Skocz do zawartości

Jaki samochód... elektryczny, .. bądź łódka ;-)


radekk

Rekomendowane odpowiedzi

11 godzin temu, matros1 napisał(a):

Ale tak, Porsche jest droższe od Tesli MS i będzie ona szybsza od Taycana. 

Podobnie jak moja Meganka jest szybsza na torze od podstawowej 911 i od niej tańsza. No i ma więcej miejsca.

 

czyżby Porsche w nowym Taycan-ie zwiększyło znacząco moc hamowania rekuperacyjnego ?

 

jeszcze niedawno twierdzili, że to zbędna funkcja 

https://insideevs.com/news/653552/porsche-one-pedal-driving-ev-is-not-efficient/

 

z racji, że to nie moja marka to specjalnie specyfikacji nie czytałem i własnie dostałem info, że to jest znacząca zmiana w filozofii marki, która niedawno negowała taką potrzebę 

 

dawno temu pisałem na forumie, te mocne (dokładnie silnie) silniki i  układy elektryczne są niezbędne do hamowania, tu nie chodzi o 0-100 czy 60-150 a o jak jak największy odzysk energii kinetycznej w jednostce czasu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, ketivv napisał(a):

czyżby Porsche w nowym Taycan-ie zwiększyło znacząco moc hamowania rekuperacyjnego ?

 

jeszcze niedawno twierdzili, że to zbędna funkcja 

https://insideevs.com/news/653552/porsche-one-pedal-driving-ev-is-not-efficient/

 

Nie, dalej mają takie samo podejście. Nie ma one pedal driving i uważają że coasting na autostradzie bardziej się sprawdza. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, matros1 napisał(a):

 

Nie, dalej mają takie samo podejście. Nie ma one pedal driving i uważają że coasting na autostradzie bardziej się sprawdza. 

 

może, ale jednak moc rekuperacji zwiększyli znacząco

 

w jakim celu ?

 

"The maximum recuperation capacity during deceleration from high speeds has increased by more than 30 per cent from 290 to up to 400 kW. "

https://newsroom.porsche.com/en/2024/products/porsche-the-new-taycan-35190.html

 

cos mi się wydaje że to główne źródło tego cudu ;)

 

"More than 35 per cent more range compared to the predecessor"

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, radekk napisał(a):

dla mnie rekuperacja w jeździe miejskiej jest spoko, ale na trasie mnie zawsze wkurza jak odjęcie gazu tak mocno zaczyna hamować, wówczas zazwyczaj wyłączałem.

 

mnie też, ileż poziomów i przełączników potrafią producenci zaoferować, żeby coś co jest proste takowym nie było

 

tylko nie w Tesli, dla mnie na tle wielu innych BEV jest to doskonale działający system jazdy oparty głównie o "one pedal driving" 

prostota za którą stoi świetny software, który nie powstał przypadkiem

 

bez problemu można takim autem "żeglować" co umówmy się nie jest techniką na pokonywanie odległości na autostradzie ;)

kto z nas rozpędza auto do 180 km/h wrzuca luz i toczy się do 80 km/h po czym znowu się rozpędza i tak po 3-5 godzinach dojeżdża do celu 

 

wszytko co ci trzeba masz pod prawą nogą, to nie jest bistabilny typu "on" off"

daje możliwość płynnej regulacji w dość szerokim spektrum ;)

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, Christoph napisał(a):

Dlatego fajnie, jak stopien rekuperacji mozna w zaleznosci od sytuacji drogowej szybko zmienic manetkami przy kierownicy. 

 

aż mnie korci się spierać ;) tylko po co

 

pojeździj różnymi BEV zrób każdym z nich nie jazdy testowe ale trochę kilometrów

 

weź pilota to Xboksa i steruj robotem, da się tylko po co 

 

teraz tym samym pilotem, postaraj się sterować tym robotem, 2 przyciski kierunkowe i 4 funkcyjne

 

jak on sam czuje, interpretuje rzeczywistość i dane z jego czujników są dostarczane, interpretowane szybciej jak my reagujemy

to samo robi dobry soft w dobrym aucie BEV, wyłapuje każde drobne zmiany, ty "pedałem gazu" tylko ustalasz tempo

 

 

dobry system rekuperacji "wie" działa szybko i sprawnie ma dane o częstotliwości i wrażliwości jakiej my przeważnie nawet nie interpretujemy 

kiedyś trzeba było samemu sobie regulować wyprzedzenie zapłonu

Screenshot2024-02-0820_26_44.thumb.png.2316415b918603bb89e29ba1482fdb81.png

https://www.fordmodelt.net/how-to-drive-ford-model-t.htm

 

pamiętacie - cięgno ssania ? :)

 

każdą fazę wielofazowego wtrysku bezpośredniego, uwarstwienia itp. to co dzieje w cylindrze już się nie da "ręcznie sterować" 

wykroczyło to daleko po za możliwości człowieka (i jakiejkolwiek innej istoty żywej opartej o organizm stworzony z aminokwasów)

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://cars.usnews.com/cars-trucks/features/porsche-says-no-to-one-pedal-driving#:~:text=The company thinks one-pedal,wear on the hydraulic brakes.

 

When the driver lifts off on the Taycan, the car coasts un-powered. Instead of starting immediately, the recuperation process only starts when the brake pedal is engaged.

“This is a more efficient way of driving, because it keeps the kinetic energy in the vehicle,” said Engineering Senior Manager for Chassis Testing Martin Reichenecker. “One-pedal driving, on the other hand, recuperates first, and only then converts the recovered energy back into propulsion. That results in twice the losses.”

 

 

Każde z tych rozwiązań ma pewnie jakieś plusy dodatnie i plusy ujemne. 

Edytowane przez matros1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, matros1 napisał(a):

 yhy

 

data artykułu 

Feb. 21, 2023, at 4:08 p.m

do tego się odnosiłem bo pamiętam jak Porsche twierdziło, że mają lepszy sposób 

 

dane techniczne Taycana 2024 mówią co innego a źródło pewne bo od Posche 

 

oczywiście nie wprowadza "one pedal" ale rekuperacje moc rekuperacji zwiększyli o 30%

po co ?

żeby nie używać ? 

czego darmowej energii, którą inaczej trzeba zmarnować lub wyemitować ciepłem przez tarcze hamulcowe 

 

sorry ale marketingowe pier.... to jedno a fizyka to drugie 

 

już widzę jak kierowcy Taycan-ów żeglują ;) 

inżynierowe Porsche dobrze wiedzą, że w realnym ruchu muszą wyłapywać energie kinetyczną, technologią BEV to umożliwia i z tego korzystają 

 

naprawdę, pokonujecie trasy "żeglowaniem" ?

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale przecież oni mówią że rekuperują. Że 90% hamowania odbywa się za pomocą rekuperacji. Oni tylko nie używają „one pedal driving”. Rekuperacja się uruchamia jak depniesz pedał hamulca. 

 

Na prezentacji nowego Taycana szef inżynierów powiedział: Inni mają one pedal driving, my mamy one pedal braking. 

 

Co do zwiększonej możliwości rekuperacji to myślę że jest to związane z możliwościami nowej baterii i jaką moc może przyjąć. 

Stąd też i taka dobra krzywa ładowania. 

Edytowane przez matros1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, matros1 napisał(a):

Co do zwiększonej możliwości rekuperacji to myślę że jest to związane z możliwościami nowej baterii i jaką moc może przyjąć. 

Stąd też i taka dobra krzywa ładowania. 

 

bez wątpienia, swoją drogą nie chce mi się grzebać w tajnikach Porsche

ciekaw jestem czy moc/moment czy te parametry wzrosły o 30% ?

 

bo akurat jak bateria szybko oddaje 380 kW-400 kW to chwilowo nie było problemu ładować mocnym prądem

na stacjonarnych bateriach robiłem testy takie po 30s gdzie zamiast 530V DC 20A (maks producenta baterii 30) ładowałem 530V 55-60 A

aż mi zabezpieczenie na budynku wywaliło ;)

i chwilowo baterie przyjmowały, co innego długa krzywa ładowania dla np. 40-60% pojemności ale 1 czy 2 %

nie obciążył bym tak modułu na 2 h ale ja muszę odrobinę uważać co robię 

 

42 minuty temu, matros1 napisał(a):

Inni mają one pedal driving, my mamy one pedal braking. 

 

to akurat zawsze było "one pedal braking" czyli bez zmian

 

z ciekawości w takim Porsche są poziomy rekuperacji czy system sobie sam steruje w zależności od "żądania" kierowcy poprzez pedał hamulca ?

 

bo możliwe, że ja myślę o systemie jak z przedpotopowego VW gdzie trzeba sobie wybrać tryb D jazdy albo B jazdy (z regeneracją i jeszcze myśleć o jej poziomach)

 

a Porsche sprawę mogło potraktować inaczej, pedał przyśpieszenia, pedał hamowania

resztę robi system 

i powiedzmy że auto jedzie w jakimś trybie "autonomii" autostradą ma stała prędkość 120 km i tam nie ma żadnego żeglowania

system zwalnia rekuperacją, przyśpiesza, utrzymanie prędkości przy zjeździe rekuperacja

w istocie "one pedal driving" bo system obwodów hydrauliki hamulcowej nawet nie tyka 

 

 

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@matros1 wczoraj mi wycieraczki oszalały w TM3 ;)

 

po opłukaniu auta parę dni  wcześniej, przeleciałem dól drzwi nadkola "woskiem z myjni ciśnieniowej" czyli tam gdzie najwięcej brudu się przylepia

 

wczoraj w trakcie jazdy nic, wyjeżdżam z garażu auto rozpoznało deszcz uruchomiły się wszystko cacy, staje na sygnalizacji świetlnej, oszalały

czekam patrzę a duża cześć szyby po przetarciu wycieraczką ma ślad jakby ktoś przylepił do niej grubą pajęczynę, myślę o krople wosku się rozeszły po szybie czołowej 

i system optyczny wariuje 

jak jechałem spoko,jak stawałem na światłach to samo, spryskiwacz 2 razy system się uspokoił choć wykazywał nadgorliwość ;)

 

 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, matros1 napisał(a):

Co do rekuperacji w prosiaku to ta Pani ładnie coś opowiada

 dzięki za podlinkowanie, czyli VW tylko w innym ubraniu ;)

 

zdania nie zmieniam, tematem reku zajmuje się parę lat

 

mam na tym punkcie takiego świra, że nawet mam rower "elektryczny" z rekuperacją z opomiarowaniem przez  czujnik siły (tensometr) mierzący siłę skrętną osiki koła "napędowego" 

hulajki, czyli przeniesienie napędu z przedniego koła na tył, rekuperacja

 

dobry one pedal driving z dobrym softem rozwiązuje problemy (crusing) jest jak najbardziej możliwy tym się zajmuje automatyka, dozuje, analizuje, kontroluje uślizgi itp.

 

crusing - ona sama mówi ze w tym trybie "power is reduced" jak przestaną dostarczaj energie to auto się zatrzyma opór magnesów w silnikach, choć może Porsche jakieś sprzęgła zamontowało ale wątpię

wymyślanie koła na nowo, lekko naciśnięty pedał przyśpieszenia i masz "crusing" odpuszczony i masz "regenerative braking" i którego sile decyduje ten sam "pedał" który służy do regulacji siły napędowej 

 

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/kierowca-tesli-w-goglach-apple-vision-pro-nagranie-udostepnil-sam-sekretarz/01keser

 

"Zastanawia nas jedno – czy to z mentalnością właścicieli Tesli jest coś "nie halo", czy po prostu tylko filmiki z tymi autami mają szansę wybić się w "amerykańskim internecie"? Nie zmienia to faktu, że takie zachowanie byłoby równie głupie w wykonaniu kierowcy np. BMW, Mercedesa czy Kii. Okulary Apple’a może i są jak z filmów sci-fi, ale nasze samochody jeszcze nie."

 

niektóre samochody już są jak z filmów sci-fi, to fakt, rzeczywistość tu się AŚ nie popisał

0_2f4fa568-d92a-4c75-b085-9afb496d9d95.j

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/fsd-is-5x-safer-than-driving-old-line-teslas-and-18x-safer-than-the-average-car-in-the-us-underline-ark

a to i tak stare dane, poczekajmy co z nowymi , dane oczywiście z US bo EU się boi własnego cienia, choć coś się zmienia i może FSD (bardzo ograniczone) będzie legal nie od styczni 2025 a od września 2024

 

 

oby z kierowcami Tesli było coś nie halo z mentalnością ;)

 

całkiem fajny VR head set, wciąż niewygodny na dłuższą metę ale bardziej do pracy jak do zabawy (jak np. Quest od Mety) ale jak kiedyś się uda zrobić z tego coś wielkości pierwowzoru czyli Google Glass albo wręcz zwykłe okulary czemu nie

 

choć może wcześniej będzie można sobie wszczepić chipa co w dużej mierze rozwiąże problem hardware i "międzymordzia" (interface)

na co z niecierpliwością czekam ;)

 

kierowca Tesli z "nie halo mentalnością" 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Późno, miałem dzisiaj duuużo godzin tłumaczenia w kabinie, co jest odmóżdżające - ale jednocześnie - możliwość/czas na przeglądanie netu.
No i najbardziej mi się podoba fakt (jakkolwiek padam na ryj), że nowy Macan jest w dwóch wersjach w tym - turbo.
"Lubię to" ale pytam o kolor tego 'turbo'.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, Zyzol napisał(a):

Ale to będą piękne czasy, gdy firma na T zrezygnuje z montażu kierownicy i pedałów tworząc hiper nowoczesną elektryczną KAROCĘ.

 zwie się to Robotaxi

 

zarazem nie jedna Tesla o tym myśli, choć możliwe, że ta ma obecnie poważną przewagę technologiczną 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, Fala napisał(a):

No i najbardziej mi się podoba fakt (jakkolwiek padam na ryj), że nowy Macan jest w dwóch wersjach w tym - turbo.
"Lubię to" ale pytam o kolor tego 'turbo'.

 jak przystało na BEV kolor "miedziany" ;) żeby zapewnić dobry przepływ elektronów 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

unions IG Metall  powodzenia 

 

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/german-union-agreed-job-cuts-fords-saarlouis-plant-2024-02-07/

 

"German union IG Metall and Ford (F.N), opens new tab have agreed to slash the number of jobs at a plant in Saarlouis by about 3,500 after production of the Ford Focus stops there next year, the union said on Wednesday."

 

jak prezesi związku chcą mieć ciągłą wpłatę składek to niech namawiają ludzi do przebranżowienia i to szybko, zamiast Metall w nazwie proponuje Solar 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, ketivv napisał(a):

jak jechałem spoko,jak stawałem na światłach to samo, spryskiwacz 2 razy system się uspokoił choć wykazywał nadgorliwość ;)

O właśnie. Jak w tesli włącza się spryskiwacz? Bo ja od 30 lat w każdym aucie pociągam do siebie prawą dźwignie i chlap chlap na szybę. A w TM3? Ekran? :wub:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Christoph napisał(a):

W tym roku zaszokowala mnie tam ilosc zebrzacych azylantow i probujacych w stacjach metra cos ci sprzedac i odor obszczanych scian w tunelach. 

To się nazywa wzbogacenie kulturowe dzięki imigrantom. :yahoo:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, Jaca68 napisał(a):

O właśnie. Jak w tesli włącza się spryskiwacz? Bo ja od 30 lat w każdym aucie pociągam do siebie prawą dźwignie i chlap chlap na szybę. A w TM3? Ekran? :wub:

 

Tesla nie używa spryskiwacza. Dzięki temu nie ma czynności serwisowych. Czyści szybę laserami:

 

https://electrek.co/2019/11/25/tesla-laser-beams-clean-debris-off-cars/

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

×
×
  • Dodaj nową pozycję...