Jump to content

Stosunek paliwa do powietrza - pytań kilka


sc00by
 Share

Recommended Posts

Witam

Mam zapytanie do osób które orientują się w temacie. Jakie powinno być ratio paliwo/powietrze ?? jak to wygląda podczas jazdy czy jest to wartość stała czy zmienia się podczas jazdy, np zależnie od obrotów, prędkości ? czy jak się zmienia to zmienia się znacznie czy tylko nieznacznie ??

Pytam ponieważ mam dziwny problem z odcięciem turbo do 0.5 Bara a więc tryb tzw safe mode. Dzieje się tak samoczynnie, niezależnie od tego czy cisnę nieco ostrzej czy jadę względnie spokojnie, wkręcając auto na 3,5k i następny bieg. Czasem jest kilka dni spokoju, a czasem dziej się kilka razy dziennie. Pomaga reset ECU, miałem tak kiedyś , okazało się że mam lipne paliwo (BP Ultimate) , od tamtej pory ponad rok używam tylko w 90% Tesco Momentum i czasem jak nie ma tesco Shell V Power Nitro + :) , może być że paliwo się zepsuło w co wątpię więc szukam innej przyczyny. Czytałem że jak ratio będzie do bani to tak też może być, jak również przy uszkodzonej sądzie lambda. A więc sprawdziłem ratio dzisiaj przez około godzinę jazdy po autostradzie i w mieście wartości min.11.3, max. 23,5 , wiem że idealne ratio to 14,7 , takie jest na wolnych obrotach. Pytanie też czy można sprawdzić to w ecuExplorer lub RomRaider ?? pytam o stan sądy lamda i samo ratio. Oczywiście gdy się tak dzieje to błędów nie żadnych...

 

Liczę na waszą pomoc

 

Pozdro

Link to comment
Share on other sites

Witam

Mam zapytanie do osób które orientują się w temacie. Jakie powinno być ratio paliwo/powietrze ?? jak to wygląda podczas jazdy czy jest to wartość stała czy zmienia się podczas jazdy, np zależnie od obrotów, prędkości ? czy jak się zmienia to zmienia się znacznie czy tylko nieznacznie ??

Pytam ponieważ mam dziwny problem z odcięciem turbo do 0.5 Bara a więc tryb tzw safe mode. Dzieje się tak samoczynnie, niezależnie od tego czy cisnę nieco ostrzej czy jadę względnie spokojnie, wkręcając auto na 3,5k i następny bieg. Czasem jest kilka dni spokoju, a czasem dziej się kilka razy dziennie. Pomaga reset ECU, miałem tak kiedyś , okazało się że mam lipne paliwo (BP Ultimate) , od tamtej pory ponad rok używam tylko w 90% Tesco Momentum i czasem jak nie ma tesco Shell V Power Nitro + :) , może być że paliwo się zepsuło w co wątpię więc szukam innej przyczyny. Czytałem że jak ratio będzie do bani to tak też może być, jak również przy uszkodzonej sądzie lambda. A więc sprawdziłem ratio dzisiaj przez około godzinę jazdy po autostradzie i w mieście wartości min.11.3, max. 23,5 , wiem że idealne ratio to 14,7 , takie jest na wolnych obrotach. Pytanie też czy można sprawdzić to w ecuExplorer lub RomRaider ?? pytam o stan sądy lamda i samo ratio. Oczywiście gdy się tak dzieje to błędów nie żadnych...

 

Liczę na waszą pomoc

 

Pozdro

11.3 wskazuje na bardzo przelane auto, sonda może być przyczyną ale nie jedyną. Więcej można wyczytać z logów RomRaidera, ew. błędów jak są jakieś.

czym sprawdzałeś ten AFR? Jak wąskopasmową sondą to nawet nie patrz na te wartości ;)

Wąskopasmowa mierzy tylko w zakresie 14-15, w nowszych autach jest sonda A/F

Edited by skwaro
Link to comment
Share on other sites

Pomiaru dokonywałem z ECU za pomocą mobilnej apki Torqu, z tego co wiem jest to rzetelny pomiar i wartości podawane są rzeczywistymi. Tak czy inaczej, czy ta wartość powinna być w miarę stała , czy takie wahania podczas jazdy są OK ?

Link to comment
Share on other sites

Absolutnie nie jestem mistrzem od tematu szczególnie w sporcie, ale:

 

Stosunek pow/paliwo jest w miarę stały, a do jego pomiaru /pośredniego bo po spaleniu/ służy właśnie sonda lambda.

 

Czyli inaczej: wtryskami steruje CPU na podstawie danych z sondy lambda /poza tym mierzy też temperaturę, obroty, pozycja gazu itp itd, ale większość to stan/skład spalin zmierzony przez lambdę.

 

Chyba bardzo nie nagrzeszyłem mam nadzieje...

Edited by Paku
Link to comment
Share on other sites

wiem że idealne ratio to 14,7

W silniku wolnossącym.

 

 

czy takie wahania podczas jazdy są OK ?

Wahania są normalne. Jak przyspieszasz to będzie więcej paliwa, a jak hamujesz silnikiem to bedzie pokazywac duzo powietrza.

Edited by Jumpman
Link to comment
Share on other sites

Absolutnie nie jestem mistrzem od tematu szczególnie w sporcie, ale:

 

Stosunek pow/paliwo jest w miarę stały, a do jego pomiaru /pośredniego bo po spaleniu/ służy właśnie sonda lambda.

 

Czyli inaczej: wtryskami steruje CPU na podstawie danych z sondy lambda /poza tym mierzy też temperaturę, obroty, pozycja gazu itp itd, ale większość to stan/skład spalin zmierzony przez lambdę.

 

Chyba bardzo nie nagrzeszyłem mam nadzieje...

 

Tez za specjalnie sie nie znam ale chyba dane z sondy sa brane przy closed loop, jak juz leci na open loopie to tylko mapa

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Te wyniki afr sa chyba w porzadku (taki jest mniej-wiecej zakres pomiarowy fabrycznej sondy) - jak jedziesz z butem w podlodze, to bedzie 11,3, jak hamujesz silnikiem, to ponad 20. Przy jezdzie ze stala predkoscia przy 2000 obr. powinno byc ok.14,7.

Ogolnie te 11,3 przy gazie w podlodze to nie jest jakos mega zalane, a nawet wedlug niektorych to za ubogo np. przy odcieciu. Rzecz w tym, ze seryjna sonda ma ograniczony zakres i nie dowiesz sie, czy w rzeczywistosci jest 11,3 czy 8.5.

Link to comment
Share on other sites

Pomiaru dokonywałem z ECU za pomocą mobilnej apki Torqu, z tego co wiem jest to rzetelny pomiar i wartości podawane są rzeczywistymi.

 

Z seryjnej sondy lambda dokładny pomiar masz tylko w okolicach lambdy 14.7. Wszystkie odczyty mniej albo więcej można sobie darować. Nie do tego ma służyć.

Może lepiej podjechać do kogoś z porządnym interfejsem, szerokopasmówką i dokładnie wszystko posprawdzać. Bo wygląda, że zła mieszanka jest trochę strzelaniem w ciemno.

 

 

Tez za specjalnie sie nie znam ale chyba dane z sondy sa brane przy closed loop, jak juz leci na open loopie to tylko mapa

 

To już trochę bliżej niż dywagacje Paku

W open loop mogą być brane pod uwagę pewne adaptacje wyliczone za pomocą sondy w closed loop, ale mniej więcej jest tak jak piszesz.

 

 

czy takie wahania podczas jazdy są OK ?

 

Tak jak napisał Jumpman, tak mniej więcej powinna kształtować się lambda.

 

 

Jest to stosunek objętościowy lub masowy na spalenie 1 litra paliwa do powietrza, lub na spalenia 1 kilograma paliwa do powietrza.

 

Gdyby to był stosunek objętościowy, to auto by dużo paliło ;)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Może lepiej podjechać do kogoś z porządnym interfejsem, szerokopasmówką i dokładnie wszystko posprawdzać. Bo wygląda, że zła mieszanka jest trochę strzelaniem w ciemno.

popieram, chociaż z tym interfejsem to niekoniecznie, bo freessm/romraider pokaże wszystko co potrzebne... ale sprawdzanie afr bez szerokopasmowej sondy to bzdura, kiedyś widziałem 11,3 z wąskopasmowej w momencie, gdy szerokopasmowa mierzyła 12,3... wskazania są nawet nie orientacyjne. 

Link to comment
Share on other sites

 

wiem że idealne ratio to 14,7

W silniku wolnossącym.

 

To chyba nie zależy od tego czy silnik jest atmosferyczny czy doładowany. Raczej właściwości fizyko-chemiczne paliwa i powietrza o tym decydują.

Wiadomo, że idealna proporcja benzyny do powietrza, to właśnie ta mieszanka stechiometryczna w skali 14,7. Teraz, jeśli dzięki turbinie wpychasz więcej

powietrza do układu, niż silnik wolnossący jest w stanie sam zassać, to musisz też dostarczyć więcej paliwa, właśnie po to by utrzymać mieszankę

stechiometryczną. 

Tak na marginesie, o ile dobrze rozumiem, jest to właśnie jeden z kluczowych elementów remapu, jeżeli zwiększamy ciśnienie doładowania (by nie wpaść w mieszankę ubogą,

która wiadomo czym się kończy).

Link to comment
Share on other sites

Panowie - zamiast domniemywac, zgadywac, filozofowac - mysle, ze jesli ktos jest naprawde zainteresowany tematem, to powinien na dobry poczatek poczytac troche opracowan, zeby zrozumiec co i jak sie dzieje w silniku - bo temat jest jednak z grubsza "roztrzepany" od dziesiecioleci (co nie znaczy, ze nie ma nierozwiazanych problemow :))

Troche czytania i mozna sie naprawde sporo ciekawych rzeczy dowiedziec.

 

 

Np z takich latwiej w sumie dostepnych (byc moze sa i lepsze tez materialy, ale to na poczatek powinno dac jakis obraz sytuacji):

 

https://www.amazon.com/Engine-Management-Advanced-Greg-Banish/dp/1932494421

 

https://www.amazon.com/Designing-Tuning-High-Performance-Injection-Systems/dp/1932494901

 

https://www.amazon.com/Modify-Management-Systems-Motorbooks-Workshop/dp/0760315825

 

I to z rodzimej tworczosci:

http://www.wkl.com.pl/paliwa-do-silnikow-o-zaplonie-iskrowym,1,1,369

Jest tez odpowiednik o silnikach z zaplonem samoczynnym.

 

Oczywiscie od tej teorii do praktyki dla wiekszosci i tak jeszcze pozostaje daleka droga :)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Panowie, krótkie pytanie - czyli sonda lambda (konkretnie w STI 08+) i tym samym odczyty z ECU są g.. warte? Zastanawiałem się kiedyś nad kupnem Innovate LM-2 (pod kątem diagnostyki tylko i wyłącznie, nie mapowania) ale usłyszałem, że fabryczna jest wystarczająca a tu teraz zonk - jak jest w takim razie?

Link to comment
Share on other sites

 

 

wiem że idealne ratio to 14,7

W silniku wolnossącym.

 

To chyba nie zależy od tego czy silnik jest atmosferyczny czy doładowany. Raczej właściwości fizyko-chemiczne paliwa i powietrza o tym decydują.

Wiadomo, że idealna proporcja benzyny do powietrza, to właśnie ta mieszanka stechiometryczna w skali 14,7. Teraz, jeśli dzięki turbinie wpychasz więcej

powietrza do układu, niż silnik wolnossący jest w stanie sam zassać, to musisz też dostarczyć więcej paliwa, właśnie po to by utrzymać mieszankę

stechiometryczną. 

Tak na marginesie, o ile dobrze rozumiem, jest to właśnie jeden z kluczowych elementów remapu, jeżeli zwiększamy ciśnienie doładowania (by nie wpaść w mieszankę ubogą,

która wiadomo czym się kończy).

 

 

Bzdura. Nawet w silniku wolnossacym pod duzym obciazeniem afr powinno byc nizsze niz stechiometryczne. Przy stechiometrycznej mieszance skutecznosc spalania jest moze najlepsza, ale w silniku musimy tez panowac nad temperaturami i stukiem. W silniku doladowanym, pod obciazeniem sytuacja wyglada jeszcze ciezej, bo dochodzi nam boost. Zeby EGT nie szybowalo w gore i nie wystepowalo spalanie stukowe, musimy mocniej podlac.

Wiecej na ten temat, np. tu: http://mechanics.stackexchange.com/questions/15881/why-do-subarus-run-so-rich-under-boost

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

wiem że idealne ratio to 14,7

W silniku wolnossącym.

 

To chyba nie zależy od tego czy silnik jest atmosferyczny czy doładowany. Raczej właściwości fizyko-chemiczne paliwa i powietrza o tym decydują.

Wiadomo, że idealna proporcja benzyny do powietrza, to właśnie ta mieszanka stechiometryczna w skali 14,7. Teraz, jeśli dzięki turbinie wpychasz więcej

powietrza do układu, niż silnik wolnossący jest w stanie sam zassać, to musisz też dostarczyć więcej paliwa, właśnie po to by utrzymać mieszankę

stechiometryczną. 

Tak na marginesie, o ile dobrze rozumiem, jest to właśnie jeden z kluczowych elementów remapu, jeżeli zwiększamy ciśnienie doładowania (by nie wpaść w mieszankę ubogą,

która wiadomo czym się kończy).

 

 

Bzdura. Nawet w silniku wolnossacym pod duzym obciazeniem afr powinno byc nizsze niz stechiometryczne. Przy stechiometrycznej mieszance skutecznosc spalania jest moze najlepsza, ale w silniku musimy tez panowac nad temperaturami i stukiem. W silniku doladowanym, pod obciazeniem sytuacja wyglada jeszcze ciezej, bo dochodzi nam boost. Zeby EGT nie szybowalo w gore i nie wystepowalo spalanie stukowe, musimy mocniej podlac.

Wiecej na ten temat, np. tu: http://mechanics.stackexchange.com/questions/15881/why-do-subarus-run-so-rich-under-boost

 

Czytaj ze zrozumieniem. Dokładnie o tym napisałem :facepalm:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Czytaj ze zrozumieniem. Dokładnie o tym napisałem :facepalm:

 

 

Wytlumacz mi dokladnie, czego nie zrozumialem. Napisales: 

 

Teraz, jeśli dzięki turbinie wpychasz więcej powietrza do układu, niż silnik wolnossący jest w stanie sam zassać, to musisz też dostarczyć więcej paliwa, właśnie po to by utrzymać mieszankę stechiometryczną. 

Z czego wynika wprost, ze przy doladowaniu chcesz "utrzymac mieszanke stechiometryczna" (a posrednio, ze w silniku wolnossacym tez chcesz utrzymywac mieszanke stechiometryczna). A to jest bzdura.

Nie wystarczy dodac tyle paliwa, zeby bylo proporcjonalnie wiecej do dopompowanego powietrza, trzeba zmienic ta proporcje na bardziej bogata, zeby Ci silnik nie poplynal.

Link to comment
Share on other sites

 

chociaż z tym interfejsem to niekoniecznie, bo freessm/romraider pokaże wszystko co potrzebne.

Logi pokaże, ale czy czymś innym niż Tactrix odczytasz/załadujesz mapy?

 

tak, da się czymś innym niż tactrix, ale co to ma do tematu? tu chodzi o diagnostykę, a nie o grzebanie w mapach, które nie ma nic do tego tematu.

 

 

Wiadomo, że idealna proporcja benzyny do powietrza, to właśnie ta mieszanka stechiometryczna w skali 14,7. Teraz, jeśli dzięki turbinie wpychasz więcej powietrza do układu, niż silnik wolnossący jest w stanie sam zassać, to musisz też dostarczyć więcej paliwa, właśnie po to by utrzymać mieszankę stechiometryczną. 
 

nie, to tak nie działa. mawiają, że idealna lambda w turbo wynosi 0,8, czy afr 11,7-11,8 - spróbuj dmuchnąć cokolwiek w silnik przy afr 14,7. zastukasz motor a chwilę później popłyną tłoki.

Link to comment
Share on other sites

Ok panowie, bo chyba się nie rozumiemy.

Teoria mówi, że idealne spalanie benzyny w powietrzu zachodzi przy stosunku masowym 14,7. To jest spalanie zupełne i jest najbardziej optymalne 

z punktu widzenia fizyki i chemii.

W praktyce nie daje się utrzymać mieszaki stechiometrycznej, bo np. podczas największych obciążeń jest ona za uboga, a podczas momentów luźniejszych

można przetłaczać niemal samo powietrze, a robi się to po to, by było oszczędniej.

Ja użyłem tego wskaźnika "referencyjnie", na zasadzie punktu odniesienia (może faktycznie użyłem go niefortunnie, mój błąd).

 

I jeszcze raz, żeby rozwiać wątpliwości, że mówimy o tym samym: abstrahując już od realnego wskaźnika, im więcej wtłaczasz powietrza to silnika, tym więcej trzeba 

podlać, żeby uciekać od mieszanki ubogiej w stronę bogatej i dlatego AFR w turbo jest niższy. 

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za rozwinięcie tematu, na pewno się przyda... Puki co zmieniłem paliwo i śmigam na Shell V power zamiast na Momentum, jak na razie jest OK. Zastanawiam się nad zakupem wskaźnika AFR z sondą szerokopasmową , nie są tanie bo ebay zestaw około 150 funtów, ale czy to wogóle warto, czy taką sondę wkręca się w miejsce istniejącej , czy się dokręca gdzieś jako dodatkową ? Ktoś ma takie coś u siebie ?? No i czy działa ?? A może zwyczajnie wymienić seryjną sondę na szerokopasmową ? :)

 

NP takie coś z sondą BOSH

Edited by sc00by
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

tak, da się czymś innym niż tactrix, ale co to ma do tematu? tu chodzi o diagnostykę, a nie o grzebanie w mapach, które nie ma nic do tego tematu.

Jak nie ma do tematu? Diagnostykę bez patrzenia w mapę, to możesz zrobić jak jesteś pewien, że auto jest seryjne.

 

 

 

czy się dokręca gdzieś jako dodatkową ?

tak

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za rozwinięcie tematu, na pewno się przyda... Puki co zmieniłem paliwo i śmigam na Shell V power zamiast na Momentum, jak na razie jest OK. Zastanawiam się nad zakupem wskaźnika AFR z sondą szerokopasmową , nie są tanie bo ebay zestaw około 150 funtów, ale czy to wogóle warto, czy taką sondę wkręca się w miejsce istniejącej , czy się dokręca gdzieś jako dodatkową ? Ktoś ma takie coś u siebie ?? No i czy działa ?? A może zwyczajnie wymienić seryjną sondę na szerokopasmową ? :)

 

NP takie coś z sondą BOSH

 

Szukalbym chyba raczej czegos z LSU 4.2 - ale jako opcja po taniosci pewnie moze byc.

Kwestia podstawowa natomiast jest, czy chcesz zegarka tylko po to, zeby ladnie wygladal i cos pokazywal, czy chcesz faktycznie sie wglebic w temat i zaczac ogarniac to, co pokazuje i jakie jest tego znaczenie.

 

Jesli sie powaznie chcesz interesowac, to zainwestuj w jakis mniej bajerancki tuningzegarek, a raczej jakis sprzet typu conajmniej Innovate (chociaz tutaj zdania co do jakosci w swiecie tuningu, z tego co widze, tez sa podzielone :))

 

Dorob sobie raczej drugie gniazdo jesli juz moze - oryginalna sonde zostawilbym w spokoju.

Ew. mozesz wlozyc w miejsce fabrycznej, ale bedziesz musial podpiac wyjscie emulacji sondy waskopasmowej do ECU.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...