Skocz do zawartości

Jaki samochód... elektryczny, .. bądź łódka ;-)


radekk

Rekomendowane odpowiedzi

12 godzin temu, Adi napisał(a):

A to tu są te baterie z samochodów elektrycznych, co podobno będą zanieczyszczać naszą planetę ;) 

 

https://www.benchmark.pl/aktualnosci/magazyn-energii-z-baterii-samochodowych-juz-dziala.html?fbclid=IwAR1xJvNc2tSRHm5cnLwzMrgcThvdlzMY6E_SpasZ8COkZb0BjHhqIjmsNCI

 

No to sam ze sobą będę rozmawiał, albo nawet się ze sobą nie zgodzę ;) 

 

Taka garść informacji. Nie zweryfikowana, ale godna dyskusji.:

 

Bateria Tesli.

Aby ją wyprodukować , potrzebujemy:

12 ton skał dla pozyskania litu

5 ton skał dla pozyskania kobaltu

3 tony skał dla pozyskania niklu

12 ton skał dla pozyskania miedzi

Przenosimy 250 ton ziemi i skał dla pozyskania:

12 kg litu

30 kg niklu

22 kg manganu

15 kg kobaltu

100 kg miedzi

200 kg aluminium, stali i plastiku

Caterpillar 994A używany do przemieszczania ziemi pochłania 1000 litrów oleju napędowego w 12 godzin.

Wreszcie mam samochód „zero emisyjny”.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Adi napisał(a):

A to tu są te baterie z samochodów elektrycznych, co podobno będą zanieczyszczać naszą planetę ;) 

 

https://www.benchmark.pl/aktualnosci/magazyn-energii-z-baterii-samochodowych-juz-dziala.html?fbclid=IwAR1xJvNc2tSRHm5cnLwzMrgcThvdlzMY6E_SpasZ8COkZb0BjHhqIjmsNCI

 

Nie działały w samochodach, działają w kontenerze.

Cud.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, rombu napisał(a):

Nie działały w samochodach, działają w kontenerze.

Cud.

 

Zbyt wielkie uproszczenie.

Najważniejsze parametry baterii samochodowej to stosunek ich wydajności do wielkości i masy.

Kiedy ta wydajność spada do 60-70%, to sens jej używania w samochodzie, delikatnie mówiąc jest kiepski.

Ale ta sama bateria w użyciu stacjonarnym, już nie wymaga takich parametrów, bowiem jej masa i wielkość w stosunku do wydajności nie jest kluczowa. A taka samochodowa z 70% wydajnością jest i tak lepsza niż dedykowane rozwiązania stacjonarne. 

Więc, jak widzisz ;) 

 

Do czego zmierzam. Mówi się troszkę propagandowo, o tym, że już niedługo zasypią nas góry baterii z samochodów. A tymczasem chciałbym zobaczyć choć jedną taką wyrzuconą. Chętnie ją zabiorę do mojego magazynu energii ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Adi napisał(a):

 

No to sam ze sobą będę rozmawiał, albo nawet się ze sobą nie zgodzę ;) 

 

Taka garść informacji. Nie zweryfikowana, ale godna dyskusji.:

 

Bateria Tesli.

Aby ją wyprodukować , potrzebujemy:

12 ton skał dla pozyskania litu

5 ton skał dla pozyskania kobaltu

3 tony skał dla pozyskania niklu

12 ton skał dla pozyskania miedzi

Przenosimy 250 ton ziemi i skał dla pozyskania:

12 kg litu

30 kg niklu

22 kg manganu

15 kg kobaltu

100 kg miedzi

200 kg aluminium, stali i plastiku

Caterpillar 994A używany do przemieszczania ziemi pochłania 1000 litrów oleju napędowego w 12 godzin.

Wreszcie mam samochód „zero emisyjny”.

 

 

 

Za tymi materiałami stoi wysiłek ludzi, często dzieci. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Adi napisał(a):

 

No to sam ze sobą będę rozmawiał, albo nawet się ze sobą nie zgodzę ;) 

 

Taka garść informacji. Nie zweryfikowana, ale godna dyskusji.:

 

Bateria Tesli.

Aby ją wyprodukować , potrzebujemy:

12 ton skał dla pozyskania litu

5 ton skał dla pozyskania kobaltu

3 tony skał dla pozyskania niklu

12 ton skał dla pozyskania miedzi

Przenosimy 250 ton ziemi i skał dla pozyskania:

12 kg litu

30 kg niklu

22 kg manganu

15 kg kobaltu

100 kg miedzi

200 kg aluminium, stali i plastiku

Caterpillar 994A używany do przemieszczania ziemi pochłania 1000 litrów oleju napędowego w 12 godzin.

Wreszcie mam samochód „zero emisyjny”.

 

 

Ciekawe jak to się rozbija dla ICE (włączając paliwo, oleje, itd. używane w trakcie życia takiego auta). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, skwaro napisał(a):

Ciekawe jak to się rozbija dla ICE (włączając paliwo, oleje, itd. używane w trakcie życia takiego auta).

 

Zapewne jest dużo badań w tym, lub tych kierunkach.

Niestety większość z nich charakteryzuje teza, która była motywem przewodnim tych badań.

Dlatego ciężko dziś znaleźć rzetelną odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, rombu napisał(a):

 

Nie działały w samochodach, działają w kontenerze.

Cud.

 

 

działały w samochodach tylko straciły swoją pojemność np. o 20 czy 30 % 

 

w przypadku rozwiązań mobilnych liczy się stosunek masy do pojemności w przypadku stacjonarnych nie jest on tak ważny i taka bateria pracująca na 70% swojej pojemności nominalnej jest świetnym dawcą do budowy stacjonarnych magazynów energii gdzie ma "drugie życie" i to zazwyczaj bardzo długie

 

dodatkowo w przypadku magazynu stacjonarnego może pracować na innych obciążeniach nie tak zmiennych jak np. w samochodzie

 

stosowanie baterii z aut to budowy stacjonarnych magazynów to nie jest nic nowego a duża cześć tych baterii będzie funkcjonowała 20-30 lat 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Adi napisał(a):

Do czego zmierzam. Mówi się troszkę propagandowo, o tym, że już niedługo zasypią nas góry baterii z samochodów. A tymczasem chciałbym zobaczyć choć jedną taką wyrzuconą. Chętnie ją zabiorę do mojego magazynu energii ;) 

 

dokładnie tak samo w swoich wcześniejszych postach postulowałem, jak ktoś ma sprawne baterie a aut BEV które straciły swoją nominalną pojemność i chce oddać za free to ja biorę ;)

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

data artykułu:  05.10.2020 18:02
aktualizacja 05.10.2020 18:04

https://www.money.pl/gospodarka/niemcy-chca-lansowac-technologie-wodorowa-z-calych-sil-6561434682369665a.html

 

 

informacje z 20 listopada 2023, 07:15

https://biznesalert.pl/nord-stream-2-wodor-niebieski-afera-niemcy-100-mld-euro-rosja/

 

 

wiele razy wcześniej pisałem na tymże forum, że wodór jest obecnie ślepą uliczką, nie ma obecnie tzw. "zielonego wodoru"

 

będzie ale teraz go nie ma ;)

 

będzie w momencie jak energii elektrycznej z OZE będziemy mieli w pewnych okresach roku tak dużo, że będzie niemalże bezwartościowa i nawet tak "stratna" forma magazynowa jak "zielony wodór" stanie się uzasadniona

 

lub też będzie zielony wodór transportować z krajów "pasa słońca" do nas (nieszczęśników który w pasie słońca nie żyją) ale to wciąż oznacza kupowanie energii z zewnątrz zamiast generacji lokalnej

 

 

Edytowane przez ketivv
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, FOR CVT napisał(a):

Ostatnio dziewczyny ktore powoza retami (elektryczne autobusy) maja nowe wlepki na szybach

grrr.jpg.7ab710be6fd16bdeddbc5f8df8a74bb9.jpg

:mrgreen:

 

tapatalked

 

all must be electric ... 

 

musi być, innej drogi nie ma dla znanego nam świata choć to już nie będzie nasz świat "świat zachodni" stworzony brutalnymi podbiciami innych kultur, sukcesem rewolucji przemysłowej opartej o energię paliw kopalnych stałych jak węgiel czy też w innych stanach skupienia

ten paradygmat umiera 

 

paliwem przyszłości będzie prąd elektryczny pozyskiwany ze źródeł odnawialnych w dużej mierze będzie to foto + magazyny energii (krótkookresowe czyli nocne i kilku dniowe)

bo 80% a może i więcej bo po zmianach demograficznych mówi się już o 90% populacji świat mieszka w "pasie słońca" czyli miejscach gdzie już w niedalekiej przyszłości koszt energii elektrycznej będzie "bliski zera" bez żadnych zbędnych emisji

 

czy przy wytapianiu stali czy przy oświetleniu kibelka ;) 

i to już nie są "poddani królowej angielskiej" czy jakaś inna kolonia "świata zachodniego" 

the end 

 

 

 

 

 

 

fig4-globe.png

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyglądam się trochę rynkowi motoryzacyjnemu. Jestem wielkim zwolennikiem elektrycznej motoryzacji, szczególnie w jej miejskiej odsłonie.

Natomiast kompletnie nie rozumiem, dlaczego ta właśnie elektryczna idzie w dziwnym kierunku , niezrozumiałej dla mnie mody na SUV-y.

Teraz widzę mocną promocję KIA EV9. Kloc o aerodynamice kiosku ruchu, a do tego chyba z 2,7 tony wagi.

Pobór prądu na autostradzie to ponad 40kwh. , w innych warunkach niewiele mniejszy.

To 2 x tyle co niskie, przyjazne auta.

Jeśli się wybiera tą właśnie motoryzacje, to po kiego diabła brać coś, co jest: mniej ekologiczne od benzyniaka, mniej ekonomiczne od diesla, wolniejsze od wszystkiego, nieporęczne w mieście i bujające przy prędkościach na wietrze (w testach mówią, że powyżej 140 nie da się jechać)?

 

I właśnie słyszę wydaje się pozytywną rzecz. W Paryżu, jak i wielu innych miastach walczą z samochodami spalinowymi. Ale w ramach tej walki, choć raz nie założyli sobie klapek na oczy. Chcą wprowadzić dodatkowe opłaty za parkowanie na SUVy . To wydaje się słuszne. Są mniej ekologiczne, zabierają więcej miejsca etc. Ale...i tu plus dla nich. Nie tylko na spalinowe. Na elektryczne również, wszystkie powyżej 2 ton. Czyli każde ;)   

Brawo za równość i za brak hipokryzji.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Adi napisał(a):

Natomiast kompletnie nie rozumiem, dlaczego ta właśnie elektryczna idzie w dziwnym kierunku , niezrozumiałej dla mnie mody na SUV-y.

Jest moda na SUV-y, łatwiej sprzedać w tym segmencie auto, w wielkim aucie łatwiej upakować akumulator, większe marże. Nie wiem czy ktoś zwraca na ekologię, w tego typu elektrykach chyba nie do końca o to chodzi.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem, kupowanie takiego auta moim skromnym zdaniem na razie jest bez sensu. Raz że w mieście u nas też nie zaparkujesz zgodnie z przepisami na chodniku auta o DMC powyżej 2,5t, nie ma znaczenia czy elektryk czy spalinowy, dwa że do miasta za duży, na trasę za mały zasięg. Ale takie auto w wersji plugin-hybrid już jak najbardziej jest fajnym pomysłem. Pierwsze 70-100km w koło komina jedziesz na prądzie, w trasie włącza się ICE, a w trasę mało kto leci codziennie. Z założeniem że do miasta masz coś małego. 

 

A z innej beczki, wczoraj czytałem artykuł o bateriach sodowych,które właśnie wchodzą w fazę komercjalizacji. Moim zdaniem pozamiatają temat pod każdym względem - są nie palnę, więc odpada problem pożarów, mają znacznie większą gęstość energii, czyli albo większy zasięg, albo mniejsza masa przy obecnym zasięgu, no i nie korzystają z metali ziem rzadkich jak lit czy kobalt. 

Edytowane przez skwaro
  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, STIFF napisał(a):

dawaj linka

https://www.ft.com/content/826fb9bb-b27f-4c68-ad4b-a54ad74713c9

 

P. S. Pokręciłem trochę, gęstość na razie mają mniejszą niż Li-ion

Edytowane przez skwaro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, skwaro napisał(a):

A z innej beczki, wczoraj czytałem artykuł o bateriach sodowych,które właśnie wchodzą w fazę komercjalizacji. Moim zdaniem pozamiatają temat pod każdym względem - są nie palnę, więc odpada problem pożarów, mają znacznie większą gęstość energii, czyli albo większy zasięg, albo mniejsza masa przy obecnym zasięgu, no i nie korzystają z metali ziem rzadkich jak lit czy kobalt. 

 

już są chyba pierwsze auta w Chinach natomiast wszystkiego nie pozamiatają ;)

 

lepsza praca w niskich temperaturach, mogą być alterantywą dla FLP ale raczej nie pod względem oddawania mocy w strosungu do LiION natomiast cały czas dużo się dzieje w temacie a chińskie - bez wątpliwości liderzy światowi - firmy co chwile coś publikują i wprowadzają do produkcji 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, skwaro napisał(a):

 

trochę wydaje się komercyjny artykuł, baterie sodowe już są można je kupić nawet w PL ;)

 

https://www.fastmarkets.com/insights/chinas-battery-giants-expand-sodium-ion-no-threat-to-lithium/

 

June 19, 2023 :-) wiec jakby to żadna nowość 

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, ketivv napisał(a):

Firmy co chwile coś publikują i wprowadzają do produkcji 

A to też prawda, Toyota się upiera przy Li-ion ale roadmapę mają żeby przejść na solid-state w 2027,one pozwalają na szybkie ładowanie, co też jest dużą zaletą. 

Picture2.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, ketivv napisał(a):

 

trochę wydaje się komercyjny artykuł, baterie sodowe już są można je kupić nawet w PL ;)

 

https://www.fastmarkets.com/insights/chinas-battery-giants-expand-sodium-ion-no-threat-to-lithium/

 

June 19, 2023 :-) wiec jakby to żadna nowość 

 

 

To artykuł o planach produkcji, Szwedzi właśnie produkcję uruchomili. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, skwaro napisał(a):

A to też prawda, Toyota się upiera przy Li-ion ale roadmapę mają żeby przejść na solid-state w 2027,one pozwalają na szybkie ładowanie, co też jest dużą zaletą. 

Picture2.png

 

doświadczenie Toyoty w tej kwestii jest żadne, przekonał się o tym człowiek z tej firmy który koordynował "produkcje" Toyoty BZ3 w Chinach i mieszkał tam około roku

bo Toyota nie produkuje tam aut sama i nie ma swojej technologii kupuje od chińskich firm 

 

zresztą teraz idzie tam VAG, Stellantis itp. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...