Skocz do zawartości

Subaru Forester [SJ] (MY13=>MY19)


kordynator

Rekomendowane odpowiedzi

By forester utrzymał tą samą prędkość co sbd (np 120 km) musi dostarczyć więcej mocy.

 

 

przecież mowie o 2 autach mających takie same nadwozia tylko różne silniki ;-)

 

 

 

 

Wydaje mi sie zeby porownac jakiej mocy uzywaja oba auta trzeba by sprawdzic jakie obroty maja przy danej predkosci. jak juz bedziemy znali obroty wtedy przydaloby sie spojrzec na wykres mocy i momentu i sprawdzic jaka moc jest przy danych obrotach silnika...
 

 

używają takiej mocy jaka potrzebna jest do pokonania oporów ruchu

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

jeden i drugi używa zbliżonej mocy do wykonania tej samej pracy

tak ale sprawność diesla jest jakieś 30% większa niż benzyny, wynika to z większej kaloryczności ropy oraz samego stosunku powietrza do paliwa w procesie spalania. tam gdzie diesel spali 9 a FXT 14 l potwierdza tę regułę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wynika to z większej kaloryczności ropy oraz samego stosunku powietrza do paliwa w procesie spalania

 

 

oraz a może przede wszystkim ze sposobu w jaki silniki spalaja paliwa 

 

diesel jest bardziej izobaryczny, benzyna izochoryczna 

dlatego w obecnych turbo dieslach mamy coraz niższy stopień sprężania a w benzynach coraz wyższy

 

kiedyś diesle miały stopień sprężania  20:1 a dzisiaj taki SBD ma 16:1 (Mazda poszła obecnie jeszcze niżej do 14:1 dla diesla)

gdy tymczasem dla silnika benzynowego turbo stopień sprężania rośnie

i taki DIT w Forku ma go na poziome 10,6:1 a nie np 8:1 jak w starszych konstrukcjach 

a dzięki wtryskowi bezpośredniemu benzynę można rozprowadzać coraz dokładniej

 

 

 

Jeżdżę długie odcinki z przepisowymi prędkościami autostradowymi do licznikowych 135-140 km/h (130 według GPS) i tankuję zawsze pod korek. Średnie spalanie zbliża się do 7.0,

 

 

dobry przykład bo jadąc z ta prędkością utrzymujesz się w granicy obrotów maksymalnego momentu obrotowego czyli zakresu dla  którego proces spalania jest jak najbardziej efektywny, 

potem sprawność dość mocno spada a opory rosną stad też wyraźny wzrost spalania

 

135 km/h to chyba akurat 2400 obr/min czyli koniec zakresu max momentu obrotowego dla obecnego SBD

 

teraz pytanie jakie obroty utrzymuje nowy FXT dla stałej prędkości "wg. licznika" 150 km/h ?

 

dla XV SBD to 2500 obr/min 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest troche lepiej niz kiedys co widzimy na podstawie tego ze niektorym udaje sie zejsc do spalania rzedu 8 l/100km FXT ale i SBD mozna i zejsc do 5.6 l/100 km muskajac delikatnie pedal gazu oraz jadac plynnie. co nie zmienia faktu ze proporcje sa zachowane.

Wynika to z tego ze diesel ma wiecej energi w litrze no i silnik diesla generuje mniej ciepla czyli jest per se wydajniejszy.

Widac to tez ze do 3000 u/min SBD i DIT generuja podobna moc. Potem XT odjezdza ale rowniez ze spalaniem :)

Taki Levorg 2 DIT tz idealne auto na szosy po mozna i szybciej przy w miare normalnym spalaniu

Edytowane przez haubi65
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A moje SBD w Outbacku ma latem średnią 6.4 a zimą 6.6 z mieszanej jazdy.Średnie z paru tysięcy km.Jeżdżę dynamicznie,jeśli jadę drogą szybkiego ruchu to 140-160.NIGDY nie jezdziłem i nie jeżdżę żadnym dieslem na zasadzie 6 bieg i 50km/h ,może dlatego,odpukać, nigdy nie miałem żadnych problemów z dieslem ,ani z dwumasą ,ani z DPF ani z niczym innym

Xt w takiej jedzie spali dwukrotnie więcej,Wiem ,bo miałem xt do jazd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale tez tego XT testowales ;) i te spalanie 6,4 to wg. BC realnie mozesz + 1L mam dokladnie tak samo ale mi pali realnie 7,4 / 100 przy mieszanej jezdzie. Tylko Autostrada i 100-120 km/h to potrafe zejsc do realnych 5,8. Mam w radiu opcje gdzie podaje km i ilosc zatankowanego paliwa i prowadzi mi statystyke od 2010 wiec wiem co mowie. BC i realne zuzycie pokrywaja sie przy jednostajnej jezdzie i wielu kilometrach.

Edytowane przez haubi65
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

żeby spalić 9 l w SBD trzeba "mocno" jechać, i tutaj sie zgodzę - przy takiej jeździe FXT spali 14L na pewno, nie wiem czy nie więcej ...
 

 

DSC_0554.JPG

 

SBD w XV przebieg średniego spalania z trasy gdzie autostrada była tylko etapem, prędkość na autostradzie 150 km/h "wg. licznika" zapięte na tempomacie

spalania średnie z autostrady 10 l/100 km lub odrobina więcej trudno tu mówić o jakimkolwiek staraniu się bo jest to w praktyce przepisowa prędkość 

 

przez wjazdem na autostradę jak i po zjeździe z niej bez najmniejszego problemu średnie spalania spadają do okolic 5 l/100 km (mniej więcej jazda zgodnie ze znakami ograniczeń)

 

Powiem Ci że Twój XV spala moim zdaniem zbyt dużo. Moje doświadczenia to 4 lata i 140 tys km w OBK SBD MY2010.

Może zasugeruj to przy przeglądzie niech go dobrze sprawdzą ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, to benzyna ma wyższą wartość opałową - ok. 45MJ na kg, gdy olej napędowy koło 42MJ. Cały zysk pochodzi ze sprawności silnika, np. strat ssania w silniku benzynowym (przepustnica). W uzyskaniu większej sprawności pomaga też wyższy stopień sprężania. Poza istotna jest też charakterystyka sprawności w funkcji obciążenia - diesle mają dużą przewagę przy częściowych obciążeniach - a od tego zależy spalanie. Nawet taka rzecz jak obroty - ta sama moc oddawana przy różnych obrotach - różny poziom strat mechanicznych. 

Edytowane przez Alfik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba wziąć pod uwagę że akumulator w SBD będzie miał większy pobór prądu podczas uruchamiania zimnego silnika i pomiar może nie być miarodajny bo SBD będzie bardziej obciążone przez alternator który będzie zmuszony uzupełnić straty w pojemności prądu akumulatora ...

i kolejna "musztardówkę" ropy spali się w komorze cylindra

Edytowane przez Fortis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

teraz pytanie jakie obroty utrzymuje nowy FXT dla stałej prędkości "wg. licznika" 150 km/h ?

 

Przy 140 jest dokładnie 2,5 krpm. OBK którym aktualnie jeżdżę (MY14) - identycznie

Edytowane przez sjak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ketivv, z charakterystyką pracy silnika SBD nie jest wcale tak źle, gdyż w najbardziej używanym zakresie obrotów ma takie parametry, które w zupełności wystarczają do sprawnej, dynamicznej jazdy, a zarazem nie pochłaniają wielkiej ilości paliwa. Jeśli dobrze patrzę, to nawet jeśli najwyższa wartość momentu obrotowego jest od 1.600-2.400rpm, to przy obrotach mocy maksymalnej 3.600 mamy według wykresu ok. 290-300Nm, a więc całkiem wystarczająco, by w miarę sprawnie rozpędzać pojazd. 

 

ihost_1423654139__zrzut_ekranu_2015-02-1

(Źródło grafiki - subaru.pl)

 

Po 30.000km czuję ten silnik na tyle, żeby wiedzieć, że najlepiej pracuje w zakresie od 1.800-2.500. Wtedy także ma optymalny zares obrotów dla samoczynnego wypalania się filtra DPF, co znacznie ogranicza gromadzenie się sadzy i przedłuża proces "zapychania" filtra i potrzeby jego aktywnego dopalania. 

 

Przy dynamicznej jeździe wystarczy w zupełności zakres 2.000 - 3.500 rpm. więc nie ma ani potrzeby, ani sensu kręcić, czy utrzymywać silnika na wyższych obrotach. Wtedy samochód bardzo sprawnie przyspiesza, nie ma problemu z wyprzedzaniem, a spalanie i tak nie wzrośnie do takich wartości, o jakich krążą legendy na forum. 

 

Mieszkam na podnóżu Alp, mamy wąskie i kręte drogi pozamiejskie, nieraz mocno trzeba się starać, żeby wyprzedzić maruderów i traktory. Poza tym sam napęd i układ jezdny XV zachęca do dynamicznej jazdy, więc kiedy mogę, to spuszczam XV-kę ze smyczy, a mimo to spalanie pozostaje na przyzwoitym poziomie. 

 

@sjak, jeździłem Outbackiem MY13 z 2,5i CVT i obroty przy 140 licznikowych pokrywały się dokładnie z tym, co napisałeś.  

 

 

PS: wpisałem w google: moc i moment obrotowy i wyskoczył na pierwszej pozycji ten artykuł: http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/moc.html .

Z ciekawości wziąłem wykres charakterystyki moc/moment SBD i przeliczyłem według podanych wzorów. Ciekwawe wnioski można wyciągnąć :D

Edytowane przez Christoph
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, to benzyna ma wyższą wartość opałową - ok. 45MJ na kg, gdy olej napędowy koło 42MJ. Cały zysk pochodzi ze sprawności silnika, np. strat ssania w silniku benzynowym (przepustnica). W uzyskaniu większej sprawności pomaga też wyższy stopień sprężania. Poza istotna jest też charakterystyka sprawności w funkcji obciążenia - diesle mają dużą przewagę przy częściowych obciążeniach - a od tego zależy spalanie. Nawet taka rzecz jak obroty - ta sama moc oddawana przy różnych obrotach - różny poziom strat mechanicznych. 

Juz myslalem, ze sie pomylilem ....niestety lub stety jest odwrotnie :)

Benzin 42-44 MJ/kg

Diesel 45MJ/kg

Diesel ma lepsza sprawnos przy mniejszych obciazeniach to wiadomo. Nowe silniki benzynowe z Turbo tez juz sa lepsze. Niestety przy duzych obotach sa w dalszym ciagu "chlodzone" benzyna bo zbyt uboga mieszanka by je stopila. Dlatego tak FXT przy realnych 200 km/h wypije na 99 % z 20 L/100km

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Niestety przy duzych obotach sa w dalszym ciagu "chlodzone" benzyna bo zbyt uboga mieszanka by je stopila.
A czym mają być "chłodzone", przepraszam? Powietrzem? 

 

 

Dlatego tak FXT przy realnych 200 km/h wypije na 99 % z 20 L/100km
 

Coś mie się nie wydaje ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No mozna jeszcze woda ale to raczej do podniesienia mocy chwilowej

ZTCW przy 6000 u/min cieplo jest po prostu usuwane czesciowo wraz z niespalona benzyna. Dzis nie mozna juz zbyt wiele bo jest Kat i by sie rozlecial.

przy realnych GPS 200 km/h Legacy 2 D ciagnie wg chwilowego BC 16 l/100km. To ile ma taki FXT spalac ?

Swoja droga ciezko to wyliczyc bo nie da sie 200km/h przez dluzszy czas utrzymac. A BC pokazuje wtedy od 13-18 L/100 km w zaleznosci od wcisniecia gazu

Edytowane przez haubi65
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Sorry ale nie uwierze jak nie zobacze :)
Tutaj @@Karas, chodzi to, że można bardzo chcieć w coś wierzyć, ą każdy ma do tego prawo ;):biglol:

Zdjęcia ekraników komputera to żaden dowód na rekordy w spalaniu. Znam trasy, gdzie kilometrami można jechać praktycznie bez gazu i na takich odcinkach wychodzą te zadziwiające wyniki, jednak nie mają nic wspólnego z realem.

Co do średniej z długich dystansów wiadomo, że jeśli auto większość kilometrówki robi w mieście i to w godzinach szczytu nie ma szans bicia rekordów, chyba, że przejedziemy się na trasie Gdańsk - Gdynia o 3:00 nad ranem, przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej :) i wyświetlacz pokaże co chcemy (w mieście? - w mieście :) ; dystans? 40 km :) a jak mało to można zawrócić i spowrotem - będzie 80km :) .

Nie jestem wrogiem DIT, jednak często posty nt. zużycia paliwa przypominają dyskusję rodziców nt osiągnięć swoich pociech: np. 2 letni Wiktorek jeździ super na na nartach itp...

Nowy XT na pewno jest fajnym autem z rozwiązaniami które sprawiają, by nie palił jak smok, dużo zależy tez od czynników zewnętrznych (warunki, styl jazdy) jednak bardzo dużo od współczynnika braku obiektywizmu właściciela - ale ja również potrafię być wobec mojego auta nieobiektywny ^_^:P Chyba wszyscy tak mamy ;)

 

Wczoraj byłem w trójmieście i na trasie Gdynia Rumia, nie spiesząc się pokazał mi po zgaszeniu 8 przed przecinkiem... Mniej pali w mieście niż w trasie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie zrobiłem trasę ponad 300 km z Trójmiasta na Mazury jechałem spokojnie bocznymi drogami ale i tak wszystkich (czyli parę lokalnych golfow) wyprzedzalem średnia wg komputera 7,8 ale przy spokojnej rownomiernej jeździe z prędkościami poniżej 100 (szybciej się nie dało) wiem że sbd spaliłby pewnie z 5,5 ale dla mnie i tak to świetny wynik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...