Skocz do zawartości

Rozlaczany tylny naped przy zaciaganiu recznego


grygo

Rekomendowane odpowiedzi

Czy cos takiego wystepowalo w Imprezach? Jesli tak to w jakich wersjach i od ktorego roku?

 

Z tego, co wiem, jest to powszechnie powielany mit. Ręczny w imprezach z DCCD nie rozłącza napędu. Trzeba wcisnąć sprzęgło, albo liczyć się z kosztami :twisted:. Koniec kropka.

 

eee to po co kupowac STi? :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 90
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

przemek wlasnie cos tak mi sie zdaje.... xbike twierdzi inaczej , wiec prosze o jakiś opis tego rozwiazania z zasadą działania i najlepiej linkami do dokumentacji.

wg mnie bezwladność całego ukladu jest na tyle duża że nie rozłaczy momentalnie (chyba przynajmniej nie w cywilnym rozwiazaniu)

jak to jest w wrc jakieś dtr do tego??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cypis - bo xbike nie mowil raczej o seryjnym kontrolerze jak mniemam, tylko o Neetronics, ktory posiada w swoim xbajkowozie :)

A szczegoly znajdziesz na stronie firmy Neetronics.

 

Co do szybkosci rozlaczania - skoro calosc jakos dziala w trybie auto, to dlaczego mialobby nie zdazyc po zaciagnieciu recznego?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eee to po co kupowac STi?

 

Fakt. Jak się nie umie skoordynować nogi i ręki w taki sposób, by zaciągając ręczny pamiętać o wciśnięciu sprzęgła, to faktycznie lepiej kupić playstation i tam se włączyć wszystkie ułatwienia :twisted:.

 

Ale żeby było 100% on-top: napęd działa bardzo sprawnie i wciskanie sprzęgła - według mnie - nie powoduje zauważalnych strat czasowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze zdumieniem obserwuję z jaką łatwoscią niektórzy używają zamiennie pojęć 'rozpięcie dyfra'

i 'odłączenie napędu' :mrgreen:

 

Jeżeli chodzi o fakty, to w [mojej] instrukcji obsługi samochodu napisane jest, że w przypadku

manualnego ustawienia DCCD, bez względu na to ustawienie, w chwili zaciągnięcia ręcznego

central ustawia się na "open". Niestety nie napisali, czy tak samo dzieje się w przypadku

pozycji Auto.

 

Słyszałem jednak, że nie wszystkie modele z DCCD rzeczywiście tak mają, zależy to [podobno]

od wykonania/serii (numer nadwozia) i [podobno] można to sprawdzić na jakiejś japońskiej

stronie WWW. Osobiście z dużym dystansem podchodzę do takich informacji, więc najprościej

jest samochód podnieść i sprawdzić samodzielnie, czy w danym egzemplarzu dyfer się otwiera,

czy nie. Sam zresztą zamierzam tak zrobić przy najbliższej okazji :cool:

 

Jeżeli otwiera, to odnośnie sprzegła: na pewno nie zaszkodzi, ale czy bezwzględnie trzeba?

Mam wrażenie, że rzekome przyspieszone zużycie (właściwie czego?) jest tu mocno wyolbrzymiane.

Przecież i tak przy zaciąganiu ręcznego najczęściej puszcza się gaz, a to co "zostało"

- w przypadku otwartego dyfra - po prostu pójdzie na przód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

xbike twierdzi inaczej

cypis, czytaj uwaznie, xbike twierdzi, ze:

1. użycie ręcznego w STi nie powoduje odłączenia napędu

2. neetronics ma funkcje powodującą przejscie w tryb OPEN w momencie zaciągnięcia ręcznego

3. seryjny sterownik DCCD nawet jezeli nie dziala tak jak u TomkaN tez moze taką funkcje /ad2/ spelniac

4. tryb OPEN nie zmienia faktu, ze nalezy wcisnąć sprzęgło w przypadku użycia ręcznego

5. przejscie pomiedzy trybami np. LOCK i OPEN nastepuje momentalnie i pisanie o jakies bezwladnosci jest dla mnie niezrozumiale

6. DCCD i uzycie trybu OPEN dziala na centralny dyferencjal i jezeli ktos tego nie zrozumie to dalsza dyskusja jest bez sensu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, chodziło o pkt 4 :smile:

 

Ja też odpowiem pytaniem: co masz na myśli pisząc "napęd"?

 

Moment jest dzielony zawsze tak samo: z tego co wiem w STI od 06 w stosunku 41:59.

W trybie open dyfer, prawie[*] jak każdy cywilny mechanizm różnicowy, pozwala by "osie"

kręciły się z różnymi prędkościami i w takim ustawieniu praktycznie nie przenosi momentu

pomiędzy osiami. Większa moc będzie przekazana więc na oś, która stawia (w uproszczeniu)

mniejszy opór.

 

* Napisałem "prawie", bo AFAIK nowy DCCD w przeciwieństwie do poprzedniego ma

pewien wstępny opór ustawiony na stałe. I to jest moim zdaniem jedyny powód, dla

którego nie powinno się (zwłaszcza: zbyt długo) dawać w palnik na zaciągniętym rękawie

- bo się po prostu zgrzeje wiskoza :lol: . Ale nawet w przypadku 06+ nawrotka czy

podcięcie to max 1-2 sekundy, w dodatku bez gazu.. więc nie wiem w czym problem :grin:

 

 

 

[ Dodano: Pią Wrz 26, 2008 9:48 pm ]

Przed chwilą wracając z pracy do domu sprawdziłem na parkingu czy ręczny rozpina

dyfry przestawiając seryjny sterownik DCCD w tryb OPEN i... rzeczywiście tak się dzieje! :grin:

Sprawdzałem w ustawieniu LOCK i w dwóch trybach niższych. Tryb AUTO stestuje

kiedyś jak będzie mokro bo trzeba przyjąć inną metodologię :mrgreen: ale to chyba tylko formalność,

bo jeżeli działa w manualu, to w Auto na pewno też.

 

Uważam, że można domniemać, że we wszystkich DCCD tak jest, ale jak ktoś nie ma pewności,

to zawsze sobie może sprawdzić samemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezupelnie o to mi chodzilo, ale:

- 41:59 to jest jakis tam wstepny rozdzial momentu

- przy OPEN przekazywany moment na obie osie jest taki sam; tzn jak mniemam, w tym przypadku rowny temu z przedniej osi,

- fakt, przy recznym i pytaniu gdzie idzie wiecej”napedu” – miałem na mysli gotowanie wiskozy, ale jak to będzie bez uzycia gazu – nie wiem,

 

Nie jestem pewny swojego wywodu, ale o ile rozumiem dzialanie otwartego dyfra i wiskozy sterowanej hydraulicznie to tak to jakos wyglada

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak profilaktycznie przypomnę kilka faktów

- dyfer otwarty - rozdział momentów na osie jest zawsze 50 na 50 (przy symetrycznym międzyosiowym mechanizmie różnicowym)

- W chwili zaciągnięcia ręcznego bez ruszania sprzęgła są trzy opcje (znowu dyfer otwarty i symetryczny:

a) nie zablokują się tylne koła,

B) prędkość obrotowa silnika spadnie o 50%,

c) prędkość obrotowa kół przednich podwoi się.

Według mnie najprawdopodobniejszą opcją jest opcja "a". Wszystko co napisałem powyżej wynika z kinematyki napędu stosowanego w imprezach. Celowo w myślniku drugim pominąłem wpływ szper bo niewiele one zmieniają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezupelnie o to mi chodzilo, ale:

- 41:59 to jest jakis tam wstepny rozdzial momentu

- przy OPEN przekazywany moment na obie osie jest taki sam; tzn jak mniemam, w tym przypadku rowny temu z przedniej osi,

Tak profilaktycznie przypomnę kilka faktów

- dyfer otwarty - rozdział momentów na osie jest zawsze 50 na 50 (przy symetrycznym międzyosiowym mechanizmie różnicowym)

Niestety obaj nie macie racji, jest dokładnie odwrotnie.

 

- Dyfer OPEN = 41:59

- Dyfer LOCKED = 50:50

 

W OPEN sprzęgło wiskotyczne praktycznie nie przenosi momentu, więc jego rozdział

na osie jest nominalny, wynikający niemal wyłącznie z przekł. planetarnej - 41:59.

Rodział momentu na osie stopniowo wyrównuje się wraz ze wzrostem spięcia dyfra

aż do osiągnięcia stosunku 50:50, który zachodzi dopiero w ustawieniu LOCK.

 

- W chwili zaciągnięcia ręcznego [..]

a) nie zablokują się tylne koła,

B) prędkość obrotowa silnika spadnie o 50%,

c) prędkość obrotowa kół przednich podwoi się.

Według mnie najprawdopodobniejszą opcją jest opcja "a"

Oj tam.. bez problemu da się zablokować tylne koła bez wyciskania sprzegła ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znowu to samo :( Wiesz co to jest moment obrotowy? A wiesz ze moment napędowy nie istnieje bez momentu przeciwstawnego czyli wszystkich sił oporów ruchu pomnożonego przez promień dynamiczny koła? Moment obrotowy na kole będzie rósł aż do uzyskania maksymalnego momentu obrotowego generowanego przez układ napędowy albo do granicy przyczepności koła. Dobra wracam do tematu mechanizmu różnicowego, celowo pominąłem tarcie wewnętrzne które jest w pewnym sensie rodzajem szpery (ale bardzo, bardzo słabiutkim)

Przykładzik do przemyślenia:

samochód z otwartym mechanizmem stoi tyłem na lodzie a przodem na asfalcie, co się stanie jak będzie starał się ruszyć?

I drugi analogiczny z blokadą mechanizmu 100% żeby było mocno kontrastowo?

 

Opisz jak możesz co się dzieje (jak chcesz możesz uwzględnić tarcie wewnętrzne :))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc powyżej opierałem się m.in. na tych materiałach Subaru.

Ale po namyśle muszę przyznać, że jeżeli chodzi blokowanie dyferencjału,

to opis ten rzeczywiście trochę za bardzo upraszcza sprawę.

 

Przykładzik do przemyślenia:

samochód z otwartym mechanizmem stoi tyłem na lodzie a przodem na asfalcie, co się stanie jak będzie starał się ruszyć?

I drugi analogiczny z blokadą mechanizmu 100% żeby było mocno kontrastowo?

Opisz jak możesz co się dzieje (jak chcesz możesz uwzględnić tarcie wewnętrzne :))

Moment obrotowy na kole będzie rósł aż do uzyskania maksymalnego momentu obrotowego generowanego przez układ napędowy albo do granicy przyczepności koła.

True. No więc załóżmy, że 5 Nm na tylnych kołach spowoduje utratę przyczepności tyłu

(który stoi na lodzie). Zakładając dla uproszczenia przełożenie skrzyni 1, to maksymalny

użyteczny moment silnika wyniesie 8.4 Nm, z czego 3.4 Nm trafi na przednie koła.

Jeżeli te 3.4 Nm na asfalcie nie wystarczy do ruszenia samochodu, to czeka nas pchanie :)

 

W analogicznym przykładzie z dyfrem w locku użyteczny moment silnika nie jest ograniczony

do 8.4 Nm, ponieważ przód stoi na asfalcie i przyjmie np. 150 Nm. Jeżeli wyprodukujemy

np. 30 Nm, to tył nadal przymie 5 Nm, ale resztę, tj. 25 wiskoza przeniesie na przód i.. jedziemy.

Więc rzeczywisty podział momentu w Locku, w tej konkretnej sytuacji będzie wynosił 83:16.

 

Nadal jednak wydaje mi się, że w trybie open podział momentu jest stały

(i nie wynosi 50:50 jak piszecie). Jeżeli się gdzieś pomyliłem, proszę o sprostowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak profilaktycznie przypomnę kilka faktów

- dyfer otwarty - rozdział momentów na osie jest zawsze 50 na 50 (przy symetrycznym międzyosiowym mechanizmie różnicowym) 1

- W chwili zaciągnięcia ręcznego bez ruszania sprzęgła są trzy opcje (znowu dyfer otwarty i symetryczny:

a) nie zablokują się tylne koła,2

B) prędkość obrotowa silnika spadnie o 50%,3

c) prędkość obrotowa kół przednich podwoi się.4

 

ad.1 Tylko i wyłącznie w przypadku takiej samej przyczepności wszystkich kół.

ad. 2 To tylko kwestia użytej siły.

ad.3 :shock: :?:

ad.4 jakaś dodatkowa przekładnia a może przerzutka?

ad.3 i ad.4 Dawno nie czytałem takiego tekstu.Rozluźnić atmosferę jest w Off Topic.

 

Kubuś kiedyś napisałeś "..to jak rzucać grochem o ścianę."- masz rację.

 

Pewnie że się da, pytanie za którym razem satelity w dyfrze powiedzą nie.

Oj tam satelity - nie zapominaj o GT-ekach gdzie można poczuć jak pachnie wiskoza.

 

[ Dodano: Sob Wrz 27, 2008 6:01 pm ]

przy LOCK moze byc teoretycznie 0:100

 

Nazwa LOCK wskazywałaby, że różnica prędkości obrotowej przedniej i tylnej osi (mówimy o centralnym) teoretycznie wynosi 0% a przy otwartym teoretycznie może wynieść 100%. Ale to jest tylko teoria.

 

[ Dodano: Sob Wrz 27, 2008 6:08 pm ]

samochód z otwartym mechanizmem stoi tyłem na lodzie a przodem na asfalcie, co się stanie jak będzie starał się ruszyć?
- teoretycznie będzie stał

 

I drugi analogiczny z blokadą mechanizmu 100% żeby było mocno kontrastowo?
- teoretycznie pojedzie.

Dobrze odpowiedziałem Panie psorze??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na jakiej podstawie tak twierdzisz?

 

To postaw taki samochód z wszystkimi otwartymi dyframi jednym kołem na lodzie, zobaczymy czy ruszy.

 

GeOrGe,

załamałeś mnie stary :roll: :sad: Nawet nie będę próbował wyprowadzać Cię z błędu bo to nie ma sensu

Jeżeli nadal twierdzisz, że jest tak jak piszesz no to cóż, prawa mechaniki które ty znasz są inne od tych które obowiązują. To tyle co miałem do powiedzenia- powtarzam Azrael, miałeś rację z

:cry: ciągle to samo :(

 

GeOrGe, powodzenia w niesieniu kaganka oświaty...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak myślisz dlaczego samochód (dyfry bez szper) stojąc na lodzie jedna osią nie ruszy? Odpowiem ci. Przemyśl to i jak dalej będziesz twierdził jak dotąd to wytłumacz ni sensownie i logicznie czemu.

Odp. Nie ruszy ponieważ na wszystkich kołach jest taka sama siła napędowa i wynosi ona tyle ile siła napędowa na kole z najmniejszą przyczepnością. Idąc dalej tą drogą właśnie rozdział napędu chwilowy jest równy 50:50.

 

Ps. Az chyba napisał swój post w inny kontekście a poza tym Twoje wypowiedzi zalatują wazelinką :smile: Możesz uważać mnie za debila czy nieuka ale chociaż postaraj się zrozumieć o co mi chodzi.

Uważam że jednak ja mam racje ale jak wytłumaczysz mi swój punkt widzenia logicznie na pewno to uszanuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na jakiej podstawie tak twierdzisz?

To postaw taki samochód z wszystkimi otwartymi dyframi jednym kołem na lodzie, zobaczymy czy ruszy.

I to że nie ruszy oznacza, że podział momentu centralnego dyfra w trybie

OPEN w przypadku takiej samej przyczepności wszystkich kół wynosi 50:50?

 

Odp. Nie ruszy ponieważ na wszystkich kołach jest taka sama siła napędowa i wynosi ona tyle ile siła napędowa na kole z najmniejszą przyczepnością.

Nie ruszy, ponieważ maksymalna siła napędowa na pozostałych kołach

może nie wystarczyć do przemieszczenia samochodu (patrz wyżej

moje obliczenia). Nie dowodzi to jednak temu, że jest ona na

każdym kole taka sama.

 

Idąc dalej tą drogą właśnie rozdział napędu chwilowy jest równy 50:50.

Dlaczego akurat 50:50? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,

trochę OT (bo ja z tego tematu i tak nic nie rozumiem i...co więcej nie mam ambicji coby zrozumieć :mrgreen: ) -

dlaczego tyle negatywnych emocji, przecież rozmowa jest o jakiś mechaniczno-fizycznych pierdółkach ?

Calmdown guys :wink:

 

Pozdrawiam serdecznie

Grzegorz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jedna osią

wystarczy, że będzie to jedno koło.

 

Ps. Az chyba napisał swój post w inny kontekście a poza tym Twoje wypowiedzi zalatują wazelinką :smile: Możesz uważać mnie za debila czy nieuka ale chociaż postaraj się zrozumieć o co mi chodzi.

Kuba napisał to w podobnej sytuacji do tej.Starał się wytłumaczyć pewnym ludziom którym się wydawało, że wiedzą o co w tym wszystkim biega ale i tak mu się to nie udało.Dalsze tłumaczenie nie ma sensu bo i tak tkwisz przy swoim a mnie się już nie chce dyskutować z kimś kto myli pojęcia.Ja skończyłem w tym temacie.

Mistrzostwo świata osiągnąłeś w tym stwierdzeniu o dwukrotnym zwiększeniu obrotów kół :mrgreen:

 

Grzesiek_67, masz rację, ja skończyłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...