Fabio Opublikowano 10 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2012 Czy zgłębiał ktoś taki temat. Ma jakiekolwiek doświadczenie, i nie chodzi mi wyłącznie o auta spod znaku plejad. To ze lżejsze są lepsze już wiem Pytanie jest trochę bardziej precyzyjne: O ile? np. taka felga 1kg cięższa od innej spowolni auto? Czy o ośce będzie to 10% 0-100km/h a w 4x4 nawet więcej.? Znalazłem taki elaborat... Źródło internet: Waga felg vs. 400m http://tnij.org/pdjm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
emotorsport Opublikowano 10 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2012 Nie wiem o ile, ale masa mniejsza nieresorowana zawsze działa korzystnie na osiągi ! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fabio Opublikowano 11 Lutego 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2012 Naprawę nikt nic prócz Eliminatora nic nie wie na temat takiego niszowego tuningu :shock: El, a gdzie kończy się nieresorowana?? czy któreś z poniższych może to być prawdą??? ...ja po zmianie felg (ale i opony lepsze) na 2.2kg na sztuce do 100 urwałem 0.2-0.3s ....Również muszę sprostować, ze na lekkich kolkach auto zawsze lepiej przyspiesza. Mierzyłem na Dynomecie, ale niestety pomiar na lekkich się nie udał, bo zaczęło padać, ale na seryjnych 205/50 R16 (17,9 kg felga z opona) od 100 do 120 km/h na trojce bylo 1,50 sek, a na 185/60 R15 (12,4 kg) wyszło 1,40 sek. Na ćwiartkę da się urwać tak jak Waszka mówi ok. 0,2 sek. Na 16stkach do 180 km/h 14,3 sek, a na lekkich 15stkach mimo, gorszego przejazdu juz schodzilo na jakies 13,8 sek. ....Czytałem kiedyś artykuł tylko nie pamiętam dokładnie gdzie chyba jakaś brytyjska stronka - hamowano e36 M3 na seryjnych felgach 17" i lekkich 17" różnica w mocy między pierwszym i drugim hamowaniem wynosiła 4,5KM - zapomniałem dodać różnica wagi między felgami 2,5 kg ....Jeszcze zależy gdzie ta masa jest usytuowana. Im dalej punktu obrotu tym gorzej. Dlatego ( załóżmy) 0.5 kg na oponie a 0.5kg na feldze też robi różnice. Ja po założeniu felg 20"x7,5" o masie 9,8kg/szt +225/30/20, miałem gorsze czasy o 0.5s/400m niż na 18-tkach ważących 13kg/szt +225/40/18. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ptasi0r Opublikowano 11 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2012 Żeby auto zaczęło jechać potrzebna jest energia na wprawienie go w ruch postępowy oraz obrotowy (tj. poszczególnych elementów jak napędy, wały, piasty z tarczami czy koła). Wzór na energię ruchu obrotowego zawiera w sobie m.in. takie parametry jak masę oraz średnicę obracających się wokół danej osi ciał. Zmniejszając wagę koła (np. poprzez lżejszą felgę) sprawiamy że potrzebna jest mniejsza energia do przyspieszania a także wytracanie prędkości przebiega szybciej. Można by policzyć o ile mniej energii potrzeba (stosując sporo uproszczeń) przy przyspiszaniu ale wyciąganie wniosków że felga lżejsza o 1kg (a ogółem o 4kg bo liczy się wszystkie koła) da XX % mniejszy czas 0-100km/h jest moim zdaniem zbyt daleko idącym posunięciem bo ten czas zależy jeszcze od wielu innych czynników (chociażby przebiegi momentu obrotowego i mocy silnika w zależności od prędkości obrotowej). -- N lut 12, 2012 12:26 am -- ....Czytałem kiedyś artykuł tylko nie pamiętam dokładnie gdzie chyba jakaś brytyjska stronka - hamowano e36 M3 na seryjnych felgach 17" i lekkich 17" różnica w mocy między pierwszym i drugim hamowaniem wynosiła 4,5KM - zapomniałem dodać różnica wagi między felgami 2,5 kg Bla bla bla, 4,5KM ale czego? Mocy na silniku? Nie ma prawa. Mocy na kołach - owszem, mogę się zgodzić. Poza tym, już bez podziału na whp/bph należy pamiętać, że 4,5 KM to ciut więcej niż błąd pomiaru na hamowni dla takiej M3. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
emotorsport Opublikowano 28 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2012 El, a gdzie kończy się nieresorowana?? wszystko co wisi na amorach i wahaczach jest nieresorowane, wszystko wyżej - tak na pewno lżejsze masy wirujące, takie jak koło, tarcza hamulcowa i piasta szybciej się rozpędzają....potrzeba mniej energii do ich rozpędzenia i zatrzymania... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartosz-B Opublikowano 29 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 29 Lutego 2012 http://www.carcraft.com/projectbuild/11 ... index.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Izotom Opublikowano 29 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 29 Lutego 2012 Odjęcie jakiejkolwiek masy z ciała poruszającego się ma wpływ na przyspieszenie, reakcje, zużycie energii itp. Także posunięcie w kierunku zmiany masy felg jest uzasadnione pod względem fizyki. Trzeba tylko pamiętać o zachowaniu nacisków jednostkowych opon na jezdnię dla zachowania właściwej przyczepności. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fabio Opublikowano 29 Lutego 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Lutego 2012 Bartosz-B, super artykuł! Gdybym mogł to masz pomuka W koncu jakies dane: Z grubsza po przeczytaniu calego artykułu wniosek jest taki Auto do testow to tylnio napedowy Chevrolet Chevelle (chyba 502-konny?) Zdejmujac 82.08 lbs (ok. 37 kg) ze wszystkich 4 kól Różnica po wyscigu na 1/4 mili wynosi = -0.111 sec, a predkość na koncu jest wieksza o +1.12 mph (ok. 1.8 km/h) Skoro nie ma roznicy to po co przeplacac! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ravo Opublikowano 3 Marca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2012 Mhm zależy dla kogo nie ma różnicy bo 0,1 do ogrom czasu na ćwiartkę ale biorąc pod uwagę już to, że felga ( 16 ) ma zazwyczaj 9kg a kupimy lekką 6kg to różnica wynosi tylko 12 kg na komplecie więc żadna. I wtedy możemy zastosować maksymę Skoro nie ma roznicy to po co przeplacac! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nieuprzejmygbur Opublikowano 3 Marca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2012 masa "obrotowa" ma przelicznik chyba ponad 2 razy z tego co pamiętam... więc to już wychodzi ponad 25 kg na komplecie... a im większa średnica tym większy moment bezwładności ciała (efekt łyzwiarza rozstawiającego ręce) i wówczas takie koło stawia większe opory i trzeba większej mocy by go napędzić i wyhamować... dlatego opłaca się mieć jak najmniejsze felgi i jak najlżejsze. tak mi się cioś wydaje... -- 3 mar 2012, o 17:14 -- i oczywiscie najwęższe jak się da opony bo wówczas stawiają mniejszy opór... -- 3 mar 2012, o 17:15 -- http://uzurpator.com.pl/?mit-masy-rotujacej,10 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lukass Opublikowano 3 Marca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2012 Trzeba pamiętać jeszcze że w oponach też są spore różnice wagi i tak np. rozmiar 205/55R16 nawet w kasie premium to jest 8 do 10 kg/szt, a chinki potrafią ważyć nawet 13-14kg. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
emotorsport Opublikowano 3 Marca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2012 a chinki potrafią ważyć nawet 13-14kg. z takimi lekkimi i młodymi to chyba raz, że grzech, a dwa, przestępstwo....chyba, że se taką kupisz na własność.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Than_Junior Opublikowano 4 Marca 2012 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2012 Nie wiem o ile, ale masa mniejsza nieresorowana zawsze działa korzystnie na osiągi ! wszystko co wisi na amorach i wahaczach jest nieresorowane, wszystko wyżej - tak sorry Elek, ale to jest nieprawda przeciez. Masa nieresorowana to nie tylko kola i tarcze hamulcowe! To rowniez zaciski, klocki, a nawet te elementy amortyzatorow, ktore sa "zawieszone". Stad wynaleziono amortyzatory upside-down, zeby grubsza, ciezsza czesc byla u gory - "resorowana". I w takim przypadku nie widze, jak elementy nieresorowane i nierotacyjne mialyby wplywac bezposrednio na osiagi ;-) PS Moje piekniuskie RIale 19" razem z oponami waza 30kg/sztuka - tak, czuc roznice Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skiba STI Opublikowano 6 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 6 Kwietnia 2012 masa "obrotowa" ma przelicznik chyba ponad 2 razy z tego co pamiętam... więc to już wychodzi ponad 25 kg na komplecie... a im większa średnica tym większy moment bezwładności ciała (efekt łyzwiarza rozstawiającego ręce) i wówczas takie koło stawia większe opory i trzeba większej mocy by go napędzić i wyhamować... dlatego opłaca się mieć jak najmniejsze felgi i jak najlżejsze. tak mi się cioś wydaje... Jak to się ma w takim razie do zamiany felg z mniejszych na większe przy zachowaniu tego samego obwodu opony (średnicy koła)?? Wydaje mi się, że rozmiar felg nie ma nic do tego. Należy jedynie założyć oponę odpowiedniego rozmiaru, z jednakową średnicą PS Moje piekniuskie RIale 19" razem z oponami waza 30kg/sztuka - tak, czuc roznice 30kg :?: :shock: Coś w tym jest. Po wymianie ze standardowych 17tek na lekkie 18ki czuję, że auto lepiej się zbiera. Dostało z 50 koni Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiji Opublikowano 27 Stycznia 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Stycznia 2014 (edytowane) Odkopię... Z czystej ciekawości: czy zna ktoś wagę seryjnych felg dołączanych do subaru (np. forester '12)? http://measurespeed.com/index.php OK, nie chcecie gadać to powiem co znalazłem: http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2239019 http://www.subaruforester.org/vbulletin/f72/subaru-oem-wheels-fit-forester-19106/ W zasadzie to jest tak, że szukam czegoś ciekawego do (granatowego? taki ciemny niebieski, no wiecie) forczysława '12 na letnie opony. Coś ktoś poleci? W 'Nowym Foresterze' pojawiła się swego czasu sugestia Sparco Tarmac - ktoś się ostatecznie zdecydował? Edytowane 24 Listopada 2023 przez Dominik Wiktor Dangerous hyperlink connection Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kayak Opublikowano 14 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2023 Jak czytam te wypociny pseudo fizykow na roznych forach o masach kol rotujacych itp, to az mnie trzesie. Niestety, ale powielacie jakies bzdury zaczytane w necie, i ma to sie nijak do rzeczywistosci. Masa rotujaca ma znaczenie wtedy, gdy np kolo wisialoby w powietrzu....czyli np wiertlo, albo krazek do polerowania na wiertarce. W przypadku samochodu, liczy sie masa calego auta, bo to ono przyspiesza. Masa kola ma o tyle znaczenie, ze jest czescia masy calego auta, wiec np masa jednego kola mniejsza o 5kg da -20kg na czterech kolach, ale przy masie calego auta jest to niezauwazalne. Wyobrazcie sobie, ze kazde kolo wazy 10dg, i co wtedy? Nie zmieni to nic, bo masa auta, ktore przyspiesza, zostaje prawie taka sama (minus waga kol, mocno pomijalne) i jeszcze a propos wielkosci kołi kolejnych bzdur - duze kolo wymaga wiecej sily to oczywiste. Tylko duze KOLO, a nie duza felga. Czyli srednica felgi + konkretny profil.. Dana marka samochodu ma przeciez srednice kol prawie taka sama przy roznych rozmiarach felg (roznia sie niezacznie ze wzgledu zastosowany profili stad przeklamania licznika). Dlatego im wieksza srednica felgi, tym profil mniejszy, zeby skompensowac i zawierac sie caly czas w dopuszczalnej srednicy calego KOLA, dla jakiej dany woz jest skalibrowany. Roznice zdaje sie, ze nie moga byc wieksze niz 1,5%. Zatem srednica felgi zastosowana w danym aucie nie bedzie miala zadnego wplywu na to, jak auto bedzie przyspieszac, bo srednica kola i tak zostaje taka sama. Dopiero srednice kola moga zmieniac pomiary. Zatem przestancie powielac bzdury. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dirkdiggler Opublikowano 14 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2023 Wow Cóż za wejście 2 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koziolek Opublikowano 15 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2023 (edytowane) 11 godzin temu, dirkdiggler napisał(a): Wow Cóż za wejście Takie wejścia nagradzamy Chociaż treść też niczego sobie Edytowane 15 Lutego 2023 przez koziolek 1 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pan Dziedzic Opublikowano 15 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2023 Wspaniały referat. Nigdy go nie zapomne. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koziolek Opublikowano 15 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2023 7 minut temu, Pan Dziedzic napisał(a): Wspaniały referat. Nigdy go nie zapomne. W niewiedzy żyłeś a tu bum prosto w czoło Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Neutrino33 Opublikowano 22 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2023 W dniu 14.02.2023 o 21:37, kayak napisał(a): Jak czytam te wypociny pseudo fizykow na roznych forach o masach kol rotujacych itp, to az mnie trzesie. Niestety, ale powielacie jakies bzdury zaczytane w necie, i ma to sie nijak do rzeczywistosci. Masa rotujaca ma znaczenie wtedy, gdy np kolo wisialoby w powietrzu....czyli np wiertlo, albo krazek do polerowania na wiertarce. W przypadku samochodu, liczy sie masa calego auta, bo to ono przyspiesza. Masa kola ma o tyle znaczenie, ze jest czescia masy calego auta, wiec np masa jednego kola mniejsza o 5kg da -20kg na czterech kolach, ale przy masie calego auta jest to niezauwazalne. Wyobrazcie sobie, ze kazde kolo wazy 10dg, i co wtedy? Nie zmieni to nic, bo masa auta, ktore przyspiesza, zostaje prawie taka sama (minus waga kol, mocno pomijalne) i jeszcze a propos wielkosci kołi kolejnych bzdur - duze kolo wymaga wiecej sily to oczywiste. Tylko duze KOLO, a nie duza felga. Czyli srednica felgi + konkretny profil.. Dana marka samochodu ma przeciez srednice kol prawie taka sama przy roznych rozmiarach felg (roznia sie niezacznie ze wzgledu zastosowany profili stad przeklamania licznika). Dlatego im wieksza srednica felgi, tym profil mniejszy, zeby skompensowac i zawierac sie caly czas w dopuszczalnej srednicy calego KOLA, dla jakiej dany woz jest skalibrowany. Roznice zdaje sie, ze nie moga byc wieksze niz 1,5%. Zatem srednica felgi zastosowana w danym aucie nie bedzie miala zadnego wplywu na to, jak auto bedzie przyspieszac, bo srednica kola i tak zostaje taka sama. Dopiero srednice kola moga zmieniac pomiary. Zatem przestancie powielac bzdury. Ale łatwiej zakręcić kołem, które waży 4kg niz takim co waży 12kg Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skwaro Opublikowano 22 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2023 2 minuty temu, Neutrino33 napisał(a): Ale łatwiej zakręcić kołem, które waży 4kg niz takim co waży 12kg Wg kolegi tylko jak wisi w powietrzu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kiwi 4ester Opublikowano 22 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2023 To teraz czekać kto za następne 9 lat wtrąci tu swoje 3 grosze, albo odchudzi nowymi teoriami kilka kilo z całego auta 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotruś Opublikowano 22 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2023 Godzinę temu, skwaro napisał(a): Wg kolegi tylko jak wisi w powietrzu Otóż to!!! Mi też to wisi (w powietrzu) kalafiorem Ale jednak myśl dręczy Czy to koło, rotuje zawzięcie Tak samotnie i w te pędy Już teraz, czy dopiero będzie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koziolek Opublikowano 23 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 23 Lutego 2023 I spłoszyło się maleństwo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się