Skocz do zawartości

seria WRX '04 ile oktanów lać 95 czy 98 ?


pszemmek

Rekomendowane odpowiedzi

będziesz stroił swojego na reformat? :mrgreen:

Jakby były początek lat 90-tych, podpiąłbym się do rurociągu eksportowego benzyny na Stogach... :mrgreen: do Szwecji idzie lepsza, bez mtbe i etbe, czyli mniej aromatów, więcej "żywych oktanów" :mrgreen: bo w Szwecji mają wyższe normy jakościowe :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja sie podczepie pod temat ze swoim powolny ssaczem rodem z US. Na wlewie mam 87AKI. Od momentu zakupu lałem 98PB zawsze ze stacji Neste. Ale mi furacz podszarpywał przy zwalnianiu na niskich obrotach, jakby sie dławił. Na nie-ASO polecili mi zalac 95PB i objawy powyższe znikły. Co więcej spalanie spadło o jakis 1/100km. Jak mam to rozumiec? Silnik nie jest przystosowany do 98PB? Dodam, że jest wpełni sprawny i trzyma fabryczne parametry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja sie podczepie pod temat ze swoim powolny ssaczem rodem z US. Na wlewie mam 87AKI. Od momentu zakupu lałem 98PB zawsze ze stacji Neste. Ale mi furacz podszarpywał przy zwalnianiu na niskich obrotach, jakby sie dławił. Na nie-ASO polecili mi zalac 95PB i objawy powyższe znikły. Co więcej spalanie spadło o jakis 1/100km. Jak mam to rozumiec? Silnik nie jest przystosowany do 98PB? Dodam, że jest wpełni sprawny i trzyma fabryczne parametry.

 

AKI 87 to mniej więcej RON91. W Polsce sprzedaje się RON95 i RON98

 

Może komputer sobie nie radził z tak mało stukowym (i mniej kalorycznym) paliwem, jakim jest 98, i miał za mało energii/kalorii z paliwa, stąd przerywał. Spalał więcej, by w ogóle mieć jakąś moc, jadł więcej bo batoniki mu dawałeś mało tuczące ;)

"Przedobrzyć" w drugą stronę jak widać też można.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby było ciekawiej, benzyna surowa albo reformat schodzący z instalacji (rafineryjnych) ma ponad 100 oktanów, i psuje się go po to, by dostać PB95 ;)

Oktany to nie wszystko jak mówiłem, wystaczy trochę mtbe (metylo-tetro-butylo-eter) albo etbe (etylo..) i ma się więcej oktanów... albo najzwyklejszy etanol ;) i mamy biopaliwo, na którym WSZYSCY jeździmy (do 5% etanolu) :)

 

Zgadzam się w 100%. I opowiadanie o tym, że mamy najgorsze paliwo w Europie jest stekiem bzdur.

Tak jak z tym, że robimy najgorsze tzw. potocznie "asfalty". My robimy jedne z najlepszych w Europie tylko, że niestety je eksportujemy, a sami sprowadzamy bo tańszy jest ten importowany, np. ze Wschodu. Niestety, taka jest prawda...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"asfalty". My robimy jedne z najlepszych w Europie tylko, że niestety je eksportujemy, a sami sprowadzamy bo tańszy jest ten importowany, np. ze Wschodu. Niestety, taka jest prawda...

Gros naszej produkcji asfaltów jest eksportowanych, od Rumunii po Szwajcarię. Szczególnie asfalty modyfikowane polimerami mamy wysokiej klasy. Ale nieprawdą jest, że większość idzie na eksport - importujemy jako kraj także asfalty, m.in. dostarcza je francuski Total, ale na kraj nasze asfalty też idą w dużej ilości.

 

Na marginesie - ile jest asfaltu w "asfalcie"? czyli na drodze? odpowiadam. 5-7%. Reszta to kruszywo, czyli kamyczki itd... ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gros naszej produkcji asfaltów jest eksportowanych, od Rumunii po Szwajcarię. Szczególnie asfalty modyfikowane polimerami mamy wysokiej klasy. Ale nieprawdą jest, że większość idzie na eksport - importujemy jako kraj także asfalty, m.in. dostarcza je francuski Total, ale na kraj nasze asfalty też idą w dużej ilości.

Troche wyolbrzymiłem, żeby to innym uzmysłowic. Żeby znowu nie było takiej kłótni.

 

Na marginesie - ile jest asfaltu w "asfalcie"? czyli na drodze? odpowiadam. 5-7%. Reszta to kruszywo, czyli kamyczki itd... ;)

dlatego napisałem w cudzysłowie :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zamer, podoba mi się Twój zawód, ziom :)

 

dowiedziałem się tego wszystkiego, bo mój sąsiad i zarazem najlepszy kumpel pracuje jednym z koncernów naftowych (bez reklamy) i wiem co to "wahadło" itd. :wink:

 

konczymy bo robimy OT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AKI 87 to mniej więcej RON91. W Polsce sprzedaje się RON95 i RON98

 

Może komputer sobie nie radził z tak mało stukowym (i mniej kalorycznym) paliwem, jakim jest 98, i miał za mało energii/kalorii z paliwa, stąd przerywał. Spalał więcej, by w ogóle mieć jakąś moc, jadł więcej bo batoniki mu dawałeś mało tuczące

"Przedobrzyć" w drugą stronę jak widać też można.

 

To ma sens. Dzięki za łopatologiczne wyjaśnienie :grin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to może troszkę o domieszkowaniu?

mamy kijowe i tanie 95, dolewamy 'coś' i robi się więcej :wink:

metanol, etanol, nafta, benzen, toluen ? :???:

 

Toluen, metanol, etanol,mtbe,etbe - podnosza liczbe oktanowa paliwa.

Mozna dodac samemu, ale taki np. toluen to rakotworcze swinstwo, w domu bym nie trzymal.

Nie wiem zreszta jak wyglada kwestia zakupu w Polsce.

 

Sa sprzedawane octane boostery na bazie mtbe na przyklad.

Metanol i etanol to dosc latwo dostepne opcje, ale nie przesadzalbym z iloscia - jakies 10-15% gora dla pewnosci na niewystrojonych komputerach dla pewnosci (chociaz jezdzilem osobiscie na miksie okolo 25% etanolu i bylo w sumie ok - Subaru dosc bogato leje w serii)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oktany to nie wszystko jak mówiłem

 

i przy zasyfiałym czujniku spalania stukowego, na 95 mamy zaraz płynące tłoki, także wyższa liczba oktanowa nigdy nie szkodzi, niezależnie od kaloryczności. Nigdy auto nie spali mniej na paliwie o mniejszej liczbie oktanowej, bzdura total, zawsze jest odwrotnie, wyższa liczba oktanowa, mniejsze ryzyko spalania stukowego, i mniejsze zużycie paliwa - tak. Olej napędowy ma chyba jeszcze wyższą kaloryczność (tak mi sie wydaje, nie wiem), to może do 95 trzeba jeszcze dolać ropy, będzie taniej, no bedzie i fajniej pachnieć z wydechu..., bo oktany to nie wszystko, jak mówiłeś :smile:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

emotorsport - nie do konca sie zgodze z Toba. Paliwa o wyzszej liczbie oktanowej sa mniej kaloryczne - stad raczej historie o tym, ze samochod na paliwie 98-100oktanow pali mniej niz na 95oktanow raczej miedzy bajki mozna wlozyc. Predzej uwierze w inne warunki na drodze, inny sposob jazdy itp.

Kwestia, czy ta inna kalorycznosc w przypadku benzyn o roznej liczbie oktanowej w ogole wplywa sama z siebie na _wyrazna_ roznice w spalaniu.

 

Natomiast w przypadku np. bioetanolu potrzeba wyraznie wiekszej ilosci paliwa ze wzgledu na mniejsza kalorycznosc - o jakies - z pamieci - 30%

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak jest teoretycznie, ja wyraźnie czuję lepsza dynamikę na 98 niż na 95, może to tylko subiektywne wrażenie, nie będę się spinał, bo i po co, niech każdy tankuje co chce, natomiast nie czuję żadnej poprawy na tych wszystkich wydumkch środowiskoochronnych po 5,20pln za liter o nazwach wipałer, wipałer rejsing itp. Natomiast przy oleju napędowym czuć wyraźnie różnicę na wyrwie czy wipałerach, sa chyba porównywalne do niemieckich paliw, bo auto dizlujące dopiero na nich jedzie jak powinno. Pewno do nich dolewają mniej gówna, wody, rozpuszczalnika i cholera wie czego jeszcze... :smile:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tzd tak trzymaj. Nie daj się tzw."wieści gmninnej", która mając często podstawowe wykształcenie zabiera często głos na forum niemając żadnej wiedzy fachowej i robi ludziom wodę z mózgu. Trzym się gościu. :mrgreen:

Jestem na tyle bystry że wiem do kogo było to skierowane...może sam masz podstawowe wykształcenie i tak Cię to boli ale mam to w dupie tak samo jak twoja wypowiedz która tutaj nic nie wniosła. Zgadzam się z emotorsport, jak samochód może spalić mniej benzyny 95 w porównaniu do 98 ? to niemożliwe biorąc pod uwagę że te paliwa mają na pewno tyle oktanów ile mieć powinny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

emotorsport - bo oczekiwanie cudow od samej zmiany paliwa to tez nieporozumienie.

Dlaczego wlanie Vpower Racing mialoby cokolwiek znaczaco polepszyc w sytuacji, gdy komputer silnika nie jest w stanie takiego paliwa wykorzystac, bo mapy mu na to nie pozwalaja?

 

Oczywiscie co do reszty w rzeczy samej nie ma sie o co spinac - lepiej tankowac co nalezy i jezdzic. Wiecej z tego przyjemnosci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olej napędowy ma chyba jeszcze wyższą kaloryczność (tak mi sie wydaje, nie wiem), to może do 95 trzeba jeszcze dolać ropy, będzie taniej, no bedzie i fajniej pachnieć z wydechu..., bo oktany to nie wszystko, jak mówiłeś

Mniej szydery, więcej czytania ze zrozumieniem życzę.

A ropę jak kupisz w detalu i jeszcze odpalisz na niej sti to pogratuluję ;)

chyba, że mówisz o oleju napędowym, a nie ropie.

 

Pozdrawiam serdecznie!

 

[ Dodano: Nie Lis 29, 2009 8:19 pm ]

jak samochód może spalić mniej benzyny 95 w porównaniu do 98 ?

Może, bo paliwo 95 ma więcej kalorii niż 98, więc do wykonania danej pracy silnik potrzebuje mniej litrów paliwa, ale o wyższej ilości kalorii.

 

Oktany =/= kalorie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba nie myślisz, że myślałem o mazucie?

Nie wiem, dlaczego mieszasz w tą dyskusję ciężkie paliwo okrętowe?!

 

Dla wyjaśnienia, ropa - w skrócie surowiec do produkcji benzyny, ON, mazutu i olejów smarowych, jak również lateksu i powertape :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oktany =/= kalorie.

 

z tego wynika, że 95 ma mniej a 98 więcej kalorii? jakoś nie wynikało z Twoich poprzednich wypowiedzi....

 

Znaczek =/= w matematyce znaczy "nie równa się", "jest różne od".

Czyli oktany nie równają się kaloriom.

Czyli więcej oktanów nie znaczy więcej kalorii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gros naszej produkcji asfaltów jest eksportowanych, od Rumunii po Szwajcarię. Szczególnie asfalty modyfikowane polimerami mamy wysokiej klasy. Ale nieprawdą jest, że większość idzie na eksport - importujemy jako kraj także asfalty, m.in. dostarcza je francuski Total, ale na kraj nasze asfalty też idą w dużej ilości.

 

Na marginesie - ile jest asfaltu w "asfalcie"? czyli na drodze? odpowiadam. 5-7%. Reszta to kruszywo, czyli kamyczki itd... ;)

 

To jest temat o asfalcie ? :twisted:

 

Dupohamownia czasem kłamie. Ja to sprawdzę na prawdziwej hamowni, tutaj masz zresztą linka do opisu testu V-tech'a na 95 i 98, co prawda w aucie nieporównywalnym, ale wyniki coś mówią (różnica mocy o 7%), jednak nie wiem, czy Cię to w jakikolwiek sposób ruszy, skoro badania UOKIK też nic Ci nie robią.

 

Nie muszę jechać na hamownie żeby wyczuć że silnik równiej pracuje i lepiej przyspiesza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jestem z pokolenia, które używało jeszcze kiedyś określeń : benzyniak i ropniak, jak chodziło o diesla, a paliwo sprzedawane dziś jako Olej Napędowy nazywało się ogólnie ropą, mimo, że było już destylatem, i stąd pozostają nawyki, i do tego nie jestem chemikiem, tylko kowalem ze wsi, ale jak widać cytowanie selektywne to boskie narzędzie w niektórych rękach... :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem na innym forum wypowiedź z 2004 r.

O tych zapłonach się nie wypowiadam, bo się nie znam ale:

 

Otoz benzyna posiadajaca RON=98 ma mniejsza kalorycznosc od RON=95. Bez przestawienia zaplonu zadnej roznicy sie nie odczuje. Jak wiadomo liczba oktanowa mowi nam, jak bardzo paliwo spala sie detonacyjnie. Z drugiej strony przyspieszajac zaplon zwieksza sie detonacja paliwa (to takie obrazowe wyjasnienie) i nastepuje spalanie stukowe. 98 pozwala przyspieszyc zaplon do takiej granicy, gdzie 95 daje juz detonacje. Podsumowujac:

 

98 + przyspieszenie zaplonu = wiecej mocy.

 

98 + brak przyspieszenia zaplonu = pusty portfel.

 

95 + przyspieszenie zaplonu = remont glowicy (wypalone gniazda oraz zawory)

 

Może też komuś będzie się chciało przeczytać:

schowek01x.png

 

Ostatni cytat:

Czym różni się Pb 95 od Pb 98?

 

Liczba oktanowa - liczba określająca odporność na niekontrolowany samozapłon paliwa silnikowego do silników z zapłonem iskrowym, który może powodować jego spalanie stukowe. Dokładna wartość liczby oktanowej jest równa procentom objętościowym zawartości izooktanu w takiej mieszaninie izooktanu i n-heptanu, która wywołuje identyczną liczbę stuków w silniku testowym jak analizowane paliwo.

 

Czyli: Pb 95 zachowuje się jak mieszanina 95% izooktanu i n-heptanu (izooktan ma liczbę oktanową równą 100), czyli jest mniej odporna na spalanie stukowe.

 

Analogicznie pb 98, verva, v-power i inne.

 

Spalanie stukowe (spalanie detonacyjne) - zjawisko nieprawidłowego, nierównomiernego, wybuchowego spalania paliw w silnikach tłokowych o zapłonie iskrowym, spowodowane przedwczesnym samozapłonem tego paliwa.

 

Podczas prawidłowego procesu spalania ciśnienie nad tłokiem pod koniec suwu sprężania ma wartość około 10 kg/cm2. Mieszanka paliwowo-powietrzna po suwie sprężania zapala się od iskry świecy i płomień rozprzestrzenia się przez całą komorę spalania ze stałą prędkością około 30-60 m/s. Powstaje duża ilość gazów spalinowych, co powoduje wzrost ciśnienia w komorze do ponad 60 kg/cm2, wywołując odpowiedni ruch tłoka. Pojedynczy akt spalania mieszanki trwa około 0,001 s.

 

Podczas spalania stukowego w momencie zapłonu iskra zapala mieszankę w okolicy świecy, co powoduje jednocześnie sprężenie pozostałego ładunku w komorze spalania. Wzrost ciśnienia oraz podwyższona temperatura wywołuje samozapłon i gwałtowne spalenie się mieszanki w przeciwległym końcu komory. Proces ma charakter detonacyjnej reakcji łańcuchowej i spalanie następuje nieprawidłowo, z wielokrotnie większą prędkością przekraczającą 1000 m/s. Wywołuje to charakterystyczny stuk.

 

Główne przyczyny?

 

1) zbyt wysoki stopień sprężania,

2) za wczesny zapłon,

3) za mała liczba oktanowa paliwa,

 

Jak widać, wysoka liczba oktanowa jest konieczna jeżeli posiadamy wysoki stopień sprężania w silniku. Tak samo spalanie stukowe może pojawić się jeżeli mamy rozregulowany zapłon (poza nielicznymi przypadkami silników w R19 ten problem nie występuje - zapłon sam się ustawia).

Trzeci przypadek wiąże się z pierwszym. Za mała liczba oktanowa w stosunku do stopnia sprężania.

 

Co ciekawe, wbrew obiegowej opinii, paliwo 98 ma mniejszą kaloryczność od paliwa 95 (40,3 MJ/kg w benzynie 98 wobec 41 MJ/kg w przypadku benzyny 95).

 

Zatankowanie paliwa 98 do silnika nieprzystosowanego konkretnie do tego paliwa, poza samopoczuciem kierowcy, nic nie zmieni. Może nawet wystąpić spadek w osiągach i zwiększenie spalania.

 

Żeby wykorzystać w pełni właściwości paliwa 98, czyli większą odporność na spalanie stukowe, należy zmodyfikować stopień sprężania i kąt zapłonu.

Jeżeli silnik nie jest w stanie się do tego przystosować (czytaj: zmienić sobie kąta zapłonu i dawki paliwa), nie odczujemy żadnych korzyści.

Paliwo wysokooktanowe ma zastosowanie w wysilonych silnikach o wysokiej mocy jednostkowej gdzie jest wysoki stopień sprężania.

Np: silniki doładowane, sportowe/usportowione.

W naszych samochodach, proces sprężania oraz spalania paliwa, przebiega na tyle stabilnie że wystarczy im paliwo 95.

 

Wyjątkiem mogą być paliwa 99+ jak V-power. Jednakże nie jest to związane z liczbą oktanową a jedynie z faktem że do takiej benzyny są stosowane inne dodatki. Głównie związki eteryczne które zawierają dużo tlenu który wspomaga spalanie (coś jak Nitro ) a wysoka liczba oktanowa jest jakby efektem ubocznym tych dodatków.

 

Najważniejsze w całej sprawie jest to żeby nie mylić kaloryczności paliwa (energii która jest w stanie wytworzyć w procesie spalania) z liczbą oktanową zdefiniowaną wcześniej

 

W Polsce odpowiednią liczbę oktanową uzyskuje się poprzez dodawanie związków zawierających tlen (takiego balastu) a nie poprzez proces reformingu czyli zmiany łancuchów węglowodorowych. W efekcie skutkuje to spadkiem kaloryczności paliwa - mniej benzyny w benzynie

 

Inną zupełnie jest kwestia dodatków czyszczących i tym podobnych.

 

Wniosek w każdym razie jest taki że nie warto w normalnych silnikach lać 98 bo przyrostu osiągów nie będzie.

 

Pozdrawiam. dla mnie EOT. niech sobie każdy leje co chce!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałem cały wątek. Temat paliw był juz wielokrotnie na Forum poruszany!

Pisano również, jak długo trwa proces adaptacji komputera do nowego (innego) paliwa (nawiązanie do opinii, że zaraz po zalaniu Pb98 czuje się ogromny wzrost mocy :mrgreen: )

Podzielam zdanie tych, którzy twierdzą, że nasze paliwo wcale nie jest złe. Oczywiście zawsze można znaleźć przykłady nieuczciwych ajentów, właścicieli stacji benzynowych, ale pisanie, że na zachodnim paliwie auto jeździ wogóle inaczej jest dla mnie "lekką" przesadą :!:

 

Dla mnie podsumowaniem tego tematu jest cytat z wypowiedzi tzd

 

98 + przyspieszenie zaplonu = wiecej mocy.

 

98 + brak przyspieszenia zaplonu = pusty portfel.

 

95 + przyspieszenie zaplonu = remont glowicy (wypalone gniazda oraz zawory)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...