Adrian Foto Opublikowano 11 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 11 Września 2017 Siema. Tak sobie rozmyślałem o boxerku, no i doszedłem do wniosku, że jak tłoki chodzą przeciwstawnie, to grawitacja ciągnie je w dół. Przez co mogą trzeć o ścianki cylindra i dlatego boxery krócej wytrzymują. Fajna rozkmina? 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Korton Opublikowano 11 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 11 Września 2017 Już kiedyś wpadłem na ten pomysł, jak jeszcze nie bylo dizla. Zastanawiałem sie jak sobie radzi tego rodzaju silnik z tym problemem. Gdzieś pewnie do odszukania w czeluściach historii Ogólnie koledzy wyjaśnili, ze nie ma problemu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mechanik Opublikowano 11 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 11 Września 2017 (edytowane) 7 godzin temu, Adrian Foto napisał: Siema. Tak sobie rozmyślałem o boxerku, no i doszedłem do wniosku, że jak tłoki chodzą przeciwstawnie, to grawitacja ciągnie je w dół. Przez co mogą trzeć o ścianki cylindra i dlatego boxery krócej wytrzymują. Fajna rozkmina? Rozkmina w oderwaniu od teorii działania silnika spalinowego. Na tłoki działa siła gazowa która na sworzniu rozkłada się na składową działającą w linii korbowodu oraz składową prostopadłą do tulei cylindrowej - tak jest zawsze*, niezależnie od położenia układu korbowo tłokowego (poziomy jak w układzie bokser, pionowo jak w silniku rzędowym, czy ukośnie w układzie V, W). Tak więc tłok zawsze naciska na tuleję, oraz jak słusznie @Adrian Fotorozkminił występuje tarcie, dlatego też potrzebne jest smarowanie. Siła grawitacji jest tu pomijalnie mała, acz w bokserze faktycznie dociska tłok do tulei. * w silnikach "wodzikowych" tłok w cylindrze prowadzi wodzik, z tego względu nie występuje siła dociskająca tłok do tulei. Silniki o takiej konstrukcji układu korbowo tłokowego nie są stosowane w motoryzacji. Edytowane 12 Września 2017 przez mechanik 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RoadRunner Opublikowano 12 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Września 2017 (edytowane) Czym zatem wytłumaczyć słynny piston slap ? Miałem kiedyś parcha z rzędowym silnikiem, który miał znacznie większe zużycie tulei niż 2.0 turbo Subaru a żaden piston slap nie występował. Subaru klepał na zimno bardzo wyraźnie. Może wymiary tłoków mają znacznie (tzn. bardziej płaski mocniej stuka) ? Edytowane 12 Września 2017 przez RoadRunner Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Narrator Opublikowano 12 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Września 2017 Już wiem dlaczego buty mi się tak szybko zużywają. To przez grawitację! A ja myślałem że jestem gruby. 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adamski Opublikowano 12 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Września 2017 Godzinę temu, Narrator napisał: Już wiem dlaczego buty mi się tak szybko zużywają. To przez grawitację! A ja myślałem że jestem gruby. I brak smarowania..! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fala Opublikowano 12 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Września 2017 3 godziny temu, adamski napisał: I brak smarowania..! No tego to nie wiemy ale: 3 godziny temu, adamski napisał: jestem gruby sugeruje całkiem słuszne smarowanie. Czego Wam i sobie życzę A czy wobec sił występujących w silniku - grawitacja nie jest pomijalna? A zatem - temat jest tylko przyszłościowy, jako wkładka mięsna do programu edukacyjno-rozrywkowo-filozoficznego o formule telewizyjnego klubu dyskusyjnego pn. "Puls boksera" ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BiP Opublikowano 12 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Września 2017 6 godzin temu, RoadRunner napisał: Czym zatem wytłumaczyć słynny piston slap ? Miałem kiedyś parcha z rzędowym silnikiem, który miał znacznie większe zużycie tulei niż 2.0 turbo Subaru a żaden piston slap nie występował. Subaru klepał na zimno bardzo wyraźnie. Może wymiary tłoków mają znacznie (tzn. bardziej płaski mocniej stuka) ? Po mojemu kształt tłoka - subarowe bardziej zbliżone są do nakretki słoika, zanim załapią robocze ciśnienie oleju, chwieją się w tulei owalizując ją. Tarcie jest może pomijalne przy pracującym silniku, ale przy starcie film olejowy buduje się najwolniej tam, gdzie tłok leżał na gładzi. Takie gdybanie. Faktem jest, że piston slap lubi małe przebiegi i zimne rozruchy. Kupiłem 8-latka z przebiegiem bodajże 37tkm, jeżdżony po bułki, pewnie nigdy nie nagrzał się do końca. Chodzi do tej pory na zimno jak kuter, a ma przeszło 210000. Nic nie zamierzam z tym robić, taki urok. Ta owalizacja była u mnie mierzona przy UPG, była prostopadle do sworznia korbowodu. Nie pamiętam wartości, ale w parchowej jak i pewnie kazdej innej rzędówce takich rzeczy nie słychać, mieszczą się w tolerancji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luke Skywalker Opublikowano 12 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Września 2017 Piston slap jest wynikiem płaskiego ułożenia cylindrów. To nic nowego. Każdy silnik leżący na to "cierpi", niezależnie czy to bokser czy rzędowy. Grawitacja nie jest pomijana i robi swoje. Na szczęście wpływ na trwałość jest na tyle niewielki, że zalety boksera biorą górę. Pozdrowienia! Luke Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirasek Opublikowano 13 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 13 Września 2017 Z kolei w rzędówkach, grawitacja powoduje przyspieszone zużycie górnych półpanewek korbowodowych, a częste, zbyt gwałtowne hamowania przyczyniają się do powstania piston slapa w tego typu silnikach zamontowanych poprzecznie. Z fizyką nie ma żartów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dr.elich Opublikowano 16 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 16 Września 2017 Może w takim razie dla rownego zużycia przekładać silnik okresowo do góry nogami? 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fala Opublikowano 16 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 16 Września 2017 Dnia 13.09.2017 o 07:51, mirasek napisał: Z kolei w rzędówkach, grawitacja powoduje przyspieszone zużycie górnych półpanewek korbowodowych, a częste, zbyt gwałtowne hamowania przyczyniają się do powstania piston slapa w tego typu silnikach zamontowanych poprzecznie. Z fizyką nie ma żartów. Zaczynam się niniejszym obawiać o R6 w 328 54 minuty temu, dr.elich napisał: Może w takim razie dla rownego zużycia przekładać silnik okresowo do góry nogami? Jak odpowiedzialnie odwrócić na 50.000km samochód? Australia?... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirasek Opublikowano 17 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2017 A tak całkiem serio, boxer przez krótkie korbowody w stosunku do wykorbienia wału (tzw. rod/stroke ratio) oraz dość niski płaszcz tłoka względem jego średnicy, posiada tendencje jakie posiada Sam układ cylindrów nie ma w tym istotnego znaczenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
4444 Opublikowano 28 Października 2017 Udostępnij Opublikowano 28 Października 2017 A tak z ciekawości Ile wynosi "max normowe" wyoblenie średnicy cylindra w subaru 4-cylindrowych? Pytam bo z pewnością producent zakłada jakąś max dopuszczalną tolerancję tego wymiaru = 0,01mm czy 0,03mm czy więcej, a może mniej lub 0,00mm ? Ostatnio rozmawiałem z serwisantem w grupie bmw i u nich w założeniu owalizacja w nowych typach jednostek dopuszcza max 0,03mm, powyżej powód do wymiany bloku na gwarancji, a po okresie gwarancyjnym do szlifu bo taniej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirasek Opublikowano 28 Października 2017 Udostępnij Opublikowano 28 Października 2017 0,05 mm w większości, może są jakieś wyjątki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
4444 Opublikowano 28 Października 2017 Udostępnij Opublikowano 28 Października 2017 Ale 0,05mm to tolerancja na owalizację cylindra w subaru czy luz na dopasowanie tłoka ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirasek Opublikowano 30 Października 2017 Udostępnij Opublikowano 30 Października 2017 Pytałeś o owalizację. Na każdej tulei wykonuje się 8 pomiarów na różnych wysokościach i kierunkach zgodnie z wytycznymi producenta, limit jest j.w. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się