Skocz do zawartości

Tuning WRX'a


Kuba

Rekomendowane odpowiedzi

W swoim aucie chcialbym uzyskac nastepujace efekty:

- start turbiny z nizszych obrotow

- rozciagniecie rosnacej krzywej mocy az do odciecia

- i okolo 280 KM

Rozumie ze aby to osiagnac, bede musial wymienic turbine. Pytanie tylko na jaka, VF29, VF30 czy moze VF34? Jakie inne modyfikacje mozecie zaproponowac? Na pierwszy rzut pojdzie wymiana uppipe na wersje bez katalizatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 165
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Jak widac z wykresu to rozwiazanie nie spelnia moich oczekiwan. Moc maksymalna osiagana jest przy 5700 obrotow po czym gwaltownie spada. Samo zwiekszenie mocy nie jest moim glownym celem (chcialbym tym autem zrobic jakies 200 tysiecy kilometrow bez powazniejszych problemow). Bardziej mi zalezy na rozciagnieciu i wyprostowaniu krzywej mocy, co da mi lepsza dynamike przy malych predkosciach obrotowych silnika (miasto) oraz poprawi ja w koncowym zakresie obrotow (dynamika na autostradzie - zauwazylem ze nie ma sensu ciagnac silnika do konca po 6500 obr. na 3 biegu, auto przestaje przyspieszac).

Kolejna sprawa to nie dokonca odpowiada mi dobor elementow w tym konkretnym zestawie APS. Wieksza moc zostala osiagnieta glownie przez zwiekszenie cisnienia doladowania w seryjnej turbinie (chce uniknac tej metody). Pociaga to za soba ryzyko czestszego wystepowania spalania stukowego oraz podnosi teperature gazow wydechowych. Na tym wykres widac jedna z wad malej seryjnej turbiny. Wprawdzie bardzo szybko osiaga ona maksymalne cisnienie doladowania, lecz w pewnym punkcie zaczyno ono spadac (w seryjnym silniku max. cisnienie wynosi 14.7 psi i spada do okolo 11 psi przy 7000 obr/min). Dlatego tez rozwazam jej zastapienie na troche wiekszy model zbudowany calkowicie na lozyskach kulkowych (szybsze rozkrecanie).

Kolejna sprawa to uklad wydechowy, podobno STI korzysta z tych samych elementow w poczatkowej czesci ukladu za turbina i wystarcza to do osiagniecia 280 KM (inny jest tlumik). Z tego powodu nie widze koniecznosci jego wymiany.

System spryskiwania intercoolera wole zastapic wiekszym i wydajniejszym intercoolerem (oczywiscie to podnosci cene ale zwieksza tez niezawodnosc).

Uklad dolotowy nie ma az takiego duzego znaczenia w silnikach z turbina, przynajmniej przy malym wzroscie mocy. Filtry nasaczone olejem stanowia zagrozenie dla delikatnego czujnika MAF.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma sensu podciagac moc do 280KM, bo sie po prostu silnik rozsypie. Ten podstawowy w WRXie nie jest dostosowany do takiego tuningu. Lepiej sprzedac WRXa i kupic tego 2,5l STi, ktory niebawem w USA wyjdzie. przy wiekszej pojemnosci bedzie tez z nizszych obrotow ciagnac, a moc bedzie mial rzedu 300KM.

 

Ponadto nie ma opracowanego VTG dokladnie dla WRXa, co powoduje dosc szybkie niszczenie silnika. Nie musze juz chyba mowic, ze w STanach benzyna jest duzo gorsza od europejskiej. Instalowanie po prostu wiekszej turbiny tez nic nie da, bo im wieksze Turbo, tym wolniej sie rozkreca. Poza tym wielkosc intercoolera nie ma zadnego wplywu na niezawodnosc silnika, wiec lepiej zostac przy spryskiwaczu.

 

 

Pozdrawiam,

ThanJu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma sensu podciagac moc do 280KM, bo sie po prostu silnik rozsypie. Ten podstawowy w WRXie nie jest dostosowany do takiego tuningu.

 

ThanJu dlaczego mówisz o sensie tutaj? Zaden silnik nie jest fabrycznie przystosowany do tuningu, ale jeden to znosi lepiej drugi gorzej. Nie widac przeciwskazań żeby zapodać kute tłoki, inne korbowody, wał itp i wydłubać 600KM w WRX. Wszystko kwestia pieniędzy.

 

 

Ponadto nie ma opracowanego VTG dokladnie dla WRXa, co powoduje dosc szybkie niszczenie silnika.

 

Znasz wyniki jakichś testów trwałości takiego rozwiązania?

 

Nie musze juz chyba mowic, ze w STanach benzyna jest duzo gorsza od europejskiej.

 

Jesteś tego pewien? Skąd takie dane? Jakieś badania jakości? Pamiętaj o innym sposobie podawania liczby oktanowej.

 

 

Instalowanie po prostu wiekszej turbiny tez nic nie da, bo im wieksze Turbo, tym wolniej sie rozkreca.

 

Na czym opierasz swoje tezy? Mamy na forum pewne GT z wieksza turbiną niz seryjna które zasuwa potwornie szybko, to że rośnie lag nie ma nic wspólnego z efektami, na pewno nie można powiedzieć że to nic nie daje, nawet jeżeli zakres użytecznych obrotów spada.

 

 

Poza tym wielkosc intercoolera nie ma zadnego wplywu na niezawodnosc silnika, wiec lepiej zostac przy spryskiwaczu.

 

Nie ma? No proszę, sugerujesz że mogę sobie naładowac 2bary na moim niewielkim IC i mi silnik nie wybuchnie? Ehh ThanJu dlaczego wypisujesz takie historie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma sensu podciagac moc do 280KM, bo sie po prostu silnik rozsypie. Ten podstawowy w WRXie nie jest dostosowany do takiego tuningu.

 

Nie? A przecież nie od dziś wiadomo (to znaczy ja się spotkałem kilkakrotnie z takimi stwierdzeniami na łamach szanujących się czasopism), że silniki Subaryn są jednymi z bardziej podatnych na tunning, że wręcz istnieje wiele zestawów niemal "zrób to sam", dzięki którym można podnieść seryjne osiągi praktycznie o ile się użytkownikowi żywnie podoba (oczywiście w granicach rozsądku) i to bez wyraźnych uszczerbków na zdrowiu jednostki napędowej.

 

Wystarczy przecież spojrzeć chociażby na takie 22B... Zdaję sobie sprawę, że tam jest zapewne dużo zmienione, ale jak by nie było, baza silnikowa jest ta sama... Więc nie można powiedzieć, że silnik WRX'a po przebudowie zostanie na drodze, a karoseria pojedzie dalej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, ale trudno to nazwać przeróbką... Ja bym raczej użył określenia "wymiana niektórych elementów na wykonane z materiałów o większej trwałości". Bo przecież blok silnika, cylindry, często wał korbowy - zostają te same. Czyli w konstrukcji silnika jako takiego jest duży potencjał, niewykorzystany w seryjnej produkcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma sensu podciagac moc do 280KM, bo sie po prostu silnik rozsypie. Ten podstawowy w WRXie nie jest dostosowany do takiego tuningu.

Na forum www.impreza.net sa osoby, ktore maja prawie 400 KM w seryjnych silnikach, najwieksze problemy maja ze skrzynia biegow.

Lepiej sprzedac WRXa i kupic tego 2,5l STi, ktory niebawem w USA wyjdzie. przy wiekszej pojemnosci bedzie tez z nizszych obrotow ciagnac, a moc bedzie mial rzedu 300KM.

Nowy STI bedzie mial dla mnie dwie wady, po pierwsze brak wersji kombi, po drugie cena conajmniej o 10 tys. $ wyzsza.

 

Nie musze juz chyba mowic, ze w STanach benzyna jest duzo gorsza od europejskiej.

W stanach liczbe oktanowa paliwa mierzy sie inna metoda, amerykanskie 93 odpowiada mniejwiecej europejskiemu 98.

Instalowanie po prostu wiekszej turbiny tez nic nie da, bo im wieksze Turbo, tym wolniej sie rozkreca.

Wieksza turbina ma wiekszy przeplyw powietrza i moze uzyskac takie samo cisnienie doladowania juz przy mniejszych obrotach wirnika. Dzieki temu tez teperatura skompresowanego powietrza jest nizsza. Dodatkowo model VF34 zbudowany jest na lozyskach kulkowych (seryjna turbina ma jakis rodzaj lozysk slizgowych) dzieki czemu posiada mniejsze opory, co moze pozwolic na szybszy start wirnikow.

Poza tym wielkosc intercoolera nie ma zadnego wplywu na niezawodnosc silnika, wiec lepiej zostac przy spryskiwaczu.

Wiekszy intercooler to lepsza wymiana ciepla, powietrze wpadajace do cylindrow ma mniejsza teperature dzieki czemu unikamy spalania stukowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, ale trudno to nazwać przeróbką... Ja bym raczej użył określenia "wymiana niektórych elementów na wykonane z materiałów o większej trwałości". Bo przecież blok silnika, cylindry, często wał korbowy - zostają te same. Czyli w konstrukcji silnika jako takiego jest duży potencjał, niewykorzystany w seryjnej produkcji.

 

inna sprezarka, inny intercooler, inne ECU,Inne hamulce, pompa paliwa, zawieszenie ............ koszty astronomiczne

:cry:

Mozna tez zapobiedz uszkodzeniu silnika :

spalanie stukowe ...... warto kupic czujnik spalania stukowego cca 150USD

uboga/bogata mieszanka ...... warto kupic Lambda link cca 100USD , ktory pokazuje wartosci lamda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

inna sprezarka, inny intercooler, inne ECU,Inne hamulce, pompa paliwa, zawieszenie ............ koszty astronomiczne

:cry:

 

Ktoś kiedyś powiedział że sensowny tuning silnika zaczyna się od wartości auta ;-)

 

 

Mozna tez zapobiedz uszkodzeniu silnika :

spalanie stukowe ...... warto kupic czujnik spalania stukowego cca 150USD

uboga/bogata mieszanka ...... warto kupic Lambda link cca 100USD , ktory pokazuje wartosci lamda

 

Ale tym zapobiegniesz oczywiście wystąpieniu niechcianych parametrów pracy ale powyżej pewnej mocy i tak silnik Ci się rozleci, cudów nie ma. Oczywiście świadome używanie też może zmienić jego szanse ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W swoim aucie chcialbym uzyskac nastepujace efekty:

- start turbiny z nizszych obrotow

 

wieksza turbina nie osiagniesz tego efektu wrecz odwrotnie :cry:

jest rozwiazanie ........ stale podtrzymanie obrotow turbiny jak w autach WRC :lol: .... ale wtedy spalanie rosnie do nieba no i ogien idzie z wydechu :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W swoim aucie chcialbym uzyskac nastepujace efekty:

- start turbiny z nizszych obrotow

- rozciagniecie rosnacej krzywej mocy az do odciecia

- i okolo 280 KM

Rozumie ze aby to osiagnac, bede musial wymienic turbine. Pytanie tylko na jaka, VF29, VF30 czy moze VF34? Jakie inne modyfikacje mozecie zaproponowac? Na pierwszy rzut pojdzie wymiana uppipe na wersje bez katalizatora.

 

podniesienie momentu w dolnych obrotach ........

IMHO .... zmien header i caly wydech . Header tez headerowi nie rowny 4-1, 4-2-1 kazdy z nich a inne wlasciwosci ...... albo masz przyrost mocy albo masz przyrost momentu , nigdy jedno i drugie :cry:

Header ..... to spory koszt ... 800-1600USD

Wydech kompletny 3" ........ 700-1500 USD powinien cie zadowolic

w Europie ...... jedynie wloski Supersprint jest wart swoich pieniedzy

u ciebie w USA jest mnostwo alternatyw ..... pamietaj, ze reklama jest czesto zaklamana ...... raczej powinny do ciebie przemawiac grafy z hamowni dla poszczegolnych ukladow wydechowych

Supersprint podaje dla kompletnego 3" wydechu wlacznie z headerem przyrost w granicach 35-39 Koni i 60-75 Nm momentu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W swoim aucie chcialbym uzyskac nastepujace efekty:

- start turbiny z nizszych obrotow

- rozciagniecie rosnacej krzywej mocy az do odciecia

- i okolo 280 KM

Rozumie ze aby to osiagnac, bede musial wymienic turbine. Pytanie tylko na jaka, VF29, VF30 czy moze VF34? Jakie inne modyfikacje mozecie zaproponowac? Na pierwszy rzut pojdzie wymiana uppipe na wersje bez katalizatora.

 

Witam,

 

Warunek pierwszy z dwoma kolejnymi sa raczej trudne do pogodzenia.

W tej chwili mam w swoim GT zamontowane VF34 oraz 2,5" wydech Supersprinta i dolot z duzym stozkiem.

Ten setup spelnia warunki 2 i 3. Nie wiem natomiast, czy spelnia warunek 1 - mam 0,5 bara przy 2500rpm oraz 1 bar przy 3000rpm. Mam mechanicznie ograniczone cisnienie doladowania do 1 bara - przed ta zmiana nowa turbina walila 1,5 bara prawie natychmiast na niskich biegach.

W tej chwili sa montowane jeszcze inne elementy - w razie czego zapraszam na priv marcin@klubsubaru.pl

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma sensu podciagac moc do 280KM, bo sie po prostu silnik rozsypie.

 

Skad ta wiedza? Rozsypal Ci sie kiedys??

 

Nie musze juz chyba mowic, ze w STanach benzyna jest duzo gorsza od europejskiej.

 

Wprost przeciwnie. Benzyna w Stanach jest lepsza od europejskiej (polskiej w szczegolnosci).

 

Instalowanie po prostu wiekszej turbiny tez nic nie da, bo im wieksze Turbo, tym wolniej sie rozkreca.

 

Instalowales kiedys wieksza turbine?

 

Poza tym wielkosc intercoolera nie ma zadnego wplywu na niezawodnosc silnika, wiec lepiej zostac przy spryskiwaczu.

 

Wielkosc intercoolera ma wplyw na temperature powietrza przy zadanym cisnieniu.

 

Bez urazy, ale polecam mniej teorii a wiecej praktyki.

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkosc intercoolera ma wplyw na temperature powietrza przy zadanym cisnieniu.

 

Tak uścislając to wpływ mają takie parametry IC jak jego powierzchnia, "głebokość" oraz ukształtowanie użebrowania. Ten trzeci czynnik wpływa też szczególnie mocno na laga jakiego dodaje IC.

Mam nadzieję że o niczym nie zapomniałem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

albo masz przyrost mocy albo masz przyrost momentu , nigdy jedno i drugie :cry:

 

Z przykrością stwierdzam, że zawsze jedno i drugie.

Moc = moment x obroty

Wzrost momentu oznacza wzrost mocy i na odwrót.

 

Pozdrawiam,

 

jezeli tak to dlaczego maks. moment nie wystepuje przy maks. mocy ? i maks. obrotach .................

 

Marcin .... z innej beczki ...... bylem dwa tygodnie temu w Wa-wie i stalem za toba na skrzyzowaniu :lol: bylem niestety Mondziakiem wiec glupio mi bylo zaczepiac cie na ulicy :oops:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak uścislając to wpływ mają takie parametry IC jak jego powierzchnia, "głebokość" oraz ukształtowanie użebrowania. Ten trzeci czynnik wpływa też szczególnie mocno na laga jakiego dodaje IC.

 

Wystarczy "powierzchnia". Trzeci wymiar w przypadku IC nie ma praktycznie znaczenia. Istotne parametry IC to powierzchnia (BTW, wiesz mniejwiecej jaka powierzchnie ma sredni intercooler? Strzelaj.), efektywnosc (zalezna od powierzchni i ksztaltu zeber) oraz spadek cisnienia na IC (zalezny od ksztalu zeber, sposobu ustawienia zbiornikow i - w drugim rzedzie - powierzchni). To wszystko.

A, TJ - opowiadasz, ze

 

Poza tym wielkosc intercoolera nie ma zadnego wplywu na niezawodnosc silnika, wiec lepiej zostac przy spryskiwaczu.

 

Taaaaa... Potrafisz uzasadnić dlaczego po wymianie IC na większy, niższa temperatura za IC nie ma wpływu na żywotność silnika? Powiedziałbym, że ma... Mieliście już w szkole o przemianach cieplnych? W tym co napisałeś o spryskiwaczu i wielkości IC sam sobie przeczysz, tak swoją drogą. Spróbuj dojść dlaczego.

 

TOMOKING: polecam lekturę tego: http://vettenet.org/torquehp.html - to dość podstawowy tekst na nieskonczony temat KM vs Nm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

spalanie stukowe ...... warto kupic czujnik spalania stukowego cca 150USD

uboga/bogata mieszanka ...... warto kupic Lambda link cca 100USD , ktory pokazuje wartosci lamda

 

1) WRX ma taki czujnik. Dobry komputer podpina sie pod seryjny mikrofon, z którego korzysta do wykrywania spalania stukowego.

2) 99% wskaźników AFR to pic na wodę.

 

No i generalnie można zrobić turbo, które ładuje właściwie od jałowych obrotów. Wystarczy zmodyfikować mechanicznie sterowanie wastegate, oprogramować odpowiednio kontroler doładowania (np któryś z Apex'I), podpiąć jedno do drugiego i proszę. W ten sposób można zmusić chociażby parchatego GT-R do ładowania 1bar na wolnych obrotach. A teraz konkurs dla uważnych:

 

Dlaczego silnik Imprezy rozleci się na kawałki przy takiej modyfikacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do uzyskania pożądanego efektu należałoby zmodyfikować cały układ wydechowy, najlepiej przed i za turbiną. Pozwoli to osiągnąć max. mom.obr. jakieś 700 obr. niżej. Dobrą inwestycją jest kolektor wydechowy. Zastosowanie większego intercoolera, wtryskiwaczy i wydajniejszej pompy paliwowej umożliwi osiągniecie 280 koni w bezpieczny sposób. Można wyposażyć się również w wyświetlacz ciekłokrystaliczny który bedzie pokazywał parametry pracy silnika i ewentualne błędy. Po zamontowaniu tych elementów przeprogramować sterownik i można jechać 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do uzyskania pożądanego efektu należałoby zmodyfikować cały układ wydechowy, najlepiej przed i za turbiną. Pozwoli to osiągnąć max. mom.obr. jakieś 700 obr. niżej. Dobrą inwestycją jest kolektor wydechowy. Zastosowanie większego intercoolera, wtryskiwaczy i wydajniejszej pompy paliwowej umożliwi osiągniecie 280 koni w bezpieczny sposób. Można wyposażyć się również w wyświetlacz ciekłokrystaliczny który bedzie pokazywał parametry pracy silnika i ewentualne błędy. Po zamontowaniu tych elementów przeprogramować sterownik i można jechać 8)

 

 

 

Ale tym wszystkim raczej wytrzymałości dołu silnika nie zmienisz....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...