Skocz do zawartości

Tuning WRX'a


Kuba

Rekomendowane odpowiedzi

HWojtek: bardzo zainteresowała mnie informacja o stosowaniu klimatyzacji do chłodzenia powietrza w wolnossącym silniku ciężarówki - uprzejmie proszę o podanie żródeł, czy też linków. Z góry dziekuję :)

 

Nie jestem w stanie podać teraz linka do konkretnego produktu, natomiast przybliżę zasadę - pierwotne systemy korzystały z chłodzenia dolotu za pomocą urządzenia identycznego w działaniu jak klimatyzacja, w rurkach dookoła dolotu krążyło chłodzone powietrze. Niewielka efektywność takiego setupu kazała iść o krok dalej - wykorzystując dużą pojemość cieplną wody, zastąpiono powietrze właśnie wodą, a ta ostatnia chłodzona jest nie w chłodnicy, a za pomocą lodóweczki - czyli klimatyzacji właśnie. Jest to już na tyle satysfakcjonujące, że Ice Box Intakes są stosowane również w tuningowaych samochodach, nazywa się to bodajże Igloo Race Cooler. Jak znajdę - to pokażę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 165
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

witam,

widze ze mała burza jedno małe sprostowanie Prodrive wykorzystujac Ecuteka proponuje

WRX 218 na 265 kM

STI 265 na 305 kM

i daje gwarancje 3 latka 100 000 km z tego co mi wiadomo

a propos tych setek inz z Japoni, tez im sie zdaza błędy popełniać (chociaz zdania jestem ze nie powinno)

a co do Subaru to jest my favorite i koniec

 

"Ale nie pisz na forum gołosłownych oskarżeń wobec Subaru, które udzieliło Ci na swych łamach gościny. Bo o kulturze nie świadczy to dobrze, a i na Twoją wiarygodność cień rzuca niemały. "

czy stwierdzenie ze cos sie psuje nie bede wymieniał bo jestem tu w goscinie:)) rzuca cień na moja wiarygodnosc, widze ze trzeba zachowywac sie bezkrytycznie

 

ciezko cos napisac bo od razu o kulture sie czepiaja cóż to nieopadłe emocje Rewingate u sie tu plączą??? a propos wiarygodnosci i faktów... :))))

 

"jeszcze Ecutec : jak ja coś zrobię, to silnik będzie mocniejszy i bardziej trwały. Bo ja wiem lepiej. No świetnie - jak jesteś " to nie moje słowa ale z tego rozumiem ze to komus przeszkadza

 

i najlepiej powrócic do głównego tematu...

 

zajrzeć czasami na www.scoobynet.uk

pozdrawiam all

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel

Ecutec: Prodrive daje gwarancję wyłącznie na zamontowane elementy, nie na silnik (niestety). Gdyby było inaczej, mielibyśmy (po homologacji oczywiście) PPP w naszej ofercie :(

Hwojtek: Chłodzenie powietrza dolotowego przy silnikach turbo, to sprawa oczywista; mnie zainteresowało rozwiązanie dotyczące silników wolnossących - poniewż są w tej chwili b.rzadkie w ciężarówkach będę zobowiązany za informacje na ten temat (nic pilnego :) )

 

pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz, ot tak, dla przykładu (nie mam czasu zajmować się wszystkimi wypisanymi w tym temacie nonsensami) Twoje twierdzenia na temat momentu obrotowego

 

Pisałem o momencie bezwładności. Jest pewna delikatna różnica.

 

Zadanie. Oblicz moment bezwładności wirnika homogennego (aby uniknąć zmian gęstości rozkładu masy) o następujacych parametrach:

A. Średnica = 1, masa = 1

B. Srednica = 1,2, masa = 0,9

 

Odpowiedź:

Wzór na moment bezwładności (naucz się na pamięć !) M= (m*R*R)/2

 

Dosc ogólny. Bardziej prawidłowy jest

wfm2def3.gif

 

W ramach dalszych ćwiczeń z czepiania się (wydawałoby się, że zrozumie, ale nie zrozumiał, na przyszłość będę dobierać współczynniki na podstawie dokładnych danych, a nie jak przykłady dla przedszkolaków), sugeruję porównanie odpowiednich mas elementów wirujących turbosprężarek o których wspominałem, oraz wielkości tych elementów ze szczególnym wskazaniem na promień. Tak się składa, że bezwładność IHI VF/J-34 jest mniejsza od bezwładności seryjnej turbiny od GT. Podane zresztą przeze mnie (z kapelusza) jednostki nijak się mają do rzeczywistości. Ale polecam prawidłowe przeliczenie (realnych już) parametrów R=0,54; M=0,85. 15% zmniejszenia masy elementów wirujących turbosprężarki wykazującej się o 8% większą średnicą (wśród przy takim wzroście średnicy wirnika sprężarki to odczuwalna zmiana) to zupełnie normalna rzecz. I tak nie daję argumentów druzgocących, w rodzaju turbosprężarek hybrydowych o masie rzędu 18% mniejszej od serii, z wirnikiem sprężarki większym o 15...20%. Nie muszę.

 

A. M=(1*0,5*0,5)/2 = 0,125

B. M=(0,9*0,6*0,6)/2 = 0,136

QED

 

Ni cholery mi tak nie wychodzi. Drugi wynik to 0,162.

 

A teraz udzielę Ci bezpłatnej porady dla młodzieży (taki mam dziś altruistyczny nastrój) - gdy siedzisz w szklarni, nie rzucaj kamieniami, i przyjmij łaskawie do wiadomości, że wyszukanie wzoru i jego błędne wyliczenie nie jest powodem, dla którego możesz usiąść z zadowoleniem. Z przyczyn powyższych

 

Nie mam ochoty komentować innych równie nieprawdziwych wypowiedzi (np. info na temat gwarancji fabrycznej na tuning PPP jest po prostu nieprawdą - Dyrekcja pisała już na ten temat w innym wątku).

 

Following installation of the Performance Package, cars can be serviced in the normal manner. All service parts are standard Subaru items.

Dodam, że użytkownicy PPP w UK serwisują gwarancyjnie swoje samochody u dealerów Subaru. Ale ze względu na to, że to ci sami dealerzy, którzy dają STi do jazd próbnych i nie oczekują czołobitności klienteli, spodziewam się znacznych różnic w gwarantowaniu PPP w Polsce. Guzik mnie obchodzi, czy fakturowany za taką naprawę gwarancyjną jest dealer, Subaru UK, Fuji Heavy Industries z siedzibą przy ulicy Nishishinjuku, w Shinjuku-ku - Tokio, czy Organizacja Wyzwolenia Palestyny. Efekt jest taki sam.

 

Stąd, choć niechętnie, musiałem j.w. wykazać Twoją niewiedzę - nie chcę, aby czytający te posty byli sprowadzani na manowce (meta)fizyki. Sorry za sposób - postaraj się argumentować logicznie i .... po prostu trochę się ucz :)

 

Jeśli chodzi o uczenie, to polecam mnożenie. Z czasem dojdziesz do wprawy, uprawniającej do posługiwania się wzorami o większym, niż dwa działania matematyczne, zakresie skomplikowania. W fizycie jest ich niestety pełno.

 

I pamiętaj o jednym - napadanie na Korsarzy zawsze łaczy sie z poważnym ryzykiem (szczególnie na tych, posiadających w odwodzie Pikusia :D )

 

Mam nadzieję, że to on mnożył :lol:

 

PS. dalsze zmiany w Twoim przykładzie polegające na takim obniżeniu masy wirnika, aby wynik pasował do Twej (i nie tylko Twej) teorii, to przysłowiowa "musztarda po obiedzie".

 

Problem w tym, że podałem dane tak, żeby widać było, że można zwiększać promień, a zmniejszać masę. Ponieważ wiesz, że rzeczywiste dane bezlitośnie kopią Twoją teorię w zad, takie zastrzeżenie w stylu "dobra, ścigamy się, ale wolno ci używać tylko jedynki" uznaję za dość mizerną próbę wycofania się. O ile wycofywać się możesz, o tyle mam prośbę o dobry styl. Pilne oglądanie przesłuchań premiera przed komisją niczego w kwestii stylu nie nauczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafę w postaci błędu w mnożeniu odnalazłeś - gratuluję :!:

Reszta to - niestety - w dalszym ciągu wyłącznie demagogia :(

Nawet przewidziana reakcja w postaci dalszej modyfikacji danych tak, aby pasowały do Twojej teorii została zrealizowana. Szkoda.

Może z czasem nauczysz się - cytując Azraela - czytać ze zrozumieniem.

Co do gwarancji udzielanej przez OWP pozostaje pogratulować kontaktów :twisted:

Cofac mozna się przed czymś konkretnym - przez mgłę sie po prostu przechodzi. Brak jest płaszczyzny do dyskusji, jeżeli ciągle zmieniasz warunki brzegowe. Traktowanie innych z graniczącą z arogancją wyższością niestety nie prowadzi do konstruktywnych rezultatów.

Jeszcze raz mogę tylko powiedzieć: szkoda.

Wierzę, że masz różne doświadczenia w zakresie tuningu. Ale zamiast je sensownie przekazać, próbujesz grać - bez żadnej konsekwencji nawet w stosunku do własnych wypowiedzi. Preferując treści demagogiczne nad merytorycznymi. To jest - niestety - tani sposób na życie.

A mogło być o tyle łatwiej i przyjemniej - gdybyś np. napisał:

"Drogi forumowiczu X. Zasadniczo Twe twierdzenie co do zależności momentu bezwładności i rozmiarów turbiny jest słuszne. Niemniej nowe rozwiązania techniczne, jak np. w turbinie Y zezwalają, dzięki zastosowaniu lżejszych materiałów, na inny efekt. I tak zmniejszenie ciężaru jednostkowego wirnika o ..... % pozwala pomimo zwiększenia jego średnicy o .......% na przeprowadzenie następujacego obliczenia:

A. ............

B. ............ "

 

Proste ? Proste. Jedyna wada, to to że nie możesz nikomu "dokopać".

Ale uwierz mi, szacunek forumowiczów uzyskał byś tym większy ......

 

Czego Ci życzę

 

 

PS. dziekuję za poradę "dla młodzieży" - podbudowała zdecydowanie moje ego, bo od dobrych 40 lat nikt (niestety) młodzieżą mnie już nie nazywał :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drogi Korsarzu, niestety mam obawy czy Twoja dyskusja jest merytoryczna. Realne wyliczenia zastępujesz słowami którymi próbujesz negować fakt że nie jest prawdą że każda geometrycznie większa turbina ma większa bezwładność od mniejszej. Dodatkowo chciałbym przypomnieć że nie tylko materal i średnica wirników turbiny może wpływać na jej moment bezwładności ale np. takie drobiazg jak ilość i kształt łopatek.

 

Aha odbiegłem od głównego wątku - cała ostrośc dyskusji wzięła się stąd że ThanJu wygłosił szereg tez na których poarcie nie ma cienia argumentu i kilka osób które dośc powaznie podchodzą do tematu lekko się zdenerwowało.

 

Proszę więc o mniej nerwów bo to temu przemiłemu forum niesłuży..

 

Pozdrowienia dla wszystkich

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ecutec - przeczytaj dokładnie własne posty:

 

przy ecuteku przerobki sa bezpieczne:))

 

moim skromnym zdaniem jest dosc duzo 260- 280 kM GT, WRX... i jakos wszytsko gra 70000- 100000km spedzonych na drodze i na torach jakos nie doprowadziło ich silników w dym , a dosc spora czesc nowych STI bez zadnych mod tak:(((

 

Wymowa powyższych cytatów jest jednoznaczna (choć nieprawdziwa).

Po prostu pamiętaj, że jako bezpośrednio zainteresowany podlegasz innym kryteriom, niż użytkownicy "cywilni" - weź to po prostu pod uwagę :)

 

PS. Co z tą gwarancją ? Dostanę od ecutec, czy nie ? Jeżeli "przy ecuteku przerobki sa bezpieczne:))" to nic nie stoi na przeszkodzie ..............a może jednak :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oki

"Wymowa powyższych cytatów jest jednoznaczna (choć nieprawdziwa)"

 

ale nie wiem co w tym nieprawdziwego? do czego sie to odnosi

a propos ze cos sie rozlatuje, moim zdaniem zawsze tak bedzie i było np GT dosc duzo standardowych silników poleciało, WRX, STI tez tak to jest ale to w kazdej marce na 100 pojazdów 2 -5 maja felery lub jakas czesc wymieka moze to byc wina podwykonawcy ... i pozniej głosno

co sie tyczy gwarancji Ecutek nie nigdzie nie daje ale Subaru Uk ( przy przerobkach z ecutekiem) tak

wracajac do sprawy moze kiedys Subaru Polska

moze bedzie taki czas ale to nie zalezy od nas... na pewno da sie skalkulowac

pozdrawiam serdecznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafę w postaci błędu w mnożeniu odnalazłeś - gratuluję :!:

 

Trudne to nie było, więc i satysfakcja niewielka...

 

 

Reszta to - niestety - w dalszym ciągu wyłącznie demagogia :(

 

OK, więc podejdźmy inaczej. Być może nie widzę w tym demagogii, bo pisząc dopowiadam sobie zakończenia, brakujące dane i - nie bez chęci ułatwienia odbioru - prześlizguję się nad niektórymi szczegółami, spłycając temat. Więc ustalmy coś w rodzaju protokołu rozbieżności i wyjaśniajmy punkt po punkcie.

 

Nawet przewidziana reakcja w postaci dalszej modyfikacji danych tak, aby pasowały do Twojej teorii została zrealizowana.

 

To samospełniająca się przepowiednia, jeśli podaję dane z kapelusza (mogę też napisać, że była to zastawiona podobnie do Twego mnożenia rafa). Cel był dydaktyczny, nie miałem na względzie rzeczywistych wyliczeń, które notabene przytoczyłem dalej.

 

Co do gwarancji udzielanej przez OWP pozostaje pogratulować kontaktów

 

Nasi koledzy polecają nas swoim kolegom, oni swoim... i jakoś się to kręci.

 

Preferując treści demagogiczne nad merytorycznymi. To jest - niestety - tani sposób na życie.

 

Nie to forum.

 

A mogło być o tyle łatwiej i przyjemniej (...) Jedyna wada, to to że nie możesz nikomu "dokopać".

 

Tutaj nikomu się nie dokopuje. Jedynie widok bzdury sprawia, że wzrasta mi ciśnienie (przy moich warunkach nie jest to bezpieczne), a prostowanie bzdury odbywać się winno w sposób do bzdury proporcjonalny...

 

Ale uwierz mi, szacunek forumowiczów uzyskał byś tym większy ......

 

Najczęściej jest tak, że 'szacunek' na forach zdobywa się na dwa sposoby - albo pisząc tak, żeby nikomu nie zaleźć za skórę, albo prezentując się (wraz z gadżetami) jako hipermastah. Przypadek pierwszy to miernota, przypadek drugi weryfikuje się sam, najczęściej negatywnie.

W moim przekonaniu forum nie sluzy zdobywaniu 'szacunku', bo to nie takie miejsce. Nie muszę sobie budować ego za pomocą czytania podziękowań moich fanów na forach. Jeśli któryś z forumowiczów zapragnie skorzystać z tego co wiem - dostanie w miarę możliwości odpowiedź. Jeśli nie - trudno, ja nic nie tracę. Natomiast wypowiedzi błędne, bądź wręcz bzdurne, mogą sprawić, że - projektując - któryś z forumowiczów uprze się na spryskiwacz zamiast większego IC. A jak zapałuje auto w upał (brak wody w spryskiwaczu zauważa się kiedy już nie pryska), to dopiero będzie klops. Nie lubię zostawiać takich bzdurnych wypowiedzi bez komentarza. Szczególnie, że bardzo łatwo jest być hipermastahem za cudze pieniądze, a doświadczenia z innych forów mówią mi, że największe banialuki, najgłośniej, plotą ludzie najmniej obeznani z tematami, i jeśli nikt w porę tego nie naprostuje, to ich pomysły są potem realizowane, i potem jest płacz.

 

Czego Ci życzę

 

Imieniny już miałem, idzie a konto urodzin.

 

dziekuję za poradę "dla młodzieży" - podbudowała zdecydowanie moje ego, bo od dobrych 40 lat nikt (niestety) młodzieżą mnie już nie nazywał :D

 

Cała przyjemność. Wracając do tematu, przypomnę, że:


  1. [*:2jq2ijq4] zmieniając turbinę na większą, obciążamy silnik;
    [*:2jq2ijq4] istnieją rezerwy pozwalające na bezawaryjne korzystanie z tak obciążonego silnika;
    [*:2jq2ijq4] w warunkach przekroczenia tych rezerw trzeba zacząć modyfikować elementy silnika;
    [*:2jq2ijq4] większy intercooler jest lepszy od spryskiwacza na mały;
    [*:2jq2ijq4] im większy przyrost mocy wykonany za pomocą samej elektroniki, tym bardziej starannie musi być oprogramowana ta elektronika;
    [*:2jq2ijq4] powyżej 350KM w Imprezie należy już w celu utrzymania bezawaryjności silnika popracować nad jego dołem;
    [*:2jq2ijq4] stworzenie bezawaryjnego mocnego silnika to połowa sukcesu - bo z takim silnikiem zaraz pójdzie się kochać skrzynia;

 

Ad. 1, 2 - oczywiste, ad. 3, 4, 5, 6, 7 - doświadczenie uczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, ze pomału zaczynamy sie rozumieć. :D

Topora wojennego nie zakopię, bo na morzu trudno (a jak utopię, to go później nie znajdę :twisted: )

Widocznie docieranie na forum Subaru jest podobne do docierania silnika tejże marki - trwa dłuuuuuugo :P

 

Co do podsumowania (to co przed tym traktuję jako resztowe ślady wspomnianego docierania):

1. oczywiście tak; chyba że jej elektroniczny management nie zezwoli na uzytkowe stosowanie większego ciśnienia doładowania, niż w standardzie; ale wtedy wymiana stoi pod znakiem zapytania.

2. wykorzystanie rezerw nie musi prowadzic do awarii; statystycznie prowadzi jednak do zmniejszenia żywotności silnika (bo wieksze ciśnienie ergo większe obciążenie poszczególnych elementów)

3. tak

4. kwestia filozofii - przy właściwym użytkowaniu zamiana spryskiwacza na intercooler w celu uzyskania tej samej dynamiki (czyli zamiana alternatywna) nie ma wpływu na żywotność silnika. przypominam tu, że spryskiwacz w STi jest stosowany w celu krótkotrwałego podwyższenia momentu, a nie w celu przdłużenia żywotności silnika (w tym drugim przypadku wtrysk byłby sterowany elektronicznie w zależności od temperatury)

5. oczywiste. niemniej - vide 2

6. brak mi danych na temat konkretnych mocy, przy których należy zmieniac dół; bazując na rozwiązaniach fabrycznych już 265 KM (STi) wymaga zmiany dołu. Wazniejsz jednak - moim zdaniem - jest zatroszczenie się o skrzynię i hamulce

7. patrz 6

 

Uwzględniając obowiązujące normy emisji spalin i hałasu najłatwiejszą metodą w miarę bezpiecznego zwiększania mocy (i momentu) jest ułatwienie "oddychania" silnikowi:

Etap 1 - wymiana tłumika końcowego (rura tłumika ma nieco mniejszą średnicę, niż doprowadzająca !)

Etap 2 - wymiana katalizatorów na metalowe (mniejsze znacznie opory)

Etap 3 - wymiana kompletnego układu i wyrzucenia katalizatorów (bez elektroniki się nie obejdzie, niestety nielegalne).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AMEN

 

P.S. Przyznam szczerze, że jak tylko pojawił sie post o tuningu WRX'a żyłem nadzieją, że dowiem się naprawdę czegoś ciekawego na temat mechaniki w Subarynce, zwłaszacza, że wszelkie tego typu artykuły - nie ukrywam - są moją pasją. Szkoda, że się zawiodłem. Naturalnie jestem pewnien, że Wy - szanowni forumowicze - posiadacie rozległą wiedzę na temat wszelkich modyfikacji WRX'a, ale proszę: niech to będzie konstruktywna dyskusja z której osoby trzecie będą mogły cokolwiek wynieść pożytecznego (czyt. wiedzę).

Z góry dziękuję :)

 

Zgadzam się z Tobą, ale prawda jest taka, ze jest więcej ludzi którzy na ten temat mówią niż to robią (czyli się znają). Jeśli ktoś coś już wie to tanio tej wiedzy nie sprzeda (musiał kupić narzędzia do tuningu, rozwalic parę silników, rozebrać je i zrozumieć co się mogło stać). Jest naiwnością myśleć, że nagle podzieli się tą wiedzą. Oczywiscie przy wymianie poglądów następują liczne przecieki informacji i z tego mozna skorzystać. Jeśli trafi się prawdziwy partner do rozmowy to zdarza sie, że może dojśc do współpracy i staniemy się mądrzejsi :D Tego właśnie życzę wszystkim!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ecutec: Prodrive daje gwarancję wyłącznie na zamontowane elementy, nie na silnik (niestety). Gdyby było inaczej, mielibyśmy (po homologacji oczywiście) PPP w naszej ofercie :(

 

A co sie dzieje z fabryczną gwarancją w tym przypadku? Czy jeśli popsuje mi się np. elektryczne sterowanie szybami, to czy będzie ono zrobione na gwarancji czy będę się bujał?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napiszę później co do reszty, ale teraz tylko tak na szybko:

 

Uwzględniając(...)

Etap 1 - wymiana tłumika końcowego (rura tłumika ma nieco mniejszą średnicę, niż doprowadzająca !)

Etap 2 - wymiana katalizatorów na metalowe (mniejsze znacznie opory)

Etap 3 - wymiana kompletnego układu i wyrzucenia katalizatorów (bez elektroniki się nie obejdzie, niestety nielegalne).

 

Nie, nie, nie!

 

Wymiana ostatniego tłumika na szerszy nic nie da. Dlaczego? Otóż spaliny w układzie wydechowym mają swoją prędkość. Układ wydechowy służy jak najefektywniejszemu odprowadzaniu spalin. Czyli jak najszybszemu. Prędkość spalin w nim spada, wraz z odległością od turbiny, co oznacza, że im dalej, tym się wolniej przemieszczają. Jak wiadomo, przy stałym ciśnieniu, prędkość spalin w rurze o przekroju N będzie większa niż w rurze o przekroju 2N. A nam chodzi o szybkość przemieszczania tego ładunku, żeby było miejsce na następną porcję. W celu osiągnięcia stałej prędkości spalin (a przez to jak najszybszego opróżniania układu), stosuje się konstrukcje wręcz przeciwne - szeroki downpipe (3") i zwężający się dalej układ. Najczęściej stosuje się 2.5" za katalizatorem, który pełni rolę przejściówki. Mało kto zwęża jeszcze bardziej, ale i takie rzeczy się robi.

Rozszerzenie wydechu na końcu spowalnia przepływ spalin i powoduje tworzenie zimnego "korka".

Kolejność winna być taka:

 

1. downpipe do katalizatora,

2. wymiana katalizatora na "sportowy",

3. wymiana reszty układu na jak najprostszy (!!) z przelotowym (broń Boże komorowym) tłumikiem.

 

Oczywiście odetkanie wydechu za pomocą przelotowego tłumika końcowego da pewien efekt (wynikający ze zmniejszenia backpressure w układzie), jednak mniejszy niż wymiana tylko downpipe'a na szerszy (już 2,5" robi wiele, a 3" - cuda).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Etap 1 - wymiana tłumika końcowego (rura tłumika ma nieco mniejszą średnicę, niż doprowadzająca !)

Etap 2 - wymiana katalizatorów na metalowe (mniejsze znacznie opory)

Etap 3 - wymiana kompletnego układu i wyrzucenia katalizatorów (bez elektroniki się nie obejdzie, niestety nielegalne)."

 

niestety

to własnie moze sie tragicznie skonczyc dla naszej ukochanej STI !!!!!!!!

praktycznie dotykajac jakakolwiek czesc w układzie STI trzeba obowiazkowo przemapowac a przy tłumiku zmienic restrictor aby zachowac seryjne nast cisnienia doładowania

równiez kwestia paliwa jest problematyczna w STI w pewnym zakresie obciazenia , trzeba szczegolnie na nia uwazac i korygowac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. oczywiście tak; chyba że jej elektroniczny management nie zezwoli na uzytkowe stosowanie większego ciśnienia doładowania, niż w standardzie; ale wtedy wymiana stoi pod znakiem zapytania.

 

Turbo samo z siebie nie ma elektroniki sterowania, jednak seryjne można oszukać tak, że (w najprostszej wersji) ECU przelewa paliwo i jedzie się w miarę jako tako. Natomiast sensowna z punktu widzenia prawidłowego wysterowania zmiana to większe turbo i komputer do sterowania wtryskiem i turbiną (teraz aż się prosi zmienić wtryskiwacze, założyć rising-rate fuel pressure regulator, i wydajniejszą pompę paliwa).

 

2. wykorzystanie rezerw nie musi prowadzic do awarii; statystycznie prowadzi jednak do zmniejszenia żywotności silnika (bo wieksze ciśnienie ergo większe obciążenie poszczególnych elementów)

 

Zgadza się, jednak - IMHO - wciąż w granicach żywotności nominalnej p w końcu po to są te rezerwy.

 

4. kwestia filozofii - przy właściwym użytkowaniu zamiana spryskiwacza na intercooler w celu uzyskania tej samej dynamiki (czyli zamiana alternatywna) nie ma wpływu na żywotność silnika. przypominam tu, że spryskiwacz w STi jest stosowany w celu krótkotrwałego podwyższenia momentu, a nie w celu przdłużenia żywotności silnika (w tym drugim przypadku wtrysk byłby sterowany elektronicznie w zależności od temperatury)

 

Ekhm - no przecież jest właśnie. Spryskiwacz nie służy "podnoszeniu momentu", a jedynie jeśli parametry powietrza przestają być satysfakcjonujące dla silnika, to chlodzi IC, ktory przez to chwilowo zwiększa swoją efektywność, bardziej chłodzi powietrze doładowywane. Stąd na przycisku sterującym natrysk wody na IC występują położenia "Auto, manual (czyli permanentnie włączony), off". Spryskiwacz w położeniu Auto działa na podstawie temperatury powietrza za IC, nie na podstawie wciśnięcia pedału gazu. Zostaw w upale STi chodzący na wolnych obrotach, co jakiś czas będzie sobie psikał.

 

6. brak mi danych na temat konkretnych mocy, przy których należy zmieniac dół; bazując na rozwiązaniach fabrycznych już 265 KM (STi) wymaga zmiany dołu.

 

Z tego co widziałem na zdjęciach, co robią ludzie na świecie i w Polsce - 350KM do codziennej, aktywnej jazdy jest granicą możliwości (tu kończy się "rezerwa") bloku GT/WRX. Znam konstrukcję drag-racingową na bloku z 2.2 N/A, zaturbioną tak olbrzymim turbo, że żeby osiągać sensowne czasy, ma dołożone nitro, żeby szybko wkręcać silnik w zakres 7-10k rpm, w którym to turbo dopiero zaczyna sensownie pracować, ma ponad 600KM, ale to coś nie jeździ na codzień.

 

Wazniejsz jednak - moim zdaniem - jest zatroszczenie się o skrzynię i hamulce

 

Mówi się o ok. 450Nm jako maksimum dla skrzyni. Hamulce z WRX takie złe nie są, ale dobry zestaw AP nie jest zły...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję aby każdy kto ma jakieś doświadczenia w tuningu subaru podzielił się nimi. Osobiście znam pewnego Pana który w swojej GT zamontował ok. 15 różnych układów wydechowych i za każdym razem wszystko sprawdzał na hamowni. To daje jakąś konkretną wiedzę. Teoretyzowanie jest fajne przy piwie ale jeśli nie sprawdzimy tego na samochodzie to może sie okazać, że nie wzieliśmy pod uwagę jakiegoś elementu i teoria się nie sprawdza. Teorię każdy może przeczytać, lecz wiedza dana jet nielicznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ktoś coś robił przy swoim samochodzie i doszedł do ciekawych wniosków to proponuje podzielić się tą wiedzą. Osobiście znam jednego Pana który zamontował w swojej GT ponad 15 różnych wydechów własnej konstrukcji. wszystkie sprawdzał na hamowni. okazało się, że nie zawsze teoria zgadza sie zraktyką. Teoria jest potrzebna ale doputy nie zostanie sprawdzona to jest martwą wiedzą. Mam nadzieję, że wymiana doświadczeń pozwoli na poszerzenie naszych horyzontów, a o teori pogadamy kiedyś przy piwie. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a propos IC spray AUTO w STI

 

5 mapy kontrolujące IC spray AUTO warunki

musza byc spełnione wszyskie parametry:

temp płynu chło powyzej 80

obr/min silnika 4000 powyzej

cis doładowania 0,14 bara powyzej

predkosc min 100 km/h

czujnik temp na dolocie!! 20 C powyzej

 

moliwe ze jest jescze strategia kontrolowania gdy silnik chodzi przez dłuższy czas na wolnych obrotach, intercooler sie mocno nagrzewa i w celu schłodzenia nastepuje spryskanie, ale tej mapy jeszcze nie znam trzeba poszukac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

padło tu o Ihi VF 34 ( P18) jesli sie nie myle to IHI VF 30 tylko na łozyskack kulkowych...

testowalismy w STI ihi 34 zamiast seryjnej vf 35(P15) *( i nie nie ball bearing!!!!) ... test wyszedł na korzysc 35 ( szybciej osiagalismy cis, lepsza w dolnym srodkowym zakresie obrotów gora) wiec jesli ktos by mnie zapytal jaka turbine do wrx ,gt to poleciłbym vf 35 ceramiczna powłoka obudowy turbiny .... jak na razie montowałem do gt i wrx vf 23 ale ma ona zdecydowanie mniejszy wirnik i duza obudowe P20 ale i tak zawsze byłem z niej zadowolony wszystko zalezy co sie chce osiagnac .... polecam vf 35

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

teraz dyskusja zaczyna być bardziej sensowna - znakomicie. :D

 

2. wykorzystanie rezerw nie musi prowadzic do awarii; statystycznie prowadzi jednak do zmniejszenia żywotności silnika (bo wieksze ciśnienie ergo większe obciążenie poszczególnych elementów)

 

Zgadza się, jednak - IMHO - wciąż w granicach żywotności nominalnej p w końcu po to są te rezerwy. .... których wykorzystanie automatycznie prowadzi do skrócenia żywota w porównaniu z wersją standard przy pododnym trybie eksploatacji. Zgodnie ze starą zasadą, iz nic w przyrodzie nie ginie. :)

 

4. kwestia filozofii - przy właściwym użytkowaniu zamiana spryskiwacza na intercooler w celu uzyskania tej samej dynamiki (czyli zamiana alternatywna) nie ma wpływu na żywotność silnika. przypominam tu, że spryskiwacz w STi jest stosowany w celu krótkotrwałego podwyższenia momentu, a nie w celu przdłużenia żywotności silnika (w tym drugim przypadku wtrysk byłby sterowany elektronicznie w zależności od temperatury)

 

Ekhm - no przecież jest właśnie. Spryskiwacz nie służy "podnoszeniu momentu", a jedynie jeśli parametry powietrza przestają być satysfakcjonujące dla silnika, to chlodzi IC, ktory przez to chwilowo zwiększa swoją efektywność, bardziej chłodzi powietrze doładowywane. - w więc w efekcie zezwala na zassanie wiekszej masy powietrza; pomierzona przez czujnik masowy wpływa z kolei na ilość wtryskiwanego paliwa czyli - zwiększenie momentu. A jednak

 

Stąd na przycisku sterującym natrysk wody na IC występują położenia "Auto, manual (czyli permanentnie włączony), off". Spryskiwacz w położeniu Auto działa na podstawie temperatury powietrza za IC, nie na podstawie wciśnięcia pedału gazu. Zostaw w upale STi chodzący na wolnych obrotach, co jakiś czas będzie sobie psikał.

Zostawiłem - nie psika :( Co gorsza - brak mu położeń "Auto" lub "off".

Jest to normalny "push - button" - spryskiwacz działa wyłącznie wtedy, gdy się przycisk naciśnie. Czy my napewno mówimy o tych samych samochodach ? Ja mam na myśli normalnego STi 03 ? I jak się ma do tego cały mapping działania spryskiwacza (pytanie do Ecutec) ?

 

6. brak mi danych na temat konkretnych mocy, przy których należy zmieniac dół; bazując na rozwiązaniach fabrycznych już 265 KM (STi) wymaga zmiany dołu.

 

Z tego co widziałem na zdjęciach, co robią ludzie na świecie i w Polsce - 350KM do codziennej, aktywnej jazdy jest granicą możliwości (tu kończy się "rezerwa") bloku GT/WRX. Znam konstrukcję drag-racingową na bloku z 2.2 N/A, zaturbioną tak olbrzymim turbo, że żeby osiągać sensowne czasy, ma dołożone nitro, żeby szybko wkręcać silnik w zakres 7-10k rpm, w którym to turbo dopiero zaczyna sensownie pracować, ma ponad 600KM, ale to coś nie jeździ na codzień.

 

Wazniejsz jednak - moim zdaniem - jest zatroszczenie się o skrzynię i hamulce

 

Mówi się o ok. 450Nm jako maksimum dla skrzyni. Hamulce z WRX takie złe nie są, ale dobry zestaw AP nie jest zły...

 

Standardowa obudowa w GT/WRX niestety nie wytrzymuje :(

M.in. stąd brak sukcesów N-kowych poprzedniego modelu i kompletnie zmieniona skrzynia w STi.

 

 

Azrael: weź przykład z hwojtka i odezwij się ludzkim głosem - jeżeli przeczytasz dalszy ciąg przeprowadzonych wywodów to zrozumiesz, że Thanju miał pryncypialnie rację. I brak doświadczenia nie ma tu nic do rzeczy. Gdyby rację miał ten, kto jest starszy, to wygrałbym walkowerem ze wszystkimi oponentami :twisted::P

 

Wiekowy

 

Korsarz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IC spray powinien miec normalnie 2 połozenia aut i manual STI 03, ja nie zauwazyłem aby działał na wolnych obrotach ale ktos napisał ze widział wiec mozliwe jest , niektóre sterowniki maja mapy do kontroli inne nie i tak to wyglada i to moze tłumaczyc ale wszystkie jakie widziałem miały auto control , przy mappingu nie zmienia sie tych nastawów

spadek temp przez IC spray jest niewielki róznica kiedy jest naprawde ciepło to około 5 C mniej ale tu musi prawie cały czas lac i zbiornik starcza na chwilke, nie ma to najmniejeszego wpływu na zapłon np ( atu system aktywny jest bardzo czuły i doskonale obrazuje kazde zmiany ) , a współczynik napełnienia cylindrow mhm??? roznicy mocy tez sie nie odczuje i trudno da zarejestrowac mozna bez niego sobie radzic bez problemu i duzej roznicy nie bedzie pomiary robiłem mierzac temp przed i po IC, teraz moge to nagrywac ( dostałem wrescie moje termopary:)) )podczas np mappingu czy proby na hamowni włacznie z zapisem wskazan szeroko pasmowej sonda i to mi sie podoba i do szczescia starczy :)))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IC spray powinien miec normalnie 2 połozenia aut i manual STI 03, ja nie zauwazyłem aby działał na wolnych obrotach ale ktos napisał ze widział wiec mozliwe jest , niektóre sterowniki maja mapy do kontroli inne nie i tak to wyglada i to moze tłumaczyc ale wszystkie jakie widziałem miały auto control , przy mappingu nie zmienia sie tych nastawów

spadek temp przez IC spray jest niewielki róznica kiedy jest naprawde ciepło to około 5 C mniej ale tu musi prawie cały czas lac i zbiornik starcza na chwilke, nie ma to najmniejeszego wpływu na zapłon np ( atu system aktywny jest bardzo czuły i doskonale obrazuje kazde zmiany ) , a współczynik napełnienia cylindrow mhm??? roznicy mocy tez sie nie odczuje i trudno da zarejestrowac mozna bez niego sobie radzic bez problemu i duzej roznicy nie bedzie pomiary robiłem mierzac temp przed i po IC, teraz moge to nagrywac ( dostałem wrescie moje termopary:)) )podczas np mappingu czy proby na hamowni włacznie z zapisem wskazan szeroko pasmowej sonda i to mi sie podoba i do szczescia starczy :)))

 

a czy nie efektywniej chlodzic IC cieklym CO2 :?: ...... mysle przy zmianie ze stanu cieklego na gaz .... :?: :?: :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zmasakrowanym cytatami poście

w więc w efekcie zezwala na zassanie wiekszej masy powietrza; pomierzona przez czujnik masowy wpływa z kolei na ilość wtryskiwanego paliwa czyli - zwiększenie momentu. A jednak

 

Nie. Maksymalny moment pozostaje ten sam, niezależnie czy jest +35 stopni i działa spryskiwacz, czy jest -20 i nie działa. Spryskiwacz wyłącznie powoduje, że IC może schłodzić powietrze do wartości oczekiwanej przez ECU. Gdyby powietrze było zbyt gorące, ECU opóźniłby zapłon żeby uniknąć spalania stukowego.

 

Co gorsza - brak mu położeń "Auto" lub "off".

Jest to normalny "push - button" - spryskiwacz działa wyłącznie wtedy, gdy się przycisk naciśnie. Czy my napewno mówimy o tych samych samochodach ? Ja mam na myśli normalnego STi 03 ?

 

Spryskiwacz IC to wynalazek nie tylko w Subaru stosowany, ale w STi 03 nie ma położenia Auto??? Przecież już w STi IV było... Co robi więc w katalogu części STi ten drugi od prawej przycisk???

 

mrt227.jpg

 

i skąd w opisie STi03:

 

"Intercooler water spray (auto & manual)"???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...