Jump to content

Niedziałające podgrzewanie foteli


Recommended Posts

Witam,

problem jak w temacie, Padło i nie działa na obu fotelach. Co do siedzenia pasażera to podejrzewam, że mata jest całkowicie poszarpana (żona odwracając się do dzieciaków stawała kolanem na siedzeniu) kierowcy nie działa i już. Na allegro znalazłem uniwersalne maty i tu pojawia się moje pierwsze pytanie jak w foresterze SG po lifcie przebiega sterowanie tzn po plusie i minusie czi jest dodatkowy kabel? drugie pytanie to czy ktoś miał już z tym doczynienie?

 

http://allegro.pl/mata-grzewcza-grzejna-foteli-12v-uniwersalna-jafra-i3848547066.html

Link to post
Share on other sites

Ja wpierdzieliłem z LIDLA maty grzejne i jest super... Ja się dowiedziałem ile mnie by kosztowała wymiana uszkodzonych... A i tak nie masz gwarancji ile Ci to pochodzi. Mi się rozwaliły właśnie po stawaniu małą powierzchnią o dużym nacisku... Padają jak muchy te maty... Są teraz w Lidlu nawet z masażem za 99zł. Ja to podłączyłem to włączników fabrycznych i jest fajnie. Takie maty robią Ci także za pokrowce na fotele...

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Tak sprawdziłem, wszystko dziala oprócz podgrzewania. Tzn diodki na przyciskach świecą, bezpiecznik ok, gniazdo zapalniczki działa. Dodatkowo dowiedziałem się, ze jeżeli mata siedzenia jest przerwana to mata oparcia także nie będzie działać - są połączone szeregowo.

Link to post
Share on other sites

U mnie nic nie świeci na obydwu przełącznikach, i na obu padło jednocześnie. To wskazuje na jakiś wspólny element. Bezpieczniki dobre. :wacko:

Link to post
Share on other sites

@@redzi84, weź latarke i zanurkuj pod fotele, Jesli dasz radę rozepnij niebieskie wtyczki i sprawdź voltomierzem , czy jest tam napięcie po włączeniu przyciskami oczywiście. Jeśli nie to maty przerwane.

pozdr.

Link to post
Share on other sites

Tak sprawdziłem, wszystko dziala oprócz podgrzewania. Tzn diodki na przyciskach świecą, bezpiecznik ok, gniazdo zapalniczki działa. Dodatkowo dowiedziałem się, ze jeżeli mata siedzenia jest przerwana to mata oparcia także nie będzie działać - są połączone szeregowo.

To mnie zastrzeliłeś informacją o szeregowym połączeniu elementów grzewczych siedziska i oparcia. Nie znam się na schematach elektrycznych ale jeżeli to prawda to u mnie jakaś metafizyka jest bo właśnie oparcie grzeje a siedzisko nie!!! Czy ktoś rozumie jak to jest możliwe przy szeregowym połączeniu elektrycznym?

 

Pozdrawiam,

Link to post
Share on other sites

Podpinam się pod pytania subcharles i MARIN. U mnie problem dotyczy kierowcy i jest na odwrót: nie działa słabe ogrzewanie, a działa mocne. Pasażer ok w obu wariantach.

Link to post
Share on other sites

Sprawdziłem niebieskie wtyczki, od strony podłogi. Napięcia niet. Dochodzi za to do bezpiecznika 20A. Czyli zdecydowanie jakiś przekaźnik, tylko który i gdzie umiejscowiony?

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Temat w moim przypadku rozbrojony i jest to co podejrzewałem - czyli poprzerywane maty. Padły pewnie ze starości i małej pomocy mojej żony :D. Na razie postawiłem diagnozę i przymierzam się do zakupu mat carbonowych - ponoć nie da się tego przerwać. Miał ktoś coś takiego - dobre to czy nie?

 

 

 

chodzi mi o coś takiego:

http://allegro.pl/mata-grzewcza-grzejna-foteli-12v-uniwersalna-jafra-i4134684868.html

Edited by redzi84
Link to post
Share on other sites

Ja wpierdzieliłem z LIDLA maty grzejne i jest super... Ja się dowiedziałem ile mnie by kosztowała wymiana uszkodzonych... A i tak nie masz gwarancji ile Ci to pochodzi. Mi się rozwaliły właśnie po stawaniu małą powierzchnią o dużym nacisku... Padają jak muchy te maty... Są teraz w Lidlu nawet z masażem za 99zł. Ja to podłączyłem to włączników fabrycznych i jest fajnie. Takie maty robią Ci także za pokrowce na fotele...

Zrobiłem tak samo z fotelem Kierowcy...BABRAŁEM się z oryginalnym podgrzewaniem rowne 3 dni i poległem...straciłem cierpliwość teraz mata z lidla załatwiła problem wzorowo.

Link to post
Share on other sites
  • 8 months later...

Podepnę się pod temat, U mnie grzeje fotel na pozycji słabszego grzania a na mocniejszym nie działa co może być przyczyną ?

 

Mam dokłdnie tak samo jak MARIN

 

Podpinam się pod pytania subcharles i MARIN. U mnie problem dotyczy kierowcy i jest na odwrót: nie działa słabe ogrzewanie, a działa mocne. Pasażer ok w obu wariantach.

 

Dołączyłem do grona pechowców:

 

Z ciekawości dzisiaj odpaliłem grzanie i.... popsute :/ Dla fotela kierowcy działa tylko to słabsze ogrzewanie. Na mocniejszym wcale nie grzeje... gdzie/jak szukać usterki? mata grzewcza czy też tam jest jakiś bezpiecznik może? (w kabinie pasażerskiej takiego bezpiecznika nie znalazłem)... Żeby się dorwać do maty to chyba siedzenie trzeba pruć... czy nie?

Link to post
Share on other sites

 

 

Żeby się dorwać do maty to chyba siedzenie trzeba pruć... czy nie?

Nie trzeba pruć ;)

Odkręcasz kilka śrub (najlepiej wyjąć fotel z samochodu), zdejmujesz tapicerkę, wymieniasz maty, zakładasz tapicerkę, skręcasz i znów grzeje :)

Robiłem tak przy okazji wymiany popękanego skaju w siedzisku i czyszczeniu (malowaniu) zardzewiałych nóg fotela.

Link to post
Share on other sites

 

Żeby się dorwać do maty to chyba siedzenie trzeba pruć... czy nie?

Nie trzeba pruć ;)

Odkręcasz kilka śrub (najlepiej wyjąć fotel z samochodu), zdejmujesz tapicerkę, wymieniasz maty, zakładasz tapicerkę, skręcasz i znów grzeje :)

Robiłem tak przy okazji wymiany popękanego skaju w siedzisku i czyszczeniu (malowaniu) zardzewiałych nóg fotela.

 

 

A, to dobrze wiedzieć. Coś mi się ubzdurało że się nie da - za dużo wątków czytałem o wymianie foteli na te z STI'a a tam chyba pokrycie jest przyklejone do gąbki. No nic, w weekend będę walczył. Przy okazji znalazłem taki wątek (dot. starszego Forka, ale powinno być podobnie):

http://www.subaruforester.org/vbulletin/f77/how-heated-seat-repair-install-62332/

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Update:

 

Grzanie działa. Całość zajęła 3h i była to dość irytująca robota. Później wrzucę poglądowe zdjęcia co jak i gdzie cobyście mogli to zrobić w 1h :). Koszt naprawy groszowy, nic trzeba żadnej maty wymieniać. Po oględzinach elementu który nawalił, jestem na 100% pewien, że wszyscy powyżej mają identyczny problem i rozwiązanie będzie takie samo :) 

Link to post
Share on other sites

Spokojnie, trzeba się wyspać najpierw :)

 

Pacjent: Forek SG po lifcie, skórzane siedzenia

Co potrzeba: klucze do odkręcenia mocowań fotela (uzyskamy dużo łatwiejszy dostęp), śrubokręt krzyżakowy, trytytki, obcążki boczne, lutownica, ostry nóż, cienki drut (na wszelki wypadek), woltomierz

Niezbędne umiejętności: lutowanie i dużo cierpliwości :)

Przyda się też druga osoba do pomocy...

 

Powodem niedziałania grzania na którymś z 2 stopni grzania fotela są przerwane połączenia na macie grzewczej, a dokładnie w tylnej jej części. Znajduje się tam zatopiony w miękkim plastiku/gumie układ z 2 elementami którego przeznaczenia nie znam - zaznaczone na pomarańczowo na rysunku fotela, wyglądają w rzeczywiścości tak:

 

Uszkodzona instalacja grzania fotela

 
 
Problem jest taki, że znajdują się one w tylnej części siedziska. Wraz z upływem czasu całe mocowanie maty grzewczej (czerwone X) pod tyłkiem puszcza i mata (na niebiesko) zwija się do przodu. W pewnym momencie układ który znajdował się początkowo pod tylnym oparciem jest już na wysokości naszej dolnej części ciała i jak siadamy i wiercimy się na fotelu to wszystko tam się wygina aż w końcu kabelki którymi to wszystko jest połączone łamią się. Jeśli świeci Wam się lapka przy przycisku grzania, a efektu nie ma to to jest najbardziej prawdopodobna przyczyna. Podobny układ znajduje się w oparciu fotela (mamy 2 niezależne maty), ale tam działają dużo mniejsze siły i szukania przerwanego obwodu raczę zacząć od 'tyłka' :)
 
Zdejmowanie pokrycia fotela zaczniemy od rysunku poglądowego gdzie co trzyma (dużych różnic między fotelami raczej nie będzie):
 

siedzenieok

 

1. Odkręcamy fotel od podłogi, odłączamy kable, odkręcamy boczną osłonę (tam gdzie jest pokrętło regulacji wysokości, pokrętło też jest do zdjęcia)

2. Zaglądamy pod fotel, poszycie trzyma się na 5 zakładkach - z przodu fotela szerokie mocowanie, tuż nad uchwytem do przesuwania fotela + po 2 małe białe mocowania po bokach - wystarczy mocniej złapać i zsunąć. niewymagane żadne narzędzia. Jak zajrzycie pod fotel to się zorientujecie o co chodzi, nie ma żadnych niespodzianek tutaj

3. Podwijamy poszycie od przodu, najelpiej zacząć od narożników. Gąbkę zostawiamy na miejscu. Idzie łatwo aż dojdziemy do miejsca gdzie zaznaczone są czerwone kółka - hog rings z angielskiego, nie wiem jak to się nazywa po polsku. To są takie kółka z grubego drutu. Nie ma opcji - trzeba je przeciąć obcążkami - wymaga to trochę siły. Do ponownego zamocowania poszycia w tych miejscach użyłem trytytek. Podobno jest specjalne narzędzie którym można założyć nowe hog ringsy, ale jak dla mnie nie ma takiej potrzeby. Porządna trytytka utrzyma wszystko, a miejsca mocować są w zagłębieniach fotela - nic w tyłek uciskać nie będzie. Trzeba tylko przy montażu zaciskać trytytki w odpowiedniej kolejnośći, bo inaczej pozbawimy się dostępu :)

4. Po usunięciu 6 hog ringsów powinniśmy uzyskać wystarczający dostęp do maty grzewczej. Fabrycznie jest przypięta do gąbki za pomocą takich plastikowych drucików (metki do ubrań też są tak przymocowane). U mnie 3 z 5 drutów było pourywanych, a cała mata zwinęła się o dobrych kilka cm do przodu. Możliwe że będziecie musieli poluzować odpowiedni kabel od spodu siedzenia, tak aby móc chociać trochę matę pociągnąć do siebie.

5. Na tym etapie warto sprawdzić stan cienkiego drutu któ wije się po całej macie. Jeśli jest gdzieś przerwany - trzeba ten fragment wymienić i dolutowąć bypass. Możliwe, że to rozwiąże problem i nie trzeba będzie szukać dalej...

6. Mamy dostęp do tylnej części maty, teraz trzeba rozkleić materiał w którym znajdują się elementy zaznaczone na pomarańczowo. Dość szybko da się zweryfikować czy one są połączone z resztą układu czy też kabelki się połamały. U mnie jeden z nich był całkowicie luzem....

7. Najtrudniejsza część - lutowanie. Nożem trzeba wyciąć sobie w miękkim plastiku/gumie odpowiednio dużą dziurę aby uzyskać powierzchnię do której da się dolutować kabelek. W trudniejszym wariancie kabelek łamie się tuż przy kostce, a ona jest  twardego plastiku. To jest ten moment kiedy człowiek uświadamia sobie jak wiele niecenzuralnych słów jest w jego repertuarze... Trzeba bardzo uważać, bo można albo pociąć palce, albo poszycie fotela, albo uszkodzić cieniutki drut w samej macie. Przydaje się druga osoba do potrzymania poszycia, poświecenia latarką, ogólnie tak z 3 czy 4 ręce się przydadzą :)

8. Testujemy - podpinamy kabel od grzania do fotela, włączamy grzanie i organoleptycznie sprawdzamy. Można też sprawdzić woltomierzem czy nie ma przerwania (najlepiej się podpiąć pod miejsce styku kabli idących od dołu siedzenia, trzeba sobie wyciąć 3 oczka a macie żeby mieć dojście, bo kabelki są 3 i odpowiadają za 2 stopnie grzania)

9. Układamy matę na swoje miejsce. Przydadzą się chińskie rączki i znów cierpliwość, bo co chwila coś się podwija, zahacza itp. patentu na przymocowanie maty do gąbki nie wymyśliłem niestety, więc pewnie za jakiś czas znów będzie powtórka z rozrywki jak całość zjedzie do przodu. Wytrzymało 10 lat, więc może chociaż ze 2 będzie spokój.

10. Składamy wszystko do kupy - dobrze wcześniej przemyśleć taktykę na użycie trytytek. Da się je zapiąć tak ciasno żeby trzymały równie dobrze co hogringsy.

 

Koniec :)

 

Edited by marhof
  • Thanks 3
  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

pytanie na szybko - czy po odpieciu przewodow od foteli nie trzeba np resetowac komputera (chodzi mi o poduszki) ?

Nie trzeba

 

Wysłane z mojego Honor 7.

Link to post
Share on other sites

U mnie sprawa wyjaśniona. Podczas wymiany sprzęgła (demontaż skrzyni) majstry rozpięli wtyczki znajdujące się w tunelu obok wajhy reduktora. Przypadkiem tam zajrzałem, a tu zonk. Po spięciu wtyczek wszystko grzeje w obu fotelach. :)

A swoją drogą, to nie jedyny efekt pracy owych majstrów. Niedokręcony cybant na wężu przy chłodnicy spowodował niespodziewany prysznic komory silnika. Znalazłem też puste miejsce na śrubę mocującą sprężarkę klimy i parę innych drobiazgów. Strach pomyśleć o czym oni jeszcze mogą zapomnieć. :wacko:

Link to post
Share on other sites

U mnie sprawa wyjaśniona. Podczas wymiany sprzęgła (demontaż skrzyni) majstry rozpięli wtyczki znajdujące się w tunelu obok wajhy reduktora. Przypadkiem tam zajrzałem, a tu zonk. Po spięciu wtyczek wszystko grzeje w obu fotelach. :)

A swoją drogą, to nie jedyny efekt pracy owych majstrów. Niedokręcony cybant na wężu przy chłodnicy spowodował niespodziewany prysznic komory silnika. Znalazłem też puste miejsce na śrubę mocującą sprężarkę klimy i parę innych drobiazgów. Strach pomyśleć o czym oni jeszcze mogą zapomnieć. :wacko:

A u kogo robiłeś pojazd ?

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...