Skocz do zawartości

Jaki samochód... elektryczny, .. bądź łódka ;-)


radekk

Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, chojny napisał(a):

 

 

Byłoby super gdyby nie podatki, akcyzy, kary za CO2 i inne. Widział ktoś ostatnio zestawienie ile w cenie samochodu jest realnie ceny za samochód? 

 

 

1. cło np. dla auta z US 10% (CIF koszt, ubezpieczenie, fracht)

2. akcyza 3,6% do 2000 cm3  powyżej 18,7%

3. podatek VAT przy cleniu w PL 23%

 

opłat za przekroczenie emisji flotowych CO2 nie znam, a te będą się pojawiać w coraz większej części świata (w różnych formach) można powiedzieć, że jest to opłata za "korzystanie ze środowiska"

 

2 największe motoryzacyjne rynki świata już chyba zaostrzyły wymagania,

 

Chiny miało być wprowadzone w lipcu 2023 chyba jest rok karencji bo dealerzy sprzedawali spalinówki znacząco poniżej kosztów zakupu, żeby zdążyć przed coś około 2000 dealerów ogłosiło bankructwo

 

US - szczegółów nie znam ale EPA zdecydowanie zaostrza przepisy, do tego IRA of 2022 w którym zawarta jest wsparcie w postaci dopłat bezpośrednich dla aut elektrycznych w zależności o % pochodzenia z US 7500 USD i 3750 USD 

 

UE - znamy :)

 

to jest coś około 3/4 światowej sprzedaży - mogę się trochę mylić bo z pamięci - 

cały świat coś ok 70 mln rocznie

Chiny ca. 25 mln

US ok 15 mln 

UE jakieś 11,5 mln

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Hi ;)

 

za około 6 miesięcy wchodzą w Chinach nowe regulacje dotyczące emisji aut - producenci znali terminy od ok 6 lat, plus Chińczycy nieco wydłużyli termin - ocena się, że jest tam obecnie ok 4 miliony nowych aut, które praktycznie już są "niesprzedawalne" głównie tzw. "tradycyjnych producentów"

to rynek ca. 1/3 światowej sprzedaży 

 

USA - o ile nic się nie zmieni - rynek będzie czy wręcz jest mocno blokowany - nie bezpośrednio - dla "tradycyjnych pojazdów" z jednoczesnym wsparciem produkcji własnej dla "elektryków" i o ile chińscy producenci mają tu "pod górkę" to General Motors, Ford, VW i może paru innych skupią się na tym lub/i głównie na tym rynku (GM zdecydowanie, Ford prawdopodobnie) produkując lokalnie, japońscy producenci raczej będą stawać się "niszą"

to rynek ca. 1/5 światowej sprzedaży 

 

UE - relatywnie duży, otwarty rynek z coraz mocniejszą tendencją do elektryfikacji transportu jak też kluczowego odejścia od zależności od paliw kopalnych, co może spowodować, że współpraca z Chinami będzie nam potrzebna i nie "ograniczymy dostępu do rynku" jak USA (które ma swoje paliwa kopalne na czas transformacji)

to rynek ca 1/5 światowej sprzedaży (odrobinę przeszacowałem ale niewiele)

 

33%+20%+20% = 73% światowego rynku

 

czy w tym okresie warto jest kupować nowe auto spalinowe ?

 

ja odpowiem teraz nie, za niedługo tak -  gdzieś trzeba będzie upłynnić to co jeszcze można sprzedać, zdecydowanie nie w Chinach a to może spowodować "chęć przetrwania" producentów w USA i UE jak tylko analitycy dotrą do zarządów z cyferkami za rok 2023 

myślę, że szczególnie może to dotyczyć producentów aut japońskich bo oni nie mają elektrycznych alternatyw dla rosnącego rynku tych pojazdów i w najbliższych 2-5 latach zwyczajnie nie zdążą nadrobić zaległości

 

czy w tym okresie warto kupować nowe auto BEV (elektryczne bateryjne) ?

 

w PL (obecnie bo ta sytuacja się zmieni)

- nie, jeśli musisz ładować je głównie na stacjach ładowania

- tak jeśli możesz ładować ze swojego gniazdka, przy założeniu, że to będzie twoje min 85% "tankowań"

auta BEV będą tanieć i/lub będą coraz doskonalsze dlatego ostrożnie z decyzją bo konkurencja na rynku europejskim dopiero się zaczyna

 

moim zdaniem minimalne wymagania dla elektryka to:

- możliwość ładowania z siły - 3 fazy na 16 A

- minimalna prędkość szybkiego ładowania DC 150kW (bez ograniczeń ilości ładowań w ciągu 24 h jak to ma miejsce w przypadku np. Toyoty)

- aktywne zarządzanie temperatura baterii - to już standard ale nie np. w Nissanie Leaf - a to kluczowe "w dłuższej trasie"

- dostęp do sieci "szybkich ładowarek" ze strony producenta auta nie musi to być rozwiązanie jak w Tesli ale choćby "promo ceny" np. dostęp do Ionity (to taki warunek do przemyślenia)

 

moim zdaniem śpiewki kupujcie bo nie będzie, bo brak chipów i inne wymówki się już dawno skończyły 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No a prund? 

Naprawdę świat jest gotowy na elektryfikacje mobilności indywidualnej?

Jakąś nową technologią ujrzy światło dzienne?

Czy to sposób na zmniejszenie mobilności indywidualnej i przekierowanie w zbiórkom?

Pożyjo zobaczo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś dla tych wątpiących w elektryfikację i że prądu zabraknie. To też odpowiedź na pytanie, czy jest sens inwestować w węgiel czy atom. 

 

https://www.cnbc.com/2023/05/10/microsoft-agrees-to-buy-power-from-sam-altman-backed-helion-in-2028.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, skwaro napisał(a):

czy jest sens inwestować w węgiel czy atom.

 

sens jest żaden 

 

a teraz trochę o Tesli Y

 

 

1. w filmiku jest mowa o FSD - Full Self Driving i testowaniu, tego systemu nie da się testować w EU, obecnie tylko US choć można mieć u nas hardware w aucie i jest on nieco pomocny

 

2. Superchagery Tesli - ceny są znacząco niższe jak na innych ładowarkach o podobnej mocy oraz średnia "działaność" to 96% u innych operatorów średnia "działaność" stacji ładowana waha się od 60-80% 

 

3. dla chcących do modeli 3 i Y można sobie dokupić "ugdrade" do trybu sport co - jak dla mnie - znacząco zmienia "nastawy pedału przyśpieszenia" i nie tylko

 

4. mówiąc o emocjach z jazdy to Y Long Range jest zwykłym autem a porównanie "emocji z jazdy" do Porsche Taycan warto zrobić z Teslami Performance i/lub Plaid ;)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, ketivv napisał(a):

4. mówiąc o emocjach z jazdy to Y Long Range jest zwykłym autem a porównanie "emocji z jazdy" do Porsche Taycan warto zrobić z Teslami Performance i/lub Plaid ;)

 

 

Przyspieszenie robi wrażenie i tyle z emocji... a jak wiadomo, do przyspieszeń szybko się przyzwyczajamy a wtedy emocji dostarczają pozostałe zalety auta, których w Tesli brak.  

 

EV dla petrolhead'a to naprawdę nudziarstwo do potęgi. 

  • Lajk 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, chojny napisał(a):

EV dla petrolhead'a to naprawdę nudziarstwo do potęgi. 

 

może chodzi o ten "petrol" a nie samą motoryzacje "in total" która jest pojęciem nieco szerszym 

 

dla każdego coś miłego, bo ludzie mają różne potrzeby i różne poziomy stymulacji łącznie z "near death experience" gdzie "nudą" jest wszytko poniżej tego progu, co można próbować analizować ale to nie wątek ku temu

 

inną sprawą jest to, że przejazd wyglądający na "nudny" może być w istocie szybki

czasami musi się "coś dziać" żeby "poczuć" o takie nasze mechanizmy z czasów gdy zagrożeń w naszym otoczeniu było tak wiele, że nasze mechanizmy samoobronne były w pełnym trybie czuwania

 

a mój punkt numberek four odnosi się tylko i wyłącznie do porównania gruszek z gruszkami ;)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

LG Chem - o ile dobrze pamiętam obecnie takie sa montowane w Mach-E - podobno 90% przypadków samozapłonów dotyczy baterii "tradycyjnych litowo-jonowych" od LG Chem

 

Ford będzie przechodził na litowo-żelazowe LFP (LiFePO4) na filmiku różnica

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w Polsce rocznie płonie około 9000 samochodów, było nie było aut elektrycznych już na świecie trochę jest nawet biorąc pod uwagę "feralne baterie LG Chem" (akurat te z Forda Mach E sa produkowane w PL) BEV palą się rzadziej jak ICE 

 

6 godzin temu, chojny napisał(a):

Czyli za jakieś 5 lat. :thumbup:

 

przypuszczam, że za 5 lat temat aut elektrycznych będzie już "przyziemny" i w ramach osobówek będą stanowiły ok 70-80% ogółu sprzedaży nowych aut

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, ketivv napisał(a):

 

 

 

przypuszczam, że za 5 lat temat aut elektrycznych będzie już "przyziemny" i w ramach osobówek będą stanowiły ok 70-80% ogółu sprzedaży nowych aut

 



 

Dokładnie tak może być… albo i nie ;) 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, ketivv napisał(a):

w Polsce rocznie płonie około 9000 samochodów, było nie było aut elektrycznych już na świecie trochę jest nawet biorąc pod uwagę "feralne baterie LG Chem" (akurat te z Forda Mach E sa produkowane w PL) BEV palą się rzadziej jak ICE 

 

 

przypuszczam, że za 5 lat temat aut elektrycznych będzie już "przyziemny" i w ramach osobówek będą stanowiły ok 70-80% ogółu sprzedaży nowych aut

 

"Przyziemny" może będzie, ale nie podziemny, coraz więcej budynków mieszkalnych wprowadza zakaz parkowania elektryków, co blokowiskach dużych miast, gdzie nikt nie zostawia miejsc parkingowych na zewnątrz, doprowadzi do ucieczki od elektryków. Oczywiście przepisy wymuszą takie miejsca w nowych inwestycjach, ale przecież nie wszyscy właściciele elektryków marzą o szybkiej przeprowadzce...

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bedzie zadnej ucieczki od aut elektrycznych. Raczej sie przepisy dostosuje zeby elektryki mogly parkowac wszedzie, takze na obiektach istniejących

To sa takie male pobozne zyczenia petrolheadow, ze "cos" spowoduje odwrot od elektrykow

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.05.2023 o 21:10, ketivv napisał(a):

przypuszczam, że za 5 lat temat aut elektrycznych będzie już "przyziemny" i w ramach osobówek będą stanowiły ok 70-80% ogółu sprzedaży nowych aut

Mam nadzieję, że nie. 

 

W dniu 29.05.2023 o 21:57, Durbos napisał(a):

Przyziemny" może będzie, ale nie podziemny, coraz więcej budynków mieszkalnych wprowadza zakaz parkowania elektryków, co blokowiskach dużych miast, gdzie nikt nie zostawia miejsc parkingowych na zewnątrz, doprowadzi do ucieczki od elektryków. Oczywiście przepisy wymuszą takie miejsca w nowych inwestycjach, ale przecież nie wszyscy właściciele elektryków marzą o szybkiej przeprowadzce...

Bo na blokowiska w przyszłości nie będziesz miał swojego auta. 

W dniu 30.05.2023 o 05:33, Barney napisał(a):

To sa takie male pobozne zyczenia petrolheadow, ze "cos" spowoduje odwrot od elektrykow

Na razie jest sytuacja odwrotna.

Ciekawym jak rozwinie się cały background elektryczności. 

Tam musi się czaić jakas rewolucja technologiczna w produkcji i dystrybucji prądu. <_<

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"The Phoenix cell
The next-generation Phoenix cell can deliver a range of 621 miles (1,000 km) on a single charge. According to Huang, the use of superconducting materials and thermal management technology in the cell ensures that the battery can be heated back from temperatures as low as -4 Fahrenheit (-20 degrees Celsius) to 77 Fahrenheit (25 degrees Celsius) in just five minutes."

 

https://interestingengineering.com/innovation/chinese-startup-new-ev-battery-any-weather

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...