Skocz do zawartości

Automat - jak zmieniać biegi 1,2,3


bohun

Rekomendowane odpowiedzi

Mam Forysia S-turbo. Nie chcę rozwalić automatu a nie wiem jak zmieniać biegi 1,2,3. Czy kiedy chcę się pobawić w ręczną zmianę biegów to mogę to robić bez szkody dla skrzyni np. podczas dodawania gazu czy po odjęciu nogi z gazu?

Jak to jest dokładnie z prędkościami na tych biegach?

No i jeszcze ostatnie pytanie, skrzynia ma 4biegi do przodu i 5ty do tyłu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 127
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

bohun, to nie jest skrzynia z sekwencją. 1,2,3 nie oznacza kolejnych biegów, tylko zakresy:

1- tylko pierwszy bieg

2- jedynka i dwójka (skrzynia nie przełączy wyżej)

3- jeden, dwa i trzy (analogicznie - analogicznie - nie przełączy powyżej 3)

 

Ja przełączam zakrezy czasem z odjęciem, czasem bez odjęcia, a używam niższych zakresów podczas wyprzedzania.

 

Skrzynia 4eat ma 4 biegi do przodu plus wsteczny.

 

W Legacy '90 2.2 AT była możliwość preselekcji biegu w trybie MANU.

W Legacy '98 2.5 tego nie ma, jest za to SNOW.

Jak u Ciebie - nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

biegi są bardziej do jazdy w zależności od terenu, drogi, miejsca.

 

1 - wiejska droga, hamowanie silnikiem

2 - auto rusza z dwójki... jedynki nie ma - najczęściej pomaga ruszyć na śniegu lub lodzie

3 - do jazdy w mieście kiedy nie chcesz by skrzynia wrzucała czwórkę i dusiła silnik na niskich obrotach - masz wtedy zrywniejszy samochód, możesz przyspieszyć szybciej.

 

tyla, chyba wyjaśniłem. Często śmigam właśnie moim Szuwarkiem na trójce po mieście... gorzej bo jak wyskoczę za miasto to nieraz zapominam i przełączam na D jak dojdzie mych uszu głośna praca silnika na wysokich obrotach.

 

Licznik - przynajmnniej w moim zawyża o jakieś nawet do 10 km/h... sprawdziłem dziś z moim GPS - licznik pokazywał 140 a GPS 130 km/h

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jankes,

2 - auto rusza z dwójki... jedynki nie ma - najczęściej pomaga ruszyć na śniegu lub lodzie

To chyba nie jest prawdą :razz:

- 2- auto dysponuje tylko (!) 1. i 2. biegiem ,

- włączony HOLD A/T powoduje ruszanie właśnie z biegu 2. (nedostępność biegu 1. oraz opcji POWER).

Skrzynia jest ze sterownikiem 4EAT a więc czterobiegowa.

To co zamieścił aflinta pokazuje momenty zmiany biegów, kiedy zachodzi konieczność wciskania (czarne strzałki) wysprzęglika bądź zmiany biegów bez konieczności jego wciskania (obrys strzałki). UWAGA : pamiętaj, abyś broń Boże, nie przeleciał z 3 na N (przy próbie przejścia bezsprzęglikowe z 3 na D podczas jazdy) !!!!! Może być po skrzyni.

IMHO, skrzynia dosyć sprawnie redukuje podczas przyśpieszania, rób tylko wyrażny kickdown, gaz mocno w podłogę z akcentem dociśnięcia.

 

Pozdrawiam

G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi radarami bywa różnie. Najczęściej, z tego co słyszałem, mają margines 15-20km/h - NAJCZĘŚCIEJ :mrgreen:

Kierowcy w firmie przyszło kiedyś zdjęcie, a dozwolona prędkość przekroczona była o.....6km/h :twisted:

 

Co do biegów to wg. mnie tak jak kolega szczur75 wyjaśnił.

 

Pozdrawiam,

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem skąd się wziął ten HOLD A/T czy POWER...

 

w książkach serwisowych mam też czarno na białym - 1 - jazda w trudnym terenie, 2 - ruszanie na śliskiej nawierzchni, 3 - blokowanie skrzyni na trójce by zapobiec duszeniu silnika przy jeździe miejskiej. Były napewno też opcje SNOW lub SPORT w różnych modelach i rocznikach.

 

Wciskanie wysprzęglika? Tu już się pogubiłem. Ze zdjęcia - wynika tylko tyle, że przy włączaniu biegu z P lub N trzeba wcisnąć hamulec (w nowszych jest blokada, która nie pozwoli na ruszenie dźwigni)... i żeby nie przyciskać wtedy gazu bo samochód może nagle "skoczyć" w przód albo w tył... nic więcej o nie włączaniu z 3 na N... absurd.

 

Maksymalne prędkości na poszczególnych biegach dla OBK 2.5L 1- 50, 2-100, 3-164 km/h

inne dla 3.0L, inne dla GT.

 

Ze skrzyniami automatycznymi mam do czynienia od ponad dwudziestu lat i pierwszy raz spotykam się z podobnym opisem obsługi. Zupełnie jakbym mego szwagra słyszał, że jak można przełączać biegi bez sprzęgła... nawet w automacie...

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sammar, chyba zawyża? Jeżeli tak to kwestia o ile, jak 10% to jest w normie. Pamiętaj też, że fotoradary mają zazwyczaj limit +30km/h.

 

Radar na 50-tce ustawiony jest na reakcję przy min. 64, na 70-tce - na 83. Mogę się mylić o 1-2 km/h. Pamięć już nie ta... Nie wiem, czy dotyczy to wszystkich radarów, więc gwarancji nie daję...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz redukowac biegi recznie w dół to wcisnij wczesniej gaz, tak samo postepuj przy recznym hamowaniu biegami skrzynia ci dluzej pozyje :mrgreen: . Generalnie automaty sa poto aby sie ich nie dotykac bo mozna popsuc, wyjatkiem sa najnowsze skrzynie z tiptronikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jankes,

przeczytaj post szczur75, bo dobrze gada. Powtarzam wajcha w położeniu 2. masz dostępną jedynką i dwójkę. Nie będę cytował włoskiej instrukcji obsługi.

HOLD A/T to taki fajny pstryczek w zaturbionych Forkach S, ktory powoduje nie mnie nie więcej, tylko właśnie...brak pierwszego biegu. Jak jest ślisko łatwiej się rusza....bo właśnie nie ma dostępności jedynki, czyli ruszasz z dwójeczki. A że tryb POWER nie jest dostępny w modzie HOLD, to znowu kłania się instrukcja obsługi. Jak już się bardzo będziesz upierał, to zacytuje jej włoską wersję.

 

Co do wysprzęglika spójrz na rysunek zamieszczone przez aflinta, jak nie znasz angielskiego poproś kolegę o pomoc.

nic więcej o nie włączaniu z 3 na N... absurd.

Przeczytaj jeszcze raz mój post, a potem jeszcze raz...wyrażnie przestrzegam przed tą czynnością. Moja culpa, że pierwotnie nie dodałem - "w czasie jazdy". :wink:

 

 

Ze skrzyniami automatycznymi mam do czynienia od ponad dwudziestu lat i pierwszy raz spotykam się z podobnym opisem obsługi. Zupełnie jakbym mego szwagra słyszał, że jak można przełączać biegi bez sprzęgła... nawet w automacie...

Tego komentował nie będę, ponieważ wyszło by, że masz dwadzieścia lat w plecy :mrgreen:

 

Pozdrawiam

G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To znaczy, że jak np jest ograniczenie do 70, mozna bezpiecznie jechac 90-100? Skąd to wiesz?

Nie traktuj tego jak pewnika. To po prostu nieoficjalne zalecenie, by fotoradary nie tłukły bzdurnych fotek, których koszt egzekucji jest większy niż kwota mandatu. Ale oczywiście są miejsca gdzie można fotkę zarobić znacznie wcześniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zamieszanie,

W trakcie jazdy można swobodnie przełączać pomiędzy 1-2-3-D. Czyli jeśli jadę na D np 60km/h to mogę zrzucić sobie na 2?

Możesz, z D na 3 możesz wejść bez naciskania przycisku (ja go zwę wysprzęglikiem), ale już z 3 na 2 musisz koniecznie nacisnąć przycisk.

 

Czy w trakcie jazdy mogę zrzucić na N?

Nie, we wszystkich firmach zajmujących się naprawą AT jest to jedno z pierwszych pytań : Czy zdarzyło się Panu/Pani przez przypadek, w trakcie jazdy, wrzucić na N ? Jak tak, to chłopaki już wiedzą co się świeci.

Po wrzucenie na N ciśnienie w układzie spada ok. 50 krotnie a planety szaleją, szaleją i śmieją się, śmieją :mrgreen: Nie rób tego.

Napisalem wyżej może niezbyt precyzyjnie ale rzecz dotyczy sytuacji, kiedy jesteś w trakcie jazdy akurat na 3 chcesz zrzucić na D (można bez wciskania przycisku) i za mocno poleciśz wajchą do góry. Mijasz D i lądujesz niestety w N. I to jest ten dramat, ktory starałem się wyżej opisać.

 

Pozdrawiam

Grzegorz

 

PS.zamieszanie, w awatarze masz wpisane auto US SPEC. O ile się nie mylę w tej specyfikacji brakuje chłodnicy oleju AT - uważaj więc na AT co by jej nie "ugotować".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy w trakcie jazdy mogę zrzucić na N?

Nie, we wszystkich firmach zajmujących się naprawą AT jest to jedno z pierwszych pytań : Czy zdarzyło się Panu/Pani przez przypadek, w trakcie jazdy, wrzucić na N ? Jak tak, to chłopaki już wiedzą co się świeci.

Po wrzucenie na N ciśnienie w układzie spada ok. 50 krotnie a planety szaleją, szaleją i śmieją się, śmieją :mrgreen: Nie rób tego.

Napisalem wyżej może niezbyt precyzyjnie ale rzecz dotyczy sytuacji, kiedy jesteś w trakcie jazdy akurat na 3 chcesz zrzucić na D (można bez wciskania przycisku) i za mocno poleciśz wajchą do góry. Mijasz D i lądujesz niestety w N. I to jest ten dramat, ktory starałem się wyżej opisać.

 

Hmm.. zarówno z D jak i z 3 zdarzało mi się wpaść na N przypadkiem z rozpędu. Czy to, że moja skrzynia jeszcze żyje to w takim razie przypadek?

 

PS.zamieszanie, w awatarze masz wpisane auto US SPEC. O ile się nie mylę w tej specyfikacji brakuje chłodnicy oleju AT - uważaj więc na AT co by jej nie "ugotować".

 

A w jaki sposób można doprowadzić do owego ugotowania? jaki styl jazdy do tego prowadzi? Jakie są objawy tego, że zbliżam się niebezpiecznie do granicy wrzenia?

 

BTW Z tego co wiem, to sam fakt posiadania US SPECA tylko może, ale nie musi oznaczać braku chłodnicy. Przy zakupie można było bowiem wybrać pakiet z chłodnicą. Ciekawe jak mam u siebie :neutral:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zamieszanie,

Generalnie odsyłam tu : http://olczak.home.pl/readarticle.php?article_id=5 . To takie małe kompendium wiedzy o AT pt. "Co robić aby kuku AT nie zrobić". Również w sprawie przypadkowych "wrzutek" na N w trakcie jazdy :wink:

 

Sprawdz, czy masz chłodnicę. Długotrwała jazda po autostradzie w oklicach Vmax, długotrwałe męczenie na 1. Zapali się kontrolka AT Temp. Choć, jak to kiedyś mówił Czoper, jak się zapali to już posprzątane :mrgreen:

 

Pozdrawiam

G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zamieszanie,

Generalnie odsyłam tu : http://olczak.home.pl/readarticle.php?article_id=5 . To takie małe kompendium wiedzy o AT pt. "Co robić aby kuku AT nie zrobić". Również w sprawie przypadkowych "wrzutek" na N w trakcie jazdy

 

W tekście na tej stronie nic na ten temat nie ma. Owszem - tragiczne skutki ma wrzucanie P w trakcie jazdy. Ale to logiczne :mrgreen:

 

[ Dodano: Sro Gru 12, 2007 11:28 pm ]

zamieszanie

zostaw skrzynie A/T w spokoju jesli chcesz miec z niej dluzej pozytek

 

mam wymontować??? nie używać??? :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na poczatku tez z nabożną czcią dotykalem galki zmiany biegow (Legac 2,5 MY98). Pozniej Dżanek pokazal mi, ze to nie zaden tam kosmiczny wynalazek, tylko skrzynia biegow ze zmiana biegow w "I", a nie "H". :mrgreen:

Bieg "D" - dla Dziadkow. Power wcisniety, kick-down regularnie. Redukcja na 3? tez regularnie. Redukcja na 2? a jakze :wink: . Skrzynia dawala rade bez zająkniecia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...