Skocz do zawartości

Jaki samochód... elektryczny, .. bądź łódka ;-)


radekk

Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, Adi napisał(a):

 

Np wśród osobowych taki ociężały, z wielkimi bateriami, rodzinny sedan Tesla 3 waży tyle samo, co sportowy, mały samochód spalinowy - BMW M2

;)

 

Niezłe porównanie ... na dwóch różnych autach :biglol:

 

A porównując jabłko do jabłka, na przykładzie tego samego modelu Volvo ciężary przedstawiają się następująco:  

XC 90  (B5 AWD mild hybrid):           2105 kg 

EX 90  (Twin Motor Performance):   2811 kg

 

Różnica pomiędzy autem z silnikiem spalinowym (z miękką hybrydą), a autem z silnikiem elektrycznym wynosi:  706 kg 

 

 

Dla mniejszego modelu Volvo XC40, różnica między MHEV a PHEV wynosi 415 kg, gdyby chcieć poszperać ile waży starsza wersja XC40 w wersji "czysto" spalinowej, nieśmiało obawiam się, że różnica do elektryka będzie większa .... ;) 

 

 

Edytowane przez Blixten
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Blixten napisał(a):

Niezłe porównanie ... na dwóch różnych autach :biglol:

 

A porównując jabłko do jabłka

 

To tylko pokazuje, kto odrobił lekcje w elektromobilności, a kto jeszcze musi popracować. Volvo i inni, zalecany powrót do desek kreślarskich ;). Możecie ściągać od kilkunastoletniego start upu. ;) 

 

No i oczywiście to też pokazuje, gdzie leżą możliwości.

Skoro obecne małe samochody sportowe, które z natury powinny zdobywać przewagę niską masą, ważą tyle co elektryczny, rodzinny sedan, który jest obciążony dodatkowymi kilkuset kilogramami baterii. 

 

I nie jestem fanem Tesli. Nawet jej nie lubię za wiele rzeczy....i ten Elon mnie wkurza jeszcze ;) . Ale wiele wskazuje na to, że w przyszłym roku będę nabywał elektryka i na dzień dzisiejszy nikt się do nich nie zbliża, biorąc pod uwagę, co i za ile.

 

  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Adi napisał(a):

Ale wiele wskazuje na to, że w przyszłym roku będę nabywał elektryka

 

Gdybym miał domek z ogródkiem i może jeszcze PV na dachu, to EX30 byłoby już zamówione, a że niestety mieszkam w bloku z halą garażową to o wiele trudniej mi się zdecydować na EV.

Całkiem ostatnio.... z pewnego źródła słyszałem ... , że ustawa o zakazie wjazdu EV do hali garażowej, ma być testowana na jednym z gdańskich osiedli .... :cry:  

Edytowane przez Blixten
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Adi napisał(a):

 

Np wśród osobowych taki ociężały, z wielkimi bateriami, rodzinny sedan Tesla 3 waży tyle samo, co sportowy, mały samochód spalinowy - BMW M2

;)

Wśród osobowych, porównywalny, rodzinny, zabierający bez problemu 4 osobową rodzinę, z pełnym bagażem na 2 tygodniowy wyjazd na drugi koniec Europy, z prowiantem na cały ten wyjazd, często namiotami, różnymi ustrojstwami na handel, itp. Ważył 645 kg, przynajmniej tyle podaje Wikipedia górną granicę masy własnej dla 126p:mrgreen: Strasznie ociężała ta Tesla i pewnie z trudem byłoby się spakować w nią na taki wyjazd:P

 

A z ciekawości patrzę na różnice np takiej S klasy i odpowiednika elektrycznego EQS i wychodzi ok 550 kg więcej, Porsche już zbliżone to Panamera 2200, Tycan 2300. Patrzę specjalnie na modele typowo projektowane jako elektryczne, a nie takie które były spalinowe i włożyli w nie silnik elektryczny.

Tesla z tego co kojarzę nie słynie z jakości więc porównanie do takiego BMW dla mnie średnio trafione, bo pewnie samo to generuje sporo kg dodatkowej wagi, poza tym M2 jest ociężałe, M3 chyba waży podobnie, przynajmniej kojarzy mi się że ktoś to pisał w innym temacie.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poruszyliście parę stron temu temat zakazu wjazdu do garaży podziemnych, prawa budowlanego w tym zakresie i warunków ochrony ppoż. To może dwa słowa komentarza ode mnie. Każdy budynek nowoprojektowany musi spełnić zapisy aktualnych warunków technicznych - zbioru reguł oraz odnośników do innych norm i przepisów (tym samym obowiązujących). W zakresie ochrony przeciwpożarowej (ppoż.) budynki klasyfikuje się względem ich funkcji na różne klasy, które definiują odporność ogniową ale z dalszych przepisów i norm wynika, że niezależnie od klasy części naziemnej garaże w 95% przypadków zawsze będą w klasie min. B a więc o odporności 120 minut (tyle musi wytrzymać konstrukcja); potem ma prawo się legalnie zawalić ale wcześniej to projektant będzie mieć kłopoty. Tyle, że te przepisy nie są nowe i nikt nie brał pod uwage elektryków a tu problemy sa dwa (i nie tylko w PL ale ogólnie w EU). Po pierwsze czas trwania pożaru elektryka jest znacznie dłuższy bo nie ma skutecznej metody gaszenia więc wytyczne akcji gaśniczej ztcw polegają na podawaniu wody celem obniżenia temperatury i "zbicia" zadymienia. Drugi problem to obciążenie ogniowe (intensywność pożaru) + temperatura krytyczna. W obu kwestiach znacznie wyższe niż zakładane przy tworzeniu przepisów. I nie są to polskie przepisy a europejskie bo od lat projektuje się konstrukcje na Eurokodach (ich implementacja do polskich norm istniała już od końca lat 90-tych). Jeśli chodzi o obciążenie i temperaturę to problem jest już troche znany z platform parkingowych gdzie auta parkują nad sobą. Na to też w Polsce nie ma przepisów (i ogólnie w Eurokodach) ale np. Niemcy są w tych tematach bardziej zaradni i zapobiegawczy i wprowadzili swoje krajowe załączniki do norm zwiększające wymagania w przypadku takich platform do 180 minut. 

Teraz dalej - poza tym, ze mamy przepisy to mamy jeszcze obowiązek uzgodnienia projektu z rzeczoznawca ppoż. I tu zaczyna się zabawa mimo jakichś wspólnych wytycznych KG PSP to jednak co rzeczoznawca to nieco inne podejście i np. w Warszawie platformy parkingowe jeden z czołowych rzeczoznawców uzgadnia na 180minut inny na 120 + 10cm wełny mineralnej na strop i ściany a reszta przyjmuje te podstawowe 120. Co znaczy wełna nie trzeba tłumaczyć - każdy kto widział zdjęcia z pożaru w garażu podziemnym w Warszawie na Górczewskiej zobaczy różnicę - strop z wełną nietknięty a strop bez wełny z odpryskami betonu, zerwanymi prętami zbrojenia - do rozbiórki). Z kolei w Poznaniu mają swoje zwyczaje - bazują na wytycznych niemieckich i robimy 180minut. Jeszcze taki smaczek na koniec o rzeczoznawcach - jak projekt trwa za długo (np. z przyczyn urzędowych) to potrafią zmienić zdanie przed odbiorem budynku i trzeba robic modyfikacje :)

No i na koniec podejście do elektrykó. Rzeczoznawcy się boją tych maszyn ale nie mają formalnych podstaw aby zakazać im wjazdu więc starają się z roku na rok zaostrzać wszelkie wymagania. W najnowszym projekcie chcą żeby hala garażowa nie była otwarta ale podzielona ścianami tak by wydzielać po 2 miejsca i ograniczać rozprzestrzenianie pożaru. Do tego wełna. To oczywiście podnosi koszty inwestycji.

A ze strony deweloperów? Duża zachowawczość - z jednej strony muszą umożliwić ludziom wjazd i ładowanie elektryków bo tego oczekuje rynek ale z drugiej jest strach więc sami starają się zabezpieczać i nie dyskutują z wytycznymi rzeczoznawcy a zdarza się że inwestują w rozwiązania ponadnormatywne i drogie (jak tryskacze).
Problemem będą budynki istniejąca zwłaszcza 15-25 letnie oraz budynki mniejsze - z garażami na kilka(naście) samochodów a więc mogące mieć odporność 60 minut.

  • Lajk 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, radekk napisał(a):

Tesla z tego co kojarzę nie słynie z jakości więc porównanie do takiego BMW dla mnie średnio trafione,

 

Ostatnie, często powtarzające się źródła donoszą, że w znacznie się ta legendarna jakość poprawiła. Szczególnie w 3-kach, produkowanych w Chinach i Niemczech. Nie w USA, tamte ciągle lipa.

 

W sumie to chętnie poczytałbym opracowanie, oczywiście uśrednione, jakie koszty (serwisowe, usterki i choroby modeli itp. ) generują na np. na dystansie 200 000 km., takie dwie trójki. Ta od Tesli i ta od BMW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Piter_67 napisał(a):

Mój XC90 II T5 AWD 254km waży 1945 kg. i to jest prawdziwy czołg. Nie wyobrażam sobie wozić jeszcze tonę akumulatorów.


Aż tonę ? :blink:

To przestarzałe pudło jak nic nadaje się na deskę kreślarską do przeprojektowania ;) 

 

Mimo lat wciąż to auto bardzo mi się podoba.
Ile Ci pali w mieście z tym silnikiem, bo rozumiem, że T5 to nie jest miękka hybryda ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Blixten napisał(a):

Aż tonę ? :blink:

To przestarzałe pudło jak nic nadaje się na deskę kreślarską do przeprojektowania ;) 

 

Mimo lat wciąż to auto bardzo mi się podoba.
Ile Ci pali w mieście z tym silnikiem, bo rozumiem, że T5 to nie jest miękka hybryda ? 

Żadna hybryda, czysta benzyna!

Pali ok. 12L/100

Jakie stare pudło? Ja piszę o najnowszym modelu, obecnie sprzedawanym! Auto doskonale zaprojektowane w każdym calu, nic nie trzeba poprawiać.

Tak może pisać tylko ktoś kto nigdy nie miał przyjemności przejechać się nim.

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Piter_67 napisał(a):

Jakie stare pudło? Ja piszę o najnowszym modelu, obecnie sprzedawanym! Auto doskonale zaprojektowane w każdym calu, nic nie trzeba poprawiać.

 

to auto które weszło do sprzedaży w 2014 roku z faceliftem w 2019 ?

 

swoją drogą ciekawie jest porównać XC90 II to Tesla Modle Y np. Long Range 

 

choć tesla jest nieco krótsza to odnoszę wrażenie, że miejsca w środku nie braknie względem XC90 II a i masy aut te same ba nawet chyba Tesla Y lżejsza 

 

dobrze zaprojektowany BEV może być o rozmiar mniejszy na zewnątrz ;)

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jako że nie każdy czyta wątek HotHatch to wklejam tutaj to co naskrobałem o Tesli. 

 

IMG_8640.thumb.jpeg.0473891fe05341b65ed6a2788fe0b9ac.jpeg

 

Sezon na ringu zamknięty. Pojechaliśmy dzisiaj z żoną i młodszym synem wyjeździć co mi zostało na ring karcie. 

 

Moje auto to model podstawowy z napędem na tylną oś i małą baterią.

Bez napinania się i walki o złote kalesony, ze względu na dziecko na pokładzie, Tesla spisała się jak na samochód rodzinny bardzo dobrze.

Spokojnie utrzymywałem się za jakimś BMW M2 (kierownik raczej mistrzem kierownicy nie był, ale trzymał przyjemne tempo). 

Na prostych BMW mi odchodziło, ale to co traciłem na prostej to odzyskiwałem w zakrętach. 

 

IMG_8641.jpeg.f3ded7bf45273d0e21b542dc6a7e8875.jpeg

IMG_8643.jpeg.322f598dfb944622350245761573a2e3.jpeg

IMG_8644.jpeg.6193d5ea3e3180b5a72e5ca5279d55bb.jpeg

 

Największy minus auta to hamulce. Typowo uliczny zestaw, kompletnie nie nadający się na tor. Ale czego się spodziewać po rodzinnym sedanie na eco oponie. 

Zużycie energii to około 30% baterii na okrążenie. 

 

IMG_8642.jpeg.47cad804acb6656e5be895aaca84ba65.jpeg

IMG_8645.jpeg.ddcbb4687782af7c92d288b222bb4aa5.jpeg

IMG_8646.jpeg.02327ae025fac61ffcf8379d71b74b7e.jpeg

 

(Fotki ze znakiem wodnym z racetracker.de) 

 

Brak dźwięku silnika zupełnie mi nie przeszkadzał. Auto daje dobrą informację zwrotną co się z nim dzieje. 

 

Nie jest to auto torowe i nie miałem żadnych złudzeń co do tego. Byłem jednak ciekawy jak to jeździ. Nie rozczarowałem się. Wróciłem bardzo pozytywnie zaskoczony. 

 

Informacje poza konkursem:

1. Dystans z Hagi do Nurburg to około 350 km. Pokonaliśmy go w 4h z postojem na kawę i pudrowanie noska. W tym samym czasie się podładowaliśmy. Auto było gotowe do dalszej jazdy zanim skończyliśmy pić kawę. Czas przejazdu praktycznie taki sam jak Meganką czy Toyotą (nimi też robię podobny pit stop). 

Droga powrotna też 4h z podobnym postojem. 

 

2. Cała wycieczka to 700 km (bez okrążeń ringu). Samochód cichy i bardzo wygodne fotele. W porównaniu do naszego XC60 II z pneumatyką, jestem skłonny powiedzieć że połyka kilometry dużo przyjemniej. 

 

3. Na samym ringu są 4 supercharger’y Tesli. W ciągu około 25 min doładowują auto na kolejne 3 okrążenia.

 

4. Max  realny zasięg (bateria 100-0%) przy 100 km/h to 400 km. Przy około 120 km/h to 320-350 km (temperatura dzisiaj to 5 stopni i lekki deszcz po drodze). 

My każdym autem normalnie więcej jak 250-300 km na raz nie robimy. Zawsze stajemy na kawę, przekąskę, siku itd. itp. Więc jedyna różnica w stosunku do spalinówki to że musimy stanąć na szybkiej stacji ładowania. 

 

53 minuty temu, ketivv napisał(a):

swoją drogą ciekawie jest porównać XC90 II to Tesla Modle Y np. Long Range 

 

Model 3 w stosunku do XC60 II ma więcej miejsca na nogi z przodu i z tyłu. 

Edytowane przez matros1
  • Lajk 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To akurat dotyczy każdego samochodu, nie tylko Tesli czy elektrycznego. W naszym wypadku jest to 2+2 bez psa. Choć przy gabarytach starszego syna to raczej 3+1 ;) 

 

Dla rodzin z psem lub większych niż 2+2 masz w Tesli model Y lub X. Konkurencja też ma SUV’y a Volvo właśnie wypuściło minivana. Każdy znajdzie coś dla siebie. Kwestia zasobności portfela, upodobań i potrzeb.  

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 8.11.2023 o 16:48, Dottoree napisał(a):

Również zamówiłem :rolleyes:

Jaki kolor wybraliście ? 

Pytam, bo ja z tym mam największy problem ;) 

Umowę będę podpisywał w tym tygodniu ... i wciąż waham się między Platinum Grey i Denim Blue ... :facepalm: 

Edytowane przez Blixten
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Blixten napisał(a):

Jaki kolor wybraliście ? 

Pytam, bo ja z tym mam największy problem ;) 

Umowę będę podpisywał w tym tygodniu ... i wciąż waham się między Platinum Grey i Denim Blue ... :facepalm: 

Żonie się podoba ten podstawowy: Vapour Grey, widzieliśmy na zywo i jest fajny, szczególnie z opcją black. Tak sobie wymyśliła, to nie dyskutuję ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Jaca68 napisał(a):

 

Przecież wiadomo, że to artykuł przygotowany przez niemieckie wydawnictwo Bauer ....

 

... pod własne potrzeby :biglol:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakieś takie naciągane.

Usterki zawieszenia wynikające z wysokiej masy samochodu 1765 kg. Hmmm. Ciekawe ile ważą odpowiedniki Tesli 3 z klasycznym napędem ;) 

No i te hamulce. Badania TUV pokazują, że się zużywają, bo są mało używane ;) 

A "rynek właścicieli" mówi o pierwszych wymianach klocków po przebiegach 200 tys +

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jedno. 

Nie ze względu na artykuł powyżej, ale na to, że nie mogę sobie pozwolić na dodatkowe punkty karne, nie kupię przez najbliższy rok Tesli 3 Performance ;) 

Nie da się takim właśnie jeździć normalnie. Każde muśnięcie gazu, to przekroczenie limitu miejskiego....często sporo.

2 lata temu jeździłem kilka miesięcy głównie BMW I3. Skutek, 2 mandaty w mieście. A wcześniej czyste konto przez chyba 3-4 lata.

A jak w zeszłym roku miałem na kilka dni TM3 P, udało się bez mandatu, ale nie byłem za jej kierownicą zbyt normalny...a na dodatek, po każdym nienormalnym użyciu pedału przyspieszenia, wyglądałem na jeszcze bardziej nienormalnego, ponieważ miałem tak rozchylone usta w uśmiechu, że widać mi było ósemki ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Adi napisał(a):

Usterki zawieszenia wynikające z wysokiej masy samochodu 1765 kg. Hmmm. Ciekawe ile ważą odpowiedniki Tesli 3 z klasycznym napędem ;) 

Być może w klasycznych mniej oszczędzają i dają zawieszenia adekwatne do masy auta ;) 

 

3 godziny temu, Adi napisał(a):

Nie da się takim właśnie jeździć normalnie.

Tam chyba jest tryb Chill, ale nie jeździłem, więc nie wiem na ile zmula auto

3 godziny temu, Adi napisał(a):

ale nie byłem za jej kierownicą zbyt normalny...

Ja tak miałem na przejażdżce Taycanem. W sumie głupie uczucie :P 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to tu są te baterie z samochodów elektrycznych, co podobno będą zanieczyszczać naszą planetę ;) 

 

https://www.benchmark.pl/aktualnosci/magazyn-energii-z-baterii-samochodowych-juz-dziala.html?fbclid=IwAR1xJvNc2tSRHm5cnLwzMrgcThvdlzMY6E_SpasZ8COkZb0BjHhqIjmsNCI

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...