skwaro Opublikowano 14 Lutego Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 15 minut temu, Jaca68 napisał(a): UE emituje ok 9% globalnej emisji CO2. W tym transport to 24%. Z tego auta osobowe to 45%. To ile to będzie globalnej emisji? Wprowadzając zakaz aut spalinowych w UE uratujemy planetę. Chiny banują ICE od 2035, Japonia i Kanada też, UK to też nie EU, Norwegia podobnie, indywidualne stany w USA też już wprowadzają ban od 2035 (np. New Jersey, Washington, Massachusets czy California, z tego co pamiętam obecnie 12 stanów). Pozostałe kraje to tylko kwestia czasu, więc warto byłoby spojrzeć trochę szerzej na problem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
matros1 Opublikowano 14 Lutego Udostępnij Opublikowano 14 Lutego (edytowane) 18 minut temu, Jaca68 napisał(a): bo na morzu superchargera nie ma. Zaraz nie ma, nad tym też pracują https://www.imeche.org/news/news-article/offshore-charging-station-to-power-vessels-with-wind-turbine-energy Postawią na środku oceanu taki Akademik Lomonosov i zrobi się na nim „party boat” na czas ładowania. W porcie balety, na oceanie balety … do domu z kontraktu nikt wracać nie będzie chciał. Edytowane 14 Lutego przez matros1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aflinta Opublikowano 14 Lutego Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 23 minuty temu, skwaro napisał(a): USA też już wprowadzają ban od 2035 Czy dotyczy też Light Truck, czy samych aut osobowych? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kiwi 4ester Opublikowano 14 Lutego Udostępnij Opublikowano 14 Lutego Chciałem zauważyć, że do 2035r. jest jeszcze trochę czasu i wiele rzeczy może się do tego czasu wydarzyć Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skwaro Opublikowano 14 Lutego Udostępnij Opublikowano 14 Lutego Godzinę temu, aflinta napisał(a): Czy dotyczy też Light Truck, czy samych aut osobowych? All new cars, SUVs and pickup trucks 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skwaro Opublikowano 14 Lutego Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 37 minut temu, Kiwi 4ester napisał(a): Chciałem zauważyć, że do 2035r. jest jeszcze trochę czasu i wiele rzeczy może się do tego czasu wydarzyć I długo i nie, a Norwegii został tylko rok, tam ban ma obowiązywać od 2025... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kiwi 4ester Opublikowano 14 Lutego Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2 godziny temu, skwaro napisał(a): I długo i nie, a Norwegii został tylko rok, tam ban ma obowiązywać od 2025... Myślę, że to będzie dobry papierek lakmusowy na kolejne lata dla innych Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skwaro Opublikowano 14 Lutego Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2 minuty temu, Kiwi 4ester napisał(a): Myślę, że to będzie dobry papierek lakmusowy na kolejne lata dla innych W 2023 ponad 82% sprzedanych u nich aut to elektryki, więc raczej wielkiej rewolucji nie będzie. U nas obstawiam że będzie podobnie na długo przed 2035, bo sporo producentów aut i tak zapowiedziało całkowite przejście na elektryki. Np. Mercedes ma przestać projektować nowe ICE już w 2025, Audi rok później a od 2032 ma sprzedawać tylko elektryki. Jaguar od 2025 będzie tylko elektryczny, Volvo od 2030. Więc nawet jak się uprzesz na nowy spalinowy to zbyt wielkiego wyboru miał nie będziesz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 15 Lutego Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 23 godziny temu, Adi napisał(a): Moje crossy w tym sezonie przejechały łącznie około 12000 km. Na prąd wydałem równe 0 zł. o tym mówię tu na forumie "marginal energy cost" jeszcze raz gratki za pomysł&realizacje ja tego nie nazywam "zero" bo to zero jakby nie jest, choć mam moce wytwórcze PV które się zamortyzowały finansowo i "de facto" prąd z nich teraz jest "darmowy" w naszym klimacie, w swojej lokalizacji pełnej autarkii nie osiągnę jako "pojedyncza osoba" do pewnych inwestycji niezbędny jest efekt skali 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 15 Lutego Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 21 godzin temu, matros1 napisał(a): W porcie balety, na oceanie balety … do domu z kontraktu nikt wracać nie będzie chciał. a odpocząć ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 15 Lutego Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 19 godzin temu, skwaro napisał(a): All new cars, SUVs and pickup trucks a być może zanim dojdzie do "prawnego bana" w 2035 będzie już posprzątane zmiana prawdopodobnie dokona się w dużej mierze bez legislacji Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
QbaqBA Opublikowano 15 Lutego Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 4 minuty temu, ketivv napisał(a): zmiana prawdopodobnie dokona się w dużej mierze bez legislacji Buhahhahahahahaha - to stwierdzenie to akurat niezła dawka bezczelności. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 15 Lutego Udostępnij Opublikowano 15 Lutego (edytowane) 10 lat użytkowania, 40 000 km/rok ICE 2.0 turbo benzyna, automat , AWD - spalanie średnie 10l/100 km sam koszt paliwa @ stała cena 7 pln/l brutto (dane optymistyczne bo wiem jakie miałem realne) 280 000 PLN BEV Tesla TM3LR - zużycie średnie 20,2 kWh/100 km - użytkowanie całoroczne bo trasę po PL z Dębicy do Końskich w lutym @ 9st. C to ja robię ze średnią 16,7 kWh/100km i wciąż nie jest to "ecodriving średnia cena energii przy dom 68% praca 11% (tzw. własny prąd przyjęty jako 1 pln/kWh) Tesla Superchargers 18% inne 3% - średnia roczna cena prądu do auta 1,1682 PLN/kWh 95 792 PLN 280 000 - 95 792 = 184 208 PLN taniej na samym koszcie "paliwa" przy czym, koszt prądu - średnia roczna cena/kWh - będzie spadał z biegiem lat cena aut BEV będzie spadać co znacząco obniży TCO do tych różnic można dodać brak przeglądów powiedzmy tylko co 20 000 km i kosztujący tylko 1 k pln i już mamy co daje nam kolejne 20 000 PLN taniej w okresie 10 lat łącznie oszczędności 184 208 + 20 000 = 204 208 PLN w okresie 10 letniego użytkowania proponuje sobie zrobić tą kalkulacje przy średniej cenie prądu powiedzmy 0,35 pln/kWh powodzenia ICE bez subsydiów, bez legislacji, bez wymuszeń Edytowane 15 Lutego przez ketivv Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adi Opublikowano 15 Lutego Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 49 minut temu, ketivv napisał(a): a tego nie nazywam "zero" bo to zero jakby nie jest, choć mam moce wytwórcze PV które się zamortyzowały finansowo i "de facto" prąd z nich teraz jest "darmowy" Nawet przez chwilę nie obliczałem opłacalności ładowania słońcem moich crossów. Zrobiłem to bo.....chciałem Tak, chciałem, żeby mój interes spinał się w każdym szczególe, a nie robił jakąś tylko fasadę. Czysta energia i adrenalina. Żeby to uzmysłowić, to zapewne wydałem na instalację coś koło 25 tys. Zaoszczędziłem prądu może na 2 -3 tys. Gołym okiem wdać, że się nie spina. Ale u mnie się spina, bo koncept został wykonany zgodnie z moimi założeniami. No i jestem niezależny. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skwaro Opublikowano 15 Lutego Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 39 minut temu, ketivv napisał(a): a być może zanim dojdzie do "prawnego bana" w 2035 będzie już posprzątane zmiana prawdopodobnie dokona się w dużej mierze bez legislacji Pisałem wyżej że producenci w dużej mierze przejdą na elektryki już wcześniej, bo im się zwyczajnie nie będzie opłacało robić ICE. Na razie jest to wymuszan legislacją, ale np. było już tutaj że Macana ICE nie będzie więcej, bo to się zwyczajnie Porsche nie opłaca, dlatego robią już tylko elektryka. To samo w przyszłym roku stanie się z popularną 500-ką od Fiata. I tak się będzie dziać z kolejnymi autami. Obstawiam że już w okolicach 2030 wybór ICE będzie praktycznie ograniczony do aut dla entuzjastów - high-endowych konstrukcji, w większości sportowych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
QbaqBA Opublikowano 15 Lutego Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2 godziny temu, ketivv napisał(a): powodzenia ICE bez subsydiów, bez legislacji, bez wymuszeń Z jakiegoś powodu egocentrycznie uznałeś, że Twój przypadek jest reprezentatywny dla całego społeczeństwa. Why? Pominę już kwestię tego, że cenę paliwa przyjąłeś wyższą niż jest realnie, a prądu 2 godziny temu, ketivv napisał(a): proponuje sobie zrobić tą kalkulacje przy średniej cenie prądu powiedzmy 0,35 pln/kWh gdzie aktualnie sam podałeś 1,1682pln/kWh. I serio wierzysz, że w przyszłości będzie tańsza? (globalnie w PL, nie dla Ciebie) Dlaczego? Te 10 l/100 km to osiągałeś na tej samej trasie z Końskich i przy tej samej prędkości podróżnej, dla której pokazałeś wyliczenia EV? Czyli w 2034 będę miał wybór spośród niczym nieskrępowanej oferty EV i nieograniczonej niczym ICE? Czy może jednak producenci nie są debilami i wiedząc, że od 2035 roku nie będą mogli sprzedawać danego produktu nie tylko nie będą go już rozwijać, ale wręcz wygasać? Serio uważasz, że bez ograniczeń legislacyjnych tak by to wyglądało? Dlatego też w Niemczech sprzedaż EV poleciała na pysk jak dopłaty padły? Właśnie tych dopłat do EV to nie było, że piszesz o braku subsydiów? Na producentów ICE nie są nakładane żadne opłaty/limity związane z emisją CO2? Ale "bez subsydiów, legislacji i wymuszeń"... Nie chodzi mi w tym wpisie w ogóle o to co jest racjonalne i uzasadnione, a co nie. Z jakiegoś powodu ubrałeś się na tym forum w eksperta, piewcę, propagatora, a czasami nawet martyra EV - spoko, patrząc na to w jakim kierunku zmierza ludzkość w wielu aspektach się zgadzam. Tylko po co te ściemy? Naginając prawdę (he he...) bezrefleksyjnie osiągasz przeciwskuteczny efekt, dając (uzasadnione) paliwo przeciwnikom. To już tak bez zaczynania w ogóle dyskusji o stanie i możliwościach sieci przesyłowych w PL, czy też w ogóle o samych źródłach energii w nadchodzących latach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 15 Lutego Udostępnij Opublikowano 15 Lutego (edytowane) 2 godziny temu, Adi napisał(a): Żeby to uzmysłowić, to zapewne wydałem na instalację coś koło 25 tys. Zaoszczędziłem prądu może na 2 -3 tys. Gołym okiem wdać, że się nie spina. Ale u mnie się spina, bo koncept został wykonany zgodnie z moimi założeniami. 25 k pln koszt instalacji roczny koszt oszczędności 2-3 k pln - 2,5 k pln uśrednione rocznie czyli nie robiąc nic więcej zwrot 10 lat zakładając 25-cio letnią prace systemu zwrot z inwestycji 250% dla ułatwienia rachunków powiedzmy, że jest to instalacja 5kWp, przyjmijmy że rocznie generuje 4,5 MWh 25 lat x 4,5 MWh x 94% = ca. 106 MWh -> koszt jednego kWh energii 0,2358 zł/kWh Edytowane 15 Lutego przez ketivv Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 15 Lutego Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 8 minut temu, QbaqBA napisał(a): Pominę już kwestię tego, że cenę paliwa przyjąłeś wyższą niż jest realnie, a prądu 2 godziny temu, ketivv napisał(a): proponuje sobie zrobić tą kalkulacje przy średniej cenie prądu powiedzmy 0,35 pln/kWh gdzie aktualnie sam podałeś 1,1682pln/kWh. I serio wierzysz, że w przyszłości będzie tańsza? (globalnie w PL, nie dla Ciebie) Dlaczego? Te 10 l/100 km to osiągałeś na tej samej trasie z Końskich i przy tej samej prędkości podróżnej, dla której pokazałeś wyliczenia EV? wydaje mi się, ze warto przyjrzeć się mojemu wpisowi na który się powołujesz raz jeszcze - spalania, zużycia energii są podane jako wartości średnie z przebiegów rocznych trasa Dębica - Końskie realne zużycie 14 lutego 2024 temp zewnętrzna ok 9 st. C to 16,9 kWh/100 km co jest widoczne na załączonym zdjęciu przy stylu jazdy raczej "nie wlokąc się" wyjazd z Kielc miasto centrum (Żabka zakupy) dojazd na miejsce "Końskie", kto zna trasę wie jakie są warunki (żeby nie było, że spalinowym to bym gonił a BEV to jadę 50 km/h cały czas ) - koszt energii elektrycznej w kalkulacji 1,1682pln/kWh jest to faktyczny koszt poniesiony przy założeniu, że "tzw, swój prąd" odsprzedaje sobie samemu na cele transportowe po 1 pln/kWh bez problemu mógłbym dzisiaj zapewnić sobie ładowanie auta kupując prąd z sieci taniej, wystarczy przejść na taryfę np. G13 ładować w niskim przesyle i spokojnie mieścimy się w 0,85 pln/kWh brutto po przekroczeniu 3000 kWh/rocznie dla gospodarstw domowych - wspomniany koszt 0,35 pln/kWh to przewidywany, średni koszt tej energii w przyszłości, nie jest brany pod uwagę w obecnej kalkulacji - cena paliwa to PB98 zgodnie z zalecaniem producenta auta obydwa auta AWD, obydwa "automatyczne skrzynie" obydwa zbliżona wielkość w osiągach przepaść na korzyść BEV a raczej stare BMW (zresztą auto z tego forum) do wolnych nie należało tak opisuje swój przypadek, zarazem nie jestem jedyny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adi Opublikowano 15 Lutego Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 38 minut temu, ketivv napisał(a): zakładając 25-cio letnią prace systemu zwrot z inwestycji 250% dla ułatwienia rachunków powiedzmy, że jest to instalacja 5kWp, przyjmijmy że rocznie generuje 4,5 MWh Tak w liczbach. Ale jak wspomniałem, nie interesowałem się stopą zwrotu, tylko od początku założyłem, że robię niezależny napędzany czystą energią projekt. A nie obliczałem bo: - Perspektywa 25 lat jest dla mnie nieosiągalna. Ten koncept to może 5-10 lat max, później mi się znudzi i zlikwiduję/odsprzedam - nie rozkładam zużycia na rok, ponieważ pracuje toto tylko ok 3 miesięcy w roku. Teraz panele są zdemontowane i zabezpieczone w magazynie. W czerwcu wracają na dach. Wobec tego obliczając zwrot kosztów względem pozyskanej energii wpędził bym się w rozmyślania, czy warto. Więc darowałem sobie 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AdaSch Opublikowano 15 Lutego Udostępnij Opublikowano 15 Lutego (edytowane) A tymczasem... mogli by powiedzieć wprost - robimy na złość arabom i odcinamy ich od $$$ z ropy dlatego elektryfikujemy co się da Edytowane 15 Lutego przez AdaSch Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 15 Lutego Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2 900 000 pln netto -> 1MWp -> produkcja roczna południe PL 1100 MWh 25 lat pracy x 1100 MWh/rocznie x 94% = 25850 MWh -> 112.18 PLN/MWh -> 0,1122 PLN/kWh koszty instalacji cały czas maleją, 1MWp podany dla łatwego liczenia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radekk Opublikowano 15 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 5 godzin temu, AdaSch napisał(a): A tymczasem... mogli by powiedzieć wprost - robimy na złość arabom i odcinamy ich od $$$ z ropy dlatego elektryfikujemy co się da to chyba gniazdo 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jaca68 Opublikowano 16 Lutego Udostępnij Opublikowano 16 Lutego W dniu 14.02.2024 o 10:54, matros1 napisał(a): jachty, dziewczyny, wakacje Podoba mi się. W Tajlandii to trzeba być ostrożnym bo "dziewczyny" mogą mieć niespodzianki. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pan Dziedzic Opublikowano 16 Lutego Udostępnij Opublikowano 16 Lutego Ale jak już trafisz na oryginał, to nie ma zmiłuj. Kolega mi opowiadał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jaca68 Opublikowano 16 Lutego Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 21 godzin temu, ketivv napisał(a): proponuje sobie zrobić tą kalkulacje przy średniej cenie prądu powiedzmy 0,35 pln/kWh Jak prąd będzie po tyle to kupie Teslę. Obiecuje. W życiu takiej ceny nie będzie. Jak zwiększy się volumen elektryków to zaraz jakąś akcyzę do energii używanej do ładowania aut dołożą, bo inaczej budżet państwa się nie zepnie. 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się