Skocz do zawartości

O rowerach


Niuniek

Rekomendowane odpowiedzi

21 minut temu, radekk napisał:

to czego narzekasz?:P:mrgreen:

obecnie w jednorzędowych widzę mniej niż 30T nie widzę i to zazwyczaj jakieś pojedyncze przypadki. Więc przy obecnych standardach mają pełen zakres tych owali. Osobiście też nie widzę potrzeby, może jakbym bardziej dla wyników jeździł, a przy rekreacyjnej jeździe nie mam potrzeby. Chyba że dorwę w dobrej cenie jakaś to dla ciekawości bym wypróbował.

 

Nie narzekam. Pokazuję tylko, że nie do każdej korby owalne tarcze da się dopasować :mrgreen:

 

W moich warunkach terenowych nie o wyniki / czasy chodzi. Chodzi o to, czy w ogóle wjedziesz czy będziesz pchać rower pod górke ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko owal też niekoniecznie dobiera się na zasadzie jak używam okrągłej 32T to owal też 32T, więc taka owalna 30T przez dłuższy promień ma jakby 32T, a przez krótszy 28T.

Osobiście nie widziałbym potrzeby tak małej jak 26T (przy największej w kasecie 50/52T), przynajmniej nie zdarza mi się podjeżdżać żebym czuł że jest za ciężko, bo prędzej nie mam przyczepności i mielę w miejscu (mówię z punktu widzenia jazdy na oponie XC) więc i tak próba wjechania jest to bez sensu i łatwiej wówczas wejść, więc nie sądzę że mniejsza zębatka by mi jakoś pomogła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.03.2021 o 02:47, adamW202 napisał:

Myślę, że znalazłem coś ciekawszego niż wszystkie Dartmoory i Krossy w miarę rozsądnym budżecie Specialized Stumpjumper Alloy 29 2021. Na stronie zaprzyjaźnionego sklepu mają go za 9999 ale mam nadzieje, że uda się wytargować rabat jakiś tak do 9tys. 

Czy ktoś z Was miał może kontakt, lub organoleptyczne doświadczenia z tym sprzętem?

A jednak skończyło sie na Dartmoorze, tyle że Hornecie Pro z tego roku. Młody stwierdził sam z siebie, że chyba jednak HT będzie lepszym rozwiązaniem, szczególnie taki pancerny i wskazał palcem w internecie, problem sam się rozwiązał a Hornet stoi już w piwnicy, jeszcze w kartonie ale będzie świetnym zajęciem skręcenie samodzielne w piątek za tydzień, gdy pozna wyniki testu òsmoklasisty (narazie nie wie że sprzęt już czeka). Mam nadzieje że przypasuje młodemu... Dzięki za wszystkie wcześniejsze rady.

Swoją drogą to z dostępnością rowerów jest słabizna aż huczy.

Edytowane przez adamW202
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, radekk napisał:

Tylko owal też niekoniecznie dobiera się na zasadzie jak używam okrągłej 32T to owal też 32T, więc taka owalna 30T przez dłuższy promień ma jakby 32T, a przez krótszy 28T.

Osobiście nie widziałbym potrzeby tak małej jak 26T (przy największej w kasecie 50/52T), przynajmniej nie zdarza mi się podjeżdżać żebym czuł że jest za ciężko, bo prędzej nie mam przyczepności i mielę w miejscu (mówię z punktu widzenia jazdy na oponie XC) więc i tak próba wjechania jest to bez sensu i łatwiej wówczas wejść, więc nie sądzę że mniejsza zębatka by mi jakoś pomogła.

 

O przełożeniu napędu decyduje ilość zębów na zębatce a nie jej kształt. Kształt zębatki decyduje tylko o przełożeniu pomiędzy korbą a zębatką (w zębatce owalnej to przełożenie jest zmienne w funkcji kąta, zaraz się @subleo przyczepi ;) ).

Przełożenie napędu zależy od preferencji użytkownika i terenu po jakim się jeździ. Ja jeżdżąc XC zostałem przy fabrycznym układzie (rower jest XC, pochodzący z kraju, gdzie XC jest religią ;) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, ewemarkam napisał:

Nie mówię że jestem jakiś kozak na zjazdy, ale maratończycy w większości nie umieją zjeżdżać.

 

Ach to już chyba wiem o co chodzi i rozbieżność tkwi w rozumieniu tych dropów i hop, tudzież ich wielkości :) Jeśli mówimy o takich z agresywniejszych tras XC czy umiarkowanego Enduro, to nie kwestionuję.

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Knurek1111 napisał:

 

O przełożeniu napędu decyduje ilość zębów na zębatce a nie jej kształt. Kształt zębatki decyduje tylko o przełożeniu pomiędzy korbą a zębatką (w zębatce owalnej to przełożenie jest zmienne w funkcji kąta, zaraz się @subleo przyczepi ;) ).

Przełożenie napędu zależy od preferencji użytkownika i terenu po jakim się jeździ. Ja jeżdżąc XC zostałem przy fabrycznym układzie (rower jest XC, pochodzący z kraju, gdzie XC jest religią ;) )

Mi chodzi bardziej o odczucie, że w takiej owalnej przykładowo 30T będzie wydawało się lżej niż w 30T okrągłej. Więc jak piszesz, że u Ciebie to może decydować czy dany fragment dasz radę podjechać, czy nie, nie powiedziane że przy tej samej ilości zębów w owalu będzie dokładnie tak samo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, radekk napisał:

Mi chodzi bardziej o odczucie, że w takiej owalnej przykładowo 30T będzie wydawało się lżej niż w 30T okrągłej. Więc jak piszesz, że u Ciebie to może decydować czy dany fragment dasz radę podjechać, czy nie, nie powiedziane że przy tej samej ilości zębów w owalu będzie dokładnie tak samo


Nie sądzę. Owal kompensuje brak ’pary’ w martwym punkcie ale podnosi wymagania w szczytowym. Różnica 26 -> 30 zębów jest zbyt duża.

Swoją drogą jestem ciekaw jak owalne tarcze wpływają na sprzęgiełko tylnej przerzutki. Długość łańcucha zmienia się przecież w czasie obrotu korby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Knurek1111 napisał:

Swoją drogą jestem ciekaw jak owalne tarcze wpływają na sprzęgiełko tylnej przerzutki.

Dobrze - szybciej się zużywa ;) 

 

Co do owalu to jest to dla mnie 100% marketingu i nic więcej. Brak pary w martwym punkcie jest wtedy jak ruszamy pod mocną górkę na przełożeniu 1:1 :facepalm:. Jak jedziemy to rower ma energię i o ile ktoś wie do czego są przerzutki to martwy punkt nie jest żadnym problemem.

Edytowane przez RoadRunner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Knurek1111 napisał:

Nie sądzę. Owal kompensuje brak ’pary’ w martwym punkcie ale podnosi wymagania w szczytowym. Różnica 26 -> 30 zębów jest zbyt duża.

Swoją drogą jestem ciekaw jak owalne tarcze wpływają na sprzęgiełko tylnej przerzutki. Długość łańcucha zmienia się przecież w czasie obrotu korby.

oczywiście jak weźmie się z większa różnicą to nie zadziała to.

z tego co wiem od osób które używają/ły to się szybciej zużywa.

niemniej uważam że dla kogoś kto nie jeździ zawodowo dla wyników to nie ma to większego sensu, biorąc pod uwagę właśnie szybsze zużycie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, radekk napisał:

oczywiście jak weźmie się z większa różnicą to nie zadziała to.

z tego co wiem od osób które używają/ły to się szybciej zużywa.

niemniej uważam że dla kogoś kto nie jeździ zawodowo dla wyników to nie ma to większego sensu, biorąc pod uwagę właśnie szybsze zużycie.


No i tu ciekawostka: wg absoluteblack to oferta skierowana do zwykłych rowerzystów. Bo profesjonaliści wiedzą jak pedałować ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Knurek1111 napisał:


No i tu ciekawostka: wg absoluteblack to oferta skierowana do zwykłych rowerzystów.

no a jak, jednak tych zwykłych jest więcej, do tego taki laik nie będzie narzekał że sprzęgło mu padło przez zębatkę, bo jak niby zębatka z przodu ma wpływać na sprzęgło z tyłu:D

 

36 minut temu, Knurek1111 napisał:

profesjonaliści wiedzą jak pedałować ;) 

ja czasami pedałuje w druga stronę, więc coś w tym musi być, może kiedyś się nauczę:mrgreen:

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.06.2021 o 12:51, Ardaturan napisał:

Czy ktoś mógłby doradzić cokolwiek w kupnie pedałów/butów zatrzaskowych dla początkującego? Mają być do takiej pseudoszosy, czyli Tribana 500 z prostą kierownicą (niektórzy handlowcy mówią fitness na te rowery)
Nigdy nie jeździłem z czymś takim, a ostrzegał mnie znajomy, że zanim się nauczę to cytuję "kilka razy się wypier..sz".
Nie chcę wywalać majątku bo może się okazać że nie dla mnie takie wynalazki.
Z drugiej strony podobno jest to "zdrowszy" sposób pedałowania cokolwiek to znaczy.

 

 

Idź do jakiegoś sklepu i po prostu przymierz. Ja nie jestem na czasie, mam buty sprzed 15 lat (ostatnie 10 mało używane ;) ), ale im "tańsze", tym powinny być wygodniejsze do okazjonalnego jeżdżenia. Jeżeli mają być na rzepy, to szukaj z trzema. Mogą być też z klamrą zamiast górnego rzepa, ale będą odpowiednio droższe. Nie szukaj butów za luźnych, stopa ma siedzieć możliwie ciasno. Luz w bucie przeszkadza przy jeździe z SPD.

Przygodę z SPD rozpoczynasz z odpowiednio poluzowanymi sprężynami w zatrzaskach, wtedy niemal każde szarpnięcie na bok wypnie Ci blok. Z czasem zaczniesz dokręcać, bo przy rozkręconych sprężynach może zdarzyć się okazjonalne samoczynne wypięcie buta.

Ja leżałem kilka razy przy początkach z SPD. Przyczyną było to, że za lekko przykręciłem bloki. Blok się po prostu ruszał przy próbie wypięcia, co kończyło się glebą. Na szczęście w terenie ;) W mieście planuj zatrzymywanie się przy jakichś znakach żeby na wszelki wypadek móc się chwycić, bo na pewno zdarzy Ci się zapomnieć o konieczności wypięcia. Ponoć zabawnie to wygląda, gdy się zatrzymujesz i zwyczajnie kładziesz na bok, bo zapomniałeś o przekręceniu stopy ;)

Na początku pewnie nie będziesz wykorzystywał możliwości ciągnięcia nogą w górę, bo nie jest to komfortowe, ale po przyzwyczajeniu się w mojej ocenie bardzo pomaga na podjazdach, gdzie po prostu jazda staje się płynniejsza. No i na krawężnik nieco łatwiej wskoczyć ;)

Ktoś wspominał o noskach przed SPD. Nie wiem, nie korzystałem, wydaje mi się to niepotrzebnym krokiem, bo SPD jest po prostu lepsze. Poza tym noski raczej nie przyzwyczają Cię do jazdy w SPD, bo wypięcie bloku wymaga innego ruchu niż wysunięcie stopy z noska. No i SPD wpinasz się z obydwóch stron, nie "polujesz" stopami na tę właściwą.

  • Super! 1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, radekk napisał:
15 godzin temu, Knurek1111 napisał:

Bo profesjonaliści wiedzą jak pedałować ;) 

ja czasami pedałuje w druga stronę, więc coś w tym musi być, może kiedyś się nauczę:mrgreen:

 

Jak pedałując w druga stronę, też jedziesz w drugą stronę, to znaczy, że już umiesz ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakies 15 lat temu nauczylem zone jazdy w pedalach SPD i ona poprostu juz nie chce jezdzic na innych.  Przy nauce warto poluzowac srubki regulujace sile wypiecia do minimum, i probowac na trawiastej nawierzchni tak by upadek nie konczyl sie zadrapaniami.  Mimo ze jezdze z pedalami SPD to od czasu do czasu uda mi sie zaliczyc glebe - najczesciej gdy wypinam sie stojac w miejscu a noga ktora wypinam jest na pozycji 12 - wtedy mozliwosc wychylenia piety jest mocno utrudniona.  

Do jazdy na szosie czy xc pedaly typu SPD bardzo poprawiaja kontrole nad rowerem.  Do jazdy w zatrzaskowych pedalach najbardziej lubie buty SIDI - one na dlugo starczaja i mozna kupic do nich czesci zamienne.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.06.2021 o 07:48, Knurek1111 napisał:

Swoją drogą jestem ciekaw jak owalne tarcze wpływają na sprzęgiełko tylnej przerzutki. Długość łańcucha zmienia się przecież w czasie obrotu korby.

Wplywa tak dobrze, ze Sram odrzuca reklamacje na przerzutke gdy okazuje sie, ze w rowerze byl owal ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, 17-18 lipiec lecimy do Bielsko Białej na trasy enduro. Polećcie jakiś fajny hotel, najlepiej ze spa aby się zrelaksować po trasach
https://www.papuga.pl/ 
Jeżeli chcecie ze SPA. To ten jest całkiem blisko. Tzn dojdziecie samochodem na trasy omjając korki.
Albo ten bez spa ale na trasach
http://hotelnabloniach.pl/
Edytowane przez ewemarkam
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, RoadRunner napisał:
1 godzinę temu, Miałki napisał:

A czy takim hotelu są miejsca na bezpieczne garażowanie rowerów?

Ja zabieram do pokoju :) 

To musisz chyba najpierw na myjnię jechać, w przypadku gdy rower jest ubłocony jak świnia.:)

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...