Skocz do zawartości

Waga Kół/Felg a osiagi auta


Fabio

Rekomendowane odpowiedzi

Czy zgłębiał ktoś taki temat. Ma jakiekolwiek doświadczenie, i nie chodzi mi wyłącznie o auta spod znaku plejad.

 

To ze lżejsze są lepsze już wiem :mrgreen:

Pytanie jest trochę bardziej precyzyjne: O ile? np. taka felga 1kg cięższa od innej spowolni auto?

Czy o ośce będzie to 10% 0-100km/h a w 4x4 nawet więcej.?

 

Znalazłem taki elaborat...

Źródło internet:

Waga felg vs. 400m

http://tnij.org/pdjm

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naprawę nikt nic prócz Eliminatora nic nie wie na temat takiego niszowego tuningu :shock:

 

El, a gdzie kończy się nieresorowana?? :mrgreen:

 

 

czy któreś z poniższych może to być prawdą???

...ja po zmianie felg (ale i opony lepsze) na 2.2kg na sztuce do 100 urwałem 0.2-0.3s

 

....Również muszę sprostować, ze na lekkich kolkach auto zawsze lepiej przyspiesza. Mierzyłem na Dynomecie, ale niestety pomiar na lekkich się nie udał, bo zaczęło padać, ale na seryjnych 205/50 R16 (17,9 kg felga z opona) od 100 do 120 km/h na trojce bylo 1,50 sek, a na 185/60 R15 (12,4 kg) wyszło 1,40 sek.

Na ćwiartkę da się urwać tak jak Waszka mówi ok. 0,2 sek.

Na 16stkach do 180 km/h 14,3 sek, a na lekkich 15stkach mimo, gorszego przejazdu juz schodzilo na jakies 13,8 sek.

 

....Czytałem kiedyś artykuł tylko nie pamiętam dokładnie gdzie chyba jakaś brytyjska stronka - hamowano e36 M3 na seryjnych felgach 17" i lekkich 17" różnica w mocy między pierwszym i drugim hamowaniem wynosiła 4,5KM - zapomniałem dodać różnica wagi między felgami 2,5 kg

 

....Jeszcze zależy gdzie ta masa jest usytuowana. Im dalej punktu obrotu tym gorzej. Dlatego ( załóżmy) 0.5 kg na oponie a 0.5kg na feldze też robi różnice. Ja po założeniu felg 20"x7,5" o masie 9,8kg/szt +225/30/20, miałem gorsze czasy o 0.5s/400m niż na 18-tkach ważących 13kg/szt +225/40/18.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby auto zaczęło jechać potrzebna jest energia na wprawienie go w ruch postępowy oraz obrotowy (tj. poszczególnych elementów jak napędy, wały, piasty z tarczami czy koła). Wzór na energię ruchu obrotowego zawiera w sobie m.in. takie parametry jak masę oraz średnicę obracających się wokół danej osi ciał. Zmniejszając wagę koła (np. poprzez lżejszą felgę) sprawiamy że potrzebna jest mniejsza energia do przyspieszania a także wytracanie prędkości przebiega szybciej. Można by policzyć o ile mniej energii potrzeba (stosując sporo uproszczeń) przy przyspiszaniu ale wyciąganie wniosków że felga lżejsza o 1kg (a ogółem o 4kg bo liczy się wszystkie koła) da XX % mniejszy czas 0-100km/h jest moim zdaniem zbyt daleko idącym posunięciem bo ten czas zależy jeszcze od wielu innych czynników (chociażby przebiegi momentu obrotowego i mocy silnika w zależności od prędkości obrotowej).

 

-- N lut 12, 2012 12:26 am --

 

....Czytałem kiedyś artykuł tylko nie pamiętam dokładnie gdzie chyba jakaś brytyjska stronka - hamowano e36 M3 na seryjnych felgach 17" i lekkich 17" różnica w mocy między pierwszym i drugim hamowaniem wynosiła 4,5KM - zapomniałem dodać różnica wagi między felgami 2,5 kg

 

Bla bla bla, 4,5KM ale czego? Mocy na silniku? Nie ma prawa. Mocy na kołach - owszem, mogę się zgodzić. Poza tym, już bez podziału na whp/bph należy pamiętać, że 4,5 KM to ciut więcej niż błąd pomiaru na hamowni dla takiej M3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
El, a gdzie kończy się nieresorowana??

 

wszystko co wisi na amorach i wahaczach jest nieresorowane, wszystko wyżej - tak

 

na pewno lżejsze masy wirujące, takie jak koło, tarcza hamulcowa i piasta szybciej się rozpędzają....potrzeba mniej energii do ich rozpędzenia i zatrzymania... :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odjęcie jakiejkolwiek masy z ciała poruszającego się ma wpływ na przyspieszenie, reakcje, zużycie energii itp. Także posunięcie w kierunku zmiany masy felg jest uzasadnione pod względem fizyki. Trzeba tylko pamiętać o zachowaniu nacisków jednostkowych opon na jezdnię dla zachowania właściwej przyczepności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bartosz-B, super artykuł! Gdybym mogł to masz pomuka

 

W koncu jakies dane:

Z grubsza po przeczytaniu calego artykułu wniosek jest taki

Auto do testow to tylnio napedowy Chevrolet Chevelle (chyba 502-konny?)

Zdejmujac 82.08 lbs (ok. 37 kg) ze wszystkich 4 kól

Różnica po wyscigu na 1/4 mili wynosi = -0.111 sec,

a predkość na koncu jest wieksza o +1.12 mph (ok. 1.8 km/h)

 

 

 

Skoro nie ma roznicy to po co przeplacac! :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mhm zależy dla kogo nie ma różnicy :) bo 0,1 do ogrom czasu na ćwiartkę :) ale biorąc pod uwagę już to, że felga ( 16 ) ma zazwyczaj 9kg a kupimy lekką 6kg to różnica wynosi tylko 12 kg na komplecie więc żadna. I wtedy możemy zastosować maksymę

 

Skoro nie ma roznicy to po co przeplacac!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masa "obrotowa" ma przelicznik chyba ponad 2 razy z tego co pamiętam... więc to już wychodzi ponad 25 kg na komplecie... a im większa średnica tym większy moment bezwładności ciała (efekt łyzwiarza rozstawiającego ręce) i wówczas takie koło stawia większe opory i trzeba większej mocy by go napędzić i wyhamować... dlatego opłaca się mieć jak najmniejsze felgi i jak najlżejsze. tak mi się cioś wydaje...

 

-- 3 mar 2012, o 17:14 --

 

i oczywiscie najwęższe jak się da opony bo wówczas stawiają mniejszy opór...

 

-- 3 mar 2012, o 17:15 --

 

http://uzurpator.com.pl/?mit-masy-rotujacej,10

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem o ile, ale masa mniejsza nieresorowana zawsze działa korzystnie na osiągi !

 

wszystko co wisi na amorach i wahaczach jest nieresorowane, wszystko wyżej - tak

 

sorry Elek, ale to jest nieprawda przeciez. Masa nieresorowana to nie tylko kola i tarcze hamulcowe! To rowniez zaciski, klocki, a nawet te elementy amortyzatorow, ktore sa "zawieszone". Stad wynaleziono amortyzatory upside-down, zeby grubsza, ciezsza czesc byla u gory - "resorowana".

 

I w takim przypadku nie widze, jak elementy nieresorowane i nierotacyjne mialyby wplywac bezposrednio na osiagi ;-)

 

 

PS Moje piekniuskie RIale 19" razem z oponami waza 30kg/sztuka - tak, czuc roznice :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
masa "obrotowa" ma przelicznik chyba ponad 2 razy z tego co pamiętam... więc to już wychodzi ponad 25 kg na komplecie... a im większa średnica tym większy moment bezwładności ciała (efekt łyzwiarza rozstawiającego ręce) i wówczas takie koło stawia większe opory i trzeba większej mocy by go napędzić i wyhamować... dlatego opłaca się mieć jak najmniejsze felgi i jak najlżejsze. tak mi się cioś wydaje...

Jak to się ma w takim razie do zamiany felg z mniejszych na większe przy zachowaniu tego samego obwodu opony (średnicy koła)??

Wydaje mi się, że rozmiar felg nie ma nic do tego. Należy jedynie założyć oponę odpowiedniego rozmiaru, z jednakową średnicą

 

 

PS Moje piekniuskie RIale 19" razem z oponami waza 30kg/sztuka - tak, czuc roznice :mrgreen:

30kg :?: :shock:

 

Coś w tym jest. Po wymianie ze standardowych 17tek na lekkie 18ki czuję, że auto lepiej się zbiera. Dostało z 50 koni :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Odkopię...

Z czystej ciekawości: czy zna ktoś wagę seryjnych felg dołączanych do subaru (np. forester '12)?

 

http://measurespeed.com/index.php

 

 

OK, nie chcecie gadać to powiem co znalazłem:

http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2239019

http://www.subaruforester.org/vbulletin/f72/subaru-oem-wheels-fit-forester-19106/

 

W zasadzie to jest tak, że szukam czegoś ciekawego do (granatowego? taki ciemny niebieski, no wiecie) forczysława '12 na letnie opony. Coś ktoś poleci? W 'Nowym Foresterze' pojawiła się swego czasu sugestia Sparco Tarmac - ktoś się ostatecznie zdecydował?

Edytowane przez Dominik Wiktor
Dangerous hyperlink connection
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 lat później...

Jak czytam te wypociny pseudo fizykow na roznych forach o masach kol rotujacych itp, to az mnie trzesie. Niestety, ale powielacie jakies bzdury zaczytane w necie, i ma to sie nijak do rzeczywistosci.
Masa rotujaca ma znaczenie wtedy, gdy np kolo wisialoby w powietrzu....czyli np wiertlo, albo krazek do polerowania na wiertarce.
W przypadku samochodu, liczy sie masa calego auta, bo to ono przyspiesza. Masa kola ma o tyle znaczenie, ze jest czescia masy calego auta, wiec np masa jednego kola mniejsza o 5kg da -20kg na czterech kolach, ale przy masie calego auta jest to niezauwazalne.

 

Wyobrazcie sobie, ze kazde kolo wazy 10dg, i co wtedy? Nie zmieni to nic, bo masa auta, ktore przyspiesza, zostaje prawie taka sama (minus waga kol, mocno pomijalne)

 

i jeszcze a propos wielkosci kołi kolejnych bzdur - duze kolo wymaga wiecej sily to oczywiste. Tylko duze KOLO, a nie duza felga. Czyli srednica felgi + konkretny profil..
Dana marka samochodu ma przeciez srednice kol prawie taka sama przy roznych rozmiarach felg (roznia sie niezacznie ze wzgledu zastosowany profili stad przeklamania licznika).
Dlatego im wieksza srednica felgi, tym profil mniejszy, zeby skompensowac i zawierac sie caly czas w dopuszczalnej srednicy calego KOLA, dla jakiej dany woz jest skalibrowany. Roznice zdaje sie, ze nie moga byc wieksze niz 1,5%.
Zatem srednica felgi zastosowana w danym aucie nie bedzie miala zadnego wplywu na to, jak auto bedzie przyspieszac, bo srednica kola i tak zostaje taka sama.

Dopiero srednice kola moga zmieniac pomiary. Zatem przestancie powielac bzdury.

  • Zdrówko! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.02.2023 o 21:37, kayak napisał(a):

Jak czytam te wypociny pseudo fizykow na roznych forach o masach kol rotujacych itp, to az mnie trzesie. Niestety, ale powielacie jakies bzdury zaczytane w necie, i ma to sie nijak do rzeczywistosci.
Masa rotujaca ma znaczenie wtedy, gdy np kolo wisialoby w powietrzu....czyli np wiertlo, albo krazek do polerowania na wiertarce.
W przypadku samochodu, liczy sie masa calego auta, bo to ono przyspiesza. Masa kola ma o tyle znaczenie, ze jest czescia masy calego auta, wiec np masa jednego kola mniejsza o 5kg da -20kg na czterech kolach, ale przy masie calego auta jest to niezauwazalne.

 

Wyobrazcie sobie, ze kazde kolo wazy 10dg, i co wtedy? Nie zmieni to nic, bo masa auta, ktore przyspiesza, zostaje prawie taka sama (minus waga kol, mocno pomijalne)

 

i jeszcze a propos wielkosci kołi kolejnych bzdur - duze kolo wymaga wiecej sily to oczywiste. Tylko duze KOLO, a nie duza felga. Czyli srednica felgi + konkretny profil..
Dana marka samochodu ma przeciez srednice kol prawie taka sama przy roznych rozmiarach felg (roznia sie niezacznie ze wzgledu zastosowany profili stad przeklamania licznika).
Dlatego im wieksza srednica felgi, tym profil mniejszy, zeby skompensowac i zawierac sie caly czas w dopuszczalnej srednicy calego KOLA, dla jakiej dany woz jest skalibrowany. Roznice zdaje sie, ze nie moga byc wieksze niz 1,5%.
Zatem srednica felgi zastosowana w danym aucie nie bedzie miala zadnego wplywu na to, jak auto bedzie przyspieszac, bo srednica kola i tak zostaje taka sama.

Dopiero srednice kola moga zmieniac pomiary. Zatem przestancie powielac bzdury.

 

Ale łatwiej zakręcić kołem, które waży 4kg niz takim co waży 12kg :upside-down-face_1f643-small:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, skwaro napisał(a):

Wg kolegi tylko jak wisi w powietrzu :)

 

Otóż to!!! 

Mi też to wisi (w powietrzu) kalafiorem :biglol: 

 

Ale jednak myśl dręczy

Czy to koło, rotuje zawzięcie

Tak samotnie i w te pędy

Już teraz, czy dopiero będzie? 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...