Jump to content

seria WRX '04 ile oktanów lać 95 czy 98 ?


pszemmek
 Share

Recommended Posts

Witam

 

Od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem WRXa,

 

Mam pytanie: na klapce wlewu paliwa jest napis po francusku żeby lać 98 , ale jak nie jest dostępne to może być 95

 

O co chodzi? , pozostałe roczniki z tego co się orientowałem są strojone pod 95, a jak jest z moim?

 

Samochód używany do zwykłej jazdy . Myślicie że można bezpiecznie lać 95 oktanów?

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Myślicie że można bezpiecznie lać 95 oktanów?

Benzyna 95 jest bardziej kaloryczna, ale bardziej podatna na spalanie stukowe.

Zależy, jak zestrojone jest ecu - w tym temacie niestety Ci nie pomogę, bo się nie znam ani na strojeniu ecu, ani na roczniku 04.

Link to comment
Share on other sites

Powinno się lać 98 tym bardziej że w Polce paliwa są bardzo zaniżone i naprawdę mało stacji ma taką liczbę oktanową w paliwie jaka pisze na dystrybutorze. Więc polecam 98 (jak czasem zalejesz 95 to nic się nie stanie). Różnica w cenie nie jest aż tak duża a tak jak pisał tzd, 95 jest bardziej narażona na spalanie stukowe :) Ja w 90% latam na V power Racing 100 :)

Link to comment
Share on other sites

Powinno się lać 98 tym bardziej że w Polce paliwa są bardzo zaniżone i naprawdę mało stacji ma taką liczbę oktanową w paliwie jaka pisze na dystrybutorze.

Kompletna bzdura. Nie wiem, skąd czerpiesz informacje, ale jest to nieprawdą, tak się składa, że pracuję w branży paliwowej i conieco się orientuję, i o ile nie tankujesz u "pana Kazia na wiosce" to paliwa na stacjach "markowych" co do zasady trzymają parametry jakościowe. Zdarzają się wyjątki, jak wszędzie, ale co do zasady jest ok.

Link to comment
Share on other sites

paliwa na stacjach "markowych" co do zasady trzymają parametry jakościowe. Zdarzają się wyjątki

 

http://www.kodeks.wirt.pl/index.php?id=60,301,0,0,1,0

 

Grodzisk Wielkopolski "GROKOM" Sp. z o.o, ul. 27 Stycznia 5 W próbce stwierdzono 95% zawartości wody. Nie przeprowadzano analiz laboratoryjnych.

 

Kiedy robione były badania była to stacja Orlenu, obecnie stacja partnerska Shell :neutral:

 

Ktoś chyba przy rozcieńczaniu paliwa zapomniał wyłączyć wodę :evil: Oby to był tylko wyjątek potwierdzający regułę.

 

Jeśli chodzi o pytanie z tematu, ja do WRX '05 leję tylko 98 lub 99 oktanów. Nie lałem nigdy 95, ale kiedyś w trasie jak zatankowałem na jakieś małej stacji orlenu 98, to po kilkunastu kilometrach zapalił się check engine. Zniknął po zatankowaniu 98 z BP. Więc moje auto chyba jest mocno wrażliwe na jakość paliwa :mrgreen:

Na Twoim miejscu nie oszczędzałbym na paliwie :wink:

Link to comment
Share on other sites

Z którego roku jest ten artykuł? z 2005? 2006? A który mamy teraz? koniec 2009?

Jakość paliw na stacjach kiedyś i owszem była słaba (szczególnie na tych małych stacyjkach), ale w ostatnich latach dużo się zmieniło.

zatankowałem na jakieś małej stacji orlenu 98

Przecież pisałem, żeby nie tankować "u pana Kazia na wiosce". Tankuje się na dużych stacjach kategorii premium które są własnością koncernu, a nie w Koziej Wólce, które są patronackie.

 

Edit:

Tutaj aktualne wyniki badań (link na końcu, pdf).

Link to comment
Share on other sites

Powinno się lać 98 tym bardziej że w Polce paliwa są bardzo zaniżone i naprawdę mało stacji ma taką liczbę oktanową w paliwie jaka pisze na dystrybutorze.

Kompletna bzdura. Nie wiem, skąd czerpiesz informacje, ale jest to nieprawdą, tak się składa, że pracuję w branży paliwowej i conieco się orientuję, i o ile nie tankujesz u "pana Kazia na wiosce" to paliwa na stacjach "markowych" co do zasady trzymają parametry jakościowe. Zdarzają się wyjątki, jak wszędzie, ale co do zasady jest ok.

Branża paliwowa to pojęcie względne, pracujesz na wszystkich stacjach na raz ? To że na stacji której pracujesz czy z którą masz styczność jest uczciwa to ok, ja pracuję w branży motoryzacyjnej i robiłem kiedyś podwozie pod maszynę pobierającą i analizującą próbki paliwa. Rozmawiałem z człowiekiem który prowadzi te badania i nawet na markowych stacjach paliwo nie jest najwyższej jakości i bardzo często zawyżają liczbę oktanową.

Sam miałem kiedyś problem bo po zatankowaniu na BP Passata zapchał się filtr paliwa i uszkodziło pompo-wtryskiwacz a miesiąc wcześniej wkładałem nowy filtr paliwa.

Skąd wziąłeś tą stację od Pana Kazia ? Jak nie wiesz co tankuję to po co się odzywasz ?

A stacja markowa to jaka jest ? "U Marka" ?

 

[ Dodano: Nie Lis 29, 2009 2:34 pm ]

Przecież pisałem, żeby nie tankować "u pana Kazia na wiosce". Tankuje się na dużych stacjach kategorii premium które są własnością koncernu, a nie w Koziej Wólce, które są patronackie.

Daj nam adresy będziemy tam tankować... Jedz sobie chłopie z Katowic do Wrocławia i szukaj stacji "Premium" bo tam przez 200km nie ma nic

Link to comment
Share on other sites

Branża paliwowa to pojęcie względne, pracujesz na wszystkich stacjach na raz ?

Można tak powiedzieć, pracuję u producenta i właściciela kilkuset stacji, a nie na stacji benzynowej :cool:

 

Mogę Ci zagwarantować, że paliwo wychodzące z rafinerii (nieważne czy jest to lotos czy orlen, a innego na polskim rynku jest jakieś 10-15% [ze Schwedt przy Szczecinie, ze Slovnaftu na Śląsku]) spełnia parametry jakościowe określone Polską Normą (PN), czyli 95-tka ma na ogół 95,05 - 95,2 oktany, diesel nie więcej niż 10 ppm siarki.

 

Prawdą jest, że branża paliwowa to duże pieniądze i właściciele stacji kombinują, by sprzedać jak najwięcej rozpuszczalnika czy wody w paliwie. Nie dotyczy to jednak dużych stacji koncernowych, dlatego - mając również doświadczenia z tankowaniem w małych dziurach na małych stacjach radzę tankować na dużych, tzw. premium, które może są droższe, ale dzięki temu na ogół utrzymują czystość zbiornika (co jest niezmiernie ważne) oraz nie kombinują dolewając cośtam do paliw.

 

Małe stacje charakteryzują się małym obrotem, przez co - nawet niechcąc nic kombinować - właściciel nie ma za dużo kasy i oszczędza na regularnym czyszczeniu zbiornika, w którym m.in. osadza się woda z atmosfery (tak samo jak w zbiornikach samochodów) i którą należy co jakiś czas (razem z innym syfem) usuwać.

 

Nie wiem oczywiście gdzie tankujesz, ale jeśli rozgłaszasz wieści, że paliwo na stacjach w Polsce ma zaniżone parametry i tylko tankując 98 masz szansę uzyskać "prawdziwe 95" oktanów, chcę Cię wyprowadzić z błędu. Zresztą link do wyników badań UOKIK z 2009 r. już podałem wyżej.

 

[ Dodano: Nie Lis 29, 2009 2:44 pm ]

Daj nam adresy będziemy tam tankować...

Masz adresy w pdf na stronie uokik, link podałem wyżej.

 

PS. Ja tankuję na ogół na Neste, na Śląsku są pewnie też 1-2-3, AS24 czy inne automatyczne. Na nich nie ma nikogo, kto by kombinował, a paliwo pochodzi z pewnego źródła.

 

Poza tym na pewno na trasie Katowice - Łaziska - Skoczów są orleny, BP czy Lotosy, wiem bo widziałem.

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem oczywiście gdzie tankujesz, ale jeśli rozgłaszasz wieści, że paliwo na stacjach w Polsce ma zaniżone parametry i tylko tankując 98 masz szansę uzyskać "prawdziwe 95" oktanów, chcę Cię wyprowadzić z błędu. Zresztą link do wyników badań UOKIK z 2009 r. już podałem wyżej.

Nie tankuję na małych stacjach a do Subaru tankuje minimum 98 bo tak się robić powinno. Za bardzo wierzysz w te cyferki. Mamy jedne z najgorszych paliw w europie

Link to comment
Share on other sites

Za bardzo wierzysz w te cyferki. Mamy jedne z najgorszych paliw w europie

A Ty moim zdaniem za bardzo wierzysz w wieść gminną. Porównując paliwa np niemieckie z polskimi można odnieść wrażenie, że nasze są gorsze, ale w dużej mierze to tzw. efekt placebo.

 

Wierzę w cyferki, ale też tankując na dobrych stacjach jeszcze mi się nic złego z autem nie stało. A na małych po prostu nie tankuję.

Wiem, jak działa rafineria i dystrybucja paliw, wiem, jakie machloje były robione w Trzebini czy Gorlicach, wiem, że ludzie dorobili się milionów ale i są tacy co poszli siedzieć. Kombinować niektórzy będą, bo przy dużych pieniądzach (a mówimy o miliardach zł, nawet nie milionach) to nieuniknione. Ale w badania laboratoryjne wierzę, bo wiem, jak ten system działa.

 

Lej do swojego baku co chcesz, ale nie rozgłaszaj bredni proszę.

 

[ Dodano: Nie Lis 29, 2009 2:51 pm ]

do Subaru tankuje minimum 98 bo tak się robić powinno

 

W instrukcji do GT mam napisane, że jest zestrojony na 95. :cool:

No chyba, że Ty masz JDM WRX, zestrojonego na 100 czy 101 oktanów :roll:

Link to comment
Share on other sites

A mój US ma napisane "Premium unleaded fuel only" (w instrukcji jest dokładniej - AKI >=91, a gdy niedostępne, to tymczasowo można zalać AKI >=87).

 

Większość źródeł przekłada AKI91 na RON95, ale są też takie, które twierdzą że to więcej niż RON95...

[EDIT]AKI91 w zasadzie wszyscy przekładają na RON95 - niektóre źródła (np. Wikipedia) podają, że premium to AKI93...[/EDIT]

 

tzd, mógłbyś pogadać u Was w firmie z ludźmi, którzy mogą coś więcej na ten temat wiedzieć?

Link to comment
Share on other sites

To podobny argument do tego

 

"LPG to złoooo" :mrgreen:

 

To napisał Dyzio :)

 

[ Dodano: Nie Lis 29, 2009 3:32 pm ]

W instrukcji do GT mam napisane, że jest zestrojony na 95. :cool:

No chyba, że Ty masz JDM WRX, zestrojonego na 100 czy 101 oktanów :roll:

Zapytaj np. w ASO jakie paliwo polecają i też powiedzą że 98 :)

 

[ Dodano: Nie Lis 29, 2009 3:38 pm ]

A Ty moim zdaniem za bardzo wierzysz w wieść gminną. Porównując paliwa np niemieckie z polskimi można odnieść wrażenie, że nasze są gorsze, ale w dużej mierze to tzw. efekt placebo.

 

Napisałem w europie a nie w Niemczech. Są dobre i złe paliwa a duża stacja to nie zawsze dobra stacja

 

 

 

Wierzę w cyferki, ale też tankując na dobrych stacjach jeszcze mi się nic złego z autem nie stało. A na małych po prostu nie tankuję.

Wiem, jak działa rafineria i dystrybucja paliw, wiem, jakie machloje były robione w Trzebini czy Gorlicach, wiem, że ludzie dorobili się milionów ale i są tacy co poszli siedzieć. Kombinować niektórzy będą, bo przy dużych pieniądzach (a mówimy o miliardach zł, nawet nie milionach) to nieuniknione. Ale w badania laboratoryjne wierzę, bo wiem, jak ten system działa.

 

Lej do swojego baku co chcesz, ale nie rozgłaszaj bredni proszę.

 

Nie rozgłaszam bredni ale myślisz że jak masz do czynienia z branżą paliwową to wiesz wszystko najlepiej a reszta to debile. Za dużo teorii a za mało praktyki kolego :)

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze nikomu nie zaszkodziło trochę (bez perwy) lepsze paliwo, mimo teoretycznego przyzwolenia producenta na gorsze. Lej 98, będzie dymnamiczniejszy, spali mniej, czyli w ogólnym rozrachunku wyjdzie tyle samo kasy na paliwo, ale z korzyścią dla auta. :lol:

Link to comment
Share on other sites

będzie dymnamiczniejszy, spali mniej, czyli w ogólnym rozrachunku wyjdzie tyle samo kasy na paliwo, ale z korzyścią dla auta.

Z tym się zgodzę. Na początku jeździłem na 95. Odkąd leję 98 jakoś tak jakby bardziej "kulturalniej" pracuje.

Link to comment
Share on other sites

A mój US ma napisane "Premium unleaded fuel only" (w instrukcji jest dokładniej - AKI >=91, a gdy niedostępne, to tymczasowo można zalać AKI >=87).

 

Większość źródeł przekłada AKI91 na RON95, ale są też takie, które twierdzą że to więcej niż RON95...

[EDIT]AKI91 w zasadzie wszyscy przekładają na RON95 - niektóre źródła (np. Wikipedia) podają, że premium to AKI93...[/EDIT]

 

tzd, mógłbyś pogadać u Was w firmie z ludźmi, którzy mogą coś więcej na ten temat wiedzieć?

 

RON czyli Research Octane Number versus MON czyli Motor Octane Number. Obie to dane laboratoryjne, liczone troszkę inaczej. Technikaliów nie znam, bo nie jestem chemikiem, ale...

AKI to średnia arytmetyczna MON i RON. Czyli jeśli MON~85-86 i RON95 to to samo ( a tak jest ) to AKI jest równe 91. Czyli amerykańska Premium (91 AKI) to eurosuper 95, co widać na obrazku:

Gas_Station_Pump_Five_Octane_Ratings.jpg

 

Octane Rating = (R + M) /2 czyli (RON + MON) / 2.

 

Czyli WRX US może jeździć na Eurosuper 95.

 

Zapytaj np. w ASO jakie paliwo polecają i też powiedzą że 98

Akurat ASO w przypadku paliw i olejów smarowych nie jest dla mnie żadnym wyznacznikiem wiedzy ani autorytetem :cool:

 

myślisz że jak masz do czynienia z branżą paliwową to wiesz wszystko najlepiej a reszta to debile

Tego nie powiedziałem. A praktykę mam, bo jeżdżę autem, tankuję paliwo i wymieniam olej. Staram się być świadomym użytkownikiem i nie ulegam "wieści gminnej" np że 95 ma 91 oktanów a oleje lotos to gówno.

 

trochę (bez perwy) lepsze paliwo

Pod jakim względem lepsze? mniej stukowe, ale też mniej kaloryczne.

Mi 95 spala mniej niż 98, sprawdzone, zmierzone, w tych samych warunkach (jazda do pracy przez tydzień, ba - parę tygodni identyczną drogą w podobnych korkach).

Zaszkodzić nie zaszkodzi. Ale auto na 98 ma mniej mocy, niż na 95 (póki co mam na to tylko dowód w postaci artykułu z jakiejś fachowej prasy, ale zamierzam to sprawdzić na przykładzie swojego paścia). Oktany nie decydują o kaloryczności paliwa, tylko o właściwościach stukowych, dlatego liczbę oktanową oznacza się w US skrótem AKI - Anti Knock Index, a nie POWER index :cool: a to że np paliwo rajdowe o RON 103 ma więcej kalorii, to zbieg okoliczności (o ile zbiegiem okoliczności można nazwać celowe zwiększenie kaloryczności paliwa stosowanego do celów rajdowych). :cool:

 

EDIT. LPG ma zajebistą liczbę oktanową (powyżej 100) ale beznadziejną kaloryczność. Dlatego spala się go więcej niż benzyny. Jak widać, oktany to nie wszystko.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Akurat ASO w przypadku paliw i olejów smarowych nie jest dla mnie żadnym wyznacznikiem wiedzy ani autorytetem :cool:

Dla Ciebie nie jest ? Skoro Wszystko wiesz najlepiej to ok.

 

Tego nie powiedziałem. A praktykę mam, bo jeżdżę autem, tankuję paliwo i wymieniam olej. Staram się być świadomym użytkownikiem i nie ulegam "wieści gminnej" np że 95 ma 91 oktanów a oleje lotos to gówno.

To chyba tak jak wszyscy.. . wymieniamy olej a niektórzy nawet sami świece wymieniają :) Skąd ta wieść gminna... ja tankuje 98 i 100 oktanów nie dlatego że się boje że realnie jest mniej tylko dlatego że silnik lepiej i równiej pracuje oraz samochód ma odczuwalnie lepsze osiągi niż np. na 95

 

[ Dodano: Nie Lis 29, 2009 6:35 pm ]

EDIT. LPG ma zajebistą liczbę oktanową (powyżej 100) ale beznadziejną kaloryczność. Dlatego spala się go więcej niż benzyny. Jak widać, oktany to nie wszystko.

Na temat LPG tu nawet nie pisz bo już krew mnie zalewa. To jest temat o czystej i słodko pachnącej benzynie :twisted:

Link to comment
Share on other sites

tzd tak trzymaj. Nie daj się tzw."wieści gmninnej", która mając często podstawowe wykształcenie zabiera często głos na forum niemając żadnej wiedzy fachowej i robi ludziom wodę z mózgu. Trzym się gościu. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Akurat ASO w przypadku paliw i olejów smarowych nie jest dla mnie żadnym wyznacznikiem wiedzy ani autorytetem :cool:

Dla Ciebie nie jest ? Skoro Wszystko wiesz najlepiej to ok.

Tak, w przypadku paliwa i oleju śmiem twierdzić, że wiem więcej niż miśki z ASO - a na pewno więcej niż miśki z gdańskiego ASO.

 

ja tankuje 98 i 100 oktanów nie dlatego że się boje że realnie jest mniej tylko dlatego że silnik lepiej i równiej pracuje oraz samochód ma odczuwalnie lepsze osiągi niż np. na 95

 

Dupohamownia czasem kłamie. Ja to sprawdzę na prawdziwej hamowni, tutaj masz zresztą linka do opisu testu V-tech'a na 95 i 98, co prawda w aucie nieporównywalnym, ale wyniki coś mówią (różnica mocy o 7%), jednak nie wiem, czy Cię to w jakikolwiek sposób ruszy, skoro badania UOKIK też nic Ci nie robią.

http://secretservice.za.pl/95kontra98.pdf

Link to comment
Share on other sites

Za bardzo wierzysz w te cyferki. Mamy jedne z najgorszych paliw w europie

A Ty moim zdaniem za bardzo wierzysz w wieść gminną. Porównując paliwa np niemieckie z polskimi można odnieść wrażenie, że nasze są gorsze, ale w dużej mierze to tzw. efekt placebo.

 

Wierzę w cyferki, ale też tankując na dobrych stacjach jeszcze mi się nic złego z autem nie stało. A na małych po prostu nie tankuję.

Wiem, jak działa rafineria i dystrybucja paliw, wiem, jakie machloje były robione w Trzebini czy Gorlicach, wiem, że ludzie dorobili się milionów ale i są tacy co poszli siedzieć. Kombinować niektórzy będą, bo przy dużych pieniądzach (a mówimy o miliardach zł, nawet nie milionach) to nieuniknione. Ale w badania laboratoryjne wierzę, bo wiem, jak ten system działa.

 

Lej do swojego baku co chcesz, ale nie rozgłaszaj bredni proszę.

 

[ Dodano: Nie Lis 29, 2009 2:51 pm ]

do Subaru tankuje minimum 98 bo tak się robić powinno

 

W instrukcji do GT mam napisane, że jest zestrojony na 95. :cool:

No chyba, że Ty masz JDM WRX, zestrojonego na 100 czy 101 oktanów :roll:

 

Niema nic idealnie białego ani idealnie czarnego. Moim zdaniem wszędzie można zalać syf i żadne badania dla mnie nie są miarodajne jak sam ich nie zrobisz. Sam piszesz ze duże pieniądze wiążą się z przekrętami więc kto powiedział że nikt tych badań nie 'posmarował'? Według mnie trzeba sobie znaleźć jakąś sprawdzoną stację i na niej tankować a w trasie trzymać się tzn. dobrych stacji i mieć nadzieje że nie zaleje się 95% wody. To wszystko co można zrobić. Tyle teorii a teraz praktyka związana z zachodnioeuropejskim paliwem i polskim. 4 miesiące temu jechałem swoim GT z UK do Polski. Bardzo przyjemnie się jechało dopóki nie zjechaliśmy na pierwsze tankowanie w Polsce. Zaznaczam że trzymałem się swojej zasady czyli tankowanie na dobrej stacji i paliwo 98. Auto zaczęło przerywać, słabiej przyspieszać i cały bak miałem takie jazdy. Całe szczęście zwiększyło się też spalanie i szybko wypaliłem ten syf z baku :twisted: Była to stacja Shela, BP albo Orlenu, nie pamiętam. Podsumowując całą zachodnią Europę przejechałem bez niespodzianek a Polska mnie miło przewiała :) Ogólnie uważam że szansę na zatankowanie złego paliwa mamy 50%, albo się uda albo się nie uda :)

 

Przypominało mi się że kiedyś kumpel zatankował na jakimś orlenie pod warszawą i auto wyjechało poza stacje i zgasło :) Okazało się po spuszczeniu paliwa że pół to jakieś mleczko które po pewnym czasie rozwarstwiło się w kanistrze. Strzelam że to woda. Wiem wiem to było jeszcze w poprzednim tysiącleciu :P

Link to comment
Share on other sites

podstawowe wykształcenie zabiera często głos na forum niemając żadnej wiedzy fachowej i robi ludziom wodę z mózgu

 

Nie mam nic do niczyjego wykształcenia, dzielę się tylko wiedzą, jaką posiadam, jak ktoś ma to w d... to nikogo nie zamierzam na siłę uszczęśliwiać.

 

Jak do kogoś badania naukowe i liczby nie docierają, to tym bardziej ja nie mam takich ambicji.

 

[ Dodano: Nie Lis 29, 2009 6:46 pm ]

Auto zaczęło przerywać, słabiej przyspieszać i cały bak miałem takie jazdy.

Może nie mam porównania, bo nigdy GT nie jeździłem za granicą, ale w PL nie miałem takich przypadków.

 

A to prawda, że pecha można mieć wszędzie i trafić na nieuczciwą stację, nawet pod markowym logo.

 

[ Dodano: Nie Lis 29, 2009 6:49 pm ]

to może troszkę o domieszkowaniu?

mamy kijowe i tanie 95, dolewamy 'coś' i robi się więcej :wink:

metanol, etanol, nafta, benzen, toluen ? :???:

Żeby było ciekawiej, benzyna surowa albo reformat schodzący z instalacji (rafineryjnych) ma ponad 100 oktanów, i psuje się go po to, by dostać PB95 ;)

Oktany to nie wszystko jak mówiłem, wystaczy trochę mtbe (metylo-tetro-butylo-eter) albo etbe (etylo..) i ma się więcej oktanów... albo najzwyklejszy etanol ;) i mamy biopaliwo, na którym WSZYSCY jeździmy (do 5% etanolu) :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...