Jump to content

OBK diesel - obroty silnika, praca a zużycie paliwa


Raheya
 Share

Recommended Posts

Jestem dość świeżym użytkownikiem diesela, wcześniej jeździłem wyłącznie benzyną i teraz "uczę się" jak pracuje silnik.

Domyślam się, że jazda na niskich obrotach daje silnikowi po garach, ale czy ktoś wie jakie są rozsądne min. obroty na których warto "bezpiecznie" jeździć?

 

No i dodatkowo jakie obroty sprzyjają najmniejszego poboru paliwa w razie eco drivingu? Macie jakieś doświadczenia, albo czy są jakieś sugerowane wartości?

Link to comment
Share on other sites

Jestem dość świeżym użytkownikiem diesela, wcześniej jeździłem wyłącznie benzyną i teraz "uczę się" jak pracuje silnik. Domyślam się, że jazda na niskich obrotach daje silnikowi po garach, ale czy ktoś wie jakie są rozsądne min. obroty na których warto "bezpiecznie" jeździć?

 

Staraj się nie przyspieszać, jeśli obroty na danym biegu (może za wyjątkiem dwójki) spadają poniżej 1600. Kiedy się nie spieszę zmieniam bieg na wyższy pomiędzy 2500 a 3000 obr/min. Nie bój się jednak ciągnąć wyżej, kiedy potrzeba.

 

No i dodatkowo jakie obroty sprzyjają najmniejszego poboru paliwa w razie eco drivingu? Macie jakieś doświadczenia, albo czy są jakieś sugerowane wartości?

 

Jak dla mnie eco driving, to jakieś krótkowzroczne wizjonerstwo. Uczestniczyłem niedawno w szkole jazdy, gdzie jednym z zagadnień był eco driving. Panowie instruktorzy uczyli jak zmieniać bieg i jak wciskać gaz, żeby było oszczędnie. Generalnie sprowadzało się to do tego, że po zmianie biegu na wyższy wał kręci się w okolicach 1100 -1200 obr/min i wtedy wciskasz zdecydowanie gaz do mniej więcej 2/3 jego nominalnego zakresu. Nadwozie się trzęsie, samochód nie przyspiesza, ale jest taniej, przynajmniej pod dystrybutorem. Bo moim zdaniem silnik i napęd dostają mocno w kość i wcześniej czy później trzeba będzie coś naprawiać. Abstrahując od tego, że gdybym tak jeździł swoim dieslem zimą, to chyba nigdy nie osiągnął by on temperatury roboczej.

Link to comment
Share on other sites

A to mój wynik w EcoDrivingu ...

Takim "wymuszonym" okolicznościami , ale jednak :)

Te okoliczności to śnieżyca i ciągnięcie sie w sznurku ciężarówek (6-70km/h) bez możliwości wyprzedzenia, na trasie Piotrków - Syców w drodze do Wrocławia.

Cała droga Warszawa - Wrocław zajęła mi 7 g 30 min - mój rekord życiowy :)

 

Dodam tylko że to nie chwilowe spalanie tylko średnie tuż przed wjazdem do Sycowa - licznik zerowany w momencie ruszania z Warszawy.

post-6349-0-47195300-1359632891_thumb.jpg

Edited by MForbi
Link to comment
Share on other sites

Mi tylko raz na trasie Radom - Rzeszów komputer pokazał abstrakcyjne średnie spalanie 4,8 l/100 km. Do tej pory nigdy nie zszedłem poniżej 6,2 - zazwyczaj 6,8.

Ale droga jest bardzo specyficzna. W normalnych warunkach nic nie zmusiłoby mnie do takiego wyniku.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za odpowiedzi. Osobiście nie zjechałem jeszcze poniżej średniej 7.2 przy próbie eco drivingu 60-90km/h. (Jeżdżę nim dopiero kilka dni)

Za to podczas jazdy ~120-140km/h (6ty bieg) komputer pokazuje 7.6-7.8. Najwięcej przy "dynamicznej" jeździe przy wysokich miałem 8.8.

Widziałem ludzi pokazujących spalania rzędu ~6.4. Oczywiście maniakiem eco drivingu nie jestem, ale warto wiedzieć takie rzeczy dla jakich wartości jest optymalna jazda pod względem spalania.

Choć z tego co udało mi się zauważyć przy rozrzucie ~2l chyba nie warto oszczędzać ;-)

 

Ale nadal nie wiem czemu pokazuje takie wysokie spalanie przy spokojnej jeździe. Możliwe, że to np: kwestia zimy albo temperatury. Może kwestia przystosowania się ECU?

Link to comment
Share on other sites

Ciekawe rzeczy piszecie. Zawsze mi się wydawało, że Outback powinien palić mniej, niż Forester. A tu odwrotnie!

 

Mój pali średnio 6 (gdy powozi Żona, więcej). Przy spokojnej jeździe osiągam nawet np. 5,4. Oczywiście to wartości średnie, bo ten typ nie ma wskazania chwilowego i oczywiście wskazania tego nibykomputera, a nie mierzone co do litra przy dystrybutorze.

Link to comment
Share on other sites

Myślę, że wszystko zależy od warunków lokalnych i kierowcy. Żeby to mniej więcej porównać, musiałbyś miesiąc jeździć foresterem a miesiąc OBK i wówczas można by powiedzieć, który jest oszczędniejszy.

Link to comment
Share on other sites

Wczoraj znalazłem w instrukcji obsługi Outbacka rekomendowane prędkości przy zmianie biegów. O ile pamiętam były tam:

1->2 24km/h

2->3 40km/h

3->4 64km/h

4->5 ~72km/h

5->6 80km/h

 

Dzisiaj sprawdzałem i większość wartości (3+ biegi) jest <2tyś, co też mnie zastanawia.

 

Tak przy okazji to po tankowaniu zobaczyłem, że mam realne zużycie 7.4l/100, komputer doszedł do 6.8l/100. Czy A/C+sprzęt włączony nie jest brany pod uwagę do wyliczeń komputera?

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem jak to jest liczone, ale to zapewne "dopuszczalny margines błędu" :biglol: Z tego co zauważyłem wyniki są zwykle zaniżane o jakieś 0,3-0,6l/100 km. Nie jest to chyba zresztą specyfika tylko Subaru - np. VW ponoć też zaniża wskazania o 0,5l ;)

 

Trzeba jeździć normalnie i nie przejmować się - 6,8 czy 7,2l/100 km to i tak bardzo mało jak na takie auto. Ja o takich wynikach mogę tylko pomarzyć :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tu masz spalanie mojego legacy.

W outbackach z racji przeswitu byloby troszke wyzsze.

Komputer strasznie klamie. Raz 0.1 a raz 1litr. Nie raz mialem spalanie

na poziomie 4.xxx a jak widac po realnych przeliczeniach nieprawda.

Ludzie podniecajacy sie spalaniem 4.00 litra wg komputera to marzyciele.

Te auta nie sa zbyt oplywowe (patrz wlot).

Spalanie 90% trasa. Nigdy nie szybciej niz 150kmh ale tez nie wolniej niz 100-110.

 

 

Date Odometer Odometer Distance Unit Volume Volume Unit Price Value Value Unit Partial Fill-up

2011-06-05T19:11:21+0200 451.700 km 29.850 L 0.000 6.608 L/100km 0

2011-06-22T13:46:41+0200 588.900 km 45.871 L 0.000 7.789 L/100km 0

2011-06-23T11:26:15+0200 270.000 km 21.190 L 0.000 7.848 L/100km 0

2011-07-14T12:16:30+0200 746.000 km 49.350 L 0.000 6.615 L/100km 0

2011-07-28T17:26:10+0200 721.400 km 48.860 L 0.000 6.773 L/100km 0

2011-08-05T15:46:56+0200 362.900 km 25.490 L 0.000 7.024 L/100km 0

2011-09-02T15:08:15+0200 745.300 km 55.010 L 0.000 7.381 L/100km 0

2011-09-04T17:14:20+0200 555.600 km 35.710 L 0.000 6.427 L/100km 0

2011-09-06T10:15:56+0200 249.800 km 15.660 L 0.000 6.269 L/100km 0

2011-09-07T13:21:05+0200 510.700 km 30.610 L 0.000 5.994 L/100km 0

2011-09-17T10:40:42+0200 478.000 km 32.790 L 0.000 6.860 L/100km 0

2011-09-17T14:12:03+0200 355.000 km 26.030 L 0.000 7.332 L/100km 0

2011-09-27T12:42:59+0200 801.300 km 53.460 L 0.000 6.672 L/100km 0

2011-10-04T15:15:09+0200 326.600 km 20.310 L 0.000 6.219 L/100km 0

2011-10-11T12:10:36+0200 741.200 km 49.820 L 0.000 6.722 L/100km 0

2011-10-12T09:18:13+0200 259.800 km 20.930 L 0.000 8.056 L/100km 0

2011-10-12T16:26:50+0200 663.200 km 41.470 L 0.000 6.253 L/100km 0

2011-10-13T12:49:08+0200 589.200 km 35.060 L 0.000 5.950 L/100km 0

2011-10-19T09:11:15+0200 505.200 km 37.290 L 0.000 7.381 L/100km 0

2011-10-19T12:27:31+0200 383.000 km 26.230 L 0.000 6.849 L/100km 0

2011-10-19T18:18:01+0200 607.800 km 41.140 L 0.000 6.769 L/100km 0

2011-11-01T18:47:34+0100 679.700 km 49.910 L 0.000 7.343 L/100km 0

2011-11-08T14:59:28+0100 531.100 km 33.300 L 0.000 6.270 L/100km 0

2011-11-17T12:03:25+0100 775.100 km 53.680 L 0.000 6.926 L/100km 0

2011-11-21T13:12:09+0100 631.200 km 42.710 L 0.000 6.766 L/100km 0

2011-12-19T14:53:39+0100 536.800 km 35.760 L 0.000 6.662 L/100km 0

2012-01-18T12:38:05+0100 305.800 km 20.790 L 0.000 6.799 L/100km 0

2012-01-28T15:38:15+0100 769.700 km 48.920 L 0.000 6.356 L/100km 0

2012-01-30T09:01:52+0100 267.300 km 20.070 L 0.000 7.508 L/100km 0

2012-01-30T14:30:55+0100 625.800 km 46.090 L 0.000 7.365 L/100km 0

2012-02-01T09:50:45+0100 528.800 km 31.770 L 0.000 6.008 L/100km 0

2012-02-01T15:43:19+0100 639.000 km 41.910 L 0.000 6.559 L/100km 0

2012-02-05T09:33:15+0100 587.000 km 37.330 L 0.000 6.359 L/100km 0

2012-02-05T13:09:20+0100 355.000 km 24.180 L 0.000 6.811 L/100km 0

2012-02-07T08:47:02+0100 289.600 km 20.000 L 0.000 6.906 L/100km 0

2012-02-07T11:30:47+0100 300.200 km 23.240 L 0.000 7.742 L/100km 0

2012-02-07T16:15:59+0100 511.300 km 40.830 L 0.000 7.986 L/100km 0

2012-02-07T22:53:51+0100 547.900 km 31.830 L 0.000 5.809 L/100km 0

2012-02-09T12:21:14+0100 740.700 km 50.991 L 0.000 6.884 L/100km 0

2012-02-23T08:15:59+0100 360.900 km 33.390 L 0.000 9.252 L/100km 0

2012-02-25T13:53:35+0100 587.600 km 38.730 L 0.000 6.591 L/100km 0

2012-03-30T15:11:40+0200 699.200 km 53.420 L 0.000 7.640 L/100km 0

2012-04-10T10:30:01+0200 329.100 km 26.000 L 0.000 7.900 L/100km 0

2012-04-12T09:42:06+0200 659.600 km 41.200 L 0.000 6.246 L/100km 0

2012-04-12T14:53:14+0200 538.200 km 36.600 L 0.000 6.800 L/100km 0

2012-04-17T07:56:01+0200 572.900 km 37.320 L 0.000 6.514 L/100km 0

2012-04-17T13:35:44+0200 611.500 km 41.090 L 0.000 6.720 L/100km 0

2012-04-18T11:42:39+0200 662.500 km 42.110 L 0.000 6.356 L/100km 0

2012-05-14T12:59:31+0200 676.400 km 52.410 L 0.000 7.748 L/100km 0

2012-05-15T07:51:31+0200 229.400 km 17.030 L 0.000 7.424 L/100km 0

2012-05-15T13:17:19+0200 487.100 km 31.630 L 0.000 6.494 L/100km 0

2012-05-15T17:57:09+0200 476.700 km 32.360 L 0.000 6.788 L/100km 0

2012-05-21T07:50:37+0200 449.000 km 30.860 L 0.000 6.873 L/100km 0

2012-05-21T12:01:59+0200 439.300 km 30.780 L 0.000 7.007 L/100km 0

2012-05-22T11:06:15+0200 744.500 km 48.570 L 0.000 6.524 L/100km 0

2012-07-07T10:39:31+0200 726.600 km 51.220 L 0.000 7.049 L/100km 0

2012-07-17T17:01:56+0200 330.500 km 20.590 L 0.000 6.230 L/100km 0

2012-07-18T17:49:28+0200 322.400 km 19.010 L 0.000 5.896 L/100km 0

2012-08-01T11:17:23+0200 793.800 km 52.940 L 0.000 6.669 L/100km 0

2012-08-02T10:33:00+0200 153.700 km 8.110 L 0.000 5.277 L/100km 0

2012-08-22T10:23:35+0200 740.600 km 50.090 L 0.000 6.763 L/100km 0

2012-08-27T11:44:03+0200 743.200 km 46.740 L 0.000 6.289 L/100km 0

2012-09-08T14:09:17+0200 440.300 km 29.810 L 0.000 6.770 L/100km 0

2012-09-10T07:50:29+0200 162.200 km 10.860 L 0.000 6.695 L/100km 0

2012-09-10T13:59:08+0200 521.800 km 34.090 L 0.000 6.533 L/100km 0

2012-09-10T18:23:41+0200 435.600 km 28.740 L 0.000 6.598 L/100km 0

2012-09-24T07:52:47+0200 499.900 km 33.650 L 0.000 6.731 L/100km 0

2012-09-24T12:02:18+0200 439.000 km 28.130 L 0.000 6.408 L/100km 0

2012-10-13T14:18:36+0200 809.300 km 51.510 L 0.000 6.365 L/100km 0

2012-10-25T11:45:51+0200 707.100 km 47.400 L 0.000 6.703 L/100km 0

2012-11-06T08:29:38+0100 571.100 km 43.090 L 0.000 7.545 L/100km 0

2012-11-08T12:59:43+0100 543.000 km 39.160 L 0.000 7.212 L/100km 0

2012-11-16T18:54:43+0100 720.900 km 50.010 L 0.000 6.937 L/100km 0

2012-12-27T19:19:48+0100 313.800 km 25.360 L 0.000 8.082 L/100km 0

2013-01-09T14:31:31+0100 709.700 km 42.680 L 0.000 6.014 L/100km 0

 

Link to comment
Share on other sites

Też jeżdżę od niedawna dieslem i średnia z 800 km komputer podaje jako 7,2 l/100 km, jazda głównie miejska,z krótkimi trasami poza.

Co do stylu jazdy to poniżej 1,5 krok reakcja na gaz jest marna,z reguły zmieniam bieg przy 2,5 do 3 krok, wtedy jeździ się dynamicznie,a i filtr się czyści.

Nowoczesne diesle raczej skłaniają do kręcenia wyżej ,bardziej benzynowo.

Znajomy twierdzi ze zeby nie mieć problemów z dieslem trzeba go ganiać,oczywiście z umiarem.

Zawsze też po przyjeździe pozwalam turbince smarować się na jałowym przez minutke

Edited by radiolog
Link to comment
Share on other sites

Komputer strasznie klamie. Raz 0.1 a raz 1litr. Nie raz mialem spalanie

na poziomie 4.xxx a jak widac po realnych przeliczeniach nieprawda.

Co ciekawe, nigdy nie zdarzyło się aby realne spalanie było mniejsze od podawanego przez komputer. Sprawdza się doliczenie około 10% do zużycia podawanego przez komputer.

Link to comment
Share on other sites

licznik spalania można skalibrować żeby podawał bardziej realną wartość. Na formu jest gdzieś manual jak to zrobić.

Dawno temu czyli ok. 2 lata czytałem w mądrym czasopiśmie, że zmiana biegów przy zbyt niskich obrotach w dieslach z turbinami o zmiennej geometri łopatek jest dla nich bardzo szkodliwa. Ich nie naturalną pracę w takich przypadkach wyraźnie czuć i słychać. Jeżeli coś pokręciłęm to niech mnie fachowcy poprawią.

Szkoda, że ekoteroryści wciskają biednym ludzim bzdury, że im szybciej zmienimy bieg na wyższy tym lepiej po mniej nam spali. A to że turbina się rozsypie po 50k km to już inna kwestia...

Edited by Adam12
Link to comment
Share on other sites

Szkoda, że ekoteroryści wciskają biednym ludzim bzdury, że im szybciej zmienimy bieg na wyższy tym lepiej po mniej nam spali. A to że turbina się rozsypie po 50k km to już inna kwestia...

Najbardziej cierpi układ przeniesienia napędu, m.in. koło jedno/dwu-masowe.

 

Jako analogię najlepiej wyobrazić sobie rower, w którym jeździmy używając małych przełożeń...kręcimy wolno, z wysiłkiem...jednocześnie używając bardzo dużo siły, aby obrót wykonać.

Link to comment
Share on other sites

A koło dwumasowe ma coś do tej analogii? :)

 

Jak będe jeździł 3tys rpm to koło masowe sie mniej zmęczy? Wytłumacz mi pls dlaczego :)

 

Wszystko by sie zgadzało gdyby silnik przy niskich obrotach miał wiecej tej siły (czyli Nm) a jak już ustaliliśmy, te silniki trzeba trochę wkręcić na obroty żeby jechały.

 

Więc na niskich obrotach ńie cierpi układ przeniesienia napędu, tylko sam silnik.

Link to comment
Share on other sites

dzisiaj olałem eco-driving i jeżdżenie w zakresie 1800-3000 daje o wiele lepsze efekty, niż 45 km/h na 4-ce (czyli mieszam biegami jak w benzyniaku) i zacząłem czuć przyjemność jazdy

Link to comment
Share on other sites

Wczoraj znalazłem w instrukcji obsługi Outbacka rekomendowane prędkości przy zmianie biegów. O ile pamiętam były tam:

1->2 24km/h

2->3 40km/h

3->4 64km/h

4->5 ~72km/h

5->6 80km/h

 

 

Teraz już wiesz, co oznacza eco driving według producenta. Dotyczy to zwłaszcza minimalnych prędkości dla 5 i 6 biegu.

Patrzę do instrukcji i widzę, że to są jednakowe dane dla wszystkich silników. Tym bardziej trzeba je traktować orientacyjnie.

 

Edit

 

Dziś sprawdzałem, jak to wygląda w praktyce. Przy 80 km/h na 6 biegu obrotomierz pokazuje 1400 obr/min. Na nadwozie przenosi się bardzo delikatna wibracja. Dodanie gazu początkowo nie powoduje żadnego efektu - po chwili słychać świst turbiny i po kolejnej samochód zaczyna przyspieszać. Ja przy tej prędkości zazwyczaj mam zapięty 4 bieg, bo daje mi on możliwość natychmiastowego przyspieszenia, a i odczucia akustyczne jakby przyjemniejsze.

 

Tak przy okazji to po tankowaniu zobaczyłem, że mam realne zużycie 7.4l/100, komputer doszedł do 6.8l/100. Czy A/C+sprzęt włączony nie jest brany pod uwagę do wyliczeń komputera?

 

Zauważyłem, że im bardziej zmienny jest styl jazdy od ostatniego kasowania licznika (miasto, korki, trasa, jazda dynamiczna, kapeluszowa itd.), tym bardziej komputer przekłamuje. Jeśli jadę długą trasę, w miarę równo, to wówczas wskazanie zgadają się prawie dokładnie z tym, co liczę przy dystrybutorze.

Edited by spawalniczy
Link to comment
Share on other sites

Zauważyłem, że im bardziej zmienny jest styl jazdy od ostatniego kasowania licznika (miasto, korki, trasa, jazda dynamiczna, kapeluszowa itd.), tym bardziej komputer przekłamuje. Jeśli jadę długą trasę, w miarę równo, to wówczas wskazanie zgadają się prawie dokładnie z tym, co liczę przy dystrybutorze.

 

Też to obserwuję. Ale taka ciekawostka - kiedy silnik był "fabryczny" średnie zużycia utrzymywało się na poziomie 6,6-6,8 l/100 km. Teraz, po złożeniu go od nowa - 6,0-6,2. Dane z dystrybutora, styl jazdy się nie zmienił.

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem jak to jest liczone, ale to zapewne "dopuszczalny margines błędu" :biglol: Z tego co zauważyłem wyniki są zwykle zaniżane o jakieś 0,3-0,6l/100 km. Nie jest to chyba zresztą specyfika tylko Subaru - np. VW ponoć też zaniża wskazania o 0,5l ;)

 

Trzeba jeździć normalnie i nie przejmować się - 6,8 czy 7,2l/100 km to i tak bardzo mało jak na takie auto. Ja o takich wynikach mogę tylko pomarzyć :rolleyes:

 

Bo widzisz, dla Ciebie niższe spalanie o 0,5/100 to ciekawostka bez znaczenia. Dla właściciela diesla - jakże potrzebny argument dla obrony wyboru. ;)

Link to comment
Share on other sites

Bo widzisz, dla Ciebie niższe spalanie o 0,5/100 to ciekawostka bez znaczenia. Dla właściciela diesla - jakże potrzebny argument dla obrony wyboru. ;)

 

Trafiłeś w sedno. Sam bym lepiej tego nie ujął ;):D

Link to comment
Share on other sites

Pozwolę sobie spuentować tę celną obserwację słowami klasyka :D :

 

"..a więc w przypadku tego pana jeden dzień oznaczałby 300 procent normy.O nie! My na taką stratę nie możemy sobie pozwolić! My musimy na czas patrzeć po gospodarsku!"

 

https://www.youtube....h?v=Wqb6wILyUDE :)

Edited by Krogulec
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...