Skocz do zawartości

Paliwa E10 - Benzyna Vpower i inne


AdaSch

Rekomendowane odpowiedzi

Nigdzie nie znalazłem wątku dot paliw E10.

 

Generalnie wyczytałem, że takie paliwa pozostawiają więcej "nagarów" a paliwo charakteryzuje się mniejszą mocą co bardzo mi się nie podoba.

 

Od jakiegoś czasu konwersuje z Shell w temacie paliw E10 i dzisiaj dostałem poniższe info na zadane pytanie: czy Vpower tak jak w UK pozostanie paliwem E5

 

Cytat
Dzień dobry
W dniu jutrzejszym będziemy mieli takie informację

 

na ecomodder gość z NL opisał swoje testy podparte wieloma km w podobnych warunkach

Wyszło mu, że na E10 robi max 27km a na vpower podobno bez dodatków 32km na litrze. Jakoś nie wierzę w ten brak dodatków na shell w NL ale może tak jest. W PL jestem przekonany, że Vpower95 jest oznaczony jako E5

 

Generalnie zapis ustawy nie zakazuje sprzedaży E5

 

za "Auto Świat"

 

Cytat

Nowe paliwo E10 zastąpi paliwo E5 już w styczniu

Teoretycznie stacje mogą sprzedawać benzynę E10 od dawna, jednak przepisy dotąd nakazywały, aby stacje oferowały równolegle benzynę E5. Zmiana przepisów jest jednak dość rewolucyjna: stacje będą musiały oferować benzynę E10, zachowają jednak prawo do równoległej sprzedaży E5.

Ze względów logistycznych oferowanie zwykłej benzyny E5 i zwykłej benzyny E10 nie będzie mieć jednak (dla sprzedawcy) sensu, dlatego benzyna E5 stanie się towarem luksusowym.

Po co w ogóle benzyna E10? Czy jest w czymś lepsza od E5?

Zdecydowanie nie można powiedzieć, że benzyna E5 jest lepsza od E10. Zawartość biokomponentów w paliwach to kwestia polityczna – chodzi m.in. o to, aby zorganizować zbyt na płody rolne, z których produkuje się biokomponenty. To także kwestia zmniejszenia uzależnienia kraju od importowanych produktów ropopochodnych. Jeśli zaś chodzi o niższą cenę benzyn E10, to wynika ona z niższego opodatkowania komponentów "bio".

 

W przypadku shella z vpower 95 E5 miało by sens bo i tak wożą oba paliwa, ciekawe, czy rafinerie by robiły dla shell właśnie paliwo E5 ?

 

Generalnie sytuacja mi się nie podoba... Wystarczy popatrzeć na Diesle i jak "cierpią" wtryski z powodu bio-dodatków.

Edytowane przez AdaSch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, obcy17 napisał(a):

a to nie jest tak że wszyscy mają tą samą bazę paliwową i tylko sami sobie "doszlachetniają"?? Owszem potrafią wozić paliwo ale dotyczy to tylko VPower i to tego najwyżejoktamowego. 

też tak myślałem ale nie, Co do uszlachetniaczy to też średnio w to wierzę, bo pomimo, że tankuje tylko vpower diesel to muszę używać preparatów do czyszczenia wtrysków

 

polecam materiał

https://fiesta-mk6.pl/paliwa-fiesta-mk6.html

obraz.thumb.png.941fe566c7b8ab715e005117394d5d3c.png

Głównie i tak sprawa klucz to E10 vs E5

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, VEC napisał(a):

+1, dokładnie. Śmiech na sali i marketingowy strzał w kolano, że paliwo 95 w ogóle nazwali v-power.

niby czyści itd, to taka effecta bym powiedział ale z powodów politycznych i tak nie tankuje od lat na orlenie czy na ruskim molu i to pomimo, że mam świadomość skąd się biorą paliwa na stacjach. A poza tym córka lubi gadgety ferrari więc się dobrze składa :)

 

tak czy siak, w testach silników do motocykli "wygrał" mocowo shell i to o dziwo fuel safe :lol: w nowoczesnym motocyklu

różnice i tak były znikome

tutaj szczegóły

https://motormania.com.pl/porady/warsztat/test-porownawczy-paliw-czy-wiecej-oktanow-oznacza-wiecej-mocy/

 

jak wspomniałem, nie chce paliwa E10 ale być może zostanę zmuszony. Ciekawe co pokaże hamownia, co roku jeżdżę na to samą hamownie na badanie "stanu silnika", więc przy E10 mogę się ew spodziewać spadku mocy.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, AdaSch napisał(a):

Ciekawe co pokaże hamownia, co roku jeżdżę na to samą hamownie na badanie "stanu silnika", więc przy E10 mogę się ew spodziewać spadku mocy.

O, to masz fajny punkt odniesienia. Podziel się kiedyś wynikami :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, to masz fajny punkt odniesienia. Podziel się kiedyś wynikami
Tak, mam serię badań, móc trzymała się równo do pierwszej UPG, tam wyniki sporo więcej niż seria (olej 300v). Potem uszczelka UPG 1,1mm i spadek mocy i momentu do około serii (na razie oceniam to jako zła decyzja) i co roku raczej gorzej niż lepiej do czasu nowej przepływki i powrót do około serii (olej xmax 0w40).
Dlatego liczę na to, że pozostawią vpower E5. Kiedyś widziałem tłoki i głowicę z auta jeżdżącego tylko na vpower i były dosyć czyste. Pechwcowi pękł zawór, który zdemolowal tłok i głowicę. Mechanik sam stwierdził, że ładne/czyste tłoki i komora głowicy. Fakt, silnik nie palił oleju.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, AdaSch napisał(a):

też tak myślałem ale nie

Że tak się zapytam: Czy myślisz że koncerny wożą paliwo "specjalnie" do Polski aby tutaj je ładnie wlać do beczek po dystrybutorami? Moim skromnym zdaniem umieją doskonale liczyć i biorą bazę z tzw "baz paliwowych" a następnie "robią je na własną modłę" poprzez dodanie uszlachetniaczy (wg własnych wewnątrzkoncernowych standardów). Za wszystkim stoją ceny - myślisz że koncern aby handlować na wspaniałym i niestabilnym rynku paliwowym w  PL będzie ponosił koszty aby tylko "być"? 

 

Edytowane przez obcy17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, obcy17 napisał(a):

Że tak się zapytam: Czy myślisz że koncerny wożą paliwo "specjalnie" do Polski aby tutaj je ładnie wlać do beczek po dystrybutorami? Moim skromnym zdaniem umieją doskonale liczyć i biorą bazę z tzw "baz paliwowych" a następnie "robią je na własną modłę" poprzez dodanie uszlachetniaczy (wg własnych wewnątrzkoncernowych standardów). Za wszystkim stoją ceny - myślisz że koncern aby handlować na wspaniałym i niestabilnym rynku paliwowym w  PL będzie ponosił koszty aby tylko "być"? 

mam rafinerię za oknem, wiem kto podjeżdża ale również wiem, że jest wykonywane pod konkretną specyfikację zgodnie z powyższym załącznikiem

 

Wracając do odp Shell

 

Dość enigmatycznym językiem jakaś osoba napisała, że wszystkie paliwa 95 będą E10 i w sumie wymusiłem na niej deklaracje, że paliwo vpower równie będzie niestety E10.

 

Nie mam pewności, czy faktycznie jest tego pewna, czy nie chciała jednoznacznie potwierdzić, że paliwo premium z E10 to już nie premium.

 

na szereg innych pytań o moc, zanieczyszczenia układu itp dostałem poniższą informację

Cytat

Paliwo V-Power 95 jest paliwem premium przez zastosowanie nowej technologii, aby wspomóc wydajność silnika. Nasze benzyny klasy premium posiadają wzbogaconą formułę. Zawierają trzy razy więcej modyfikatora tarcia, który pomaga zmniejszyć straty energii w silniku związane z tarciem i pomaga przywracać osiągi oraz wydajność pracy silnika. W ich składzie znajduje się trzy razy więcej detergentów, dzięki czemu pomagają zapobiegać tworzeniu się nowych nagarów w silniku i usuwać te nagromadzone wcześniej.

w sumie bełkot, zobaczymy co czas i hamowania przyniesie

 

Edytowane przez AdaSch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tutaj AS intelektu odpowiedzialny za E10 :lol:

ze strony https://www.gov.pl/web/rolnictwo/potrzeby-i-mozliwosci-wdrozenia-benzyny-e10

Cytat

Potrzeby i możliwości wdrożenia benzyny E10

17.02.2023

Możliwość wdrożenia w Polsce paliw benzynowych formatu E10 była tematem spotkania, które odbyło w siedzibie w MRiRW z inicjatywy sekretarza stanu Janusza Kowalskiego, pełnomocnika rządu ds. transformacji energetycznej obszarów wiejskich.

Korzyści dla rolników

Zwiększony popyt na bioetanol dzięki wprowadzeniu E10 wygeneruje dodatkowe zapotrzebowanie na zboża, głównie kukurydzę, w ilości co najmniej 500 tys. ton. Będzie to oddziaływać stabilizująco na ceny rynkowe.
Stanowisko rządu

Pełnomocnik rządu, wiceminister Janusz Kowalski zdecydowanie poparł pomysł szybkiego wprowadzenia benzyny E10. Ten kierunek rozwoju rynku biopaliw znajduje poparcie także wicepremiera, ministra rolnictwa i rozwoju Henryka Kowalczyka. Popiera go też Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które odpowiada za regulacje prawne w tym zakresie.
Ogólne korzyści z wdrożenia benzyny E10

Z doświadczeń z krajowego rynku biopaliw wynika, że wykorzystanie bioetanolu oraz estrów wytwarzanych surowców rolniczych jest najtańszym sposobem realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW), jednocześnie przynoszącym wiele korzyści gospodarczych.

Eksperci sektora biopaliw wskazują, że koszt realizacji NCW dzięki wdrożeniu E10 będzie niższy niż w przypadku braku wdrożenia E10.

Ponadto podwyższenie zawartości bioetanolu w benzynach nie będzie czynnikiem cenotwórczym benzyn, której ceny są uzależnione od bardzo wielu czynników, w tym zewnętrznych i polityki ich dostawców.
Zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego

Wzrost wykorzystania bioetanolu zwiększy także bezpieczeństwo energetyczne Polski. Stanie się tak dzięki obniżeniu importu paliw ropopochodnych, w tym benzyn. Jest to szczególnie ważne w aktualnej sytuacji geopolitycznej wynikającej z agresji Rosji na Ukrainę.
Ustalenia

Poszukując możliwie najlepszych rozwiązań dla wszystkich interesariuszy, uczestnicy spotkania zgodzili się, że w celu przygotowania sektora do wprowadzenia benzyny E10, odpowiednie decyzje, w tym zmiany legislacyjne powinny zostać podjęte jak najszybciej.
Uczestnicy spotkania

W spotkaniu w sprawie wdrożenia benzyny formatu E10 uczestniczyli:

    Przemysław Bryksa – Dyrektor Departamentu Ropy i Paliw Transportowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
    Jarosław Cendrowski – Aramco;
    Przemysław Czyżewski - LOTOS PALIWA/MOL POLSKA;
    Alan Deneka – PKN Orlen;
    Agata Druzgała-Rusinek – BP;
    Szczepan Jędral – PERN;
    Łukasz Karmowski – Prezes Zarządu Związku Gorzeli Polskich;
    Agnieszka Kowalska – LOTOS PALIWA/MOL POLSKA;
    Jakub Kowalski – starszy specjalista, Departament Ropy i Paliw Transportowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
    Wojciech Kotala – ekspert prawny Krajowej Izby Biopaliw;
    Juliusz Młodecki – prezes zarządu Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku i Roślin Białkowych;
    Elżbieta Piskorz – zastępca dyrektora w Departamencie Ropy i Paliw Transportowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
    Przemysław Podgórski – UNIMOT Paliwa;
    Nadia Rybczyńska – POPiHN;
    Oliwer Sado – specjalista, Departament Ropy i Paliw Transportowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
    Adam Stępień – dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw;
    Joanna Sygocka – AMIC;
    Roman Żabka – prezes Podlaskich Gorzelni SURWIN Sp. z o.o.

 

a co do Janusza, cóż...

 

 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, AdaSch napisał(a):

mam rafinerię za oknem, wiem kto podjeżdża ale również wiem, że jest wykonywane pod konkretną specyfikację zgodnie z powyższym załącznikiem

Baza paliwowa to nie jest rafineria :)  Zapytaj Shell - jak już  z nimi korespondujesz skąd mają bazę pod swoje paliwa :) 

Edytowane przez obcy17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, AdaSch napisał(a):

też tak myślałem ale nie, Co do uszlachetniaczy to też średnio w to wierzę, bo pomimo, że tankuje tylko vpower diesel to muszę używać preparatów do czyszczenia wtrysków

 

polecam materiał

https://fiesta-mk6.pl/paliwa-fiesta-mk6.html

obraz.thumb.png.941fe566c7b8ab715e005117394d5d3c.png

Głównie i tak sprawa klucz to E10 vs E5

o co chodzi w tym że BP w rubryce benzyna ma 50?

 

9 godzin temu, Juan Rapru napisał(a):

Wg. niemieckiej organizacji ACEA:

"SUBARU - E10 petrol is cleared for use in all models with petrol engines manufactured from 1 January 1991."

w weekend będąc z ojcem poruszył ten temat i byłem zobaczyć w jego OBK, na klapce ma wytłoczone E5, samochód rocznik 2009

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, radekk napisał(a):

w weekend będąc z ojcem poruszył ten temat i byłem zobaczyć w jego OBK, na klapce ma wytłoczone E5, samochód rocznik 2009

Wedle niemieckiego oddziału E10 można lać do każdego benzynowego powstałego od początku 1991 roku:

https://www.subaru.de/kontakt/faq

Cytat

Unser Herstellerwerk Fuji Heavy Industries Ltd. hat bestätigt, dass für alle SUBARU-Fahrzeuge europäischer Spezifikation ab dem Modelljahr 1991 eine Beimischung von 10 % Bioethanol zum Benzinkraftstoff bedenkenlos möglich ist.

 

Czy mogę bezpiecznie tankować E10?
 

Nasz zakład produkcyjny Fuji Heavy Industries Ltd. potwierdziło, że we wszystkich pojazdach SUBARU o specyfikacji europejskiej, począwszy od roku modelowego 1991, można bezpiecznie dodawać 10% bioetanolu do benzyny.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, radekk napisał(a):

o co chodzi w tym że BP w rubryce benzyna ma 50?

odp

Cytat

Dokładna tabela głównych składników benzyn E5, w % maksymalnego możliwego stężenia, zwykle mniej

Dane w % oznaczają, iż danego składnika może być maksymalnie tyle ile napisano w specyfikacji. Jednak łącznie musi być 100% objętości, więc proporcje są różne. To samo paliwo, tego samego producenta może się różnić składem ilościowym. Są jeszcze inne składniki paliwa, ale zwykle nie przekraczają one 2% objętości.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, aflinta napisał(a):

Wedle niemieckiego oddziału E10 można lać do każdego benzynowego powstałego od początku 1991 roku:

https://www.subaru.de/kontakt/faq

to że można to jedno - pewnie wytrzyma do końca gwarancji... Czy to nie tak samo jak z wymianą oleju, żę można co 30 czy 50kkm? ale potem po 100kkm silnik prawie trup...

Czy w takim razie homologacja na moc pozostaje bez zmian na E10?

 

Wkurza mnie to, że nie mam wyboru... 98 jest słabsza niż 95 więc w teorii utrata mocy. Nie wiem czy seryjne mapy są adaptacyjne pod 98 ale wg mnie nie są.

  • Super! 1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i jeszcze to

Cytat

Paliwo takie ma więcej oktanów, mniejszą wartość opałową i mniej prężne pary. Skutek? Jednostka napędowa może się okazać słabsza. Mniej chętnie będzie rozwijać moc. W zamian zacznie emitować mniej toksyczne spaliny. Niestety w dłuższej perspektywie benzyna E10 przyspiesza też zużycie takich elementów, jak części aluminiowe, uszczelki czy wydech.

Janusz przegiął :facepalm:

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@aflinta i Ty im wierzysz? 2 razy nas napadli, ja bym miał wątpliwość;)

 

23 minuty temu, AdaSch napisał(a):

odp

 

teraz dopiero widzę że tam link i opisane.

 

ale w takim razie jak to faktycznie wygląda? Bo z tej tabeli wynika, że na takim Orlenie benzyny faktycznie będzie przynajmniej 77%, a na takim BP teoretycznie może być tylko 22%, a i tak nawet jak będzie max, to na Orlenie będzie ponad ćwierć więcej?

Jak to się ma do silnika, ma to większe znaczenie czy nie? Czyli taka z BP jest ok, czy lepsza jednak z innych stacji, gdzie jest więcej benzyny?

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Tommi1 napisał(a):

Eeee tam skoro na .gov piszą że można to będę oni nigdy nie kłamią i są specjalistami w tej dziedzinie.... :biglol:

 

 

image.png.10015c0e367bcd170eb171e9d98d2096.png

 

 

BDW. Słowo "możesz" ma tu znaczenie... mogę nawet tankować wodę albo mazut ale czy to jest ok dla silnika?! ;)

 

Parę lat temu miałem "przyjemność" zatankować E10 u sąsiadów z za zachodniej granicy do dupowozu który miał zaznaczone tylko E5, (niestety, nie miałem innej opcji bo E5 było nie dostepne) wiec E 10 do zbiornika i jazda na authobahn. Po przejechaniu paru kilometrów dwa razy mocne dociśnięcie do podłogi i jeep choina na wyswietlaczu, wypadanie zapłonu, przejscie w tryb awaryjny. I juz pomijając fakt zużycia elementów uszczelek gumowych itp. itd. bo to sie może ujawnić w dłuższej perspektywie czasu.

Ale widocznie jednak te e10 nie aż takie super nawet biorąc pod uwagę stabilność podczas pracy.

 

 

Edytowane przez Tommi1
  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...