Jump to content

Panewka - kompendium wiedzy


Snake Doctor

Recommended Posts

temat zalozylem zeby odpowiedziec na wszystkie dreczace mnie pytania przed zakupem bug'a 2001 wrx oraz pomoc nowym uzytkownikom borykajacym sie z problemem panewki. mimo ze juz wiele bylo tematów uwazam ze jeden zbiorczy przyda sie napewno :)

 

czyli tak. mam zamiar kupic auto z przebiegiem okolo 170 000 i strasznie boje sie tego ze zaraz po zakupie padnie panewka i bedzie lipa. auto bylo uzytkowane zgodnie z przeznaczeniem i zalewane olejem na czas (tak twierdzi obecny wlasciciel) ja tez bede o auto dbał i to az za bardzo :P

 

wiec pytanie czy przy tym przebiegu duze jest prawodopodobienstwo obrocenia sie panewki?

 

i czy podtlenek LPG moze jakos wplynac na panewke?

 

i ogolnie od czego obraca sie panewka? do tej pory dowiedzialem sie ze brak regularnych wymian oleju oraz nadmierne gazowanie na zimnym sa glownymi przyczynami. czy cos jeszcze?

 

no i koszty wymiany panewki: 6k? 7k? niech ktos doswiadczony zyciem mnie uswiadomi.

 

druga sprawa piston slap? tu nie wiem nic. ale wszystko dot tych 170k km. chodzi o cene naprawy, przyczyne obajw.

 

uff wiem ze sie rozpisalem ale bede wdzieczny bardzo (wdzieczny browarkami na zlocie w wawce ;) ) za kazde informacje dot problemu. glownie od tego zalezy czy kupie dziada czy nie :P

 

i niech ten topic sluzy nowym userom z podobnym problemem!

Link to comment
Share on other sites

LPG na panewkę nie wpływa. Jeśli będziesz dbał o oliwę, nie powinno się nic przytrafić, w końcu jeżdżą subaraki ze znacznie większymi przebiegami, co oczywiście nie jest regułą - wszystko się może zdarzyć, jak to Varius Manx śpiewało :lol:

Piston slap jest normalnym zjawiskiem. Po prostu tłok sobie lata jak żyd po pustym sklepie i hałasuje zanim się nie nagrzeje troszkę - pasowanie już nie to i tyle. Pokochać i czekać na postoju aż minie, to jest (u mnie przynajmniej) parenaście-paredziesiąt sekund...

Generalnie - zabierz to auto na oględziny do jakiegoś* subarowego warsztatu. Oni Ci prawdę powiedzą i ból głowy jakby później mniejszy...

 

*PW :wink:

Link to comment
Share on other sites

E no ja przy 148 nie mam piston slapa, tzn myślałem że mam ale okazał się luzami zaworowymi :P

Ogólnie to niedawno wisiał temat z wrx o przebiegu pod 300 tysi :wink:

Jak samochód był serwisowany dobrze to czemu nie, powinno być ok.

Tak czy inaczej niego go dokładnie serwis sprawdzi.

 

Co do kosztów to zależy jak go już remontujesz to po całości, koszta jeśli mnie pamięć nie myli to w zależności od co byś robił jakieś 6-7 do 15 k 8)

LPG szybciej ukatrupia olej.

I luzy zaworowe trzeba od czasu do czasu zrobić 1.5-2k

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

U mnie panewka obróciła się 182 000km i to dość niespodziewanie. Było wszystko ok auto dopiero po dużym serwisie i nagle bum bum :(. Auto stoi teraz u Grzesia na Jutrzenki a głowica i wał szlifuje się na Krasnobrodzkiej...

Pociecha jest taka, że więcej nie powinno mi się to przytrafić :)

Link to comment
Share on other sites

Myślę, że problem panewek dotyczy zazwyczaj samochodów upalanych. (Ameryki pewnie nie odkryłem) uważam, że gdyby one posiadały suchą miskę olejową to nie było by problemu. Ale ja nie jestem mechanikiem, więc może mi się tylko tak wydaje :D

Link to comment
Share on other sites

Tego nie da się w oczywisty sposób zdiagnozować,WRX nie służył nikomu do jeżdżenia po bułki a sprzedający powie ci wszystko co chcesz usłyszeć.Jedź z autem na jakiś kumaty warsztat,niech obejrzą a jak będzie wszystko oki to dbaj,kochaj,upalaj i naprawiaj w miarę potrzeb (oby jak najmniej i jak najtaniej :lol: tego życzę Ci JA,lucza),pozdro.

Link to comment
Share on other sites

Generalnie sprawa panewek dotyczy każdego silnika, nie tylko subaru ale w subaru jest ona nasilona. Oprócz przyczyn,które już zostały wymienione jest jeszcze np kwestia tego, ze subaru nie posiada fabrycznie(pomijając to coś przy filtrze...)tak jak np evo chłodnicy oleju. Temp oleju również ma istotny wpływ na kwestie obrócenia się panewki dlatego dla subaru nie wskazana jest np dłuższa jazda z v-max bo wtedy olej łapie wysoka temp i panewki lubią się obrócić...

 

Koszt naprawy silnika po obróceniu się panewki również zależy od wielu czynników np od tego ile km przejechałeś od momentu niepokojących dźwięków, czy panewka zdążyła się już obrócić czy nie i która panewka zaczęła się obracać bądź się obróciła-czy na korbie czy na wale.

Link to comment
Share on other sites

Generalnie sprawa panewek dotyczy każdego silnika, nie tylko subaru ale w subaru jest ona nasilona. Oprócz przyczyn,które już zostały wymienione jest jeszcze np kwestia tego, ze subaru nie posiada fabrycznie(pomijając to coś przy filtrze...)tak jak np evo chłodnicy oleju. Temp oleju również ma istotny wpływ na kwestie obrócenia się panewki dlatego dla subaru nie wskazana jest np dłuższa jazda z v-max bo wtedy olej łapie wysoka temp i panewki lubią się obrócić...

 

Koszt naprawy silnika po obróceniu się panewki również zależy od wielu czynników np od tego ile km przejechałeś od momentu niepokojących dźwięków, czy panewka zdążyła się już obrócić czy nie i która panewka zaczęła się obracać bądź się obróciła-czy na korbie czy na wale.

 

Wszystko jedno która panewka się obróciła i ile,przy takiej naprawie wymieniasz wszystkie,pozdro.

Link to comment
Share on other sites

Wszystko jedno która panewka się obróciła i ile,przy takiej naprawie wymieniasz wszystkie,pozdro.

 

Tak, oczywiście wymienia się wszystkie panewki i najczęściej jeszcze inne graty ale nie masz racji, że wszytko jedno która się obróciła, bo jak obróci się panewka na wale to bardziej prawdopodobne że blok jest śmietnik, a jak obróci się na korbie to blok najczęściej można uratować.

Link to comment
Share on other sites

Ktos juz pisal, ze problemy panewek nie dotykaja tylko subaru. Pare miesiecy temu pochowalem silk pick-upa 2.5DI przy 210kkm wlasnie z powodu obroconej panewki na wale. Przypadek w aucie prcowniczym ktorym niestety powozili rozni ludzie, jesli to mozna nazwac ludzmi. Olej byl sprawdzany jek robilem nagonke na wszystkich. Dle spokoju warto wumieniac oliwke czesciej niz ustawa przewiduje jesli sie jezdzi lepiej niz ustawowo :mrgreen: Przy zakupie koniecznie sprawdzic u subaromecha.

Link to comment
Share on other sites

Moja rada. Kupując auto za X zł, należy nastawić sie psychicznie że kupujesz auto za X zł + to co jest w nim do zrobienia + najgorszy możliwy scenariusz (np konieczność kupna drugiego silnika). Możesz wtedy spać spokojnie, a jeżeli wyszukany egzemplarz faktycznie okaże się lalką, to masz częściowy "zwrot kosztów zakupu". :mrgreen: A niestety moje doświadczenia z samochami sportowymi o przebiegach 100 tyś km wzwyż (nie mówię tu tylko o Subaru) potwierdzają w 100% słuszność tej praktyki. Nie chcę Ci psuć dobrego samopoczucia, ale obrócona panewka to tylko jeden z wielu elementów który może zrujnować budżet. Raczej bym nie skupiał się na tym elemencie jako głównym wrogu ale na ogólnym stanie technicznym. Dobry serwis powinien wychwycić większość rzeczy. I jeszcze jedna rada. Ja wiem jak to jest się napalić. Jeżeli cokolwiek jest nie tak (stuka, puka, śmierdzi, zasyfiony olej, płych chłodniczy, coś jest nie teges) to odpuszczaj. Nie łudź się że "jakoś to będzie" bo będzie raczej lipa :wink:

 

A odnośnie przyczyn obróconych panewek, to myślę że ostre deptanie na niskich obrotach wpływa negatywnie na ich żywotność. Z doświadczeń w offroadzie wiem natomiast że równie zgubne może być pozostawienie auta na dużej pochyłości z włączonym silnikiem (mowa tu o pochyłościach > ~30 stopni, nie że od razu nie można stać na krawężniku 2 kołami. Podobny efekt może dać długa jazda po okręgu z prędkością, która generuje duże przeciążenia. Niech mnie ktoś poprawi jeśli bredzę :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

odobny efekt może dać długa jazda po okręgu z prędkością, która generuje duże przeciążenia

tak bo wtedy jest gorsze smarowanie silnika

Z doświadczeń w offroadzie wiem natomiast że równie zgubne może być pozostawienie auta na dużej pochyłości z włączonym silnikiem

w LC120 napewno :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

kupiłem właśnie sti type r MY99 z przeznaczeniem w 100% do upalania (jazda na max.obrotach dłuższy czas, zakręty przy wysokoch prędkościach, ciasne zakręty, same przyspiesznia i hamowania) i szukam możliwości zabezpieczenia silnika przed uszkodzeniami (dolot, silnik i wydech są i pozostaną seryjne)

Myślę, że problem panewek dotyczy zazwyczaj samochodów upalanych. (Ameryki pewnie nie odkryłem) uważam, że gdyby one posiadały suchą miskę olejową to nie było by problemu.

- czy znacie jakieś zestawy poprawiające smarowanie (szczególnie przy przeciążeniach i przechyłach auta) i ich orientacyjne ceny? czy one rozwiązują problem prawie w całości?

 

subaru nie posiada fabrycznie(pomijając to coś przy filtrze...)tak jak np evo chłodnicy oleju. Temp oleju również ma istotny wpływ na kwestie obrócenia się panewki dlatego dla subaru nie wskazana jest np dłuższa jazda z v-max bo wtedy olej łapie wysoka temp i panewki lubią się obrócić...

- czy ktoś zakładał chłodnicę oleju? tu też będę wdzięczny za wskazówki co wybrać i gdzie zamontować

- mnie bardzo zdziwił brak wskaźnika temp. oleju w takim aucie, to chcę poprawić możliwie szybko i chciałbym zapytać gdzie zwykle montuje się w subaru czujnik?

Link to comment
Share on other sites

- czy ktoś zakładał chłodnicę oleju? tu też będę wdzięczny za wskazówki co wybrać i gdzie zamontować

 

Bylo pare osob, ale nie bardzo zdaje sie ma sens - 2-litrowki chyba nie maja za wielkiego problemu z tym.

 

Przed panewka mozesz probowac sie chronic - ale w 12-letnim aucie i tak co zlego sie mialo dokonac, to sie juz dokonalo i tylko kwestia czasu :)

To po prostu stary samochod i moze sie cos zepsuc.

 

Natomiast na pewno, w razie remontu, warto zalozyc wal z rowkami olejowymi.

 

Mozesz zalozyc blache coswortha - nie wiem prawde mowiac jaka jest prawidlowa nazwa po polsku - do miski olejowej,

zeby troche poprawic chyba przeplyw oleju, czy zabezpieczyc silnik od dolu przed chlapaniem oleju z miski?

Spece Ci powiedza. Troche kosztuje, ale byc moze warto.

 

A przede wszystkim regularnie zmieniac olej.

 

A jakbys chcial zegar temperatury oleju, to mam akurat jeden na sprzedaz ;) W dziale ogloszen wisi :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...