Skocz do zawartości

Zakłócenia w paśmie CB


spawalniczy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie,

 

Od 5 miesięcy jestem właścicielem Subaru Legacy 2.0 D oraz użytkownikiem CB radia. Z przykrością muszę stwierdzić, że te dwa urządzenia nie chcą z sobą współpracować. Problemem jest nienaturalnie wysoki poziom zakłóceń generowany przez któryś z podzespołów samochodu. Analizuję temat od dłuższego czasu, sprawdziłem różne radia i anteny - na tej podstawie mogę z całą pewnością stwierdzić, że problem leży po stronie samochodu. Stawiam na układ wtrysku paliwa, ponieważ w momencie hamowania silnikiem zakłócenia całkowicie znikają.

W związku z powyższym mam pytanie, czy problem jest Szanownej Dyrekcji znany? Czy producent /importer może zaproponować jakiekolwiek procedury rozwiązania powyższego problemu? Liczę że z Państwa pomocą uda się wyeliminować ten istotny dla mnie mankament. Niestety występujące w tej chwili zakłócenia, praktycznie uniemożliwiają korzystanie w moim samochodzie z CB radia (przynajmniej w czasie jazdy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 55
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Odpowiem hurtowo na Wasze pytania. Zarówno przy podłączeniu do gniazda zapalniczki, jak i bezpośrednio pod akumulator zakłócenia są tak samo intensywne. Wyłączałem po kolei wszystkie możliwe odbiorniki - radio, klimatyzację, xenony - bez efektu. Nawigacji nie posiadam. Zakłócenia na 100% wchodzą przez antenę. Próbowałem różnych odbiorników, w tym dwa Yosany, dwa Herberty I i JFK. W każdym przypadku w większym lub mniejszym stopniu zakłócenia wchodzą na nośną słabszych sygnałów ograniczając bardzo zasięg radia. Przy hamowaniu silnikiem problem znika w 100%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy porównywałeś poziom zakłóceń w innym samochodzie? Pytam, bo w ubiegłym roku mój kolega pomstował na samochód, radio a na końcu na antenę - później okazało się, że człowiek spodziewał się absolutnego braku szumów i idealnego przekazu ;) zupełnie jak na filmach.

 

Druga opcja to lokalne zakłócenia - np. w Szczecinie, na parkingu przy przychodni i szpitala wojskowego każde radio z każdą anteną głupieje i hałasuje ponad wszelkie normy. Dopiero odjechanie min. 50 metrów pomaga i można z powrotem skręcać Squelcha.

 

Trzecia opcja to rzeczywiście problem z układem wtryskowym. Nie miałem okazji podłączać CB w Legacy 2.0D - w modelu benzynowym problem nie występuje. Postaram się jeszcze w tym tygodniu podpiąć do Subarynek z dieslem, również do nowego Legacy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy porównywałeś poziom zakłóceń w innym samochodzie?

 

Tak - to samo radio przeniesione do dwóch innych samochodów (HDI i MultiJet) zachowuje się poprawnie - charakterystyczne terkotanie się nie pojawia.

Zakłócenie występuje cały czas - jeżdżę dużo po Polsce, więc teoria o lokalnym zakłóceniu też upada.

Jestem ciekaw, jak wypadnie test w Twoim egzemplarzu. Zwróć uwagę przy otwartym RF i słabszych sygnałach - wówczas zamiast rozmówcy słychać tylko głośne terkotanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel

Dzień dobry,

 

niestety temat nie jest mi znany. W DT też nie było takich sygnałów.

Jeżeli proponowane powyżej testy nie przyniosą pozytywnych wyników poproszę DT o wykonanie testów w naszym zakresie.

Niemniej proszę zrozumienie, że ze względu na charakter problemu jego ocena będzie wymagała czasu i nie będzie traktowana priorytetowo.

 

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do godz. 14:00 powinienem zbadać zachowanie CB we wszystkich dieslach.

 

[ Dodano: Czw Paź 08, 2009 4:15 pm ]

Z lekkim poślizgiem i w niepełnym zakresie, ale test został wykonany.

 

Radio to TTI TCB 880, antena magnesowa Midland, bardzo krótka i badziewiasta. Samochód to Outback 2.0D - Legacy 2.0D zostało wypożyczone i do dziś nie wrócło. Radio podłączone pod gniazdo zapalniczki, zero dodatkowych filtrów na kablu.

 

Potwierdzam obecność dodatkowych zakłóceń po włączeniu silnika. Zakłócenia to wyraźne terkotanie. Nawiązałem łączność na około 5 kilometrów, co jest dość dobrym wynikiem jak na tak krótką antenkę. Podczas rozmowy terkotanie jest mniej uciążliwe, ale kiedy na kanale panuje cisza /sprawdzałem na innych, pustych kanałach/, to zjawisko się nasila. Generalnie rzecz biorąc odgłos ten nie przeszkadza w komunikacji, niemniej jednak nie chciałbym słuchać go dłużej niż 5 minut. Squelch wycina go dopiero w połowie skali.

 

Za to włączenie filtra ANL wycina go natychmiastowo w pełnym zakresie squelcha. Nie słychać go nawet na pełnym rozkręceniu sq i rf gaina - nasilają się szumy, ale terkotania ani śladu.

 

Jeśli zaistnieje potrzeba, mogę - w wolnym czasie - sprawdzić zachowanie CB w pozostałych dieslach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za test. A więc jednak mój przypadek nie jest jednak odosobniony.

 

Za to włączenie filtra ANL wycina go natychmiastowo w pełnym zakresie squelcha. Nie słychać go nawet na pełnym rozkręceniu sq i rf gaina - nasilają się szumy, ale terkotania ani śladu.

 

U mnie filtr ANL (President JFK) też wycina ale nie wszystko. Po pierwsze po włączeniu filtra ANL znika zupełnie terkotanie w tle (kiedy nikt nie nadaje) przed włączeniem sieje. Po drugie znika terkotanie przy odbiorze silnych sygnałów. Niestety ANL nie wycina terkotania w czasie odbierania słabych (odległych) sygnałów. terkotanie nakłada się na właściwy sygnał i to w takim stopniu, że jest silniejsze od nadawanego komunikatu. Jak tylko puszczę pedał gazu od razu terkotanie niknie i spod niego ujawnia się właściwy sygnał, którego nie było słychać przy wciśniętym gazie, Mogę wyeliminować to terkotanie skręcając RF gain - czyli de facto zupełnie blokując dostęp słabszych sygnałów. Ale nie tędy droga, bo ogranicza to bardzo zasięg radia.

Na króciutkiej antenie, którą miałem pierwotnie było nieco lepiej - po prostu po antenie wchodziło mniej słabych sygnałów. Podejrzewam, że u Ciebie też tak jest. Jeśli w przyszłości będziesz miał czas i dostęp do dłuższej anteny - zrób ponowny test. Jestem ciekaw czy pojawi się terkotanie przy słabych sygnałach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam możliwości podłączenia dłuższej anteny - tzn. dłuższą mam /166cm/, ale jest ona montowana na stałe w prywatnym samochodzie. W pojazdach demonstracyjnych, ze względów oczywistych, nie mogę wywiercić dziury w dachu :) a uniwersalnej podstawy magnetycznej nie posiadam.

 

W niedzielę wyjeżdżam Imprezą Diesel do Bełchatowa, będę miał więcej czasu na testy. Niestety, znów biorę krótką magnesówkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyłączałem po kolei wszystkie możliwe odbiorniki - radio, klimatyzację, xenony - bez efektu. Nawigacji nie posiadam. Zakłócenia na 100% wchodzą przez antenę. Próbowałem różnych odbiorników, w tym dwa Yosany, dwa Herberty I i JFK. W każdym przypadku w większym lub mniejszym stopniu zakłócenia wchodzą na nośną słabszych sygnałów ograniczając bardzo zasięg radia. Przy hamowaniu silnikiem problem znika w 100%.

 

Wszystkiego nie wylaczysz, a w szczegolnosci pompki paliwa, ktora w Subaru powoduje ogromne zaklocenia. Tak samo silniczek wycieraczek.

 

W Twoim przypadku, oczywiscie moze byc cos innego, jednak objawy wskazuja na pompke. Jedyne wyjscie to udac sie do elektronika i odkłócić silniczek pompki. Mozesz to tez sam zrobic, np. montujac filtr przeciwzakloceniowy.

 

Tu masz info o filtrach od producenta. Kosztuje grosze.

 

http://www.silesia.gliwice.pl/filtry_tabela.html

 

A tu masz jak to wpiac. Nawet laik da rade.

 

http://obrazki.elektroda.net/17_1208600081.jpg

 

Generalna zasad jest taka, ze mozna odklocic wszystko, tylko jest to liniowa funkcja kosztow i zaangazowania. Jak sie SIP zajmie tematem to powinni dac rade. Kwestia checi.

 

Jak juz odklocisz wszystko, czyli z zasilania nic sie nie bedzie przedostawalo i dalej bedzie problem z zakloceniami to pozostaje ostateczna metoda.

 

Ciagniesz zasilanie z akumulatora dodatkowo je ekranujac. Ekranujesz doslownie wszystko. Kable od glosnika, glosnik, wszystko co sie da. Ekrany wszystkich elementow musza spotykac sie w jednym punkcie, zeby nie powstala petla masy.

 

Pozostaje sie tez modlic zeby zaklocenia nie przechodzily przez antene bo jej juz nie zabezpieczysz ekranem :wink: Teoretycznie nie powinny bo sam samochod to puszka Faradaya czyli gigantyczny ekran, ale w praktyce bywa roznie.

 

[ Dodano: Nie Paź 11, 2009 2:14 pm ]

Zakłócenia na 100% wchodzą przez antenę.

 

Zeby byc pewnym na 100%, musialbys odklocic filtrami wszystkie uklady w ktorych nastepuje iskrzenie (wszystkie silniczki, uklad zaplonowy), potem obserwowac zasilanie w samochodzie pod DOBRYM oscyloskopem. Jak tam bedzie "czysto" czyli bez zaklocen to bedziesz mogl powiedziec, ze zaklocenia nie przedostaja sie poprzez zasilanie.

 

Inaczej to tylko gdybanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie wszystkich. Chciałbym się dołączyć do dyskusji, która miała być pytaniem do Dyrekcji. Od 23.XII ub. roku jestem szczęśliwym posiadaczem Legacy dieselka i muszę w całej rozciągłości potwierdzić kłopoty które są tu opisywane. Z moich doświadczeń wynika, że te zakłócenia niestety dostają się przez antenę ponieważ w celu wyeliminowania zakłóceń od strony zasilania jeździłem dla prób z radiem podpiętym do osobnego akumulatora stojącego na podłodze w kabinie samochodu a antena była typem magnesówki i nawet masy nie miała wspólnej z samochodem. Mało tego w samochodzie stojącym obok mojego z włączonym silnikiem zakłócenia się pojawiły. Częstotliwość tego terkotu rośnie wraz z obrotami silnika a głośność wydaje mi się, że spada wraz z głębokością wciśnięcia pedału gazu. Daje się to wytłumaczyć w ten sposób, że sterownik silnika kształtuje czas otwarcia wtrysku w zależności od obciążenia silnika czyli im krótszy impuls tym większa amplituda zakłóceń indukujących się nie wiem może w cewce elektromagnesu wtrysku. Temat jest dla elektronika w serwisie a może i do rozwiązania systemowego może nawet przez producenta. Dziwne jest to, że benzyniaki mające cewkę zapłonową można wytłumić a dieselka w którym teoretycznie nie ma co zakłócać przez antenę są takie problemy. Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogę powiedzieć tylko tyle:

Mamy radyjko Presidenta i długa antenę Midland zamotowaną "na stałe" takim uchwytem do klapy bagażnika.

Odpukać, ale nie ma żadnych zakłóceń a jest to Forek Diesel, sprzęt montowany w firmie Skalik w Mikołowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Problem potwierdzam, używam anteny magnesowej President Florida z radiem Johnny 2. Wcześniej miałem antenkę Wilsona i również występowały zakłócenia.

 

Jako, że wcześniej jeździłem z tym zestawem CB Toyotą Avensis D-CAT 177KM, wyszperałem kiedyś o zakłóceniach, które były identyczne w Toyocie jak i obecnie w Subaru Diesel. Na forach Toyoty była mowa o wtryskach Denso (piezoelektrycznych?), które mogą siać po instalacji elektrycznej, więc podejrzewałbym jakieś zakłócenia z wtrysków w Subaru, które przecież też są Denso (chyba? :)). Nie znam się dokładnie na tym, ale to moim zdaniem przyczyna. Zakłócenia są wręcz identyczne - przy hamowaniu silnikiem znikają, a terkotanie zależy od obrotów silnika.

 

Co więcej, brat ma Volvo 2.0 diesel, ten sam zestaw, zero zakłóceń. Kuzyn Audi 2.0tdi również zero zakłóceń. Ale np. Land Rover Defender z silnikiem TD5 ma podobny problem z szumami CB jak w Subaru i Toyocie (tylko że w LR mam antenę na stałe)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli proponowane powyżej testy nie przyniosą pozytywnych wyników poproszę DT o wykonanie testów w naszym zakresie.

 

Szanowna Dyrekcjo,

 

jak widać po przeczytaniu nowych wpisów okazało się, że problem nie dotyczy tylko mojego egzemplarza. Część użytkowników Subaru diesel i CB radia ma takie same denerwujące problemy. Co ciekawe innych on nie występuje. Ciekawe, czy jest tutaj jakiś klucz (model, data produkcji itp).

W związku z tym proszę o wykonanie testów, ujawnienie odpowiedzialnego elementu i wskazanie możliwości eliminacji zakłóceń. Domyślam się, że nie jest to dla Państwa problem priorytetowy, będę jednak wdzięczny za jego poważne potraktowanie. Myślę, że samo wykrycie źródła zakłóceń nie będzie dużym problemem. Oddzielną kwestią będzie jego eliminacja. Liczę, że będą Państwo na bieżąco informowali zainteresowanych w tym miejscu o rozwoju sytuacji.

 

pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj sprawdzałem cb w moim legacy. Zakłócenia czyli "terkotanie" pojawia się zaraz po odpaleniu silnika i cichnie całkowicie w czasie hamowania silnikiem. Jest to rzeczywiście dosyć uciążliwe bo poziom zakłóceń jest dość wysoki jedyna rada to sql (radio cobra 75 antena president michigan). Wycina wtedy słabe sygnały ale spokój jest bezcenny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

witam

 

podziwiam bezwład wszystkich myślących

============================================

temat jest we wszystkich markach samochodowych w wersjach z dieslem, których wtrysk jest realizowany za pomocą choć jednego elektrozaworu !!!!!!!!!!!!!!

============================================

systemy common mają jeden elektrozawór na magistrali wysokiego ciśnienia

inne systemy mają po minimum jednym elektrozaworze na cylinder

 

każdy cykl wtrysku generuje pik elektromagnetyczny w instalacji na magistrali zasilająco/sterującej ale przede wszystkim w eter pod maską co zbiera antena właściciela oraz wszystkich w bliskim sąsiedzctwie

 

w chwili hamowania silnikiem realizowana jest procedura "cut off" czyli nie wtryskujemy pod wysokim ciśnieniem dawek paliwa = oszczędzamy zużycie ropy; dla tego w radyjkach mamy ciszę w eterze, im bardziej przeciążyć chcemy jednostkę tym głośniej i intensywniej elektrozawór daje w eter w bardzo szerokim zakresie falę elektromagnet.

 

jeżeli nie będzie ekranowany elektrozawór nie ma co piłować radia

stosowanie filtrów, anl, innych półśrodków powoduje zmniejszenie czułości układu cb jest jednak kompromisem czułość/spokój natomiast nie ma nic wspólnego z odsłuchem słabego/odległego źródła - zakłócenie jest bliżej ciebie i zawsze będzie słyszalne

 

prośba do "mądralińskich" co dużo piszą a mało rozumieją nie nabijaj postów jak nie masz nic mądrego do wniesienia = szanuj czas czytających

 

ekranowanie można wykonać jako klatkę i na masę lub złagodzić pik elektromagnetyczny stosując dobrany kondensator ale nie wiem jak zachowa się wtrysk w skali czasu czyli mapa wtrysku

koszt kondensatora to max 10-20 pln lokalizacja jak najbliżej źródła czyli elektrozaworu

robocizna ??? kwestia powielenia i skali ...

 

problem szczególnie od paru lat jest znany w polce bowiem głównie u nas występuje na taką skalę CB

 

a jako ciekawostkę dodam, że każdy z producentów musi podpisać deklarację pod kątem zakłóceń elektromagnetycznych i ochrony przed ich występowaniem

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

caroll, bardzo dziękuję za wyczerpujące i techniczne opisanie przyczyn, myślę, że wielu z nas się ta informacja przyda, proszę Cię jednak o nieco mniej sarkastyczne wypowiedzi bo jak się czyta:

podziwiam bezwład wszystkich myślących

lub:

prośba do "mądralińskich" co dużo piszą a mało rozumieją nie nabijaj postów jak nie masz nic mądrego do wniesienia = szanuj czas czytających

ma się wrażenie, że trafiło się na wykład nieco przemądrzałego profesora, niespecjalnie szanującego audytorium dla którego pracuje....

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

komora silnika nie jest szczelną klatką mogącą stanowić barierę dla impulsu/piku elektromagnetycznego

aby uzmysłowić sobie zjawisko zawsze mi przytaczano proste doświadczenie:

jeżeli światło widzialne potraktujemy jako falę elektromagnetyczną a my zamkniemy się wewnątrz pudła to wówczas na każdej nieszczelności zamknięcia pudła widzimy smugi/poświatę ze światła zewnętrznego które dostaje się do nas

 

gdy odwrócimy zjawisko i źródło umieścimy wewnątrz a na zewnątrz w ciemni będziemy obserwować to pudło także zaobserwujemy to samo tylko gorzej stworzyć do doświadczenia takie warunki

 

dla impulsu wewnątrz wszystkie uszczelki gumowe nie stanowią oporu/bariery oraz wiele innych otworów technicznych jest nieszczelnością - aby uzyskać szczelność uszczelki musiałaby być specjalną gumą z wkładką metalową z możliwością masowania - bliższa ideału jest uszczelka w lodówce niż miękka gumka pod maską

 

łatwiej więc odseparować źródło i je odseparować np. kloszem z folii aluminiowej niż walczyć z komorą silnika

inną formą walki z tym zjawiskiem jest dopasowanie pojemności kondensatora i umieścić go jak najbliżej źródła zakłóceń

 

dla ciekawych i lubiących dotknąć aby uwierzyć proponuję użyć cb-radia jako detektora a antenę najlepiej krótką 10-20cm lub samą podstawę jako lokalizatora i na włączonym silniku pobawić się pracującym jedynie na odsłuchu radiu- bierzmy podpiętą antenkę i jak lekarz osłuchuje pacjenta posłuchajmy osprzętu

ważne - samochód nie porusza się a jedynie pracuje poruszamy jedynie antenką/podstawą wokoło bloku silnika i to tak aby nie wcisnąć się w elementy wirujące

oraz nie nadajemy na cb brak masy, brak zestrojenia swr.

 

jestem ciekaw jak Państwu pójdzie zabawa i jakie będą diagnozy

sam jeszcze i nadal nie mam dieselka pod maską a i tak walczę ze sprzęgłem od sprężarki klimatyzatora

 

p.s.

proszę nie brać emocjonalnie wszystkiego co piszę, ale często masa bezmyślnych postów zniechęca do poświęcania czasu na wyłuskanie zaledwie kilku konstruktywnych zadań a wciąganie się w przepychankę słowną jest mi dalekie - wolę wówczas nie otwierać w ogóle wątku/lub forum

pozdrawiam

 

[ Dodano: Pią Gru 04, 2009 8:43 pm ]

ekranowanie można wykonać jako klatkę i na masę

hm, a czy cała komora silnika nie jest "klatką" ?

I czy te "elektrozawory" (chyba masz na myśli wtryskiwacze) nie są zbyt małej mocy, żeby generować tak potężne pole elektromagnetyczne ?

 

a czy to jest "potężne" pole to można powiedzieć i tak i nie bowiem nie wiem jak tej jednostki używać ale dopowiem inaczej:

czułość anteny z radiem cb jest wystarczająca aby to usłyszeć

 

cb ma oficjalnie w polsce moc 4w a słyszymy rozmówcę nawet z odległości 6-10km szczególnie nocą i na innym kanale niż 19, biorąc pod uwagę, że natężenie pola maleje z kwadratem odległości to porównując jak małą moc źródła z tak bliska ok.1 - 2 m wystarczy mieć aby zmierzyć się z 4w z odległości 10km? można to szybko policzyć a i tak wynik można podzielić jeszcze przez 2 bowiem mówimy o piku na który nasze ucho jest niezwykle czułe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

temat jest we wszystkich markach samochodowych w wersjach z dieslem, których wtrysk jest realizowany za pomocą choć jednego elektrozaworu !!!!!!!!!!!!!!

============================================

systemy common mają jeden elektrozawór na magistrali wysokiego ciśnienia

inne systemy mają po minimum jednym elektrozaworze na cylinder

Niestety nie jestem ekspertem w dziedzinie common rail i odpowiedź na pytanie o źródło zakłóceń nie jest dla mnie taka oczywista. Skoro już mamy na forum eksperta to poprosimy o sprecyzowanie odpowiedzi który element (elementy) układu emituje ww. zakłócenia.

I czy te "elektrozawory" (chyba masz na myśli wtryskiwacze) nie są zbyt małej mocy, żeby generować tak potężne pole elektromagnetyczne ?

mądrzy ludzie mówią że impuls sterujący na wyjściu ECM osiąga wartośc 600W a w przypadku wtryskiwaczy piezoelektrycznych impuls może miec wartośc nawet 1400W oczywiście czas imulsów jest bardzo krótki (mniejszy niż 200 mikrosekund) ale moc robi wrażenie.

a jako ciekawostkę dodam, że każdy z producentów musi podpisać deklarację pod kątem zakłóceń elektromagnetycznych i ochrony przed ich występowaniem

pozdrawiam

A jako drugą ciekawostkę dodam że cywilna homologacja w zakresie EMC nakazuje pomiary emisji OD 30 MHz wzwyż.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...