Skocz do zawartości

Budujemy domek - kompedium wiedzy plus wskazówki :)


PLayer

Rekomendowane odpowiedzi

Tez mi sie tak wydaje, że z tą oddychalnością to musi byc przemyślane od początku do końca. Jak kiedys z odzieżą. Ludzie kupowali goretexy za furę kasy a zakładali bawełniane podkoszulki i gacie :). A co z tematem impregnatu na tynku wewnętrznym? czy on nie stanowi bariery dla pary i  cały misterny plan z oddychalnością w p...du ;)  To tylko takie moje przypuszczenia - nie znam się.

Dzięki wszystkim za podpowiedzi. Stiff Poszukałem w necie cen silki i drożej wychodzi niz porotherm, więc chyba zostanę przy tej 25 zwykłej P+W. Od E3 skutecznie mnie odstraszył lukass :biglol:  Poza tym produkt nowy i nie sprawdzony w boju. Dodatkowo jeśli ma więcej "powietrza" to już w ogóle nie będzie na czym grzejnika powiesić ;), Dom będzie na wsi, więc akustyka nie jest aż taka ważna. No może ściany wewnętrzne zrobić z gazobetonu? ( A pokoje dzieciakom jeszce 20 cm styropianu dołożyć :D ).

Stiff napisz coś więcej czemu sie zraziłęś do rekuperacji. Mam zaprojektowaną w domu i sama idea jest dla mnie git. Spałem w 2 domach z rekuperacją i klimat ok gospodarze zadowoleni. Tylko niestety nie było tam czerpni z ziemi i nie mam info z pierwszej ręki czy ona faktycznie działa - tzn czy chłodzi latem, bo w sumie to mnie najbardziej kręci. Poddasza latem potrafią być upierdliwe - szczególnie jak masz tam sypialnię i ciemny dach nad głową. Zrobiłem u siebie wyprowadzenie przez fundament a dalej zobaczymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

A co z tematem impregnatu na tynku wewnętrznym?

 

w tym przypadku również musi być odpowiednia farba.


 

 

porotherm, więc chyba zostanę przy tej 25 zwykłej P+W

 

u mnie w projekcie było podobnie ( 25cm + 20 styro ) ale zmieniłem na wersję 30 + 15cm styro o najlepszym możliwym wtedy współczynniku izolacji. Koszty były podobne ale jakoś bardziej do mnie przemawiała grubsza "cegła".   :)


 

 

tzn czy chłodzi latem, bo w sumie to mnie najbardziej kręci.

 

jeżeli jest GWP to przez pierwsze kilka dni chłodzi i to bardzo ładnie. Niestety po kilkudniowych upałach GWP zaczyna nie wyrabiać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Adam,

Domyyśłam się zę po 2 tygodniach skwaru nie będzie juz kolorowo - jest to pewnie kwestia parametrów wymiennika. Ale Twoja subiektywna opinia - warto? Chodzi mi o realną temperaturę poddasza ponizej 24-25 stopni latem - a nie chce zakłądać klimy.

Św. Kaśka w podpisie to ta pod Łysicą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ma chłodzić to na dłuższą metę musi być klima. Na poddaszu podstawa to dobra izolacja (20cm wełny, które podobno spełnia normę budowlaną to fikcja), mieszkam na poddaszu więc coś wiem na ten temat.

Ja początkowo byłem napalony na rekuperację, ale po przedstawieniu mi kosztów instalacji (bez GWC), utrzymania okazało się, że jedyną korzyścią jest wymiana i filtracja powietrza (dobre dla alergików), nie ma co natomiast liczyć na duże oszczędności w ogrzewaniu.

 

Przede wszystkim dobra izolacja, dobra stolarka, i dobry piec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Św. Kaśka w podpisie to ta pod Łysicą?

 

niestety nie, koło Wrocławia.

 

 

 

jest to pewnie kwestia parametrów wymiennika. Ale Twoja subiektywna opinia - warto

 

oczywiście im dłuższy tym lepszy ( czytaj wolniej się nagrzewa ) ale wszystko ma swoje granice. Przecież nie będziesz kopał 100 metrowego :)

Przy swojej budowie mocno wałkowałem temat ogrzewania / rekuperacji / solarów / PC itd. Gotów byłem zainwestować żeby obniżyć koszty stałe ale stwierdziłem, że to bez sensu.

 

 

 

trzymania okazało się, że jedyną korzyścią jest wymiana i filtracja powietrza (dobre dla alergików), nie ma co natomiast liczyć na duże oszczędności w ogrzewaniu.

 

dokładnie tak.

 

 

 

Przede wszystkim dobra izolacja, dobra stolarka, i dobry piec.

 

nic dodać nic ująć. Najtańszy, najprostszy i najlepszy sposób. 

Poddasze latem dość szybko się nagrzewa ( to głównie kwestia lokalizacji domu ) ale również szybko się wychładza. Wystarczy zrobić konkretne 30 minutowe wietrzenie i temperatura wyrównuje się z tą na zewnątrz. 

Edytowane przez Adam12
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wełna "oddycha".

Wełna ma sporo więcej zalet np lepsze tłumienie hałasu

a dach zrobił? :D

Wyobraź sobie że zrobił ale silkat ma taką wadę że okrutnie ciągnie wodę . Na dużych budowach tej cegły nie używa się do ścian zewnętrznych . Nasiąka błyskawicznie a schnie kilka dni . To bardzo zimny i mało izolacyjny materiał .Deszcz częściej zacina niż pada w pionie

Edytowane przez lojszczyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Do c.o będzie gaz i jakiś dobry piec. Do wody użytkowej jeszcze nie wiem, za mało wiem na ten temat.  Może pompa powietrzna, może ten wymiennik gruntowy jeśli się zdecyduję. Nie znam kosztów - odkładam na później jak się ogarnę ze ścianami i dachem. Nie ukrywam że przydąłby się sprawdzony wykonawca - który by całościowo ogarnął temat co,w.u. i ewentualnej rekuperacji. Chętnie skopiuję rozwiązanie sprawdzone w boju, pogadam z zadowolonymi użytkownikami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja stawiałem z silki. Robotnicy się mocno natrudzili ale przynajmniej konstrukcja jest nie do ruszenia :). Też miałem początkowo kłaść wełnę na zewnątrz, ale ktoś na forum muratora napisał, że co z tego że wełna oddycha, jeśli ściany są szczelne to przecież powietrze sobie nie przechodzi w jedną i drugą stronę, więc to oddychanie na nic się nie zda. Nie wiem czy miał rację ale mnie w miarę to przekonało. Będzie kładziony styropian. 20 cm. Ogrzewanie będzie zapewnione przez pompę ciepła (kupiłem uzywaną w UK za 6tyś złotych - IVT 7kV) i zamierzam sam wykonać dolne źródło, na muratorze jest instrukcja jak to zrobić, w sumie prosta sprawa. Przejścia na rury od dolnego źródła zostały zrobione od razu przy stawianiu fundamentów. Będzie wentylacja z rekuperacją i teoretycznie z wymiennikiem gruntowym (prawdopodobnie zrobię żwirowy, lepszy jest moim zdaniem niż rurowy) ale to sobie zostawiam na potem. Przejścia na rury od wentylacji od razu porobione przy laniu wieńców i stawianiu murów. Zamierzam sam to zainstalować bo to w sumie tylko kwestia poukładania (podwieszenia w moim przypadku) rur. Będzie 100% podłogówki. Miała być drewniana podłoga na to, ale żona znalazła płytki drewnopodobne i to zastosujemy. Podłogówkę zamierzam sam położyć, tylko hydraulik popodłącza, szczelność sprawdzi itp. To samo z pompą, wezmę fachowców do sprawdzenia i napełnienia.

 

Co do picia wody przez silkę to chyba nie może być aż tak, że mokre jest po drugiej stronie. Nie ma mnie na miejscu więc nie widziałem jaki się to zachowywało przez zimę. Nawet jeśli pije to warstwa zewnętrzna ma być szczelna i po sprawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Wyobraź sobie że zrobił ale silkat ma taką wadę że okrutnie ciągnie wodę . Na dużych budowach tej cegły nie używa się do ścian zewnętrznych . Nasiąka błyskawicznie a schnie kilka dni . To bardzo zimny i mało izolacyjny materiał .Deszcz częściej zacina niż pada w pionie

 

wybacz ale bajki opowiadasz. Silikaty charakteryzują się najmniejszą nasiąkliwością z pośród elementów murowych bo mają największą gęstość objętościową. Nigdy nie widziałem zjawiska, które opisujesz więc nie wiem co robił twój sąsiad ale nie wynikało to z przesiąkania. Wg aprobaty ITB Porotherm ma nasiąkliwość do 28% a Silka do 16%  więc chyba się mylisz?

NA wielu inwestycjach używane są silikaty jako ściany zewnętrzne z wielu względów jak cena, grubość ściany, większa swoboda w kotwieniu ściany 3-warstowej, akustyka. Na ściany wewnętrzne międzylokalowe używa się w zasadzie tylko silki ze zwględów akustycznych.

Silikaty są zimne - a co to znaczy? Masz co najmniej dwa parametry, które są sprzeczne ale najistotniejszy czyli opór cieplny faktycznie silikat ma najgorszy bo ~0.62 (m2*K)W. Ale porotherm ma niewiele więcej bo ~0.80 podczas gdy beton komórkowy zależnie od gęstości nawet 1,67 sam więc widzisz skalę różńic. Tak to już jest, że im większa gęstość materiału tym mniejszy opór - odwrotnie niż z akustyką. Większa gęstość to również większa akumulacyjność cieplna a więc większe zyski np z nasłonecznienia ścian.

 

 

Gazik, odpuściłem reku ze względu na kasę. W moim przypadku GWC musiałoby być glikolowe bo mam wysoko wodę gruntową więc wymiennik powietrzny by był zalany. GLikolowy wówczas (3 lata temu kończyłem projektowanie - start budowy IX.2012) glikol był mało rozwinięty i wiele było kombinowania w typu robienia wymiennika płytkowego na zamówienie, kombinowanie z jakimiś chłodnicami ze Stara itp - teraz może jest lepiej ale już wypadłem z obiegu. I cała masa innych kwestii finansowych, które po podliczeniu okazały się bezsensownym wydatkiem. A nawet nie uwzględniałem w tym zużycia sprzętu - wiadomo, że centrala nie jest niezniszczalna i kiedyś padnie. Mnie wówczas proponowano ceny z GWC w granicach 35-42k pln. Z samodzielną robotą zszedłbym może do 25k ale nie wiem kiedy bym to zrobił. Zdecydowanie lepiej wydać tą kasę na dobre okna i ocieplenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja myślałem że od "nienasiąkania" to jest izolacja pozioma na ścianach fundamentowych.

GWC - to ściema, która ch...ja daje - niech ktoś będzie tak mądry i sobie to obliczy rzetelnie, i zobaczy ile set metrów rury musi mieć, jaki spręż muszą wytworzyć wentylatory, żeby zbić temperaturę w domu o dwa stopnie przy upale na zewnątrz...

 

ps.

czytajcie muratora to będziecie zimą w sandałach popierdzielać, super forum przedstawicieli handlowych zwalczających się nawzajem firm.

uwielbiam teorie z forum fachowców że podłogówka "nie robi" pod drewnem czy wykładziną. I jedno powiem - przy normalnie użytkowanym domu - nie ma to znaczenia, wzrasta minimalnie bezwładność układu, która i tak jest taka jak parowca na oceanie.


 

 

że jedyną korzyścią jest wymiana i filtracja powietrza (dobre dla alergików),
+ izolacja od zapachów z zewnątrz, ale przy okazji potężne wysuszanie powietrza (mowa o super mega sexy wymienniku entalpicznym) :)

 

trzeba samemu chałupę wybudować żeby wiedzieć co jest prawdą a co gówno warte :P 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

STIFF THX za odp było wyczerpująco.

 

 

Ale planuje zrobić ścianę jednowarstwową dlatego skłoniłem się do ceramiki (44cm) a o komórkowcu nawet nie myślałem więc jedyny rozsądny materiał który chodzi po dyni to jednak silikat ale czy będzie potrzebne zazbroić lepiej strop/lotnisko właśnie przez jego ciężar. Poza tym planuje na piętrze trzymać 5 ton na posadzkach a nie wiem dokładnie jak się to tyczy według przeliczeń ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam reku z gwc plytowym,zysk na ogrzewaniu ok. 1/4,1/5 kosztow gazu ziemnego.Oczyszczanie pelne ,az za dobre powietrza z pylow,alergenow itp. ,ktore naplywa do chalupy,nawilzanie zima,mam wilgotnosc ok. 42% stale,latem 45--46% ,kwiaty,storczyki pieknie rosna,izolacja od much,komarow,smrodow i halasu...Ja bardzo sobie chwale,pasuje nam klimat naszego domu,niestety,latem przy 26 st. w domu i wyzszej wilgotnosci,jest dusznawo.....Gwc nie da rady...coz...Zyje z reku 5 rok,ponad,koszta ogrzania domu,niby porownywalne z innymi,ale klimat i swiezosc powietrza kosztuja ,mnie ppnad 60-70 pln /miesiac,a filtry sam wycinam z plachty geowlokniny,jakies 20 pln na 2-3 lata,wymiana co 3 miesiace....

Mam dom z Ytonga 40,sciana 1w,ogrzewanie przy poteznych zimach kolo 600 pln miesiac-calosc oplat,teraz ,tej zimy ok. 400 pln/miesiac...Niby ,jak u wiekszosci...Reku i gwc,polecam,nie dlatego,ze mam,to dziala,ale kosztuje ...to tak jak nasze auta,moje to cywil,ale zeby scigac sie,trzeba dokladac...ja lubie klimat w domu ;-)

 

Wysłane z mojego KM1060 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Stiff za elaborat ;) , mam nadzieję ze z roku na rok bedzie to taniało.

Reku będzie bo chałupa juz tak zaplanowana (brak kominów) - czy GWC - to zalezy od kosztów (rura na wsiakij słuciaj wyprowadzona) - u mnie bedzie powietrzny bo 1,5 m ziemi z wykopów nawiozłem na działkę żeby nie stawiać chałupy w dole i martwić sie co z wodą. Raz to już przerabiałem. Murarze się w głowe pukali jak zasypywaliśmy 2-metrowe fundamenty. Piwnica by sie przydała ale tylko jako pom. gospodarcze ( Rowery narty kosiarki czyli to co normalnie trzyma się w garazu i nie ma miejsca na samochody :D ) z wejsćiem z zewnatrz - a wtedy mogą być kłopoty z wodą. Raz sie sparzyłem na wodzie ( :D ) i teraz unikam jak tylko mogę. Nikt mnie nie na mówi na niezadaszone tarasy np nad garazem wyłożone płytkami, balkony itp.

Edytowane przez Gazik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

czytajcie muratora to będziecie zimą w sandałach popierdzielać, super forum przedstawicieli handlowych zwalczających się nawzajem firm.

 

szczera prawda :D + banda fanatyków rozkminających znaczenie przeszczypki od bulbulatora na przewodność cieplną skarpet.

 

 

 

Ale planuje zrobić ścianę jednowarstwową dlatego skłoniłem się do ceramiki (44cm) a o komórkowcu nawet nie myślałem więc jedyny rozsądny materiał który chodzi po dyni to jednak silikat ale czy będzie potrzebne zazbroić lepiej strop/lotnisko właśnie przez jego ciężar. Poza tym planuje na piętrze trzymać 5 ton na posadzkach a nie wiem dokładnie jak się to tyczy według przeliczeń ?

 

nie do końca rozumiem - to chcesz robić 44cm czy nie -  silkę czy porotherm? Silka to gr. max 25cm + izolacja Porotherm jest 44cm. Oba rozwiązania są dobre choć spotykałem się kilkukrotnie z oklejaniem porothermu 44 5cm styro ze względu na tynki zewnętrzne - niby miało byc gładziej i taniej ale to sprawa odrębna.

Bardziej ciekawi mnie te 5 ton - to jakaś maszyna czy raczej ciężar łączny. Generalnie strop projektujesz na obciązenie skupione lub powierzchniowe a w tej sytuacji 5 ton to bardzo bardzo dużo. Przykładowo w mieszkaniówce obc. użytkowe to 150 kg /m2 podłogi więc twoje 5 ton to jakieś 33m2 podłogi.

 

 

 

Mam dom z Ytonga 40,sciana 1w,ogrzewanie przy poteznych zimach kolo 600 pln miesiac-calosc oplat,teraz ,tej zimy ok. 400 pln/miesiac...

 

lepiej napisz jaka powierzchnia ogrzewana bo jak masz 350m2 to płacisz mało ale jak 120 to raczej nie mało :D

 

 

 

Nikt mnie nie na mówi na niezadaszone tarasy np nad garazem

bo to proszenie sie o kłopoty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom 167 m.kw.,z poddaszem....Za podobny okres,te same warunki,dom ciut wiekszy,sciana 3w,ale bez reku,szwagierka zaplacila srednio 1000 pln za miesiac,domy 60 m od siebie,podobne tempertury,domy powyzej 7 lat od zbudowania....Znam domek,ok. 100 m.kw.,pasywny,z zalozenia,robiony przez fascynata technologiami budowlanymi,ktory spala rocznie 500 pln za wegielek ;-) to jest wynik...ale domek dla 2 doroslych osob .Zalozenie osiagniete,pasywniak wlasnymi rekoma...Moj wynik porownuje z innymi scianami,warunkami,uwazam,ze moja sciana 1 w,nie jest taka zla..A rachunki mowia....Podzielam zdanie z tarasami,balkonami...oj,podzielam....

 

Wysłane z mojego KM1060 przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez lookita
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z balkonami, tarasami to jest tak, że:

1/ dużo kosztują

2/ zakotwienie tego zwisającego kawału betonu w bryle budynku niesie za sobą zbudowanie potężnego mostka termicznego w strop chałupy

3/ wariant na stropie garażu to problemowe hydroizolacje 

A na końcu okazuje się, że się z tego nie korzysta, bo balkon na wysokości piętra to jest może dobry w bloku, stanowi namiastkę ogródka. A jak się ma własny kawałek działki i zrobi się taras na gruncie, to jest to naturalny łącznik z ogrodem, przedłużenie salonu, letnia jadalnia itp. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pieknie to ujales.Ja swoj balkon odcialem,potrzebowalem dowodow,by nawrocic Zone.Niby hydroizolacja byla,papa itp...ale plytki spadly,cieklo i szlag mnie trafil.2000 i obcialem...Ech,nie zaluje.Teraz musze zrobic jakis daszek,werandke na tarasie.

 

Wysłane z mojego KM1060 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisany Wczoraj, 22:59 lojszczyk powiedział Wyobraź sobie że zrobił ale silkat ma taką wadę że okrutnie ciągnie wodę . Na dużych budowach tej cegły nie używa się do ścian zewnętrznych . Nasiąka błyskawicznie a schnie kilka dni . To bardzo zimny i mało izolacyjny materiał .Deszcz częściej zacina niż pada w pionie wybacz ale bajki opowiadasz. Silikaty charakteryzują się najmniejszą nasiąkliwością z pośród elementów murowych bo mają największą gęstość objętościową. Nigdy nie widziałem zjawiska, które opisujesz więc nie wiem co robił twój sąsiad ale nie wynikało to z przesiąkania. Wg aprobaty ITB Porotherm ma nasiąkliwość do 28% a Silka do 16% więc chyba się mylisz? NA wielu inwestycjach używane są silikaty jako ściany zewnętrzne z wielu względów jak cena, grubość ściany, większa swoboda w kotwieniu ściany 3-warstowej, akustyka. Na ściany wewnętrzne międzylokalowe używa się w zasadzie tylko silki ze zwględów akustycznych. Silikaty są zimne - a co to znaczy? Masz co najmniej dwa parametry, które są sprzeczne ale najistotniejszy czyli opór cieplny faktycznie silikat ma najgorszy bo ~0.62 (m2*K)W. Ale porotherm ma niewiele więcej bo ~0.80 podczas gdy beton komórkowy zależnie od gęstości nawet 1,67 sam więc widzisz skalę różńic. Tak to już jest, że im większa gęstość materiału tym mniejszy opór - odwrotnie niż z akustyką. Większa gęstość to również większa akumulacyjność cieplna a więc większe zyski np z nasłonecznienia ścian.

Gdzie Ty żeś się tych głupot naczytał - penie w jakimś muratorze albo innym badziewiu ? Ja czasem bywam uczestnikiem targów i takiej ściemy jak w "pismach fachowych" to chyba gdzie indziej się nie spotka .

Odpowiem Ci tak : Robię przy modernizacji lotniska Chopina w Warszawie . Jak pokazałem kolegom to co napisałeś to stwierdzili że Twoich nauczycieli powinni wsadzić do takiego budynku na zimę . A tak poważnie , to polej silkat wodą i zobacz zanim napiszesz . Ja to mam na budowie codziennie .

Pieknie to ujales.Ja swoj balkon odcialem,potrzebowalem dowodow,by nawrocic Zone.Niby hydroizolacja byla,papa itp...ale plytki spadly,cieklo i szlag mnie trafil.2000 i obcialem...Ech,nie zaluje.Teraz musze zrobic jakis daszek,werandke na tarasie.

Dlaczego jedne balkony się rozlatują a inne są nie do zniszczenia ? Zmień fachowca od płytek .

Zawsze radze brać fachowca z dużej budowy . Każdy fachowiec z największej budowy ma codziennie nad sobą nadzór, inżynierów, inspektorów i majstrów , więc ma się od kogo uczyć i zbierać doświadczenia . Każdy taki pracownik codziennie pracuje pod nadzorem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:-)

NIe bede zmieniac nikogo juz...Balkonu nie chcialem,Zona sie uparla.Wina byla zapewne w wykonczeniu izolacji,potem w polozeniu plytek itp.Balustrada zle obsadzona,eee. Temat zamkniety.Mnie to ustrojstwo nie bylo i nie jest potrzebne. Masz moze racje,ale ciezko jest sie poznac,kto jakim fachowcem jest...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lojszczyk powiedział Odpowiem Ci tak : Robię przy modernizacji lotniska Chopina w Warszawie
i wszystko jasne - rób dalej. Robisz wg projektu czy wiesz lepiej? Masz może uprawnienia czy wiesz lepiej?

Może Modlin też robił ?  :blink:

Edytowane przez rombu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

lojszczyk powiedział Odpowiem Ci tak : Robię przy modernizacji lotniska Chopina w Warszawie

i wszystko jasne - rób dalej. Robisz wg projektu czy wiesz lepiej? Masz może uprawnienia czy wiesz lepiej?

Może Modlin też robił ?  :blink:

 

A w jakim celu to piszesz ?

Pracowałem też na elektrowni atomowej . Zasugerujesz , że sknociłem Fukushimę ???

lojszczyk powiedział Odpowiem Ci tak : Robię przy modernizacji lotniska Chopina w Warszawie i wszystko jasne - rób dalej. Robisz wg projektu czy wiesz lepiej? Masz może uprawnienia czy wiesz lepiej?

Mam doświadczenia i nie tylko ze sponsorowanych artykułów i czasopism robionych przez nieudaczników .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...