emotorsport Opublikowano 30 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2009 Wypinam sie tej dyskusji, bo jak już doszło do tasiemcowych kopiuj-wklej, kopiuj-wklej, kopiuj-wklej.....przez ludzi, którzy maja niewiele do powiedzenia, a potrafią tylko cytować wypowiedzi innych, bądź kopiować i wklejać z wikipedałologii, to ja dziekuję....żegnam..... na 98 auto jedzie lepiej niż na 95. amen i EOT Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kowalk Opublikowano 30 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2009 Ja to jeżdze na 95(eurosuper) z seszela i jestem zadowolony. Jak ostatnio zalałem setke to spaliło się jakoś strasznie szybko ale od tej pory częściej strzela z wydechu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pszemmek Opublikowano 30 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2009 Ale wątek się rozwinął Reasumując jest tak jak myślałem jeżeli silnik jest strojony pod 98 trzeba lać 98 . Ale nie mogę się oprzeć aby nie wtrącić swoich 3 groszy do wątku : Mam też hondę VTI 1,6 160 KM bez turbo, z naklejką 95 na klapce i wiem z doświadczenia że na 95 jedzie lepiej i mniej pali niż na 98, zawsze mnie to dziwiło ale jak widać jest dokładnie tak jak w artykule tutaj przytoczonym PS. TZD - zgodnie z sugestią jpol-a dałem ci "pomuka" za rzeczowe wyjaśnienie Oktanowości paliw US kontra EU Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GeOrGe Opublikowano 30 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2009 Chciałbym załagodzić spór związany z wyższością jednego paliwa nad drugim pod względem osiągów. Kaloryczność i odporność paliwa na spalanie stukowe podnoszą moc ale trochę w inny sposób. Kaloryczność mówi o ilości możliwej do uzyskania energii z jednostki paliwa. Czyli czym większa kaloryczność tym teoretycznie większa moc. Natomiast większa liczba oktanowa mówi o większej odporności paliwa na spalanie stukowe. Przyspieszenie zapłonu powoduje wzrost sprawności silnika co mówi o tym że więcej energii uzyskanej z paliwa może być wykorzystane do jazdy a mniej ulatuje z ciepełkiem. Paliwo o większej liczbie oktanowej pozwala ECU na sterowanie silnikiem bardziej optymalnie. Wydaje mi się że w samochodzie w którym niema knock sensora niema sensu lać 98 bo uzyskamy efekt odwrotny ponieważ ma ono mniejszą kaloryczność niż 95 (opieram się na Waszych danych) a ECU takiego silnika nie potrafi wykorzystać potencjału 98. Reasumując, nie można rozpatrywać spraw związanych z silnikami spalinowymi opierając się tylko o jeden parametr. Mogę się założyć że jeszcze jest sporo spraw które mają znaczenia w sprawie porównania 98 do 95 Mam nadzieje ze nie zagmatwałem za bardzo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dyzio_d Opublikowano 30 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2009 I z tym się zgodzę! W największym skrócie: Silniki doładowane ze zmiennymi fazami rozrządu 98 inne 95!!! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kropkowicz Opublikowano 1 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2009 niema knock sensora :shock: które subaraki nie mają knock sensora? 20sto, 30sto letnie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AMI Opublikowano 1 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2009 Generalnie nawet jesli samochod ma knock sensor - lanie paliwa o liczbie oktanowej wyzszej niz to, na co samochod jest wystrojony nie bardzo ma sens. Knock sensor w razie czego opoznia zaplon, ale nie przyspieszy go bardziej, niz mapa pozwoli. To - wydaje mi sie - kolejny dosc czesto powielany mit, ze jak sie ma knock sensor, to lanie paliwa o wyzszej liczbie oktanowej niz zalecana polepszy osiagi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Misior Opublikowano 1 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2009 Knock sensor w razie czego opoznia zaplon, ale nie przyspieszy go bardziej, niz mapa pozwoli. niestety ale to swieta prawda. Mozna tylko jedynie liczyc na to ze niektore slinki a raczej ich ECU ma mozliowsc adaptacji i niektore potrafia minimalnie wykorzystac to paliwo 98 a niektore nie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GeOrGe Opublikowano 1 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2009 niema knock sensora :shock: które subaraki nie mają knock sensora? 20sto, 30sto letnie? Mialem na mysli ogólnie samochody nie tylko subaru. AMI, to sprawdzona informacja? Moze masz racje bo nigdy w logu nie widzialem korekcji dodatniej. Napisalem tak bo gdzies kiedys wyczytalem na forum stwierdzenie 'korekcja ujemna' co sugerowalo by ze istnieje i dodatnia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AMI Opublikowano 1 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2009 Od strony konkretnie technicznej najlepiej jakby sie wypowiedzial ktos typu Jako itp. - moze moglby w detalach nam cos wiecej opowiedziec - nie sprzedajac jednoczesnie oczywiscie calej tajemnej wiedzy za bezcen Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ALEX Opublikowano 1 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2009 Od strony konkretnie technicznej najlepiej jakby sie wypowiedzial ktos typu Jako itp. Dokładnie. Może PKocial też tu zagląda... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kazio Opublikowano 1 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2009 Samochód stroi się pod dane paliwo i korekta zapłony jest zawsze ujemna. Żeby było jeszcze ciekawiej stroi się na gorszym paliwie niż samochód ma jeździć na co dzień. Np stroi się na 95 na granicy stuków, jak zalejemy 98 to będziemy mieli odpowiednia granice bezpieczeństwa do jazdy na co dzień. Seryjny silnik stroi się żeby był "głąbo odporny". Jest spory zapas bezpieczeństwa, który wykorzystuje się właśnie w "tuningu". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lyssy23 Opublikowano 1 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2009 A ja sie tylko spytam czy w USA można na stacjach benzynowych kupić paliwo o wyższym AKI niż 91 ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AMI Opublikowano 1 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2009 Zapytaj na NASIOC Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
burzum Opublikowano 1 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2009 Samochód stroi się pod dane paliwo i korekta zapłony jest zawsze ujemna. Dlaczego ujemna ? Ja mam dodatnia lub ujemna. Dzisiaj KC dochodzilo do +5. A strojony jest na mieszance 95/98 (to dobry zwyczaj!), jezdzi na 98. P. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kuba Opublikowano 1 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2009 lyssy23, mozna kupic 93 i na niektorych bezolowiowa 100 (R+M)/2. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kazio Opublikowano 1 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2009 Dlaczego ujemna ? Ja mam dodatnia lub ujemna. Dzisiaj KC dochodzilo do +5. Od razu mowie ze nie wiem jak jest dokładnie w subaru, może nie potrzebnie uogólniłem. Przyzwyczaiłem się do MS, tam tylko schodzi z kąta. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AMI Opublikowano 1 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2009 Samochód stroi się pod dane paliwo i korekta zapłony jest zawsze ujemna. Dlaczego ujemna ? Ja mam dodatnia lub ujemna. Dzisiaj KC dochodzilo do +5. A strojony jest na mieszance 95/98 (to dobry zwyczaj!), jezdzi na 98. P. Odnosze wrazenie, ze to o czym piszesz to korekta wzgledem aktualnego kata wyprzedzenia zaplonu, ale oczywiscie raczej nie ma tak, by korekta szla zawsze tylko w strone opoznienia. Niemniej jednak nadal nie sadze, by w jakimkolwiek (popularnym przynajmiej) ecu byla mozliwa korekta zaplonu na plus wzgledem domyslnej wartosci w mapie (prosze wybaczyc, jesli sie wyrazam niefachowo - nadal uwazam, ze najlepiej jakby potwierdzil to jakis spec od mapowania jednak i napisal ze swojego punktu widzenia). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
burzum Opublikowano 2 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2009 Odnosze wrazenie, ze to o czym piszesz to korekta wzgledem aktualnego kata wyprzedzenia zaplonu, ale oczywiscie raczej nie ma tak, by korekta szla zawsze tylko w strone opoznienia.Niemniej jednak nadal nie sadze, by w jakimkolwiek (popularnym przynajmiej) ecu byla mozliwa korekta zaplonu na plus wzgledem domyslnej wartosci w mapie (prosze wybaczyc, jesli sie wyrazam niefachowo - nadal uwazam, ze najlepiej jakby potwierdzil to jakis spec od mapowania jednak i napisal ze swojego punktu widzenia). no mysle, ze lepiej zarzucic temat w tym watku - zaden z nas tego do konca nie rozumie, a poza tym ja mam doswiadczenie tylko z Ecutekiem. W serii jest to czesciowo wyjasnione na stronie mapteka, tutaj cytat (przepraszam emot ): "Korekcyjna mapa zapłonu. Korekcyjna mapa zapłonu 2) Mapa zapłonu nr 2 - mapa korekcyjna Wpisane są w nią wartości zapłonu, które mogą być dodane do podstawowej mapy, jeśli sterownik tak zdecyduje. Wartości są tak dobrane, że baza + wartość z mapy korekcyjnej to kąt wyprzedzenia, który może być wykorzystany z paliwem o najwyższej liczbie oktanowej jaką silnik spotka. Przy niskich obciążeniach mapa nie posiada wyprzedzenia - to partia płaska mapy. Nie ważne, jaka jest jakość paliwa, ECU nigdy nie wyprzedzi zapłonu w tym miejscu w stosunku do mapy bazowej. Silnik i tak nie rozwinie większej mocy poprzez wyprzedzenie zapłonu - MBT (minimum best timing) został osiągniety. Wyprzedzenie doprowadzi do pojawienia sie spalania stukowego oraz zwiększonej emisji HC i NOx. MBT to najniższa wartość kąta wyprzedzenia pozwalająca uzyskać maksymalną moc. Przy wysokich obciążeniach silnika, mapa posiada wyższe wartości. Pokazuje to że kąt jest mocno uzależniony od używanego paliwa. Przy ciśnieniu doładowania dodatnim nie jest możliwe osiągnięcie MBT. Im wyższy jest do użycia kąt tym wyższa moc, MBT nie może być osiągnięte przed wykryciem spalania stukowego silnika. I tu jest to miejsce, w którym aktywny zapłon pokazuje swoja wyższość - pozwala ECU silnika na użycie najwyższego możliwego kąta wyprzedzenia bez spalania stukowego. Efekt - duża moc uzyskiwana, niskie zużycie paliwa i niska temperatura spalin. " Cytat z: http://nie-ASO.pl/pl/ciekawostki_technic ... wny_zaplon. Temat jest bardzo ciekawy i jak tylko dotra ksiazki z amazona to zamierzam go dalej zglebiac Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GeOrGe Opublikowano 2 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2009 Z tego tekstu wynika ze rodzaj paliwa wplywa na wyprzedzenie kata zaplonu. Przy duzych obciazeniach i doladowaniu ECU nie bierze mapy pod uwage tylko stara sie utrzymac kat wyprzedzenia na granicy stuku. Dobrze rozumuje? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
burzum Opublikowano 2 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2009 tak, w Denso. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jacool Opublikowano 2 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2009 ECU w subaru korzysta z kilku kompensacji w ustalaniu calkowitego kata wyprzedzenia zaplonu, -jesli knock sensor odnotuje stuk cofa zaplon jednorazowo o 2 stopnie, jesli dalej brak stuków to stopniowo dodaje wracajac do zera - jest to tzw. Feedback knock correction -jesli spalanie stukowe pojawia sie przy danych obrotach i okreslonym ładunku to ECU zapamietuje te miejsca i cofa wowczas zaplon profilaktycznie o 1,4 stopnia i wielokrotnosc tego w gorszych przypadkach- tzw. fine learning knock correction - jesli fine learning knock correction jest wiekszy w ktoryms zakresie obrotów od 3,9 stopnia + szereg innych warunkow wowczas ECU cofa zaplon w calym zakresie - jest to tzw. ignition advance multplier - generalnie niefajna sytuacja cofniecie zaplonu to ograniczenie mocy auta wiec stad pewnie wrazenie ze na paliwie o wyzszej liczbie oktanowej auto jedzie lepiej. *powyzsze jest sporym uproszczeniem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kropkowicz Opublikowano 3 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2009 mądrości leje się mnóstwo i zaraz pewnie dojdzie do wklejania kawałków kodu z ROMu, ale coś wam powiem: leję równo 95 oktanów (jak zaleca fabryka) z jednej stacji neste i mam IAM 16 czyli per artykuł maptekowy "bardzo dobrze" a inaczej "lepiej się nie da" :smile: jak komuś samochód lepiej jedzie od 98 niech to leje na zdrowie :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
grzywaczewski Opublikowano 3 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2009 Co do paliwa 91 w US, bylo o tym tuzin razy - te paliwa nie sa nizszej klasy niz w Europie, tylko jest inna metoda pomiaru (RON a MON, pogooglaj sobie), to jak porownywanie gruszek z jablkami. Jasnym tez jest, ze jak na klapce napisano 95 oktanow, to silnik wytrzyma i 92 a pewnie i mniej. To nawet nie chodzi o glaboodpornosc, tylko o to ze producent auta liczy sie z tym ze dystrybutor paliwa nie bedzie trzymal jakosci, uszkodzenie nie musia nastapic od razu po zatankowaniu i w efekcie naprawa uszkodzen pojdzie z konta producent auta. Szacuja to ryzyko i wiedza do jakiej wartosci oplaca sie zejsc. Dodatkowo spalanie stukowe (przed ktorym chroni wysoka liczba oktanowa) nastapi jesli silnik otrzyma gorace powietrze. FHI robi auta na caly swiat, a nie wszedzie latem jest tylko +30 Sadze, ze silnik strojony na Pb98 moze spokojnie zima jezdzic na Pb95, natomiast jak postoi godzine w lipcowym korku, IC sie nagrzeje i kierowca da wreszcie w gaz, to nawet 99+ nie pomoze. Leje... bezsiarkowe, ulepszone itp. omijajac wiejskie stacje. Na Orlenie Verve 98, na Shell V-Power 95, na Statoil wlasnie zrezygnowano z bezsiarkowej 95... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AdaSch Opublikowano 3 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2009 98 bo tak się robić powinno bzdura, auto musi być przystosowane aby umiało to wykorzystać. Czyli bez remapu lepiej lać 95? oczywiście, mam wykresy mich aut z hamowni z testów zawsze lotos 95 98 zwykła i 98 dynamic najlepiej 98 dynamic (zatankowana jako nowość, na stacji premium) potem 95 i na końcu 98 ta sama hamownia i auto. a wg mnie 98 ma jeszcze wadę, czyli wyższą temp spalania, ale nie pamiętam gdzie to wyczytałem [ Dodano: Czw Gru 03, 2009 2:39 pm ] Ja to jeżdze na 95(eurosuper) z seszela pewnie lotos lub orlen tak naprawdę na Statoil właśnie zrezygnowano z bezsiarkowej 95 ciekawe czemu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się