Skocz do zawartości

Subaru Outback [BS] (MY15=>MY20)


atom75

Rekomendowane odpowiedzi

Ciekawy filmik tlumaczacy dzialanie sprzegla wieloplytkowego:

 

 

Jak rozumiem, w subaru centralny dyferencjal moze przybrac min. forme sprzegla wiskotycznego lub wieloplytkowego. O ile sprzeglo wiskotyczne nie moze przeniesc 100% napedu na tyl to sprzeglo wieloplytkowe juz tak poniewaz jest tam mechanizm pozwalajacy na mechaniczne 'scisniecie' i zlaczenie plytek sprzegla ze soba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porównanie dotyczyło sprzęgła wielopłytkowego w CVT ze sprzęgłem wiskotycznym w centralnym dyferencjale w skrzyniach manualnych.   W skrzyniach CVT, w których jest centralny dyferencjał (m.in. w Levorgu 2.0 DIT), jego blokowanie jest rozwiązane w inny sposób niż w klasycznych skrzyniach manualnych (poza STI gdzie jest DCCD). 

 

 

mieszasz dwa rodzaje napędu 4x4 ze sobą

 

- sprzęgło wielopłytkowe w połączeniu z manualną lub automatyczną skrzynią biegów (jak np. CVT) to "dopiety" tył do stale napędzanego przodu (lub odwrotnie) - mechanizmem przekazującym moment jest "sprzęgło wielopłytkowe" obrót tylnej osi nie jest możliwy bez obrotu przedniej osi - "usuwając" sprzęgło międzyosiowe otrzymujesz przednio (lub tylno) napędowe auto

 

- centralny mechanizm różnicowy, czy to z manualną czy automatyczną skrzynia biegów - mechanizmem przekazującym moment jest centralny dyfer "osobno" na os przednia osobno na tylną (w tym wypadku wiskoza lub inna blokada tylko go "chwilowo zamyka" ) - usuwając wiskozę wciąż masz 4x4 tylko z otwartym dyfrem centralnym

 

 

Jak rozumiem, w subaru centralny dyferencjal moze przybrac min. forme sprzegla wiskotycznego lub wieloplytkowego.

 

 

układ ze sprzęglem wielopłytkwym dopinającym nawet "w trybie ciągłym" druga os nie jest tym samym co układ z centralnym dyfrem

 

 

 

O ile sprzeglo wiskotyczne nie moze przeniesc 100% napedu na tyl to sprzeglo wieloplytkowe juz tak poniewaz jest tam mechanizm pozwalajacy na mechaniczne 'scisniecie' i zlaczenie plytek sprzegla ze soba.
 

 

może przenieść prawie 100% momentu na tył o ile przednie koła stoją na całkowicie nieprzyczepnej nawierzchni

całkowite spięcie to sztywno spięta oś tylna z przednią

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie mieszam i doskonale wiem jak działa centralny dyferencjał. Być może nieprecyzyjnie wyraziłeś się w zdaniu, które cytowałem i do którego się odniosłem.

Tym bardziej, że istnieją auta z napędem przenoszonym na drugą oś przez sprzęgło wiskotyczne, bez centralnego dyfra (tak bodajże ma rozwiązany napęd Fiat Panda 4x4).

 

@@sewa, też miał chyba na myśli rozwiązanie "spinające" centralny dyfer, którym,w Subaru może być wiskoza lub sprzęgło wielopłytkowe.  

 

1d11e8f50a0d02b700731f3f145e97f5.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Tym bardziej, że istnieją auta z napędem przenoszonym na drugą oś przez sprzęgło wiskotyczne, bez centralnego dyfra (tak bodajże ma rozwiązany napęd Fiat Panda 4x4).
 

 

tak jak w aktualnej ofercie Subaru istnieją auta bez centralnego dyfra realizujące spięcie tylnej osi za pomocą zewnętrzne sterowanego sprzęgła

wg. załączonej przez Ciebie klasyfikacji opisywany system Subaru nazwało sobie Active, ogólnie systemy takie staja się coraz bardziej popularne, żeby nie powiedzieć dominujące

 

 

 

 

 

@sewa, też miał chyba na myśli rozwiązanie "spinające" centralny dyfer, którym,w Subaru może być wiskoza lub sprzęgło wielopłytkowe

 

 

 

 

Jak rozumiem, w subaru centralny dyferencjal moze przybrac min. forme sprzegla wiskotycznego lub wieloplytkowego
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

tak jak w aktualnej ofercie Subaru istnieją auta bez centralnego dyfra realizujące spięcie tylnej osi za pomocą zewnętrzne sterowanego sprzęgła

 

Ale nie sprzęgła wiskotycznego.

 

 

 

wg. załączonej przez Ciebie klasyfikacji opisywany system Subaru nazwało sobie Active, ogólnie systemy takie staja się coraz bardziej popularne, żeby nie powiedzieć dominujące

 

System ten Subaru stosuje chyba mniej więcej od ... momentu wprowadzenia skrzyń automatycznych. Tyle, że inicjalny podział napędu był różny tzn. 90:10 lub 60:40. 

 

Odnośnie tego co napisał Sewa (umiem czytać ze zrozumieniem ;) ), a co miał na myśli,  to niech się sam wypowie, jeśli będzie miał ochotę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczytuje sie w temat bo roznice miedzy roznymi AWD nie interesowaly mnie dotad zbyt mocno. Czytajac definicje 'dyferencjalu' w wikipedii rozumiem ze jest to urzadzenie ktore przekazuje potrzebny moment obrotowy na kazda os lub kolo i pozwala by kazde kolo obracalo sie z rozna predkoscia, w zaleznosci od potrzeb.

 

Rzecz w tym ze dyferencjal moze byc kontrolowany mechanicznie (torsen, sprzeglo wiskotyczne) jak i elektronicznie (owe systemy active). W tym sensie, stwierdzenie ze w ofercie subaru istnieja auta bez "centralnego dyfra" oznacza iz firma produkuje dzis auta w ktorych dyferencjal czysto mechaniczny zostal zastapiony przez urzadzenia ktore rozkladaja naped wedlug wskazan komputera a nie faktycznego rozkladu sil.

 

Stwierdzenie 'bez dyfra' zdaje sie sugerowac ze mamy do czynienia z nieco wybrakowanymi modelami choc de facto sprzeglo wieloplytkowe (+komputer) reaguje szybciej niz sprzeglo wiskotyczne. Wydaje mi sie ze to co mamy w skrzyniach cvt to rowniez forma dyferencjalu centralnego dlatego napisalem ze w subaru moze on przyjac forme wiskozy lub sprzegla wieloplytkowego.

 

Wedlug wikipedii jest cos takiego jak dyferencjal elektroniczny, kontroler ktory spelnia funkcje dyferencjalu mechanicznego.

 

W tym jednak sensie, WRX STI prezentuje sie jako model wyposazony w podwojny dyferencjal: mechaniczny oraz elektroniczny (DCCD).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o to, że centralny dyferencjał to rozwiązanie, w którym obie osie są mechanicznie połączone "na stałe", a sprzęgło wielopłytkowe pozwala teoretycznie i nierzadko w praktyce odłączyć napęd jednej osi. 

 

Ma to np. znaczenie przy holowaniu pojazdu. W samochodach z centralnym dyferencjałem nie wolno holować auta z podniesioną jedną osią, chyba, że dyferencjał jest otwarty. W starszych modelach Subaru z automatyczną skrzynią biegów był osobny bezpiecznik, którego wyciągnięcie odłączało tylną oś m.in. w celu holowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok rozumiem, chodzi o to ze w niektorych modelach subaru osie sa mechanicznie sprzezone (dyferencjal) a w innych wystepuje lacznik (np. sprzeglo wieloplytkowe) ktore pelni funkcje dyferencjalu ale moze tez zupelnie odlaczyc jedna os. Mam wrazenie ze to pierwsze rozwiazanie jest na tym forum preferowane jako ze to drugie (sprzeglo wieloplytkowe) budzi skojarzenia z systemami ktore druga os przylaczaja tylko na chwile (np. w zaspie) a ich lichosc sprawia ze szybko sie przegrzewaja.

 

Wydaje mi sie jednak ze solidnie skonstruowane sprzeglo wieloplytkowe, tzn. takie ktore standardowo rozdziela naped 60/40, nie musi ustepowac mechanicznemu dyferencjalowi; niektore zrodla oceniaja tekie rozwiazanie wyzej niz tradycyjna (reaktywna) 'wiskoze'

 

http://www.awdwiki.com/en/subaru/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok rozumiem, chodzi o to ze w niektorych modelach subaru osie sa mechanicznie sprzezone (dyferencjal) a w innych wystepuje lacznik (np. sprzeglo wieloplytkowe) ktore pelni funkcje dyferencjalu ale moze tez zupelnie odlaczyc jedna os.

 

 

to są dwa różne systemy, inne rozwiązania dystrybucji momentu znacząco się od siebie różniące

 

są auta które "dopędzany" tył mają realizowany przez dwa sprzęgła realizujące jednocześnie funkcje "mechanizmu różnicowego tylnej osi" 

gdzie "active torque vectoring" jest realizowany przez dokładnie dawkowanie momentu obrotowego na konkretne koło lub/i calkowite jego odłaczenie

 

lub takie w których tył "dopędzany" jest elektrycznie

 

w każdym z tych systemów jedna os jest połączona na "trwale" druga "dołączona"

 

 

 

Wydaje mi sie jednak ze solidnie skonstruowane sprzeglo wieloplytkowe, tzn. takie ktore standardowo rozdziela naped 60/40

 

samo sprzęgło to go nie podzieli 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@ketivv, wprowadzasz zamieszanie dotyczące dyskusji o rozdziale napędu między osiami pisząc o aktywnym tylnym dyferencjale oraz Active Torque Vectoring, które dotyczy rozdziału momentu na kołach tej samej osi.

 

 

 

samo sprzęgło to go nie podzieli 

Myślę, że Sewa zastosował skrót myślowy.  Wiadomo, że takie sprzęgło nie zadziała bez elektroniki, czujników prędkości obrotowej kół itd. Jeśli chodzi natomiast o skuteczność tego rozwiązania to jest pełno filmów na YT, oraz wielu użytkowników takiego napędu, którzy na własnej skórze je przetestowali (Plejady, Subariady i takie tam). 

 

 

 

BTW Strasznie zeszliśmy od tematu wątku. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

samo sprzęgło to go nie podzieli

 

Oto cytat z jednej ze stron do ktorych linkowalem:

 

"With CVT Transmission (2010 Legacy, 2012 XV):

Proactive automatic all wheel drive with 60/40 torque split front-to-rear under normal conditions. Electronically controlled hydraulic multi-plate transfer clutch installed instead of the center differential in the transaxle's tailshaft. Sensors monitor parameters such as wheel slippage, throttle position and braking, to help determine needed torque distribution to the rear axle before the wheels start to slip."

 

Roznica w stosunku do sprzegla wiskotycznego wydaja sie byc taka ze 'o ile wiskoza' spina osie 50/50 i zmienia rozdzial napedu w zaleznosci od faktycznej trakcji (reaktywnie), sprzeglo wieloplytkowe w cvt spina osie 60/40 i reaguje na bodzce elektroniczne, ktore moga antycypowac warunki trakcyjne.

 

Szukalem informacji nt. tego czy cvt moze kompletnie 'odlaczyc' tylna os ale niczego takiego nie znalazlem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko te niebieskie podświetlenie zegarów i radia..........

subaru-outback-25i-175km-nowy-mode-unive

Przypomina mi to mojego Forestera 2008 SBD. Znaczna poprawa była w OTBC 2013 po lifcie (mam takiego i zegary są wg mnie super podświetlone) OTBC 2015 wygląda jak powrót do Forstera - szkoda - może ,,na żywo" będzie lepiej. I te niebieskie podświetlenie radia - masakra jakaś. (zresztą w 2013 w wersji bez nawigacji to też podświetlenie radia to porażka - jeżdżę z wyłączonym :)  podświetleniem i jest ok)

Edytowane przez rutek111
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niebieskie ringi wokół zegarów można wyłaczyć,tylko po co?,to wyglada dobrze

kolor podświetlenia radia tzn. tła,można dowolnie zmieniać .Ja mam zmienione na czerwony i jest super!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

.Ja mam zmienione na czerwony i jest super!!
A jakie radio masz. ja mam wersję Active i podświetlenie jest tylko na niebiesko - chętnie bym to zmienił. 

 

 

niebieskie ringi wokół zegarów można wyłaczyć,tylko po co?,to wyglada dobrze

Nie wiem dla mnie dobrze wygląda w tej wersji -  oczywiście poza radiem......

 subaru-outback-2013-08.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem japoński film z nowym OBK w roli głównej, z którego wynika, że można zmieniać kolory podświetlenia ringów.

Różowy jest moim faworytem.

 

https://www.youtube.com/watch?v=DpZBsW7mfDQ#t=190

Edytowane przez spawalniczy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...