GREGG Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Żeby się pocieszyć, w przyszłym roku, jak wejdzie możliwość odliczenia 50% od paliwa, to sytuacja będzie znacznie lepsza i np. dla mnie bardziej korzystna niż teraz - ale to pod warunkiem, że ktoś za dużo remontów nie robi Dodatkowo jeżeli ktoś ma umowę leasingu, z której odliczył już 6.000 może zdaje się zacząć odliczać 50% od kolejnych rat po 1 kwietnia Link to comment Share on other sites More sharing options...
lukass Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 W Niemczech jest identycznie - jeżeli wykorzystywane też do celó prywatnych to 50% Vatu - wg mnie to uczciwe podejście, tylko jeszcze trzeba poczekać do lipca 2015 żeby od paliwa odliczać. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam12 Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 kwestia bieżącego odliczania VAT i kosztów jest w miarę przejrzysta. Zabawa zaczyna się w momencie sprzedaży aut używanych w firmie Link to comment Share on other sites More sharing options...
graft Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Zależy od punktu widzenia, bo co to za uczciwość, skoro ktoś prywatnie używa pojazd w 5%. Prywatnie mam opony prywatne. Prywatnie tarcze i klocki za 8000 PLN zużywam w ułamkach %. Prywatny samochód nie mam wrzucony na firmę - koniec kropka. Ustawodawca wrzuca wszystkich do jednego wora ze złodziejami, a żałosne jest to, że proceder spowoduje tworzenie się kolejnych luk dla szarej strefy. Skoro Ustawodawca zmusza do formalnego korzystania z samochodów służbowych w 50% prywatnie, to dlaczego przy odsprzedaży musimy płacić 100% VAT ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fala Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 A co(-ś) się zmienia w przypadku samochodu prywatnego użyczanego sobie samemu do prowadzenia własnej działalności? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ojciec Założyciel ex-Dyrekcja Posted March 27, 2014 Ojciec Założyciel Share Posted March 27, 2014 Kto i jak to będzie to sprawdzał tego jak zwykle nie wie nikt. W przypadku zadeklarowania w US wyłącznie służbowego używania samochodu niezbędne będzie prowadzenie książki przebiegów ( data, cel wyjazdu, stan licznika początkowy i końcowy, podpis ). Sam przepis jest oczywiście ... mało praktyczny. W bardziej "normalnych" krajach dopuszczalne jest do 10% użytkowania prywatnego, przy czym ten sposób należy opodatkować w PIT ( w Niemczech 1% wartości samochodu jako przychód miesięczny do opodatkowania, czyli np. od 100.000 podstawa opodatkowania rożnie o 1000 = podatek 180 lub 320 zależnie od wysokości dochodów ). No ale to nie u nas. Gdy odpis VAT 50%, to i odpis VAT od części będzie od 01.04 50%. Od paliwa będzie dopiero w 2015 ( bodaj od lipca ) także 50%. Dlaczego dopiero od 2015 ? Nie mam pojęcia. W przypadku odpisu 100% oczywiście także od części i paliwa ( już od 01.04) też 100%. Jeszcze jedna uwaga - przy odpisie 50% ( a więc użytkowanie częściowo prywatne ) odpis VAT nie kończy się na samym akcie kupna. Pozostałe 50% VAT jest degresywnie zmniejszane w ciągu kolejnych 5 lat ( okres amortyzacji) do 0%. W okresie przejściowym ew. sprzedaż auta ( już nie jako transakcja zwolniona, lecz normalna VAT-owska ) można odpisać proporcjonalnie pozostałą z degresji część VAT. I tak, jeżeli sprzedamy np. samochód po 2,5 roku ( połowa amortyzacji ) będziemy mogli odpisać połowę z pozostałych 50% VAT, czyli 25% oryginalnej sumy. W takim więc przypadku odpiszemy w sumie 75%. Pozdrowienia Link to comment Share on other sites More sharing options...
graft Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Wszystko jest cacy jeśli amortyzujemy samochód w sposób ciągły, a jego wartość stale maleje. Natomiast jeśli ktoś kupił w 2013r Subaru za np. 40 tysięcy i wsadzi w niego 100tys, a za 2 lata będzie chciał sprzedać np. za 90. Wówczas zapłaci VAT po raz kolejny, no i podatek dochodowy z nawiązką.... To również godzi bezpośrednio w Autoryzowane Serwisy, bo nie będzie się opłacało utrzymywać pojazdy w świetnej kondycji..... PS. A co z ubezpieczeniami netto....? Przy likwidowaniu szkód komunikacyjnych w kwotach netto...? Czy przepis będzie oznaczał konieczność 50% udziału w VAT? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pyzo Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 W Niemczech jest identycznie - jeżeli wykorzystywane też do celó prywatnych to 50% Vatu - wg mnie to uczciwe podejście, tylko jeszcze trzeba poczekać do lipca 2015 żeby od paliwa odliczać. w Niemczech w przypadku prywatnego uzytkowanie do podstawy opodatkowanie dochodu dolicza sie 1% katalogowej wartosci samochodu + 0,30 € za kazdy km odleglosci miejsce zameldowanie --> miejsce pracy W przypadku gdy firma i zameldowanie jest w jednym miejscu liczy sie po prostu 1 km. Ten sposob oplaca sie gdy robi sie sluzbowym samochodem wiecej niz ok 25% przebiegu prywatnie! Gdy prywatnie jezdzimy mniej niz 25% przebiegu i chcemy uniknac dodatkowego opodatkowania ustawodawca przewidzial ksiazke przebiegow... Vat od samochodu (niezaleznie czy Berlingo czy 911 RS Turbo) odlicza sie w wysokosci 100%... Aby odliczyc VAT od paliwa nie trzeba sie bawic w papierkologie... Wystarczy PARAGON ze stacji paliw. Proste i przejrzyste! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam12 Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 W przypadku zadeklarowania w US wyłącznie służbowego używania samochodu niezbędne będzie prowadzenie książki przebiegów ( data, cel wyjazdu, stan licznika początkowy i końcowy, podpis ). ale to i tak nie uchroni nas od konsekwencji. Na samym wstępie zaznaczono, że osoby prowadzące działalność zarejestrowaną w miejscu zamieszkania będą miały zakwestionowane 100% odliczenie. Czy przepis będzie oznaczał konieczność 50% udziału w VAT? z tego co wiem to nie będzie żadnych dodatkowych zmian. Przyjmujesz fakturę, płacisz odliczasz 50% VAT a ubezpieczalnia przelewa netto + 50% VAT. Ale czy ubezpieczalnie są na to przygotowane ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
GREGG Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 z tego co wiem to nie będzie żadnych dodatkowych zmian. Przyjmujesz fakturę, płacisz odliczasz 50% VAT a ubezpieczalnia przelewa netto + 50% VAT. Ale czy ubezpieczalnie są na to przygotowane ? W efekcie polisy po jakimś czasie zdrożeją, bo ubezpieczalniom mocno skoczą koszty napraw... dokładnie o 11.5% Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVAN Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 A jak jest z samochodami typu bus o masie do 3,5T ?? Jak z VATem od paliwa i części? Bo w ustawie jest napisane pojazd samochodowy....mało to klarowne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam12 Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 A jak jest z samochodami typu bus o masie do 3,5T w poniższym linku masz dokładne definicje aut. Ale podobno trzeba będzie dodatkowe badania techn. przeprowadzać ze względu na zmianę przepisów http://ksiegowosc.infor.pl/raport-dnia/143848,Samochod-firmowy-a-VAT-od-1-kwietnia-2014-r.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
pegi Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Natomiast jeśli ktoś kupił w 2013r Subaru za np. 40 tysięcy i wsadzi w niego 100tys, a za 2 lata będzie chciał sprzedać np. za 90. Wówczas zapłaci VAT po raz kolejny, no i podatek dochodowy z nawiązką.... Ale wówczas zapewne te wsadzone w auto 100 tys też w koszty wrzuci i VAT rozliczy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVAN Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Tak, trzeba zrobić przegląd. OK czyli w sumie nie jest tak źle jak to wyglądało. Opłaca się teraz kupować nowe, drogie auta Link to comment Share on other sites More sharing options...
GREGG Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Bo w ustawie jest napisane pojazd samochodowy....mało to klarowne. A to m.in. dlatego, żeby nie dało się odliczać VAT-u od motocykli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam12 Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 wcale nie Przy tym taki "pojazd samochodowy" to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h (np. samochód, motocykl, czterokołowiec w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym) - o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Czytaj więcej na Infor.pl: http://ksiegowosc.infor.pl/raport-dnia/143848,Samochod-firmowy-a-VAT-od-1-kwietnia-2014-r.html#ixzz2xB8xtj7L Link to comment Share on other sites More sharing options...
PedroAlvaro Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 A kwestia sprzedaży auta, które było kupione na fvat 0% - zw ? Co przy sprzedaży ? VAT 0 ? A co jeśli mamy auto kupione używane z pełnym VAT i odliczono owe 60% (<6000) Co przy sprzedaży ? Cały VAT oddajemy ? Czy jest jakiś okres po którym można wystawić fvat 0%- zw przy sprzedaży No i kwestia skuterów - rozumiem że po 01.04 będą "pojazdem samochodowym" i 50% VAT ? Ehhhh Pozdro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam12 Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 A co jeśli mamy auto kupione używane z pełnym VAT i odliczono owe 60% (<6000) Co przy sprzedaży ? Cały VAT oddajemy ? Czy jest jakiś okres po którym można wystawić fvat 0%- zw przy sprzedaży też szukałem odpowiedzi na te pytania ale nic jednoznacznego nie znalazłem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
drout Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 VAT zwolnione to teraz przy sprzedaży 23% Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVAN Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Teraz sprzedając auto firmowe musisz wystawić fakturę z 23% VATem Link to comment Share on other sites More sharing options...
elmo Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 A czy w zakresie sprzedaży aut poleasingowych też się coś zmienia, czy wciąż będzie można sprzedać auto bez doliczania 23% VAT ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
GREGG Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 No i kwestia skuterów - rozumiem że po 01.04 będą "pojazdem samochodowym" i 50% VAT ? Tak będzie, teraz była jakaś tam luka i można było zaryzykować i odliczać... Coż jak wszystko to wszystko Link to comment Share on other sites More sharing options...
rybek Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 wszystkie auta firmowe od 1 kwietnia sprzedajemy z VAT i już nie będzie wyjątków no chyba że ktoś wykonuje tylko czynności zwolnione z VAT i tylko w tym celu wykorzystywał auto Jeżeli do 31 marca ktoś sprzeda auto osobowe od którego odliczył 60% VAT-u to ma prawo zastosować fakturę VAT ze stawką ZW (polecam tak zrobić) Jeżeli do 31 marca ktoś sprzeda auto osobowe od którego nie odliczył VAT-u wcale (kupione na FV marża, FV z VAT zw, lub umowę kupna sprzedaży) to dolicza 23% VAT przy sprzedaży prawda że nasz kraj jest piękny proponuję nie kwestionować bo i tak mam rację więc pospieszyć się ze sprzedażą aut Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVAN Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Teraz przynajmniej będzie wszystko jasne. Do tej pory było to z lekka zamieszane. Niestety stracą osoby, które kupiły auto od osoby prywatnej albo na fakturę z VAT zw bo niestety musza doliczyć 23% , którego w momencie kupna niestety nie odliczyły.... Nie będzie się też opłacało kupować auta na firme od osoby prywatnej...chyba, że kupujesz z przekonaniem , że zajedziesz to auto na śmierć i sprzedawać go nie będziesz Link to comment Share on other sites More sharing options...
MForbi Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Jest opcja sprzedaży auta "poleasingowego" bez VAT. Info od księgowej ... Przy wykupie pod żadnym pozorem nie wprowadzamy samochodu do środków trwałych w firmie. Następnie przekazujemy je aktem darowizny np. rodzicom. Oni po 6 miesiącach je sprzedają. Wada - przez owe 6 miesięcy nie mamy żadnego kosztu związanego z tym samochodem. Ani paliwo ,ani serwisy - nic nie możemy zaliczyć w koszty ... Wysłane z mojego iPhone przez Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.