Skocz do zawartości

Legacy IV 3.0 jako następca BMW e39 kombi?


ded

Rekomendowane odpowiedzi

Obecnie ujeżdzam piąty rok BMW e39 kombi i powoli zastanawiam się nad zmianą na coś młodszego. Tak się zastanawiam już kolejny rok i dalej jeżdzę bo nie mogę znaleźć godnego następcy. Moje BMW to 528i kombi z manualem i chciałbym coś funkcjonalnie podobnego. Prowadzę działalność i zdarza mi się przwozić spore kartony więc obowiązkowo kombi. Rodzina też się rozrasta i docelowo będzie 2+3. Początkowo myślałem nad e61 z 3.0i albo nad mercem w211 3.5 albo 5.0 ale chyba skłaniam się ku czemuś tańszemu w utrzymaniu. Liczę się z tym, że takie auta są kosztowne, ale nie chciałbym aby były upierdliwe. E39 nie jest specjalnie kosztowna i wszystko sprowadza się do wymian eksploatacyjnych + jakieś czujniczki co jakiś czas więc na prawdę jestem zadowolony.

 

Czytając forum doszedłem do wniosku, że Legacy będzie mi bardziej pasował niż Outback. Dobrze mi się jeździ z RWD, które bardzo sobie cenieę. Właściwości terenowych nie potrzebuję a lubię polatać po zakrętach. Czytałem tez o samopoziomowaniu w OL i niby mam to w BMW ale raczej wolałbym unikać zbędnej komplikacji, bo ciężary żadko przewożę.

 

Wstępnie nastawiłem się na konfigurację 3.0, manual, kombi i możliwie dobre wyposażenie (przywykłem do skóry). Mam kilka pytań w związku z kosztami eksploatacji tego auta. Jest ręczna regulacja luzów zaworowych, co ile muszę ją robić w przypadku LPG? Ile to realnie kosztuję, bo przewinęła się kwota 3 tyś i jest to sporo. W jakimś solidnym warsztacie, który zna się na Subaru (ale nie aso) to tyle kosztuje? Lubię sam pogrzebać i takie duperele jak świece to zawsze robiłem samodzielnie. Jak z dosępem to tego typu elementów? Silnika sam nie wyjmę ale tak 80% napraw/wymian to robiłem sam przy swoich autach.

Jak sprawa z LPG? Na jutubie widzę, że nie ma miejsca na butlę, zgadza się? Rozumiem, że to auto na pośrednim wtrysku i da się zagazować w okolicy 4-5 tyś.

Jak sprawa z audio? W e39 udało mi się zrobić CA tak, ze jak by nie sub w bagażniku to wszystko wygląda jak fabrycznie. Jak jest w Subaru? Da się jakoś wziąć sygnał z fabrycznego radia i potem cudować?

Jakie droższe [moderator czuwa]-upy ma to auto? Ceny zakupu prezentuję się bardzo przyzwoicie ale to chyba dlatego, że głównie przyglądałem się ostatnio e61 a te auta bardzo trzymają cenę. Może ktoś z Was ma porównanie do wspomianych beemek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Jest ręczna regulacja luzów zaworowych, co ile muszę ją robić w przypadku LPG?
Niestety regulacja już nie jest tak prosta jak to ma miejsce w H4 SOHC , jeżeli będzie LPG to luzy warto sprawdzić co około 40kkm.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tyłu raczej 2 foteliki i jeden poddupek więc jakoś to będzie. Zgodnie z przepisami to nawet poddupka nie potrzeba ale nie chciałbym żeby pas na szyi wypadał. W komplecie to jeździmy niezwykle żadko. Głównie ja sam, ewentualnie z jednym pasażerem.

 

Co do zaworów, to czytałem właśnie o 40 tyś ale chciałbym się dowiedzieć ile realnie za to trzeba zapłacić żeby było dobrze ale nie koniecznie drogo. W obecnym BMW za 3 tyś to cały silnik kupię i to nie taki leżący pod płotem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzenie luzów nie oznacza jeszcze że od razu wystąpi potrzeba regulacji. Nawet jak już wystąpi potrzeba regulacji to kwota ~3 tyś obejmuje wymianę wszystkich szklanek czyli ~16x100PLN - wariant pesymistyczny że na wszystkich ci się rozjadą, a niekoniecznie tak musi być przecież. Reszta kwoty to wyciągnięcie silnika plus ewentualnie uszczelki pod pokrywy i płyny jakieś... noo da się to zrobić taniej ;P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest ręczna regulacja luzów zaworowych, co ile muszę ją robić w przypadku LPG? Ile to realnie kosztuję, bo przewinęła się kwota 3 tyś i jest to sporo. W jakimś solidnym warsztacie, który zna się na Subaru (ale nie aso) to tyle kosztuje? Lubię sam pogrzebać i takie duperele jak świece to zawsze robiłem samodzielnie. Jak z dosępem to tego typu elementów? Silnika sam nie wyjmę ale tak 80% napraw/wymian to robiłem sam przy swoich autach.

Do regulacji zaworów trzeba wyjąć silnik. Koszt circa 3000 zł robota + materiały.

LPG - regulacja zaworów co 70-80 tys km - przy założeniu, że instalacja dobrze zestrojona i auto sprawne. Jeśli coś nie działa jak należy,

może się skrócić dramatycznie.

 

Miejsce na zbiornik - we wnęce koła mieści się zbiornik 650x250 (65l).

 

Jak sprawa z audio?

Jak na klasę auta, słabo.... bardzo słabo. Do tego radio zintegrowane ze sterowaniem klimy skutecznie utrudnia sprawę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w końcu regulacja co 70 czy 40 tyś przy gazie? Gdzieś czytałem, że fabryczne zalecenia dotyczące PB należy skrócić o 30-50%. Ile więc zaleca fabryka? Temat gazu trochę ogarniam i jeśli będę montował to instalkę z górnej półki. Serwis i strojenie robię sobie samodzielnie i od razu sprawdzam jak mają się korekty ECU do tego, także raczej zagrożeń że coś będzie nie tak a ja się obudzę bez gniazd zaworowych, nie ma.

 

W BMW także audio jest słabiutkie ale da się to ogarnąć od A do Z i to tak, żeby nie wyglądało obleśnie. Znalazłem temat o montażu pioneera 2din albo nexusa, więc jak dla mnie to temat do opanowania bo jak jednostkę da radę zmienić, to reszta i tak idzie nowa więc luzik.

 

Generalnie nastawiałem się na manual z uwagi na tańszy serwis i mniej potencjalnych problemów. Fakt, że o auta z ręczną skrzynią trudniej, ale ja jestem cierpliwy a i tak pół kraju zjeżdżę za autem. Jak z awaryjnością automatów i kosztami ewentualnych napraw? Ile kosztuje wymiana oleju? W BMW to sam olej z wymianą dynamiczną około 1000zł a w manualu 1l ATF więc różnica spora. Ale w sumie młodszy się nie robie i pewnie szybko bym automat docenił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

To w końcu regulacja co 70 czy 40 tyś przy gazie?
Napisałem Ci ,że warto sprawdzić luzy co około 40kkm , sprawdzić a regulować to dwie inne sprawy , może się okazać że przy 70kkm na LPG wszystko będzie ok.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli rodzina 2+3 oznacza trzy foteliki z tyłu to Legacy raczej za małe będzie.

Mieszczą się 3 foteliki z tyłu, zapięte w isofix tylko 2, ale jak nie zapinasz w uchwyty to takie trzymane pasami mieszczą się 3. Sprawdzone w legacy IV kombi i w imprezie bugeye kombi :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w końcu regulacja co 70 czy 40 tyś przy gazie? Gdzieś czytałem, że fabryczne zalecenia dotyczące PB należy skrócić o 30-50%

Inspekcja zaworów przewidywana jest co 105 tys km (przeglądy co 15 tys).

 

Temat gazu trochę ogarniam i jeśli będę montował to instalkę z górnej półki. Serwis i strojenie robię sobie samodzielnie i od razu sprawdzam jak mają się korekty ECU do tego, także raczej zagrożeń że coś będzie nie tak a ja się obudzę bez gniazd zaworowych, nie ma.

Jak ogarniasz jak działają korekty i sondy lambda, to luzik. Nie ma co się stresować, wyłapiesz na czas że coś nie działa jak powinno.

 

Do sprawdzenia luzów nie trzeba wyjmować silnika, do regulacji jest to nieodzowne.

 

wcią

Generalnie nastawiałem się na manual z uwagi na tańszy serwis i mniej potencjalnych problemów

Manual ciut lepiej przyśpiesza, automat jest wygodniejszy. Serwis wychodzi podobnie, bo albo wymiany oleju i filtra w automacie,

albo wymiany oleju i sprzęgła w manualu. Awarie automatów należą do nieczęstych, więc jeśli przy zakupie sprzynia nie zdradza jakichś

słabości, raczej nic się nie zdarzy.

Oczywiście wyłączamy w tym rozumowaniu fakt, że jak ktoś ma pecha, to mu cegła w drewnianym kościele na łeb spadnie.... :)

 

Dodatkowo, trzeba pamiętać, że kiedyś auto trzeba będzie sprzedać - a im starszy wóz, tym trudniej sprzedać automat... przynajmniej

w naszym kraju... sytuacja się zmienia, ale powoli. Wciąż spotykam się jeszcze z poglądem typu "wolę mieć kontrolę", zwłaszcza u

tych, co w życiu samochodu z automatem nie prowadzili, a ich "kontrola" nad sprzęgłem i skrzynią często woła o pomstę do nieba ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na skrzyniach automatycznych znają się tylko specjalistyczne serwisy a ceny napraw są stosunkowo wysokie, szczeólnie jak samochód zaczyna kosztować poniżej 15 tyś a za naprawę wołają 5 to w sumie nic dziwnego. Automaty w tym kraju przyszły razem z niemieckimi autami wyższej klasy, które były często mocno wyeksploatowane. Do tego dochodzą cofane liczniki (każdy wie że cofają, ale jego auto akurat ma prawdziwy) i zaniedbania serwisowe. W e39 ASO zalecało nie wymieniać oleju (mimo, że producent skrzyni jak i oryginalnie zalewanego oleju przewidywał wymianę chyba co 80 tyś) i przy przebiegu 300 tyś jak ktoś zgodnie z zaleceniami serwisował auto to miał prawo sie ze skrzynią pożegnać...

 

Osobiście pewnie przekonałbym się do automatu bardzo szybko, bo choć lubię sobie czasem bokiem polecieć to jednak leniwy jestem i wygodny a teraz to niemal cały czas po mieście się bujam. Z automatem miałem do czynienia tylko kilka razy ale głównie w nowym Colcie a tam ponoć jest półautomat, który zmieniał biegi strasznie nieporadnie. Ale czy przy automatycznej skrzyni napęd w Subaru jest dalej symetryczny czy już dołączany? Taką opinię też słyszałem i chciałbym potwierdzić, bo jeśli tak to wtedy jeden z największych atutów tego auta niweczyony byłby przez skrzynię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Ale czy przy automatycznej skrzyni napęd w Subaru jest dalej symetryczny czy już dołączany?
 

 

Zarówno przy manualnej jak i automatycznej jest symetryczny, ale nie ma to nic wspólnego z tym czy napęd jest dołączany czy nie. "Symetryczny" oznacza tylko to, że wszystkie elementy napędu takie jak silnik, skrzynia  znajdują się w osi symetrii auta. Taki "chłyt" reklamowy.  :)

 

 Automatyczne skrzynie 5 biegowe w H6 są wyposażone w VTD (Variable Torque Distribution) co oznacza, że mają hydrauliczne sprzęgło + centralny dyferencjał z nominalną dystrybucją napędu w większości przypadków 45% przód, 55% tył.  

The VTD automatic transmission uses an electronically controlled hydraulic transfer clutch that works with a planetary gear-type center differential to control power distribution between the front and rear wheels. Under most conditions the VTD system splits the power 45 percent front and 55 percent rear.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo to ogarniam, do tej pory w centrum moich zaintersowań było tylko RWD a tam z takich przyjemności to jedynie szpera występuje i to też nie w modelach, które brałem pod uwagę.

 

Widzę, że sprzęgło do tego modelu drogawe a i dwumasy potrafią padać. Za to do automatu idzie ATF, który ma całkiem znośną cenę więc w sumie automat warto brać pod uwagę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W H6 nie ma dwumasy.

 

Automat, podobnie jak manual ma szperę w tylnym dyfrze + jak napisał kolega, centralny mechanizm różnicowy z blokadą hydrauliczną,

aktywnie sterowaną przez sterownik skrzyni. Działa to wyjątkowo sprawnie i H6 z automatami latają kontrolowanymi slajdami że hej.

Tylko kierownik musi być ogarnięty, bo jak wyłączysz ABS i zablokujesz koła, to silnik zgaśnie, bo skrzynia nie rozepnie napędu

(ma funkcję hamowania silnikiem, dopiero przy obrotach bliskich biegowi jałowemu wysprzęgla). A z ABS-em "średnio" się kontroluje

hamowanie na śliskim, zwłaszcza jak auto zaczyna uciekać z drogi... ;)

 

Inna sprawa, to że możesz hamować non-stop lewą, a gaz trzymać na odpowiednim poziomie prawą...

Edytowane przez house_1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja co najwyżej lubię się zamaszyscie włączyć do ruchu a tak to dynamicznie ale bez szaleństwa jeżdżę. Czytam teraz o spec. B, o co w tym chodzi bo nigdzie nie mogę znaleźć konkretnie wyszczególnionych różnic. Czy to była opcja połączona z konkretnymi silnikami?

 

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Najpierw wyłączamy ESP bo przeszkadza. Potem przeszkadza ABS, więc też go wyłączamy. A potem bawimy się jak z ręczną skrzynią biegów.

Trzeba tylko ręcznie wybierać biegi :).

 

A co do gaśnięcia, to nie sprawdziliśmy przy większych prędkościach (powyżej 1 biegu), a taki właśnie problem występował w Legacy

2.0 DOHC z 4EAT. Trzeba było uważać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Dodatkowo, trzeba pamiętać, że kiedyś auto trzeba będzie sprzedać - 

Tym bardziej warto kupić H6

To gatunek na wymarciu a dobrze utrzymany egzemplarz łatwiej sprzedać niż kupić  ;)

Najpierw wyłączamy ESP bo przeszkadza. Potem przeszkadza ABS, więc też go wyłączamy. 

no właśnie, w jaki sposób realizujesz to "potem " :P  

@@ded, a czy Ty w ogóle jechałaś jakąś h6 ?  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...