Jump to content

eksploatacja automatu pytanie?


Lookash

Recommended Posts

Witam 

Ponieważ jestem nowym użytkownikiem samochodu z automatem chciałbym się zapytać czy można samochód przetaczać z wyłączonym silnikiem i dźwignią w pozycji N. Według instrukcji należy unikać toczenia z  dźwignią w położeniu N, ale w innym miejscu dopuszcza się holowanie z prędkością do 30 kmh i do bodajże 30 km. W moim przypadku chodzi po prostu o wtaczanie samochodu do garażu, jakieś 5-8 m ze znikomą prędkością. Wjazd mam "z górki" i nie chcę odpalać często zimnego silnika po to tylko żeby przetoczyć się taki kawałek. Szukałem w necie , na innych forach ale oczywiście opinie są sprzeczne. Zdaje sobie sprawę że dla skrzyni pewnie byłoby lepiej żeby silnik pracował, lecz z kolei uruchamianie zimnego silnika też nie jest najlepszym rozwiązaniem. Pytanie czy w dłuższej perspektywie coś może w skrzyni się uszkodzić czy mogę "spać spokojnie"

Link to comment
Share on other sites

Raczej nie powinno nic się dziać. Podobną sytuację mam u siebie ze Sprinterem i regularnie "przejeżdża" ok 30 m na halę i potem jeszcze 20 z niej. Od 5 lat zupełnie bez żadnych problemów. Chyba, że Lineatronic jest bardziej na to czuły od skrzyń MB, (?)

Link to comment
Share on other sites

Przepchnięcie samochodu na luzie, czyli w położeniu N niczemu nie zaszkodzi - po pierwsze - tak krótki dystans, po drugie - tak mała prędkość. Zapalanie silnika na te klika sekund wyrządzi nieporównywalnie większe szkody w dłuższej perspektywie, niż wytoczenie lub wtoczenie samochodu z garażu. 

 

Jazda na N z uruchomionym silnikiem - np. dojeżdżanie do świateł, zjazd z górki itp, czyli w normalnym ruchu - to jest zabójstwo dla skrzyni. Przydatne informacje o jeżdżeniu automatami znajdziesz na stronie: www.prnd.pl

Link to comment
Share on other sites

Na marginesie .. jak stoi na górce ściągnąć z "P" to masakra chrupnięcie

 

Ja robię tak: przy zatrzymywaniu ręczny, następnie N, zwalaniem nożny i dopiero  P (tak aby zlikwidować naprężenia) i mniej problemów ze ściągnięciem P przy ponownym starcie. 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

oo dobrze wiedzieć thanx, a jak mróz i górka to co wtedy z ręcznym żeby nie przymarzł

 

Pewnie kliny pod koła, albo oparcie o krawężnik.  Z drugiej strony jak ręczy często używany to mniejsza szansa na przymarznięcie.

Link to comment
Share on other sites

Kubeusz czym posiedzisz swoją teorię, bo dla mnie jebniecie przy zmianie z P na D nie jest normalne. Tak samo w serwisie powiedzieli. I to ze sobie na górce zaciagniesz ręczny najpierw w niczym nie pomoże. Poprostu używać ręcznego. Używam od 6 lat i jakoś mi nie zamarzl nigdy. Skrzynia na pewno się odwdzieczy.

Link to comment
Share on other sites

Kubeusz czym posiedzisz swoją teorię, bo dla mnie jebniecie przy zmianie z P na D nie jest normalne. Tak samo w serwisie powiedzieli. I to ze sobie na górce zaciagniesz ręczny najpierw w niczym nie pomoże. Poprostu używać ręcznego. Używam od 6 lat i jakoś mi nie zamarzl nigdy. Skrzynia na pewno się odwdzieczy.

jest normalne na wzniesieniu. nie unikniesz go, możesz jedynie zminimalizować.

to mechaniczne blokada skrzyni, tzw zapadka.

Link to comment
Share on other sites

Witam 

Ponieważ jestem nowym użytkownikiem samochodu z automatem chciałbym się zapytać czy można samochód przetaczać z wyłączonym silnikiem i dźwignią w pozycji N. Według instrukcji należy unikać toczenia z  dźwignią w położeniu N, ale w innym miejscu dopuszcza się holowanie z prędkością do 30 kmh i do bodajże 30 km. W moim przypadku chodzi po prostu o wtaczanie samochodu do garażu, jakieś 5-8 m ze znikomą prędkością. Wjazd mam "z górki" i nie chcę odpalać często zimnego silnika po to tylko żeby przetoczyć się taki kawałek. Szukałem w necie , na innych forach ale oczywiście opinie są sprzeczne. Zdaje sobie sprawę że dla skrzyni pewnie byłoby lepiej żeby silnik pracował, lecz z kolei uruchamianie zimnego silnika też nie jest najlepszym rozwiązaniem. Pytanie czy w dłuższej perspektywie coś może w skrzyni się uszkodzić czy mogę "spać spokojnie"

 

Nie wiem jak w nowych automatach (tj czy nie ma to wpływu na elektronikę) ale nawet w instrukcji Forka 07 była informacja o zakazie holowania z tego samego powodu dlaczego po ostrej jeździe autem z turbo nie powinno się od razu gasić silnika. Chodzi o chłodzenie które odbywa się poprzez cyrkulację płynu chłodzącego i oleju gdy silnik jest włączony. Dlatego też nie powinno się holować auta z automatem, gdyż można ugotować skrzynię. Choć jeśli chodzi o przetoczenie auta o kilka metrów to raczej nie spowoduje to wytworzenie wielkich temperatur dlatego nie wydaje mi się żeby to był problem.

Z drugiej strony różnica między np Tribeca 08 w wersji europejskiej a amerykańskiej był brak w wersji US chłodnicy skrzyni biegów co skutkowało zaleceniem by nie jeździć z prędkościami powyżej 160km/h by nie zagotować skrzyni. Więc można by z tego wywnioskować że jazda z górki na biegu N z prędkością np 60km/h nie powinna nic zepsuć nawet w aucie bez chłodzenia skrzyni czy bez odpalenia silnika.

Link to comment
Share on other sites

Tej, no dobra. Ale chcecie mi powiedziec ze nie moge autem z automatem pojechac do myjni tunelowej (auto na rolce jest ciagniete ale z wlaczonym silnikiem musi byc, skrzynia na N)? W pozku jest tylko jedna dobra i w miare bezpieczna myjnia automatyczna i jest wlasnie rolkowa. 80% furek tam mytych to automaty drozsze od subaru, wiec.... Niby w papierach napisano ze nie wolno ale w volvo tez tak mialem napisane z dopiskiem ze do 20kmh mozna ale max iles tam km, wiec zakladam ze te 10 minut w myjni z predkoscia 0,05 kmh mu nie zaszkodzi czy sie myle?

Link to comment
Share on other sites

Kubeusz czym posiedzisz swoją teorię, bo dla mnie jebniecie przy zmianie z P na D nie jest normalne. Tak samo w serwisie powiedzieli. I to ze sobie na górce zaciagniesz ręczny najpierw w niczym nie pomoże. Poprostu używać ręcznego. Używam od 6 lat i jakoś mi nie zamarzl nigdy. Skrzynia na pewno się odwdzieczy.

Zgadzam się z przedmówca, robię podobnie, i też jeszcze nigdy nie miałem problemów z ręcznym. 

Link to comment
Share on other sites

Tej, no dobra. Ale chcecie mi powiedziec ze nie moge autem z automatem pojechac do myjni tunelowej (auto na rolce jest ciagniete ale z wlaczonym silnikiem musi byc, skrzynia na N)? W pozku jest tylko jedna dobra i w miare bezpieczna myjnia automatyczna i jest wlasnie rolkowa. 80% furek tam mytych to automaty drozsze od subaru, wiec.... Niby w papierach napisano ze nie wolno ale w volvo tez tak mialem napisane z dopiskiem ze do 20kmh mozna ale max iles tam km, wiec zakladam ze te 10 minut w myjni z predkoscia 0,05 kmh mu nie zaszkodzi czy sie myle?

 Włącz N i wyłącz silnik. Nic się nie stanie

Link to comment
Share on other sites

 

Nigdy nie byłem na automatycznej myjni i odradzam takie mycie.

 

czemu?

Lakier foresterow jest niestety delikatny i cienki - dlatego co 4 miesiące traktuje go teflonem.

 

 

Ja od prawie 3,5 roku włączam N wyłącznie przy zmianie opon z letnich na zimowe i odwrotnie.

 

A po co N, nie można na P ?

Nie można na P. Trzeba na N - tak jest bezpieczniej dla skrzyni. Oczywiście silnik wyłączony. Edited by Lukasz123
Link to comment
Share on other sites

Różnica jest tylko taka, że na "P" skrzynia jest zablokowana, więc nie da się obracać kołami, natomiast w pozycji"N" da się obracać kołami.

Dokładnie. Mechanicy wymieniają koła i rożnie to z tym bywa - zdecydowanie lepiej pozostawić na N - wtedy nie ma żadnych naprezen itd. Chyba ze sami wymieniacie i uważacie aby nie próbować kręcić kołem przy zmianie.

Edited by Lukasz123
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...