Jump to content

Proces docierania po szlifie wału i wymianie panewek.


Dorsz914
 Share

Recommended Posts

Pacjent WRX 2.5 2006 hawkeye

 

Jak w temacie. Robię częściowy(jeśli tak to można nazwać) remont silnika, czyli szlif wału i wymiana panewek. Tłoki zostają OEM bo są we wzorowym stanie i nie trzeba szlifować cylindrów. Jaki olej użyć jako pierwszy i po jakim przebiegu go wymienić? Czy przy pierwszym odpaleniu silnik powinien sobie pochodzić na postoju i jeśli tak to przez jaki czas? 

 

No i jakich obrotów się trzymać przy docieraniu i przez ile kilometrów powinno się docierać przy tego typu remoncie?

Link to comment
Share on other sites

Ogólnie blok wraz z tłokami został wysłany do profesjonalnej firmy w Warszawie, czyli szlif, panewki, korbowody itp. są robione przez nich. Reszta we własnym zakresie.

 

Aha. Czy w tym przypadku docieranie powinno się odbywać tylko i wyłącznie na benzynie czy może być i na LPG?

Edited by Dorsz914
Link to comment
Share on other sites

Ogólnie blok wraz z tłokami został wysłany do profesjonalnej firmy w Warszawie, czyli szlif, panewki, korbowody itp. są robione przez nich. Reszta we własnym zakresie.

 

Aha. Czy w tym przypadku docieranie powinno się odbywać tylko i wyłącznie na benzynie czy może być i na LPG?

Rozumiem,że to warsztat poskładał shortblock?To zgłoś się do nich po procedurę docierania.

Paliwo nie ma znaczenia,ale sprawność instalacji LPG i mapy silnika na LPG już ma duże znaczenie,jeśli jesteś pewien obydwu rzeczy,można docierać na LPG.

Link to comment
Share on other sites

Witaj,

Jeżeli nie było szlifu cylindrów to moim zdaniem nie ma tutaj co docierać bo jeżeli warsztat kazał Ci docierać wał to teoretycznie

można wziąć miotełkę i te panwewki pozamiatać.Łożyka wału pracują hydrodynamicznie czop łożysko - i nie mają tarcia między sobą.

A pierścienie były wymienione ? to jeszcze może być uznane jako podlegające docieraniu ale znowu bez honowania cylindrów to będzie trwało wieki...

 

Edit: Teraz doczytałem o tej profesjonalnej firmie. Jeżeli tak to rozumię, że oni będą skręcać short blok czyli mają ustalić nominalny fabryczny luz na panewkach (czy wał jest nowy czy używany ale igła bez skazy ?) skręcić, zaplombować i wsio ma działać. Po 500-1000 km wymień tylko olej i będzie dobrze.

Edited by Gustaf
Link to comment
Share on other sites

 

 

Witaj, Jeżeli nie było szlifu cylindrów to moim zdaniem nie ma tutaj co docierać bo jeżeli warsztat kazał Ci docierać wał to teoretycznie można wziąć miotełkę i te panwewki pozamiatać.Łożyka wału pracują hydrodynamicznie czop łożysko - i nie mają tarcia między sobą. A pierścienie były wymienione ? to jeszcze może być uznane jako podlegające docieraniu ale znowu bez honowania cylindrów to będzie trwało wieki...

 

 

 

Panewek ani wału sie nie dociera ponieważ panewka ma za zadanie przez cały okres eksploatacji silnika wyglądać jak nowa przynajmniej w teori ;P.Docierać należy tylko tłoki,pierścienie i tuleje

 

kocham to forum :)  ;)  

  • Upvote 4
Link to comment
Share on other sites

 

Witaj, Jeżeli nie było szlifu cylindrów to moim zdaniem nie ma tutaj co docierać bo jeżeli warsztat kazał Ci docierać wał to teoretycznie można wziąć miotełkę i te panwewki pozamiatać.Łożyka wału pracują hydrodynamicznie czop łożysko - i nie mają tarcia między sobą. A pierścienie były wymienione ? to jeszcze może być uznane jako podlegające docieraniu ale znowu bez honowania cylindrów to będzie trwało wieki...

 

 

 

Panewek ani wału sie nie dociera ponieważ panewka ma za zadanie przez cały okres eksploatacji silnika wyglądać jak nowa przynajmniej w teori ;P.Docierać należy tylko tłoki,pierścienie i tuleje

 

kocham to forum :)  ;)  

 

 

to w takim razie, proszę o wytłumaczenie(jak debilowi) na czym polega proces docierania panewek.

Carfitem, ani nawet mechaniorem nie jestem, ale zawsze jako użytkownikowi "po remoncie" wydawało mi się, że docieram całość. Czyli części we wspólnej pracy. A nie, że tłoki włożę ok, panewki ok, a wał sobie dotrę...sam nawet nie wiem jakim sposobem. 

Proszę @@carfit, o sprostowanie jeśli się mylę, ale nie wyobrażam sobie rozebrać silnika, złożyć z powiedzmy nowym elementem (np powyższym wałem) zalać właściwym olejem i dać ognia na pierwszej prostej.  :blink: 

Mylę się?

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Ogólnie zadaniem firmy z Warszawy było sprawdzenie wszystkich części w bloku silnika i dokonanie ich napraw. Przy szlifie wału dobranie odpowiednich panewek i korbowodów (jeśli korbowody wymagają wymiany oczywiście), sprawdzenie tłoków itp. Jeśli chodzi o tłoki to dostałem informację, że są w porządku a cylindry posiadają minimalne ryski i nie trzeba ich szlifować, ale pierścienie oczywiście będą wymieniane.To czy oni będą składali blok czy My to muszę się jeszcze dowiedzieć. Jest to Mój pierwszy remont silnika, dlatego wolę się dopytać o tego typu rzeczy.

 

Blok silnika został wysłany tutaj:

 

http://krasnobrodzka-racing.com/

Edited by Dorsz914
Link to comment
Share on other sites

 

 

Łożyka wału pracują hydrodynamicznie czop łożysko - i nie mają tarcia między sobą.
 

Takie są założenia teoretyczne,ale jak to bywa,w praktyce nie są osiągalne i w czasie pracy najczęściej uzyskuje się tarcie mieszane. ;)

Wystarczający powód do tego,żeby jednak docierać panewki,oczywiście okres i przebieg docierania jest krótszy niż silnika po całkowitym remoncie kapitalnym.

Zainteresowani z łatwością znajdą materiały o tarciu mieszanym. :P

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

"...  a cylindry posiadają minimalne ryski i nie trzeba ich szlifować, ale pierścienie oczywiście będą wymieniane..."

Cylindry robią się owalne. Zwykle przy remoncie kapitalnym szlifuje się je po to aby były idealnie okrągłe, jak nowe pierścienie. Jeśli zakładają Ci tylko nowe pierścienie, to znaczy, że nie zmierzyli żadnego owalu ?

Link to comment
Share on other sites

Cyblowi to trzeba bedzie za te wszystkie odpowiedzi kiedys jakis forumowy puchar ufundowac :)

Dopiero jak już napisze książkę. Jak dostanie wcześniej, to nie będzie miał motywacji do pisania  ;)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 

Cyblowi to trzeba bedzie za te wszystkie odpowiedzi kiedys jakis forumowy puchar ufundowac :)

 

Dopiero jak już napisze książkę. Jak dostanie wcześniej, to nie będzie miał motywacji do pisania  ;)

Już dawno napisał ;)

 

 

http://www.bookcase.pl/galerie/s/subaru-impreza-turbo-hay_4306_k.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

"...  a cylindry posiadają minimalne ryski i nie trzeba ich szlifować, ale pierścienie oczywiście będą wymieniane..."

Cylindry robią się owalne. Zwykle przy remoncie kapitalnym szlifuje się je po to aby były idealnie okrągłe, jak nowe pierścienie. Jeśli zakładają Ci tylko nowe pierścienie, to znaczy, że nie zmierzyli żadnego owalu ?

 

To ma dla mnie sens, mam owal, szlifuje na okrągło, pierścienie wchodzą. Jest git.

 

 

 

Nowe pierścienie zakłada się po to aby dostosowały się do owalu cylindrów. Stare są już ułożone, nie uda się ich założyć ponownie w te same miejsca.

To dla mnie nie ma sensu, mam owalne cylindry i dopasowane pod nie tłoki, ale włożę gdzieś pomiędzy okrągły pierścień. Będzie pięknie.

 

 

Czegoś nie rozumiem....  :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jak szlifujesz na okrągło? Szlifujesz znaczy robisz nadwymiar, wkładasz większe tłoki i dopasowane pierścienie.

 

Masz owalne cylindry, ale nie ma rys, wygląda dobrze, pomierzone - mieści się w normie, więc po co robić szlif? Żeby wchodzić w koszty? 

Zostawia się tłoki, wkłada się tylko nowe pierścienie. Napisałem wyżej dlaczego.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Masz owalne cylindry, ale nie ma rys,

 

czysto z ciekawości , po jakim przebiegu masz auto i jakie masz wyniki pomiarow owalizacji ?  

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Pacjent WRX 2.5 2006 hawkeye

 

Jak w temacie. Robię częściowy(jeśli tak to można nazwać) remont silnika, czyli szlif wału i wymiana panewek. Tłoki zostają OEM bo są we wzorowym stanie i nie trzeba szlifować cylindrów. Jaki olej użyć jako pierwszy i po jakim przebiegu go wymienić? Czy przy pierwszym odpaleniu silnik powinien sobie pochodzić na postoju i jeśli tak to przez jaki czas? 

 

No i jakich obrotów się trzymać przy docieraniu i przez ile kilometrów powinno się docierać przy tego typu remoncie?

Dorsz914

Docieraj i nie patrz na innych. Z nową panewką jest jak z nowym domem, ma się ułożyć i koniec w temacie.

 

Jeśli warsztat Ci nie pomógł w tym zakresie, to możesz zrobić tak (choć zaznaczam, że metod jest kilka i różne są podejścia do tematu):

1. kupujesz jakiekolwiek 15W40 i filtr. Zalewasz, odpalasz, NIE JEŹDZISZ, dwa włączenia wentylatora. Stop, zlewasz. Wlewasz olej do docierania (popularny i sprawdzony to Millers 10W40 CRO), nowy filtr i spokojnie robisz 500km.

2. Zlewasz, zalewasz znowu CRO, nowy filterek i robisz 1000km, nadal z czuciem.

3. Zlewasz, zalewasz olej docelowy, nowy filterek i robisz 1500km, z czuciem, ale odważniej.

4. Zlewasz, zalewasz olej docelowy, nowy filterek i robisz tyle ile Ci to wszystko wytrzyma ;)

 

PS

Fajna dyskusja  :facepalm:

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

 

 

2. Zlewasz, zalewasz znowu CRO, nowy filterek i robisz 1000km, nadal z czuciem.

Oj,oj,oj. :huh: 

Na oleju Millersa CRO nie wolno robić takich przebiegów,nawet producent podaje dopuszczalny przebieg na tym oleju..

CRO zalany na pierwsze 500km,ujęte w punkt 1 jest wystarczające. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...