Skocz do zawartości

Paliwa E10 - Benzyna Vpower i inne


AdaSch

Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, motocyklista01 napisał(a):

A wlewanie 98 do np. mojej Yamahy, która ma stopień sprężania 11,5:1, czy do zagęszczarki, pilarki, kosiarki mija się z celem. 

:D vpower racing do kosiarki :D :D :D

kto wie, może chwasty by od razu pieliła.

 

Co do E5, też mam wrażenie odczytywania "regułek", zobaczymy co będzie na stacji. z resztą ten termin po 2 -też jest idiotyczny, a logistyka, zapasy itp... durne niemiłosiernie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, AdaSch napisał(a):

:D vpower racing do kosiarki :D :D :D

Zdecydowanie, przyjemniej się oddycha, po za tym jak jakiś silnik nie trawi 98 to należy się go pozbyć ;) U mnie wszystko lata na 98 - taka unifikacja zakupowa.

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

mi powiedzieli, że czekają na dostawę ale podobno nie mają jeszcze tego syfu a oznaczenia zmienili dla zasady.

 

Mam małą CK obok siebie ale tam nie leją 98

Orlen też mam blisko ale nie zatankuje dopóki rządzi tam pcimski wójt z MBA z GFKM (hahaha nie trzeba znać angielskiego) finansowanej przez Orlen za jego czasów. Znam innych kompletnych idiotów którzy tam zrobili MBA więc dopóki nie nastąpią zmiany w orlenie to na Orlenie tylko sikam.

Do BP specjalnie muszę dojeżdżać.

 

Na shellu będę tankował vpower diesel a 98 to jeszcze nie wiem...

co do sieciówek: to "politycznie" chciałbym Shell ale ich 100 jest bardzo droga, potem CK, potem BP, AMIC, Orlen i pewnie inne - np Auchan

na MOL nie tankuje z oczywistych powodów

 

a co do E10 podobno rafinerie jeszcze nie mają takiej infrastruktury i wydajności więc należy to traktować jak do 10%

 

Zobaczymy, czas pokaże, czy ktoś wyjdzie z ofertą 95 E5.  Uważałem, że naturalnie najłatwiej miał shell bo wszystko mają ale nie wykorzystali tej przewagi infrastrukturalnej. Może tam taż manager z MBA z GFKM :biglol:

 

P.S.

Dla zainteresowanych, kto TO wdrażał :lol:

https://januszkowalski.pl/wdrozenie-w-polsce-standardu-benzyny-e10/

Cytat

Jako Pełnomocnik Rządu do spraw Transformacji Energetycznej Obszarów Wiejskich podjąłem inicjatywę wdrożenia od dawna oczekiwanych przez rynek rozwiązań, które zostały zawarte w projekcie ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu (Druk Sejmowy 3196). Zgodnie z przyjętymi założeniami, od 01.01.2024 r. benzyny w formacie PB95 będą zgodne ze standardem E10, natomiast w formacie PB98 będą nadal dostępne w dotychczasowym standardzie E5. Wprowadzenie tego rodzaju paliwa nie powinno spowodować odczuwalnych wzrostów cen paliw dla kierowców.

 

Edytowane przez AdaSch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, Orear napisał(a):

Czyli nadal nikt na tym nie jeździł ale z góry jest stwierdzenie, że "badziewie"? :biglol: 

Tak to wygląda. ;)

Ja dziś miałem "przyjemność" zatankować E10 do pełna od rezerwy więc zobaczymy jak to wyjdzie w spalaniu itp. Po 40km nie odczułem narazie nić. 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Orear napisał(a):

ale z góry jest stwierdzenie, że "badziewie"?

to już wiadomo, na podstawie doświadczeń krajów z E10 dostępną od dawna. Wywoływanie korozji układu jak dla mnie to kluczowa wada. Zobaczymy, czy czystość układu będzie zachowywana

 

58 minut temu, -=nikon=- napisał(a):

Ja dziś miałem "przyjemność" zatankować E10 do pełna od rezerwy więc zobaczymy jak to wyjdzie w spalaniu itp. Po 40km nie odczułem narazie nić. 

pytanie, czy faktycznie E10 czy tylko naklejka?

 

Podobno Orlen w ogóle ma nie sprzedawać 95E5 więc temat wygląda na zaorany...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, AdaSch napisał(a):

pytanie, czy faktycznie E10 czy tylko naklejka?

Raczej 1 stycznia nie wypompowali ze zbiorników E5 i nie wylali do kanalizacji. Naklejki są już zmienione, a nowe paliwo będzie się pojawiać stopniowo, wraz z regularnymi dostawami, ale to oczywiście tylko moje przypuszczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, sartek napisał(a):

Raczej 1 stycznia nie wypompowali ze zbiorników E5 i nie wylali do kanalizacji. Naklejki są już zmienione, a nowe paliwo będzie się pojawiać stopniowo, wraz z regularnymi dostawami, ale to oczywiście tylko moje przypuszczenia.

A takie random  pytanie, te e10 bedzie mieć  wpływ  na pracę silnika? Lepiej gorzej? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Daroot napisał(a):

Wartość opałowa mniejsza, to i spalanie większe. 

Czyli jednym słowem chodzi o pieniądze, większe spalanie, częściej  na stacji, dziadoskie paliwo prędzej  silnik będzie zawalony tak tylko przypuszczam  ale skoro tych biokomponentów  będzie więcej to w baku będzie jeden syf woda się będzie zbierać  przez ten etanol

  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, Subie2005 napisał(a):

Czyli jednym słowem chodzi o pieniądze, większe spalanie, częściej  na stacji, dziadoskie paliwo prędzej  silnik będzie zawalony tak tylko przypuszczam  ale skoro tych biokomponentów  będzie więcej to w baku będzie jeden syf woda się będzie zbierać  przez ten etanol

Już wcześniej cytowałem:

W dniu 4.12.2023 o 12:24, AdaSch napisał(a):

na ecomodder gość z NL opisał swoje testy podparte wieloma km w podobnych warunkach

Wyszło mu, że na E10 robi max 27km a na vpower podobno bez dodatków 32km na litrze.

czyli 18% mniejszy zasięg na litrze

 

Typowo 98 kosztuje ok 0,5 pln więcej niż 95

 

przyjmijmy 6 i 6,5 pln

czyli drożej o 8%

 

Jak wiadomo, 98 "mocowo" też nie jest tak dobra jak 95 przez wolniejsze spalanie więc nie można porównywać cyfr 1:1 szczególnie jak sterownik obsługuje 98

poniżej przykład

Cytat

Pomiary na paliwie o wyższej oktanowości wykazały wyższą moc silnika 2.0 Skyactiv-X o równe 7 KM. Warto zauważyć, że krzywa przebiegu mocy podniosła się w całym zakresie obrotów, a zwłaszcza w przedziale 4800-5600 obr./min jej przebieg stał się bardziej równomierny – zniknął niewielki „dołek” na wykresie.

    Benzyna 95: 179,9 KM przy 6010 obr./min
    Benzyna 98: 186,9 KM przy 6004 obr./min
    Różnica: +3,9%

https://magazynauto.pl/porady/czy-benzyna-98-oktanow-podnosi-moc-i-moment-obrotowy-silnika,aid,1038

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgłębiłem jeszcze trochę bardziej temat. Generalnie nasza 95 E5 miała w sobie jakieś 4,2-4,9% etanolu. Nasza E10 jak na razie ma w sobie 5,3%, także różnica prawie niezauważalna, z czasem może będzie więcej, w UK robili testy i E10 miała w sobie od 3-6,5%. Mi się zdaje, że u Nas to bardziej chodzi o naklejkę, żeby było, że niby jest. W Holandii np. jest 98, która ma naklejkę E5, a tak naprawdę nie ma praktycznie nic etanolu.

 

Ale i tak, nic nie stoi na przeszkodzie w oferowaniu 95 E5 poza logistyką. Te karty z AMIC'a dalej pokazują, ze ten 95 PRO ma mieć do 5%. Co do tego, że Orlen zaorał 95 E5, to przecież jest jeszcze w Polsce Saudi Aramco, które dzięki nieograniczonym pokładom gotówki może eksperymentować itp.. 

 

Shell czy tam Circle K (Na tej stacji obok mnie jeszcze nie byłem zobaczyć) mając w ofercie premium 95, zostawiając ją E5 by odnieśli wizerunkowy, marketingowy i finansowy sukces. Strzelają sobie w kolano, teraz to już kompletnie NIKT nie będzie tankował takiego "premium", a tak by schodziła jak ciepłe bułeczki. Kretynizm. 

  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na problem warto spojrzeć też z drugiej strony. Etanol obniża EGT i jest najłatwiejszym/najtańszym sposobem na zwiększenie oktanowości benzyny. Wszystkie dodatki do paliwa zwiększające oktanowość to: etanol, nafta albo dwa na raz. W UK robią dużo testów, można zobaczyć na YT. Mieli na hamowni Subaru (ironia, że jesteśmy na forum Subaru ;) ) chyba Outback z 2011 r. i na E10 miał parę KM więcej, bo fabrycznie w ECU jest mapa, która po wykryciu etanolu delikatnie przyspieszała zapłon. 

 

Niestety jeśli chodzi o korodowanie elementów układu paliwowego i uszczelek to jest prawda. Mnóstwo testów lata po necie. Jednak ryzyko tak naprawdę wzrasta po paru miesiącach. Benzyna i tak ma krótki termin przydatności. Paliwo co stało w słoiku 9 miesięcy, nie ważne czy E0 czy E10, nie paliło się. Ale aluminium w słoiku w E0 nie skorodowało, a w E10 wyglądało jak powierzchnia księżyca. 

 

Jeśli znacie angielski to na youtube, sporo tego jest. Najwięcej z USA bo tam każda benzyna może mieć do 10% etanolu od ponad 10 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie trochę martwią takie obrazki

 

Aluminium + bioetanol

 

obraz.thumb.png.31487035c080b1a4e7b7cc29454dba67.png

 

i separacja

obraz.thumb.png.9257282828814a0ec49713797d565056.png

źródło

https://www.youtube.com/watch?v=0ge2PZIX1oM

i test na focus 1.6 z wyliczaniem kosztów

 

obraz.png.6611d34650285b83eddaa08f47cabd28.png

https://www.youtube.com/watch?v=8I0e9SNBt9E

 

Edytowane przez AdaSch
  • Super! 1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, AdaSch napisał(a):

Jak wiadomo, 98 "mocowo" też nie jest tak dobra jak 95 przez wolniejsze spalanie więc nie można porównywać cyfr 1:1 szczególnie jak sterownik obsługuje 98

poniżej przykład

 

Silniki z Twojego przykładu, SkyActive G czy X mają stopień sprężania 14:1, w takim wypadku wypada lać 98. Ogólnie jest jakoś tak, że powyżej 13:1 warto lać 98, 12:1 do 11:1 95, a silniki poniżej 10:1 to pojadą na wszystkim co przypomina benzynę. Mówimy o wolnossakach. 

 

No generalnie na razie wygląda, że może być lipa z 95 E5, towar deficytowy, niby jest ale w praktyce nie wiadomo gdzie. Jak ktoś ma AMIC w pobliżu z tą 95 PRO, to po drodze niech zerknie:rolleyes:  

Zostaje 98 najwyżej...gdyby jeszcze przebitka na niej nie była taka duża bo w rafineriach różnica między 98 to niecałe 20groszy, a na stacji ponad 50...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, motocyklista01 napisał(a):

Shell czy tam Circle K (Na tej stacji obok mnie jeszcze nie byłem zobaczyć) mając w ofercie premium 95, zostawiając ją E5 by odnieśli wizerunkowy, marketingowy i finansowy sukces. Strzelają sobie w kolano, teraz to już kompletnie NIKT nie będzie tankował takiego "premium", a tak by schodziła jak ciepłe bułeczki. Kretynizm. 

 

Naprawdę sądzisz, że ludzie zastanawiają się co leją do zbiornika? Zapytałem w pracy to większość ludzi pytała o czym ja mówię, jakie oktany, ETANOL?! przecież oni mają auto na benzynę, a na E5 na pistolecie to nawet nigdy nie zwrócili uwagi.

Ludzie w Polsce najpierw tankują tam gdzie najtaniej, stąd tyle aut z LPG, a potem gdzie im bliżej, a dopiero później jesteśmy my z jakiegośtam forum, którzy mają Fuelio, zbierają rachunki, czytają i zastanawiają się co leją do zbiornika. 

Kolejna sprawa, że taki Shell i inni zdają sobie sprawę, że do Orlenu podjazdu nie mają w temacie liczby klientów i ilości stacji na terenie Polski, więc po co utrzymywać na stacjach paliwo dla koneserów, za które pewnie Unia i tak za chwilę nałoży dodatkowe opłaty bo ekologia. Sam fakt występowania setki potwierdza o czym mówię, tankuję na wielu stacjach i 100 spotkałem tylko na Shell. 

 

1 godzinę temu, motocyklista01 napisał(a):

Jeśli znacie angielski to na youtube, sporo tego jest. Najwięcej z USA bo tam każda benzyna może mieć do 10% etanolu od ponad 10 lat.

 

Czyli samochody, które mają ponad 10 lat w USA mają zniszczony układ paliwowy i silniki jak na obrakach powyżej, które udostępnił @AdaSch ? 

Bo ostatnio mnoży się aut w Polsce, które płyną ze Stanów. Nawet moi koledzy sobie pościągali i żaden nigdy nie wspominał, że układ paliwowy jest zniszczony, czy silnik. Raczej, jak zwykle, blacharka do roboty po jakimś tam mniejszym/większym dzwonie. 

 

To nie tak, że nie macie racji, dowody to dowody i z nimi bić się nie można, ale skoro duża część świata na tym jeździ to chyba nie warto tego aż tak demonizować. Czy mylę się? 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

To nie tak, że nie macie racji, dowody to dowody i z nimi bić się nie można, ale skoro duża część świata na tym jeździ to chyba nie warto tego aż tak demonizować. Czy mylę się? 

 Na jednym z moich postów wyżej też spojrzałem na temat z innej strony. etanol ma też zalety. Ja nie demonizuje tylko zrobiłem "research" i się nim dzielę. Mnie po prostu boli, że w takich Niemczech, podjeżdżasz i masz do wyboru: 95 E10 i 95 E5, a u Nas jak zwykle...

 

Cytat

 100 spotkałem tylko na Shell

100 na shell to chyba jedyne paliwo w Polsce sprowadzane z zagranicy (Niemiec chyba dokładnie)

 

Dla przeciętnego użytkownika E10 nie robi żadnej różnicy, i tak ten pełen bak wypalisz w przeciągu miesiąca czy dwóch. Na razie i tak to jest 5,3% etanolu. Większość sprzętów czy samochodów jest przystosowana do E10 od lat 90. W USA auta często są "flex fuel" czyli mogą latać nawet na E85.

 

Problem pojawia się w przechowywaniu przez dłuższy okres. Benzyna i tak ma krótki termin przydatności, a dodatek etanolu sprawę tylko pogarsza i tyle. 

 

Cytat

Bo ostatnio mnoży się aut w Polsce, które płyną ze Stanów. Nawet moi koledzy sobie pościągali i żaden nigdy nie wspominał, że układ paliwowy jest zniszczony, czy silnik.

Po staniu parę tygodni na aukcji, po płynięciu paru tygodniu w kontenerze na otwartym słonym morzu, plus odprawa w porcie i transport, większość trochę koślawo chodzi. Zazwyczaj wystarczy wlać świeżej i jest OK. Z klasyczkami jest gorzej, gaźnik do czyszczenia.

 

Cytat

więc po co utrzymywać na stacjach paliwo dla koneserów

Po to, że jakby np. Shell zostawił V-Power 95 E5 to więcej osób by ją tankowało, a pewnie mają na nim większą marże niż zwykłym. Nie musieli by robić promocji żeby w ogóle ktoś to tankował. Rozumiem stacje, które mają 98 i 95, że nie chce im się robić dodatkowego zbiornika, ale te, które mają wszystko gotowe to nie rozumiem. Chyba, że faktycznie chodzi tylko o naklejki... Najlepiej to byłoby się dokopać do kart technicznych czy tam charakterystyki, się okaże, coś zupełnie innego.

Edytowane przez motocyklista01
  • Lajk 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...