Skocz do zawartości

Jaki samochód... elektryczny, .. bądź łódka ;-)


radekk

Rekomendowane odpowiedzi

15 minut temu, Jaca68 napisał(a):

UE emituje ok 9% globalnej emisji CO2.

W tym transport to 24%. Z tego auta osobowe to 45%. To ile to będzie globalnej emisji?

Wprowadzając zakaz aut spalinowych w UE uratujemy planetę. :OO:

Chiny banują ICE od 2035, Japonia i Kanada też, UK to też nie EU, Norwegia podobnie, indywidualne stany w USA też już wprowadzają ban od 2035 (np. New Jersey, Washington, Massachusets czy California, z tego co pamiętam obecnie 12 stanów). Pozostałe kraje to tylko kwestia czasu, więc warto byłoby spojrzeć trochę szerzej na problem :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Jaca68 napisał(a):

bo na morzu superchargera nie ma. 

 

Zaraz nie ma, nad tym też pracują ;) 

 

https://www.imeche.org/news/news-article/offshore-charging-station-to-power-vessels-with-wind-turbine-energy

 

Postawią na środku oceanu taki Akademik Lomonosov i zrobi się na nim „party boat” na czas ładowania. 

W porcie balety, na oceanie balety … do domu z kontraktu nikt wracać nie będzie chciał. 

 

Edytowane przez matros1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, Kiwi 4ester napisał(a):

Chciałem zauważyć, że do 2035r. jest jeszcze trochę czasu i wiele rzeczy może się do tego czasu wydarzyć :)

I długo i nie, a Norwegii został tylko rok, tam ban ma obowiązywać od 2025... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, skwaro napisał(a):

I długo i nie, a Norwegii został tylko rok, tam ban ma obowiązywać od 2025... 

Myślę, że to będzie dobry papierek lakmusowy na kolejne lata dla innych:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Kiwi 4ester napisał(a):

Myślę, że to będzie dobry papierek lakmusowy na kolejne lata dla innych:)

W 2023 ponad 82% sprzedanych u nich aut to elektryki, więc raczej wielkiej rewolucji nie będzie. U nas obstawiam że będzie podobnie na długo przed 2035, bo sporo producentów aut i tak zapowiedziało całkowite przejście na elektryki. Np. Mercedes ma przestać projektować nowe ICE już w 2025, Audi rok później a od 2032 ma sprzedawać tylko elektryki. Jaguar od 2025 będzie tylko elektryczny, Volvo od 2030. Więc nawet jak się uprzesz na nowy spalinowy to zbyt wielkiego wyboru miał nie będziesz. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Adi napisał(a):

Moje crossy w tym sezonie przejechały łącznie około 12000 km.

Na prąd wydałem równe 0 zł. ;) 

 

o tym mówię tu na forumie "marginal energy cost"

 

jeszcze raz gratki za pomysł&realizacje

 

ja tego nie nazywam "zero" bo to zero jakby nie jest, choć mam moce wytwórcze PV które się zamortyzowały finansowo i "de facto" prąd z nich teraz jest "darmowy" 

w naszym klimacie, w swojej lokalizacji pełnej autarkii nie osiągnę jako "pojedyncza osoba"

do pewnych inwestycji niezbędny jest efekt skali

 

 

 

 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, skwaro napisał(a):

All new cars, SUVs and pickup trucks

 

a być może zanim dojdzie do "prawnego bana" w 2035 będzie już posprzątane 

zmiana prawdopodobnie dokona się w dużej mierze bez legislacji

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 lat użytkowania, 40 000 km/rok

 

ICE 2.0 turbo benzyna, automat , AWD - spalanie średnie 10l/100 km sam koszt paliwa @ stała cena 7 pln/l brutto (dane optymistyczne bo wiem jakie miałem realne)

280 000 PLN

 

BEV Tesla TM3LR - zużycie średnie 20,2 kWh/100 km - użytkowanie całoroczne

Screenshot2024-02-1510_43_29.thumb.png.dff51031c4fcad76722dc52336c970af.png

bo trasę po PL z Dębicy do Końskich w lutym @ 9st. C to ja robię ze średnią 16,7 kWh/100km i wciąż nie jest to "ecodriving

średnia cena energii przy dom 68% praca 11% (tzw. własny prąd przyjęty jako 1 pln/kWh) Tesla Superchargers 18% inne 3% - średnia roczna cena prądu do auta 1,1682 PLN/kWh

95 792 PLN

 

280 000 - 95 792 = 184 208 PLN taniej na samym koszcie "paliwa"

przy czym, koszt prądu - średnia roczna cena/kWh - będzie spadał z biegiem lat 

cena aut BEV będzie spadać co znacząco obniży TCO

 

do tych różnic można dodać brak przeglądów powiedzmy tylko co 20 000 km i kosztujący tylko 1 k pln i już mamy co daje nam kolejne 20 000 PLN taniej w okresie 10 lat

 

łącznie oszczędności 184 208 + 20 000 = 204 208 PLN w okresie 10 letniego użytkowania

 

proponuje sobie zrobić tą kalkulacje przy średniej cenie prądu powiedzmy 0,35 pln/kWh

 

powodzenia ICE 

 

bez subsydiów, bez legislacji, bez wymuszeń 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, ketivv napisał(a):

a tego nie nazywam "zero" bo to zero jakby nie jest, choć mam moce wytwórcze PV które się zamortyzowały finansowo i "de facto" prąd z nich teraz jest "darmowy" 

 

Nawet przez chwilę nie obliczałem opłacalności ładowania słońcem moich crossów.

Zrobiłem to bo.....chciałem ;)

Tak, chciałem, żeby mój interes spinał się w każdym szczególe, a nie robił jakąś tylko fasadę. 

Czysta energia i adrenalina.

Żeby to uzmysłowić, to zapewne wydałem na instalację coś koło 25 tys.

Zaoszczędziłem prądu może na 2 -3 tys. 

Gołym okiem wdać, że się nie spina. Ale u mnie się spina, bo koncept został wykonany zgodnie z moimi założeniami.

 

No i jestem niezależny.

 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, ketivv napisał(a):

 

a być może zanim dojdzie do "prawnego bana" w 2035 będzie już posprzątane 

zmiana prawdopodobnie dokona się w dużej mierze bez legislacji

 

 

Pisałem wyżej że producenci w dużej mierze przejdą na elektryki już wcześniej, bo im się zwyczajnie nie będzie opłacało robić ICE. Na razie jest to wymuszan legislacją, ale np. było już tutaj że Macana ICE nie będzie więcej, bo to się zwyczajnie Porsche nie opłaca, dlatego robią już tylko elektryka. To samo w przyszłym roku stanie się z popularną 500-ką od Fiata. I tak się będzie dziać z kolejnymi autami. Obstawiam że już w okolicach 2030 wybór ICE będzie praktycznie ograniczony do aut dla entuzjastów - high-endowych konstrukcji, w większości sportowych. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ketivv napisał(a):

powodzenia ICE 

 

bez subsydiów, bez legislacji, bez wymuszeń 

 

Z jakiegoś powodu egocentrycznie uznałeś, że Twój przypadek jest reprezentatywny dla całego społeczeństwa. Why?

 

Pominę już kwestię tego, że cenę paliwa przyjąłeś wyższą niż jest realnie, a prądu

2 godziny temu, ketivv napisał(a):

proponuje sobie zrobić tą kalkulacje przy średniej cenie prądu powiedzmy 0,35 pln/kWh

gdzie aktualnie sam podałeś 1,1682pln/kWh. I serio wierzysz, że w przyszłości będzie tańsza? (globalnie w PL, nie dla Ciebie) Dlaczego?

Te 10 l/100 km to osiągałeś na tej samej trasie z Końskich i przy tej samej prędkości podróżnej, dla której pokazałeś wyliczenia EV?

 

Czyli w 2034 będę miał wybór spośród niczym nieskrępowanej oferty EV i nieograniczonej niczym ICE? Czy może jednak producenci nie są debilami i wiedząc, że od 2035 roku nie będą mogli sprzedawać danego produktu nie tylko nie będą go już rozwijać, ale wręcz wygasać? Serio uważasz, że bez ograniczeń legislacyjnych tak by to wyglądało? Dlatego też w Niemczech sprzedaż EV poleciała na pysk jak dopłaty padły?

Właśnie tych dopłat do EV to nie było, że piszesz o braku subsydiów?

Na producentów ICE nie są nakładane żadne opłaty/limity związane z emisją CO2?

 

Ale "bez subsydiów, legislacji i wymuszeń"...

 

Nie chodzi mi w tym wpisie w ogóle o to co jest racjonalne i uzasadnione, a co nie. Z jakiegoś powodu ubrałeś się na tym forum w eksperta, piewcę, propagatora, a czasami nawet martyra EV - spoko, patrząc na to w jakim kierunku zmierza ludzkość w wielu aspektach się zgadzam. Tylko po co te ściemy? Naginając prawdę (he he...) bezrefleksyjnie osiągasz przeciwskuteczny efekt, dając (uzasadnione) paliwo przeciwnikom.

 

To już tak bez zaczynania w ogóle dyskusji o stanie i możliwościach sieci przesyłowych w PL, czy też w ogóle o samych źródłach energii w nadchodzących latach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Adi napisał(a):

Żeby to uzmysłowić, to zapewne wydałem na instalację coś koło 25 tys.

Zaoszczędziłem prądu może na 2 -3 tys. 

Gołym okiem wdać, że się nie spina. Ale u mnie się spina, bo koncept został wykonany zgodnie z moimi założeniami.

25 k pln koszt instalacji

roczny koszt oszczędności 2-3 k pln - 2,5 k pln uśrednione rocznie 

czyli nie robiąc nic więcej zwrot 10 lat 

zakładając 25-cio letnią prace systemu zwrot z inwestycji 250% 

 

dla ułatwienia rachunków powiedzmy, że jest to instalacja 5kWp, przyjmijmy że rocznie generuje 4,5 MWh

25 lat x 4,5 MWh x 94% = ca. 106 MWh -> koszt jednego kWh energii 0,2358 zł/kWh

 

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, QbaqBA napisał(a):

Pominę już kwestię tego, że cenę paliwa przyjąłeś wyższą niż jest realnie, a prądu

2 godziny temu, ketivv napisał(a):

proponuje sobie zrobić tą kalkulacje przy średniej cenie prądu powiedzmy 0,35 pln/kWh

gdzie aktualnie sam podałeś 1,1682pln/kWh. I serio wierzysz, że w przyszłości będzie tańsza? (globalnie w PL, nie dla Ciebie) Dlaczego?

Te 10 l/100 km to osiągałeś na tej samej trasie z Końskich i przy tej samej prędkości podróżnej, dla której pokazałeś wyliczenia EV?

 

wydaje mi się, ze warto przyjrzeć się mojemu wpisowi na który się powołujesz raz jeszcze

 

- spalania, zużycia energii są podane jako wartości średnie z przebiegów rocznych

 

trasa Dębica - Końskie realne zużycie 14 lutego 2024 temp zewnętrzna ok 9 st. C to 16,9 kWh/100 km co jest widoczne na załączonym zdjęciu przy stylu jazdy raczej "nie wlokąc się" wyjazd z Kielc miasto centrum (Żabka zakupy) dojazd na miejsce "Końskie", kto zna trasę wie jakie są warunki (żeby nie było, że spalinowym to bym gonił a BEV to jadę 50 km/h cały czas ;) )

Screenshot_20240215-1352592.thumb.png.29ba5e7c8661f67f83a6c6d282eb3e35.png

 

 

 

- koszt energii elektrycznej w kalkulacji

1,1682pln/kWh jest to faktyczny koszt poniesiony przy założeniu, że "tzw, swój prąd" odsprzedaje sobie samemu na cele transportowe po 1 pln/kWh bez problemu mógłbym dzisiaj zapewnić sobie ładowanie auta kupując prąd z sieci taniej, wystarczy przejść na taryfę np. G13 ładować w niskim przesyle i spokojnie mieścimy się w 0,85 pln/kWh brutto po przekroczeniu 3000 kWh/rocznie dla gospodarstw domowych

- wspomniany koszt 0,35 pln/kWh to przewidywany, średni koszt tej energii w przyszłości, nie jest brany pod uwagę w obecnej kalkulacji

 

- cena paliwa to PB98 zgodnie z zalecaniem producenta auta 

 

obydwa auta AWD, obydwa "automatyczne skrzynie" obydwa zbliżona wielkość

w osiągach przepaść na korzyść BEV a raczej stare BMW (zresztą auto z tego forum) do wolnych nie należało 

 

 

 

tak opisuje swój przypadek, zarazem nie jestem jedyny 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, ketivv napisał(a):

zakładając 25-cio letnią prace systemu zwrot z inwestycji 250% 

 

dla ułatwienia rachunków powiedzmy, że jest to instalacja 5kWp, przyjmijmy że rocznie generuje 4,5 MWh

 

Tak w liczbach.

Ale jak wspomniałem, nie interesowałem się stopą zwrotu, tylko od początku założyłem, że robię niezależny napędzany czystą energią projekt.

A nie obliczałem bo: 

- Perspektywa 25 lat jest dla mnie nieosiągalna. Ten koncept to może 5-10 lat  max, później mi się znudzi i zlikwiduję/odsprzedam

- nie rozkładam zużycia na rok, ponieważ pracuje toto tylko ok 3 miesięcy w roku. Teraz panele są zdemontowane i zabezpieczone w magazynie. W czerwcu wracają na dach.

 

Wobec tego obliczając zwrot kosztów względem pozyskanej energii wpędził bym się w rozmyślania, czy warto. Więc darowałem sobie ;) 

 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tymczasem...

mogli by powiedzieć wprost - robimy na złość arabom i odcinamy ich od $$$ z ropy dlatego elektryfikujemy co się da :)

Edytowane przez AdaSch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 900 000 pln netto -> 1MWp -> produkcja roczna południe PL 1100 MWh

25 lat pracy x 1100 MWh/rocznie x 94% = 25850 MWh -> 112.18 PLN/MWh -> 0,1122 PLN/kWh 

koszty instalacji cały czas maleją, 1MWp podany dla łatwego liczenia 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, AdaSch napisał(a):

A tymczasem...

mogli by powiedzieć wprost - robimy na złość arabom i odcinamy ich od $$$ z ropy dlatego elektryfikujemy co się da :)

 

to chyba gniazdo:upside-down-face_1f643-small:

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, ketivv napisał(a):

proponuje sobie zrobić tą kalkulacje przy średniej cenie prądu powiedzmy 0,35 pln/kWh

Jak prąd będzie po tyle to kupie Teslę. Obiecuje. :yahoo:

W życiu takiej ceny nie będzie. Jak zwiększy się volumen elektryków to zaraz jakąś akcyzę do energii używanej do ładowania aut dołożą, bo inaczej budżet państwa się nie zepnie. 

  • Lajk 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...