Skocz do zawartości

Niedziałające podgrzewanie foteli


redzi84

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 rok później...
  • 1 rok później...
  • 1 rok później...

Odświeżę temat.

Padła mi mata grzewcza na siedzisku (plecy grzeją) a jako że fotel oddałem do tapicera to chcę zrobić od razu podgrzewanie.

Mata którą wyjął tapicer jest przepalona a oprócz tego częściowo zrolowana i ma oderwane kabelki od tej zatopionej kostki. 

 

Czy mogę zastosować uniwersalną matę powiedzmy taką jak podesłał kolega powyżej, przelutować tylko wtyczkę oryginalną?

Chcę wymienić tylko matę na siedzisku, będzie to tak działać?

 

Wydaje mi się że ta spalona mata i tak nie jest ori:  NOLDEN  Universalhz. 250mm . Samochód sprowadzony z niemiec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 1 rok później...
W dniu 7.02.2015 o 13:26, marhof napisał:

Spokojnie, trzeba się wyspać najpierw :)

 

Pacjent: Forek SG po lifcie, skórzane siedzenia

Co potrzeba: klucze do odkręcenia mocowań fotela (uzyskamy dużo łatwiejszy dostęp), śrubokręt krzyżakowy, trytytki, obcążki boczne, lutownica, ostry nóż, cienki drut (na wszelki wypadek), woltomierz

Niezbędne umiejętności: lutowanie i dużo cierpliwości :)

Przyda się też druga osoba do pomocy...

 

Powodem niedziałania grzania na którymś z 2 stopni grzania fotela są przerwane połączenia na macie grzewczej, a dokładnie w tylnej jej części. Znajduje się tam zatopiony w miękkim plastiku/gumie układ z 2 elementami którego przeznaczenia nie znam

 

- zaznaczone na pomarańczowo na rysunku fotela, wyglądają w rzeczywiścości tak:

 

Uszkodzona instalacja grzania fotela

 

 

Te dwa czarne prostokąty to są termistory. W środku są dwie blaszki, które jak dostaną odpowiedniej temperatury rozłączając się i w ten sposób nie dochodzi do przegrzania przewodu grzejącego :) U mnie (niestety) miałem mniej szczęścia i przewód upitoliło mi centralnie przy termistorze i nie było opcji, żeby tego złapać lutem :facepalm:

IMG_20220308_155107.thumb.jpg.966ce9ea2bbc024c44e3fec19c2bc289.jpg

 

IMG_20220308_155112.thumb.jpg.52868536f721e94c1fcc249da13d4156.jpg

 

Cytat
Problem jest taki, że znajdują się one w tylnej części siedziska. Wraz z upływem czasu całe mocowanie maty grzewczej (czerwone X) pod tyłkiem puszcza i mata (na niebiesko) zwija się do przodu. W pewnym momencie układ który znajdował się początkowo pod tylnym oparciem jest już na wysokości naszej dolnej części ciała i jak siadamy i wiercimy się na fotelu to wszystko tam się wygina aż w końcu kabelki którymi to wszystko jest połączone łamią się. Jeśli świeci Wam się lapka przy przycisku grzania, a efektu nie ma to to jest najbardziej prawdopodobna przyczyna. Podobny układ znajduje się w oparciu fotela (mamy 2 niezależne maty), ale tam działają dużo mniejsze siły i szukania przerwanego obwodu raczę zacząć od 'tyłka' :)
 
Zdejmowanie pokrycia fotela zaczniemy od rysunku poglądowego gdzie co trzyma (dużych różnic między fotelami raczej nie będzie):
 

siedzenieok

 

1. Odkręcamy fotel od podłogi, odłączamy kable, odkręcamy boczną osłonę (tam gdzie jest pokrętło regulacji wysokości, pokrętło też jest do zdjęcia):)

Tutaj podpowiem, żeby zdjąć pokrętło regulacji wysokości to czymś cieńszym i płaskim trzeba z boku odciągnąć drucik trzymający pokrętło do trzpienia. Trochę upierdliwe, ale schodzi. Niczego od frontu nie podważamy!!!

 

Cytat

2. Zaglądamy pod fotel, poszycie trzyma się na 5 zakładkach - z przodu fotela szerokie mocowanie, tuż nad uchwytem do przesuwania fotela + po 2 małe białe mocowania po bokach - wystarczy mocniej złapać i zsunąć. niewymagane żadne narzędzia. Jak zajrzycie pod fotel to się zorientujecie o co chodzi, nie ma żadnych niespodzianek tutaj

3. Podwijamy poszycie od przodu, najelpiej zacząć od narożników. Gąbkę zostawiamy na miejscu. Idzie łatwo aż dojdziemy do miejsca gdzie zaznaczone są czerwone kółka - hog rings z angielskiego, nie wiem jak to się nazywa po polsku. To są takie kółka z grubego drutu. Nie ma opcji - trzeba je przeciąć obcążkami - wymaga to trochę siły. Do ponownego zamocowania poszycia w tych miejscach użyłem trytytek. Podobno jest specjalne narzędzie którym można założyć nowe hog ringsy, ale jak dla mnie nie ma takiej potrzeby. Porządna trytytka utrzyma wszystko, a miejsca mocować są w zagłębieniach fotela - nic w tyłek uciskać nie będzie. Trzeba tylko przy montażu zaciskać trytytki w odpowiedniej kolejnośći, bo inaczej pozbawimy się dostępu :)

4. Po usunięciu 6 hog ringsów powinniśmy uzyskać wystarczający dostęp do maty grzewczej. Fabrycznie jest przypięta do gąbki za pomocą takich plastikowych drucików (metki do ubrań też są tak przymocowane). U mnie 3 z 5 drutów było pourywanych, a cała mata zwinęła się o dobrych kilka cm do przodu. Możliwe że będziecie musieli poluzować odpowiedni kabel od spodu siedzenia, tak aby móc chociać trochę matę pociągnąć do siebie.

5. Na tym etapie warto sprawdzić stan cienkiego drutu któ wije się po całej macie. Jeśli jest gdzieś przerwany - trzeba ten fragment wymienić i dolutowąć bypass. Możliwe, że to rozwiąże problem i nie trzeba będzie szukać dalej...

I tu generalnie bym się zgodził, niemniej może się okazać, że w miejscu przerwania przewód już się po prostu przepalił i w takim wypadku zalecam wymianę maty na uniwersalną Lago 301 (taką akurat kupiłem i fajne, bo można docinać w odpowiednich miejscach:)).

 

Cytat

6. Mamy dostęp do tylnej części maty, teraz trzeba rozkleić materiał w którym znajdują się elementy zaznaczone na pomarańczowo. Dość szybko da się zweryfikować czy one są połączone z resztą układu czy też kabelki się połamały. U mnie jeden z nich był całkowicie luzem....

Tak to wygląda :)

IMG_20220308_155048.thumb.jpg.a8c36f1cc590c6a0e8ac441e1d0182c8.jpg

 

Trzeba ten waciakowy materiał trochę poobdzierać.

 

Cytat

7. Najtrudniejsza część - lutowanie. Nożem trzeba wyciąć sobie w miękkim plastiku/gumie odpowiednio dużą dziurę aby uzyskać powierzchnię do której da się dolutować kabelek. W trudniejszym wariancie kabelek łamie się tuż przy kostce, a ona jest  twardego plastiku. To jest ten moment kiedy człowiek uświadamia sobie jak wiele niecenzuralnych słów jest w jego repertuarze... Trzeba bardzo uważać, bo można albo pociąć palce, albo poszycie fotela, albo uszkodzić cieniutki drut w samej macie. Przydaje się druga osoba do potrzymania poszycia, poświecenia latarką, ogólnie tak z 3 czy 4 ręce się przydadzą :)

Zgadzam się z poznawaniem u siebie języka polskiego :biglol: 

U siebie próbowałem termistory podmienić termostatem cyfrowym, ale coś nie pykło w tym termostacie, sfajczył się kontroler przez co sfajczyło mi matę :facepalm:

IMG_20220309_093522.thumb.jpg.0222766178ef1bd1e8dd6b4fe477efcb.jpg

 

IMG_20220319_182343.thumb.jpg.4266d84f1dbcf9d1cd7d30df195d33bb.jpg

 

IMG_20220324_181111.thumb.jpg.0b2ede8cf26d1360aff9071f6b1fba96.jpg

 

IMG_20220324_181118.thumb.jpg.7bf0c1572379ff7978727ca61a2cbfb7.jpg

 

Cytat

8. Testujemy - podpinamy kabel od grzania do fotela, włączamy grzanie i organoleptycznie sprawdzamy. Można też sprawdzić woltomierzem czy nie ma przerwania (najlepiej się podpiąć pod miejsce styku kabli idących od dołu siedzenia, trzeba sobie wyciąć 3 oczka a macie żeby mieć dojście, bo kabelki są 3 i odpowiadają za 2 stopnie grzania)

Dorzucam wersję z wymianą maty. Warto wymienić od razu siedzisko i oparcie, ponieważ w macie OEM w oparciu nie ma termistora. Po kupieniu dwóch mat trzeba stworzyć sobie nową wiązkę (podziękowania dla @ewemarkam za schemat i wsparcie i @LosioDriver za wsparcie:hi:).

IMG_20220331_212344_edit_68146909568247.thumb.jpg.64ccf7184756f674d4252724ff078056.jpg

 

IMG_20220330_232135.thumb.jpg.70c9d2f6878465335f9968975ebf6420.jpg

 

Cytat

9. Układamy matę na swoje miejsce. Przydadzą się chińskie rączki i znów cierpliwość, bo co chwila coś się podwija, zahacza itp. patentu na przymocowanie maty do gąbki nie wymyśliłem niestety, więc pewnie za jakiś czas znów będzie powtórka z rozrywki jak całość zjedzie do przodu. Wytrzymało 10 lat, więc może chociaż ze 2 będzie spokój.

Taśma dwustronna załatwia sprawę :thumbup: w tych Lago 301 jest już taśma i to jest na plus :ok:

 

Cytat

10. Składamy wszystko do kupy - dobrze wcześniej przemyśleć taktykę na użycie trytytek. Da się je zapiąć tak ciasno żeby trzymały równie dobrze co hogringsy.

 

Koniec

Trytytki rządzą :thumbup:

 

Od siebie jeszcze dorzucam, jak zdemontować tapicerkę oparcia :)

Z tyłu są zamki, które trzeba wydłubać i rozsunąć.

IMG_20220328_194532.thumb.jpg.b13f366a6f2ee5b697c52584f8c9aba3.jpg

 

 

 

IMG_20220328_194549.thumb.jpg.e3a1f5ccf636a2d5e676d70ea649b886.jpg

 

Dolna część trzyma się na takiej jakby szynie. Trzeba to po prostu wysunąć, a jak dojdzie do połowy to reszta wyskakuje.

Następnie pod tapicerką w dwóch miejscach zahaczony jest kawałek materiału.

IMG_20220328_194746.thumb.jpg.05fd79b86008dc7853d23612f64f6105.jpg 

 

Możliwe, że i u Was od strony poduszki, tapicerka będzie zamocowana dwoma hog ringsami lub (jeśli nasi byli) czymś innym. Teraz dla wersji przedliftowej forka SG, trzeba zdemontować podłokietnik. Najpierw podważamy zaślepkę, następnie odkręcamy nakrętkę i plastik również podciągamy, bo trzyma się na spince.

IMG_20220328_195300.thumb.jpg.2fcefa7de418b3efb7f6f93686d15e6e.jpg

 

IMG_20220328_200307.thumb.jpg.00257b00da29a8660162c04d19c0cbbf.jpg

 

IMG_20220328_200315.thumb.jpg.d0809c8e408cd3e608d06ea12f715c7b.jpg

 

Ściągamy tapicerkę. Tam też trzeba będzie wyciąć hog ringsy i naszym oczom ukaże się mata :) Dla porównania jeszcze zdjęcie starej i nowej maty (ja sobie obszyłem tak jak OEM :D).

IMG_20220329_200930.thumb.jpg.e3b8bf4138a9f42a44b0480c48e53227.jpg

 

IMG_20220329_211323.thumb.jpg.d7aa736d555c0e5406e30f7e1292f074.jpg

 

IMG_20220329_211331.thumb.jpg.beab7bc64987b7aeabe3e564a966486d.jpg

 

IMG_20220329_211611.thumb.jpg.8e6925220c2a5e2b808eda10e17b9211.jpg

 

Jak widać, tutaj mata trzymała się na tych hog ringsach więc składając nazad trzeba użyć trytytek :)

IMG_20220329_213901.thumb.jpg.153f01da70dbfb2eb0a6784ccd96fc0e.jpg

 

IMG_20220329_213908.thumb.jpg.42cb65c8312ac97f056ebd431c1c217f.jpg

 

Tyle ode mnie. Dzięki @marhof za instrukcję, bo przynajmniej ja mniej musiałem pisać :biglol:

 

Edytowane przez Kiwi 4ester
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...