Jump to content

Czy to może dlatego silnik boxer szybciej się zużywa?


Adrian Foto

Recommended Posts

Siema. 

 

Tak sobie rozmyślałem o boxerku, no i doszedłem do wniosku, że jak tłoki chodzą przeciwstawnie, to grawitacja ciągnie je w dół. Przez co mogą trzeć o ścianki cylindra i dlatego boxery krócej wytrzymują. Fajna rozkmina?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Już kiedyś wpadłem na ten pomysł, jak jeszcze nie bylo dizla. Zastanawiałem sie jak sobie radzi tego rodzaju silnik z tym problemem. Gdzieś pewnie do odszukania w czeluściach historii :) Ogólnie koledzy wyjaśnili, ze nie ma problemu :)

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, Adrian Foto napisał:

Siema. 

 

Tak sobie rozmyślałem o boxerku, no i doszedłem do wniosku, że jak tłoki chodzą przeciwstawnie, to grawitacja ciągnie je w dół. Przez co mogą trzeć o ścianki cylindra i dlatego boxery krócej wytrzymują. Fajna rozkmina?

Rozkmina w oderwaniu od teorii działania silnika spalinowego.

Na tłoki działa siła gazowa która na sworzniu rozkłada się na składową działającą w linii korbowodu oraz składową prostopadłą do tulei cylindrowej - tak jest zawsze*,  niezależnie od położenia układu korbowo tłokowego (poziomy jak w układzie bokser, pionowo jak w silniku rzędowym, czy ukośnie w układzie V, W). Tak więc tłok zawsze naciska na tuleję, oraz jak słusznie @Adrian Fotorozkminił występuje tarcie, dlatego też potrzebne jest smarowanie. Siła grawitacji jest tu pomijalnie mała, acz w bokserze faktycznie dociska tłok do tulei. 

 

sily.jpg

* w silnikach "wodzikowych" tłok w cylindrze prowadzi wodzik, z tego względu nie występuje siła dociskająca tłok do tulei. Silniki o takiej konstrukcji układu korbowo tłokowego nie są stosowane w motoryzacji. 

Edited by mechanik
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Czym zatem wytłumaczyć słynny piston slap ? Miałem kiedyś parcha z rzędowym silnikiem, który miał znacznie większe zużycie tulei niż 2.0 turbo Subaru a żaden piston slap nie występował. Subaru klepał na zimno bardzo wyraźnie. Może wymiary tłoków mają znacznie (tzn. bardziej płaski mocniej stuka) ?

Edited by RoadRunner
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, adamski napisał:

I brak smarowania..!;)

 

No tego to nie wiemy ale:

 

3 godziny temu, adamski napisał:

jestem gruby

 

sugeruje całkiem słuszne smarowanie.

Czego Wam i sobie życzę :mrgreen:

 

A czy wobec sił występujących w silniku - grawitacja nie jest pomijalna? A zatem - temat jest tylko przyszłościowy, jako wkładka mięsna do programu edukacyjno-rozrywkowo-filozoficznego o formule telewizyjnego klubu dyskusyjnego pn. "Puls boksera" ? :D

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, RoadRunner napisał:

Czym zatem wytłumaczyć słynny piston slap ? Miałem kiedyś parcha z rzędowym silnikiem, który miał znacznie większe zużycie tulei niż 2.0 turbo Subaru a żaden piston slap nie występował. Subaru klepał na zimno bardzo wyraźnie. Może wymiary tłoków mają znacznie (tzn. bardziej płaski mocniej stuka) ?

Po mojemu kształt tłoka - subarowe bardziej zbliżone są do nakretki słoika, zanim załapią robocze ciśnienie oleju, chwieją się w tulei owalizując ją. Tarcie jest może pomijalne przy pracującym silniku, ale przy starcie film olejowy buduje się najwolniej tam, gdzie tłok leżał na gładzi. Takie gdybanie. Faktem jest, że piston slap lubi małe przebiegi i zimne rozruchy. Kupiłem 8-latka z przebiegiem bodajże 37tkm, jeżdżony po bułki, pewnie nigdy nie nagrzał się do końca. Chodzi do tej pory na zimno jak kuter, a ma przeszło 210000. Nic nie zamierzam z tym robić, taki urok. Ta owalizacja była u mnie mierzona przy UPG, była prostopadle do sworznia korbowodu. Nie pamiętam wartości, ale w parchowej jak i pewnie kazdej innej rzędówce takich rzeczy nie słychać, mieszczą się w tolerancji.

Link to comment
Share on other sites

Piston slap jest wynikiem płaskiego ułożenia cylindrów. To nic nowego. Każdy silnik leżący na to "cierpi", niezależnie czy to bokser  czy rzędowy. Grawitacja nie jest pomijana i robi swoje. Na szczęście wpływ na trwałość jest na tyle niewielki, że zalety boksera biorą górę.

 

Pozdrowienia!

Luke

 

Link to comment
Share on other sites

Z kolei w rzędówkach, grawitacja powoduje przyspieszone zużycie górnych półpanewek korbowodowych, a częste, zbyt gwałtowne hamowania przyczyniają się do powstania piston slapa w tego typu silnikach zamontowanych poprzecznie. Z fizyką nie ma żartów.

Link to comment
Share on other sites

Dnia ‎13‎.‎09‎.‎2017 o 07:51, mirasek napisał:

Z kolei w rzędówkach, grawitacja powoduje przyspieszone zużycie górnych półpanewek korbowodowych, a częste, zbyt gwałtowne hamowania przyczyniają się do powstania piston slapa w tego typu silnikach zamontowanych poprzecznie. Z fizyką nie ma żartów.

 

Zaczynam się niniejszym obawiać o R6 w 328 :)

 

54 minuty temu, dr.elich napisał:

Może w takim razie dla rownego zużycia przekładać silnik okresowo do góry nogami?

 

Jak odpowiedzialnie odwrócić na 50.000km samochód? Australia?...

Link to comment
Share on other sites

A tak całkiem serio, boxer przez krótkie korbowody w stosunku do wykorbienia wału (tzw. rod/stroke ratio) oraz dość niski płaszcz tłoka względem jego średnicy, posiada tendencje jakie posiada :) Sam układ cylindrów nie ma w tym istotnego znaczenia.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

A tak z ciekawości 

Ile wynosi "max normowe" wyoblenie średnicy cylindra w subaru 4-cylindrowych?

Pytam bo z pewnością producent zakłada jakąś max dopuszczalną tolerancję tego wymiaru = 0,01mm czy 0,03mm czy więcej, a może mniej lub 0,00mm ?

Ostatnio rozmawiałem z serwisantem w grupie bmw i u nich w założeniu owalizacja w nowych typach jednostek dopuszcza max 0,03mm, powyżej powód do wymiany bloku na gwarancji, a po okresie gwarancyjnym do szlifu bo taniej.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...