Skocz do zawartości

O rowerach


Niuniek

Rekomendowane odpowiedzi

12 godzin temu, jpol napisał:

Ale trzeba pamiętać, że (zwłaszcza) ścieżki to w OSM bywają na mapie, ale w rzeczywistości już nie zawsze. 

I to jest najważniejszy punkt ! Mapy rowerowe są albo złe albo bardzo złe. O ile dla dróg samochodowych Google, Apple, Tomtom, HERE sami zbierają dane o tyle dla małych dróżek/ścieżek w lasach wszyscy bazują na OSMie. Jeśli się mylę to chciałbym wiedzieć gdzie mogę kupić takie mapy lub aplikację. Mówimy o czymś lepszym od OSM. Bo np. PLTopo niby coś oferuje ale to jest straszny gniot. Mam ich subskrypcję i pokrycie gorsze niż w OSMie. Jak @jpol wspomniał największym problemem OSMa jest zbyt duży optymizm. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie, odnośnie smarowideł 

Do łańcucha od lat używam Rohloffa, bo kapitalnie wycisza napęd i na długo wystarcza, aczkolwiek chciałbym spróbować czegoś "suchego"

 

Co polecacie, żeby tworzyło totalnie suchą powłokę, jeśli chodzi o wytrzymałość w suchych warunków to zadowoli mnie 50-60km

 

I teraz kolejna kwestia, czym czyścicie karbonowe ramy? Używaliście takiego siuwaksu? https://karbonowy.pl/czyszczenie-i-pielegnacja/1290-brunox-carbon-care-preparat-czyszczacy.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, bikeman1 napisał:

Co polecacie, żeby tworzyło totalnie suchą powłokę, jeśli chodzi o wytrzymałość w suchych warunków to zadowoli mnie 50-60km

Ja latem spróbowałem czerwonego finish line. Było jak piszesz:50-60 km. Jakbym jeździł w suchych, czystych warunkach to bym sobie go odpuścił bo wtedy nawet na kapiącą oliwę nic się nie przyczepi :) Sucha powłoka fajnie mi się sprawdzała latem na piaskach, szutrach bo łańcuch absolutnie nic nie łapał. Problem był taki, że ja robię często dłuższe dystanse i po prostu nie chciało mi się smarować na trasie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, RoadRunner napisał:

chciałbym wiedzieć gdzie mogę kupić takie mapy lub aplikację. Mówimy o czymś lepszym od OSM.

 

Jest jeszcze UMP (http://trasy.ump.waw.pl, https://mapa.ump.waw.pl) - kiedyś, fragmentami, bywała lepsza od OSM (chyba oznaczone szlaki rowerowe w okolicach Olsztyna nadal ma lepsze). Kiedyś Yanosik używał UMP, ale jakiś czas temu przeszli na OSM (nie wiem czy nadal używają, czy np. przeszli na coś komercyjnego).

 

Jednak nic, co by można jednoznacznie określić jako ogólnie lepsze od innych nigdy w oczy mi się nie rzuciło (choć np. PLtopo nie znałem). O ile kiedyś częściej przełączałem się na UMP (np. w górach), to już od kilku lat używam praktycznie wyłącznie OSM (i staram się ją trochę poprawiać). Może i nie jest najlepsza, ale dla mnie okazuje się najbardziej uniwersalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, jpol napisał:

Może i nie jest najlepsza, ale dla mnie okazuje się najbardziej uniwersalna.

Zgadzam się.  Szkoda, że na https://www.lasy.gov.pl/pl/nasze-lasy/mapa-lasow nie ma oznaczonych dróg pożarowych bo te w lasach są przejezdne i zawsze mają połączenie w przynajmniej jednym kierunku (czasami jest ślepa jak jest dojazd do jeziora)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, bikeman1 napisał:

A ja mam pytanie, odnośnie smarowideł 

Do łańcucha od lat używam Rohloffa, bo kapitalnie wycisza napęd i na długo wystarcza, aczkolwiek chciałbym spróbować czegoś "suchego"

 

Co polecacie, żeby tworzyło totalnie suchą powłokę, jeśli chodzi o wytrzymałość w suchych warunków to zadowoli mnie 50-60km

 

Brunox Top Kett. W porównaniu do Rohloffa wysycha piorunem a wycisza niegorzej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Knurek1111 napisał:

 

Brunox Top Kett. W porównaniu do Rohloffa wysycha piorunem a wycisza niegorzej.

 

Co masz na myśli "wysycha"? 

 

Krócej działa czy szybciej tworzy powłokę. 

Bo Rohloff to w ogóle nie wysycha hehe:biglol: jego nawet ulewa nie rusza 

 

Co do "suchych" smarów dobre opinie ma Finish Line Wax oraz C+Ceramic Rocket Wax :) tylko ten C+ kosztuje 100zl ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak apropos to kupiłem parę gadżetów do roweru

 

- Licznik, z ogromem opcji i nie jest to licznik GPS, tylko klasyczny. I tutaj mam pytanie, czy obwodu koła używacie "seryjnych" ustawień licznika, czy mierzycie obwód koła ręcznie? Ja zawsze mierzyłem ręcznie, ale ostatni licznik jaki ustawiałem to był licznik 5-6 lat temu

 

- MucOff Silikone Shine, opis mówi tak "makes your bike like fabric new", przetestowałem w sklepie na plastikowym błotniku i rzeczywiscie, przyciemnilo błotnik, zrobiło strasznie sliską i satynowa powierzchnię. Opinie są takie że błoto z ramy odpada pod wpływem pędu powietrza :lol:

Także mam nadzieję że czarna, matowa, carbonowa rama Krossa będzie silky and smooth ;)

 

- dzwonek, podobno jest obowiązek, zresztą przydaje się na ścieżce rowerowej

 

 

20201006_145105.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swego czasu zapodzialem takie smarowidła silikonowe do łańcuchów motocyklowych. Więc używam po prostu oleju silnikowego. Smaruje strzykawką każde ogniwko, po ok godzinie wycieram do sucha starym ręcznikiem bawełnianym. Macie jakieś takie doświadczenia czy zawsze jest to dedykowany smar do łańcuchów?

Wyżej kojarzę że taka rozmowa się wywiązała ale odnośnie dedykowanych olejów.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zawsze używałem dedykowanych olejów i to takich najgęstrzych :) tyle że kiedyś jak człowiek był kawalerem to miał czas po każdej jeździe, zdjąć koło, odkręcić kasetę, wyczyścić każdą koronkę, wyszejkowac łańcuch, nałożyć nowy smar.

Teraz tego czasu brak, bo chęci to może i by były, dlatego szukam czegoś co utrzyma napęd w najczystrzej formie przy zachowaniu optymalnego wyciszenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, bikeman1 napisał:

Licznik, z ogromem opcji i nie jest to licznik GPS, tylko klasyczny. I tutaj mam pytanie, czy obwodu koła używacie "seryjnych" ustawień licznika, czy mierzycie obwód koła ręcznie? Ja zawsze mierzyłem ręcznie, ale ostatni licznik jaki ustawiałem to był licznik 5-6 lat temu

Mam identyczny. Używam rozmiaru z opony i tabelek z netu. Tip - do czujników kadencji i na widelcu do załączonych gumek zamontuj też trytytki do asekuracji

Edytowane przez przymar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, przymar napisał:

Mam identyczny. Używam rozmiaru z opony i tabelek z netu. Tip - do czujników kadencji i na widelcu do załączonych gumek zamontuj też trytytki do asekuracji

 

No i powiedz mi jak ogólnie Ci się sprawuje?

Jak wskazania nachylenia terenu? Nie ma lagów we wskazaniach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, bikeman1 napisał:

 

No i powiedz mi jak ogólnie Ci się sprawuje?

Jak wskazania nachylenia terenu? Nie ma lagów we wskazaniach?

Jak na moje oko działa na zasadzie kombinacji prędkości i zmiany wysokości (bo jak inaczej). Lagów nie zaobserwowałem. Generalnie na początku bardziej jarałem się wzniosami, ale teraz raczej pilnuję kadencji, zwiększając do tych zalecanych 90. Kompletnie zmieniło to mój sposób pedałowania.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, bikeman1 napisał:

Co masz na myśli "wysycha"? 

 

Krócej działa czy szybciej tworzy powłokę. 

Bo Rohloff to w ogóle nie wysycha hehe:biglol: jego nawet ulewa nie rusza 


Przestaje się lepić a sądząc po odgłosach napędu działa conajmniej przez 100km. No chyba, że wcześniej 'uwalisz' rower błotem ;) 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, przymar napisał:

Jak na moje oko działa na zasadzie kombinacji prędkości i zmiany wysokości (bo jak inaczej). Lagów nie zaobserwowałem. Generalnie na początku bardziej jarałem się wzniosami, ale teraz raczej pilnuję kadencji, zwiększając do tych zalecanych 90. Kompletnie zmieniło to mój sposób pedałowania.

 

Skończyłem się właśnie bawić ustawieniami licznika. Ogólnie zapowiada się spoko. Fajnie się zapowiada funkcja statystyk miesięcznych / rocznych oraz ta sama funkcja na apce Sigma Link ma bardziej rozbudowany widok. 

 

Swoją stałą trasę mam zapisaną przez OsmAnd, gdzie rejestruje też nachylenie terenu i wiem która górka jakie ma nachylenie wg GPSa, zobaczymy teraz dla porównania licznik jak wskaże 

 

Co do kadencji to tematu nie zgłębiałem, ale jeśli już mam czujnik kadencji to chyba by należało :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, ewemarkam napisał:

Macie jakieś takie doświadczenia czy zawsze jest to dedykowany smar do łańcuchów?

Ja tam przywiązany specjalnie do etykiet nie jestem bo uważam, że jest tam pełno marketingu. Weźmy takie brunoxa:

Mamy niby dla rowerów top-kett: https://brunox.pl/do-rowerow/brunox-top-kett/ Zwróćmy uwagę na 

Cytat

*pojemność 400 ml występuje w etykiecie „Lub&Cor”.

Na innej stronie jest Lub&Cor dla .... broni :https://brunox.pl/do-broni/brunox-lub-cor/ 

Ale to nie wszystko bo tam jest napisane 

Cytat

*pojemność 400 ml występuje w etykiecie „uniwersalnej”.

Czyli ten sam produkt jest "do rowerów", "do broni", "uniwersalny" czyli do wszystkiego :D

 

Podsumowując: jeden czort.

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, RoadRunner napisał:

Ja tam przywiązany specjalnie do etykiet nie jestem bo uważam, że jest tam pełno marketingu. Weźmy takie brunoxa:

Mamy niby dla rowerów top-kett: https://brunox.pl/do-rowerow/brunox-top-kett/ Zwróćmy uwagę na 

Na innej stronie jest Lub&Cor dla .... broni :https://brunox.pl/do-broni/brunox-lub-cor/ 

Ale to nie wszystko bo tam jest napisane 

Czyli ten sam produkt jest "do rowerów", "do broni", "uniwersalny" czyli do wszystkiego :D

 

Podsumowując: jeden czort.

dlatego od jakiegos czasu uzywam oliwy do łańcuchów pilarek :) mało tlusta

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja jak zużyje to co mam też planuję wypróbować mazideł do pił, sekatorów. Ale to przyszły sezon. Obecnie smarowałem Shimano PTFE i jest ok. Jedynie czyszcząc widzę że u córki dużo bardziej się brudzi niż u mnie, mimo że robię ok 2 krotnie większe przebiegi (zakładam że kwestia niżej prowadzonego napędu, więc więcej pyłu się wzbija i osiada). Choć też dziwnie, bo jest to taka tłusta czarna maź oblepiająca zębatki i gromadząca się na łańcuchu. Kiedy u siebie mam łańcuch i zębatki w miarę czyste. Wczoraj w ruch poszedł Muc-off C3 Ceramic Wet, więc mam nadzieję w ciągu kilku dni zobaczyć jak się to sprawuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, RoadRunner napisał:

Jak w amortyzatorze (np. powietrznym) realizowana jest blokada ? To jest zamknięcie jakiegoś zaworu tak, że ugięcie jest minimalne czy coś blokuje mechanicznie tak, że jest zero skoku ?

To zalezy od producenta, w amorach Manitou (R7, Minute, Black, Skareb) i w RS Reba RL blokada jest na sztywno, i polega na zamykaniu przeplywu oleju w damperze.  Podobnie dziala w Fox'ie, ze tym ze w amorze Fox mozna to troche regulowac - i generalnie przy mocniejszym uderzeniu kola blokada puszcza by nie uszkodzic dampera.  Blokada powoduje ze amortyzator nie pracuje albo pracuje na tyle wolno ze jego praca nie jest odczuwalna. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w RockShox Reba RL, blokada jest tzw na sztywno, ugięcie jest tylko w zakresie 5mm

 

Natomiast w RockShox Pike, blokady nie było tylko było coś na zasadzie zwiększenia ciśnienia w komorze, czyli powinno być sztywniej, ale raczej różnica była minimalna 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, bikeman1 napisał:

 

Natomiast w RockShox Pike, blokady nie było tylko było coś na zasadzie zwiększenia ciśnienia w komorze, czyli powinno być sztywniej, ale raczej różnica była minimalna 

Pewnie taka platforma w stylu SPV w Manitou Minute - ja mialem problem z tym systemem (albo za twardo albo za miekko), i dlatego przerobilem go na zwykla blokade i tlumienie TPC - teraz znacznie lepiej amortyzator wybiera nierownosci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienia !

Czy znacie może amorki:

- Fox 32 SC Float AX Performance Elite Fit4 Evo

- X-Fusion Microlite RL 

?

Chodzi mi to czy pod względem serwisowania to coś normalnego co ogarnie każdy warsztat czy nie wiem, muszę jechać gdzieś daleko i bulić "pińcset" za przegląd ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, RoadRunner napisał:

Dzięki za wyjaśnienia !

Czy znacie może amorki:

- Fox 32 SC Float AX Performance Elite Fit4 Evo

- X-Fusion Microlite RL 

?

Chodzi mi to czy pod względem serwisowania to coś normalnego co ogarnie każdy warsztat czy nie wiem, muszę jechać gdzieś daleko i bulić "pińcset" za przegląd ?

 

Ani za jeden, ani za drugi pińcet nie zapłacisz ;)

 

 

Screenshot_20201007-202711_Chrome.jpg

  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

×
×
  • Dodaj nową pozycję...