Jump to content

niestabilny tył auta


kubanow
 Share

Recommended Posts

mam problem z niestabilnością auta

po zmianie opon na letnie (jakieś 3 tygodnie temu, Bridgestone ER300, przebieg na nich około 30 kkm, kupione w 2008)

auto stało się jakieś dziwne w szybkich zakrętach, dziś mało nie straciłem panowanie nad autem w zakręcie gdzie wcześniej spokojnie auto dawało radę

tak jakby tył był niestabilny

z jakiś miesiąc temu wymieniałem gumy stabilizatorów z przodu więc to nie to

wiem że muszę jechać na szarpaki, ale wolałbym wiedzieć gdzie szukać

czy ma ktoś jakieś propozycje co mogło się podziać czy to wina opon czy raczej zawieszenia

 

Forek 2007, 2.0, przebieg niecałe 60 kkm (z elementów zawiechy wymienione tylko wspomniane gumy)

Link to comment
Share on other sites

Sprawdź też amorki, ale nie na trzepaczce tylko zobacz czy nie wylał i metodą naciskową ;)

 

A propo opon to ojciec założył letnie opony Michelin i na nich stał się właśnie taki troszkę mniej stabilny ;)

 

Jeżeli chcesz wyeliminować opony to przerzuć z powrotem na zimę i zobacz ;)

Link to comment
Share on other sites

Delikatną niestabilność tyłu miałem, gdy mi go ustawili trochę rozbieżnie. Podejrzewałem kończące się amortyzatory, a tu się okazało, że teoretycznie najlepszy spec od geometrii w Olsztynie wykonał coś takiego (nie miał zamówienia na jakąś agresywną, tylko na seryjną). Weryfikacja i korekta w innym warsztacie poprawiła sprawę.

 

Ja bym sprawdził:

1. Ciśnienie w kołach

2. Geometrię

3. Luzy w zawieszeniu

4. Sprawność amortyzatorów (zarówno "ręcznie"/organoleptycznie, jak i na ścieżce w stacji kontroli)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Gdyby problem był z geometrią to na zimówce też nie prowadziłby się dobrze. Albo źle założone opony (ew. złe ciśnienie) albo amortyzator przestał działać. Mimo wszystko obstawiam to drugie.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

jedyne na co dziś miałem czas żeby popatrzeć to tylko wizualnie

kierunek założenia opon wszystkie outcoming - więc niby jest ok

auto stoi równo, amorki wyglądają na suche, jutro sprawdzam i szukam dalej

Link to comment
Share on other sites

1. Geometria Jesli rozbiezny tyl, to wlasnie tak bedzie dokazywac w szysbkich zakretach. Ale to samo powinno sie dziac zima na sniegu/lodzie przy niskich predkosciach.

 

2. cisnienie w oponach Czym wyzsze cisnienie z tylu, tym wieksza nadsterownosc. Zmniejszysz cisnienie, opona bardzie sklei do drogi i bedzie lepiej tyl trzymal. Oczywiscie jak bedzie duzo za niskie, to znow nie bedzie tyl trzymal w zakrecie, ale to juz inna bajka.

 

3. jesli geometria, cisnienie, amortyzatory wyjda OK, to jedz sprawdzic opony na takiej maszynie z obciazeniem (nie wiem jak to sie nazywa fachowo). Mozesz miec wadliwy karkas i opona bedzie miala tzw. znoszenie. W jednym zakrecie bedzie przeciwstawiac sie odsrodkowej, a w drugim ja potegowac. Teoretycznie przy jezdzie na wprost powinno sciagac auto, ale... pokaz mi plaska droge ;)

 

Wszystkie 4 opony sa identyczne? Te same indeksy predkosci?

 

Jeszcze jedna koncepcja - nowe opony maja to do siebie ze nie trzymaja. Musza sie dotrzec. Moze zadzialo sie to wlasnie na takich noweczkach obwoskowanych? Lekko ujales gazu, zmniejszylo docisk tylu i opony sie uslizgnely...

Link to comment
Share on other sites

oponki kupiłem 3 lata temu nowe

będzie to ich trzeci sezon (przebieg na nich około 30 kkm)

przed zimą nie miałem takich problemów

 

dziś sprawdziłem ciśnienie, wszędzie było równo po 2,5 Pa

obniżyłem do 2,2 i zobaczymy co będzie teraz, ale mam wrażenie że przecholowali z tym ciśnieniem bo o ile mnie pamięć nie myli to zawsze miałem w okolicach 2,2

Link to comment
Share on other sites

2.5 Pa to dużo... Nie wiem jak jest w nowym forku, ale to nawet jak na autostradę dość wysoka wartość... Chociaż i tak uważam, że nie jest to różnica ciśnienia, która mogłaby mieć dramatyczny wpływ na zachowanie auta... :|

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

obniżyłem do 2,2

 

kubanow, nie wiem ,ile ma być w forku,ale chyba przy pustym aucie powinna być wyraźna róznica z przodu i z tyłu.To istotne.Sprawdź w instrukcji,upuść z tyłu i sprawdź.

(jak nie to dam Ci jeszcze jeden "domowy sposób")

pozdr.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

dziś sprawdziłem ciśnienie, wszędzie było równo po 2,5 Pa

obniżyłem do 2,2 i zobaczymy co będzie teraz, ale mam wrażenie że przecholowali z tym ciśnieniem bo o ile mnie pamięć nie myli to zawsze miałem w okolicach 2,2

Przy drzwiach kierowcy masz rozpiskę jakie dać ciśnienie. 2.5 to sporo za dużo. Tyle ładowałem do Imprezy na tor żeby opona się nie wykładała i żeby boków nie targało. W Forku 2.5 to chyba tylko przy 5 osób + bagaż - ale też wydaje mi się, że nie aż tak dużo.

Ja mam standardowo 2.0 przód i 1.9 tył jak jeżdżę sam lub z niewielkim obciążeniem.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Jeszcze jedna koncepcja - nowe opony maja to do siebie ze nie trzymaja. Musza sie dotrzec. Moze zadzialo sie to wlasnie na takich noweczkach obwoskowanych? Lekko ujales gazu, zmniejszylo docisk tylu i opony sie uslizgnely...

 

Grzywaczewski jesteś wielki :) teraz wyjaśniło mi się czemu opony nie trzymają :D mają przejechane jakieś 350 km a były zakładane nóweczki :!: jak długo opona się dociera przy normalnej jeździe ulicznej?

Link to comment
Share on other sites

Grzywaczewski jesteś wielki teraz wyjaśniło mi się czemu opony nie trzymają mają przejechane jakieś 350 km a były zakładane nóweczki jak długo opona się dociera przy normalnej jeździe ulicznej?

Obawiam sie, ze juz powinna. Chodzilo mi o wytarcie cieniutkiej warstwy gumy ze srodkami przeciw starzeniu. Moze po prostu takie opony kupiles :( Na pewno jak sie zrobi cieplej to bedzie lepiej.

 

Inna sprawa to wysokosc bieznika. W nowej oponie jak 0,8 - 1cm to jest wrazenie ze auto plywa (zwlaszcza w zakrecie) bo sie bieznik tak ugina. Sportowe opony mozna zamowic z 'szorstkowaniem', czyli juz zuzyte (i to tak do polowy) przez maszyne.

Link to comment
Share on other sites

no i problem się rozwiązał

ciśnienie 2.2 i autko już prowadzi się w zakrętach tak jak powinno

dzięki za podpowiedzi

kubanow

Super :wink:

A tak w ogóle to co mówi wklejka? Jakie tam są podane wartości?

Link to comment
Share on other sites

Poczekam jeszcze chwilę i zobaczymy. Opona powinna być dobra bo to prawie najwyższy model z palety Vredestein więc mam nadzieję, że to kwestia temperatury lub ciśnienia.

Link to comment
Share on other sites

upuść z tyłu i sprawdź.

Sprawdz i upusc z tylu ;P

Ale rada dobra. Z tylu mniej niz z przodu (bo i nacisk mniejszy).

kiedys wyczytalem, co radza madrzy ludzie: w Subaraku z tylu i z przodu ma byc jednakowe cisnienie oraz ciut wyzsze, niz zaleca producent... jezdze tak i w zimie, i latem - imho jest tylko lepiej, zarowno w Imprezie jak i w Forku :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...