Skocz do zawartości

Subaru SOLTERRA [AA] (MY22=>) BEV


FilipBB

Rekomendowane odpowiedzi

6 godzin temu, FilipBB napisał:

Przypominam tylko, że to była premiera specyfikacji dla Japonii. Może się okazać, że na Europe dadzą tylko AWD i wrzuca większe baterie.

Popieram ze w EU raczej bedzie tylko wersja AWD.

Nie ma co sie czarowac ze ten samochod bedzie kosztowac podobnie do nowego OBK w najwyzszej wersji ktory jest obecnie najdroszym Subaru w ofercie w EU.

Dla mnie dzis najlepszym elektrycznym wyborem jest KIA EV6 325KM AWD 77,4 Kwh w cenie ok 232 tys pln wersja EV 6 Plus.

Zasieg w okolicach 500 km i zmierzone 4,8s do 100 Km/h to jest cos powiedzmy sobie szczerze przebija ostatnie STi ktore byly dostepne w salonach w latach 2015-2019.

Jestem wieloletnim fanem/fanatykiem tej marki ale obecne oferta nie zachwyca...

Patrzac na KIA widze ze ta marka modelem EV6 naprawde postarala sie o klienta !!!

Na YT mamy mase pozytywnych testow tego modelu i ciezko znalezc zle slowo na jego temat.

Obejrzalem dokladnie prezentacje Solterra i powialo nudąąą.

Widac ciaglosc filozofii  FHI tj S-AWD i "peace of mind"  ale odebralem ten przekaz na zasadzie "kupcie to bo zrobilismy to z Toyota " a ja nie kupicie to moze byc kiepsko:) 

Planuje zakup elektryka na przyszly rok i powiem szczerze pomimo 15 lat z marka Subaru ich nowy model nie jest na topie mojej listy zainteresowan.

Stylistycznie z zewnatrz ujdzie. We wnetrzu wszytko spoko poza kierownica...

Kogos kto ja zaprojektowal powinni skazac na kilka lat lagru:) 

Z checia przejde sie po salonach konkurencji i zobacze co maja do zaoferowania w tym nowym elektrycznym swiecie:) 

 

 

 

Edytowane przez Lisek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.11.2021 o 10:39, Christoph napisał:

@spawalniczy, logika jest prosta: Takie mamy mozliwosci, wiecej nie damy rady, ale klientowi wmowimy, ze wiecej nie potrzebuje ;) 

 

W sumie nie powinno nas to dziwić -  kontynuacja obecnego trendu.

 

W dniu 12.11.2021 o 10:39, Christoph napisał:

Z drugiej strony chodzi mi po glowie takie pytanie: Jaki parametry chcialbym miec w elektryku? 

 

W dniu 12.11.2021 o 10:39, Christoph napisał:

500 KM, 300 km i 4 s. 0-100, to chyba wolalbym 300 KM, 500 km i 6 sek 0-100, a jesli zasieg bylby jeszcze lepszy, to nawet i 250 PS, 600-700 km i to nawet i te 8 sek bym strawil, bo w koncu to lepiej jak nic. 

 

Pełna zgoda. Tak naprawdę nie liczą się cyferki 0-100 km/h, tylko to jak spontanicznie i responsywnie samochód reaguje na ruchy prawej stopy w normalnym użytkowaniu. Jeżdżę teraz elektrykiem zbudowanym na bazie zwykłej platformy spalinowej - czyli "przedpotopowym" z punktu widzenia aktualnie budowanych konstrukcji i jeździ się naprawdę fantastycznie. Właśnie dzięki bardzo dużemu momentowi i możliwości jego precyzyjnego kontrolowania.

 

Ale jak zestawiam papierowe parametry nowoczesnej konstrukcji Toyoty / Subaru z dużo starszą technologicznie konstrukcją koreańską, to zastanawiam się gdzie ten postęp? Poniżej porównanie kluczowych parametrów dla samochodów z napędem na jedną oś - Solterra vs e-Niro

 

Max prąd ładowania AC 6,6 kW vs 11 kW

Moment napędowy 265 Nm vs 395 Nm

Masa własna 1930 kg vs 1737 kg

Ładowność 275 kg vs 493 kg

 

Pytanie, czy przy wyższej masie i niższym momencie Japończyk będzie jeździł równie spontanicznie jak Koreańczyk?

Nawet wersja 4x4 ma o 60 Nm mniej od e-Niro przy masie własnej wyższej o 300 kg.

 

Chyba, że specyfikacje na Europę będą inne.

 

A gdzie inne patenty znane z nowoczesnych elektryków - np. możliwość zasilania sprzętów domowych w czasie blackout'u?

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, spawalniczy napisał:

Ale jak zestawiam papierowe parametry nowoczesnej konstrukcji Toyoty / Subaru z dużo starszą technologicznie konstrukcją koreańską, to zastanawiam się gdzie ten postęp?

Toyota traktuje BEV po macoszemu, a przyszłość nadal widzi w wodorze, także z „nowoczesnością” tej konstrukcji pewnie można polemizować. To raczej sklecone naprędce, aby coś rzucić na rynek i zamknąć usta krytykom, którzy zarzucją im opieszałość w elektrycznej rewolucji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.11.2021 o 23:45, Lisek napisał:

Popieram ze w EU raczej bedzie tylko wersja AWD.

Nie ma co sie czarowac ze ten samochod bedzie kosztowac podobnie do nowego OBK w najwyzszej wersji ktory jest obecnie najdroszym Subaru w ofercie w EU.

Dla mnie dzis najlepszym elektrycznym wyborem jest KIA EV6 325KM AWD 77,4 Kwh w cenie ok 232 tys pln wersja EV 6 Plus.

Zasieg w okolicach 500 km i zmierzone 4,8s do 100 Km/h to jest cos powiedzmy sobie szczerze przebija ostatnie STi ktore byly dostepne w salonach w latach 2015-2019.

Jestem wieloletnim fanem/fanatykiem tej marki ale obecne oferta nie zachwyca...

Patrzac na KIA widze ze ta marka modelem EV6 naprawde postarala sie o klienta !!!

Na YT mamy mase pozytywnych testow tego modelu i ciezko znalezc zle slowo na jego temat.

Obejrzalem dokladnie prezentacje Solterra i powialo nudąąą.

Widac ciaglosc filozofii  FHI tj S-AWD i "peace of mind"  ale odebralem ten przekaz na zasadzie "kupcie to bo zrobilismy to z Toyota " a ja nie kupicie to moze byc kiepsko:) 

Planuje zakup elektryka na przyszly rok i powiem szczerze pomimo 15 lat z marka Subaru ich nowy model nie jest na topie mojej listy zainteresowan.

Stylistycznie z zewnatrz ujdzie. We wnetrzu wszytko spoko poza kierownica...

Kogos kto ja zaprojektowal powinni skazac na kilka lat lagru:) 

Z checia przejde sie po salonach konkurencji i zobacze co maja do zaoferowania w tym nowym elektrycznym swiecie:) 

 

 

 

jeśli to ma być auto do jeżdzenia, a nie tylko po mieście, to naprawdę polecam model 3, choćby ze względu na największą sieć szybkich ładowarek. Nie ma wielu bajerów które ma kia, ale jako elektryk to lepsze auto. Ewentualnie i4 40, podobna cena jak z kię,  to jednak bmw :)

 

Co do Solterry, to dla mnie smutna zapowiedź ża nawet mimo tego że silniki elektryczne są dużo tańsze od spalinowych , i dodanie tam na przykład 2 silników po 250 koni nie kosztowało by a tak dużo więcej (a są już takie auta choćby rzeczona kia o mocy 580 koni, czy jeszcze szybszy model Y  performance) to subaru postanowiło kontynować linię aut dla kapeluszników, i wstawia razem z toyotą silniki z aut RC, żeby przypadkiem na twarzy właściciela nie zagościł uśmiech podczas przyśpieszania. Powoli i statecznie do celu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat z elektrowoz.pl o zasięgu Solterry:

 

„Obiecywany zasięg wersji japońskiej to 530 jednostek WLTC przy FWD oraz 460 jednostek dla AWD. WLTC jest częścią WLTP, ale bez informacji o wersji procedury WLTC trudno o przeliczenie tych liczb na kilometry. W najbardziej optymistycznym wariancie byłoby to około 450 i 390 kilometrów, w stosunkowo realistycznym odpowiednio 380 i 330 kilometrów zasięgu na pełnej baterii w trybie mieszanym.”
 

I jeszcze o pojemności baterii. Wygląda na to, że producent podaje pojemność brutto a nie netto, jak np. Koreańczycy:

 

„Pojemność baterii elektrycznego Subaru wynosi 71,4 kWh, producent opisuje tę liczbę słowem „total”, więc prawdopodobnie mamy do czynienia z wartością całkowitą – użytecznej powinno być około 67 kWh.”

 

Jeśli te przypuszczenia się potwierdzą, to ten samochód naprawdę nie będzie miał łatwo na rynku.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, spawalniczy napisał:

Obiecywany zasięg wersji japońskiej to 530 jednostek WLTC przy FWD oraz 460 jednostek dla AWD. WLTC jest częścią WLTP, ale bez informacji o wersji procedury WLTC trudno o przeliczenie tych liczb na kilometry. W najbardziej optymistycznym wariancie byłoby to około 450 i 390 kilometrów, w stosunkowo realistycznym odpowiednio 380 i 330 kilometrów zasięgu na pełnej baterii w trybie mieszanym.”

Dla mnie ten kawałek tekstu to jakiś bełkot jest. O jakich jednostkach WLTC piszą, skoro tabela danych technicznych wyraźnie pokazuje wyniki w kilometrach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, spawalniczy napisał:

Kilometry, to jednostki. Ja to rozumiem tak, że procedura pomiaru WLTC różni się od WLTP. W przypadku tej drugiej zasięg będzie mniejszy od tego, co producent oficjalnie podał według WLTC.

Tylko, że WLTC (Worldwide harmonized Light-duty vehicles Test Cycles) to są właśnie cykle pomiarowe standardu WLTP (World harmonized Light-duty vehicles Test Procedure). Oczywiście domyślam się, że podając wynik zasięgu Subaru zastosowało jakiś bliżej nieokreślony cykl pomiarowy by pokazać najwyższą liczbę. Niemniej podobne cykle WLTC można spotkać na ich stronie internetowej (japońskiej) przy każdym z modeli i te wartości (po przeliczeniu na nasze l/100 km) nie są wcale takie z czapki wzięte, i przy odrobinie dobrych chęci da się takie wyniki osiągnąć - szczególnie te najniższe podawane dla trasy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, aflinta napisał:

Tylko, że WLTC (Worldwide harmonized Light-duty vehicles Test Cycles) to są właśnie cykle pomiarowe standardu WLTP (World harmonized Light-duty vehicles Test Procedure). Oczywiście domyślam się, że podając wynik zasięgu Subaru zastosowało jakiś bliżej nieokreślony cykl pomiarowy by pokazać najwyższą liczbę. Niemniej podobne cykle WLTC można spotkać na ich stronie internetowej (japońskiej) przy każdym z modeli i te wartości (po przeliczeniu na nasze l/100 km) nie są wcale takie z czapki wzięte, i przy odrobinie dobrych chęci da się takie wyniki osiągnąć - szczególnie te najniższe podawane dla trasy. 

jakie by te podane wartości nie były, przy 71kWh brutto baterii można to porównac do większości konkurencji typu Model Y, ID4, XC40, kóre mają 78-82 kWh pojemności brutto, czyli 10 kWh więcej, spokojnie 50 km można liczyc. a to są auta już teraz dostępne, można się spodziewać że tesla z nowym typem baterii będzie miała ok 20% wiecej pojemności, inne marki też nie śpią. Toyota/subaru po prostu uzywają baterii chyba o kodzie LFP, które są trwałe ale mają mniejszą gęstość energetyczną. Toyota przegapiła torchę moment z elektrykami, mówia że za kilka lat będą mieli następną generację baterii, a potem też na ciele stałym, ale póki co kupują od Chińczyków, i to nie jest szczyt techniki co biorą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, krist napisał:

Toyota/subaru po prostu uzywają baterii chyba o kodzie LFP, które są trwałe ale mają mniejszą gęstość energetyczną.

Co przekłada się z kolei na większą masę auta i gorsze osiągi. Z drugiej strony samochód może mieć wyższą wartość przy odsprzedaży jeżeli nie będzie wymagał wymiany akumulatora trakcyjnego. Niemniej, to wszystko to i tak tylko gdybanie, skoro nie znamy ceny i gdzie to auto się lokuje na tle konkurencji. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, krist napisał:

Toyota przegapiła torchę moment z elektrykami, mówia że za kilka lat będą mieli następną generację baterii, a potem też na ciele stałym, ale póki co kupują od Chińczyków, i to nie jest szczyt techniki co biorą.


Albo przegapiła albo jest święcie przekonana do tradycyjnej idei budowy samochodów. Razem z Subaru i Mazdą będą rozwijać tradycyjne silniki ( także Diesla) i biopaliwa.

 

https://elektrowoz.pl/auta/toyota-zawiazuje-grupe-team-japan-ktora-bedzie-promowac-silniki-spalinowe/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, spawalniczy napisał:


Albo przegapiła albo jest święcie przekonana do tradycyjnej idei budowy samochodów. Razem z Subaru i Mazdą będą rozwijać tradycyjne silniki ( także Diesla) i biopaliwa.

 

https://elektrowoz.pl/auta/toyota-zawiazuje-grupe-team-japan-ktora-bedzie-promowac-silniki-spalinowe/

Elektrowóz to taki portal typu pudelek, więc nie do końca wierzę w rzeczy które opisują.

Sam pomysł żeby promować silniki spalinowe - oczywiście mają wszelkie prawo, ale to jest zawracanie wisły kijem. Zapadła już decyzja żeby zmienić gospodarkę światową na nieemisyjną, i przejście na bev to częśc tego procesu. Kraje rozwinięte jak Japonia będą szły na pierwszy ogień, to nie wiem gdzie oni te ICE chcą sprzedawać, w Indiach i Brazylii?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

możliwe że kierownictwo Toyoty nie wierzy w możliwe masowe przejście wszystkich producentów na elektryki - jak tak wszyscy będą chcieli a właściwie musieli zdobywać materiały do produkcji akumulatorów - ceny skoczą.

w szczególności Toyota ma (zdaje się że jako jedyna) jeżdżącego na ogniwach wodorowych Mirai'a - będzie celować w to źródło zasilania.

w obydwu przypadkach (elektryki i ogniwa wodorowe) trzeba zbudować ogrom infrastruktury, ale potem wodoru jest znacznie większa ilość niż metali ziem rzadkich potrzebnych do masowej produkcji akumulatorów.

 

przyszłość pokaże oczywiście, kto na tym lepiej wyjdzie a póki co polecam oglądnąć wymianę argumentów pomiędzy Jamesem Mayem a .. Jamesem Mayem - przypomina mi niegdysiejsze dyskusje pomiędzy panami Kurkiem i Kamińskim z programu Sonda

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, krist napisał:

Zapadła już decyzja żeby zmienić gospodarkę światową na nieemisyjną, i przejście na bev to częśc tego procesu.


Oni chcą być bezemisyjni pracując nad silnikami wodorowymi i tradycyjnymi zasilanymi nowymi paliwami.

 

https://global.toyota/en/newsroom/corporate/36328304.html

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jest EyeSight w US, czyli pewnie Europie też będzie. Niestety, jak widze w wersji US, jest ładowarka typu 1, bardzo słabo popularna w Europie.

Edytowane przez FilipBB
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, FilipBB napisał:

Ale jest EyeSight w US

Gdzie wypatrzyłeś? [edycja] już znalazłem na stronie subaru.com... tylko zdjęcie pojedynczej kamery jakoś do mnie nie przemawia, ale wyjdzie w praniu co to za czujnik i jak ES jest rozwiązane.

9 godzin temu, FilipBB napisał:

Niestety, jak widze w wersji US, jest ładowarka typu 1, bardzo słabo popularna w Europie

A w wersji Japońskiej widać złącze CHAdeMO, więc pewnie na EU będzie CCS (Combo 2).

10 godzin temu, spawalniczy napisał:

Zasięg znacznie krótszy niż to co było podane na japońskiej stronie.

Dramatycznie mniejszy :( Tak mi się nasunęło, że może ze względu na charakter klienta w US i możliwość ewentualnych pozwów, podają najgorszą możliwą opcję? W końcu to nie jest up to.... jak w wersji Japońskiej, tylko 220+ mil ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, aflinta napisał:

Gdzie wypatrzyłeś? [edycja] już znalazłem na stronie subaru.com... tylko zdjęcie pojedynczej kamery jakoś do mnie nie przemawia, ale wyjdzie w praniu co to za czujnik i jak ES jest rozwiązane.

A w wersji Japońskiej widać złącze CHAdeMO, więc pewnie na EU będzie CCS (Combo 2).

Dramatycznie mniejszy :( Tak mi się nasunęło, że może ze względu na charakter klienta w US i możliwość ewentualnych pozwów, podają najgorszą możliwą opcję? W końcu to nie jest up to.... jak w wersji Japońskiej, tylko 220+ mil ;)

Na stronie Subaru USA jest takie dziwne zdjęcie ES z jedną kamerą?

Prepro_EyeSight_1920x1200.jpg

 

Teraz dojrzałem i w USA jest gniazdo typu 1 ale z możliwością ładowania DC, czyli jest to CCS1.

 

Wychodzi na to, że w Europie może być model z jeszcze inną specyfikacją (oby z największym zasięgiem).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, FilipBB napisał:

Teraz dojrzałem i w USA jest gniazdo typu 1 ale z możliwością ładowania DC, czyli jest to CCS1.

 

To co widać na filmie, to jest jest Type 1 Combo stosowane głównie w USA. Umożliwia ładowanie AC tylko dwoma fazami - dlatego ma stosunkowo niską moc ładowania - o której pisaliśmy wcześniej. Umożliwia też tak jak piszesz ładowanie DC.

 

Na Europę powinno być TYPE 2 Combo, które umożliwia ładowanie AC wyższymi mocami, bo wykorzystuje 3 fazy.

 

image.png.9a581b1a5bb0bff104bdfed1b22fd1e8.png

 

22 minuty temu, FilipBB napisał:

Na stronie Subaru USA jest takie dziwne zdjęcie ES z jedną kamerą?

 

W komentarzach pod filmami znalazłem wpis, że jeśli Subaru nie zastosuje w USA ES, to nie znajdzie klientów. To co na zdjęciu, to chyba jest system żywcem wyjęty z Toyoty.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...