująć po prostu subaru klasycznie totalnie inne ze swoimi zaletami jak i "wadami" :-)

 

 

Edytowane przez Email48
  • Super! 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...