Skocz do zawartości

Włączające się wentylatory chłodnicy zimą ?


Grzegorz

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Samochód to Impreza wolnossąca 2003r., silnik EJ20.

Otóż, przy panujących ostatnio mrozach, po powrocie z pracy (czyli przejechaniu ok. 12 km) otwieram sobie bramę i zauważam, że wentylatory chłodnicy pracują. Dziwne, bo dotychczas w samochodach które użytkowałem działo się to tylko latem przy temp. powyżej 30 albo w korkach przy wysokich temperaturach. Temp. silnika wg wskaźnika w normie tj. w połowie skali. Płyn chłodniczy także w normie. Samochód jeździ normalnie. Pytanie co może być przyczyną ? Termostat ? Jak to w prosty sposób sprawdzić ? Czy też ten typ tak ma i nie przejmować się i jeździć dalej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli zacznie kręcić wentylator sprawdź chłodnicę czy jest gorąca(uważaj aby się nie poparzyć)jeśli tak to ok jeśli zimna to termostat.

 

No właśnie chłodnica jest zimna, przed chwilą sprawdziłem jak wentylatory znowu się włączyły.

Teraz przychodzą mi do głowy 3 przyczyny:

1. termostat - czy jest łatwy dostęp do niego, czy łatwo wymienić, ile kosztuje ?

2. zapowietrzony układ - gdzie są zawory odpowietrzające ?

3. zapiepszona chłodnica, raczej mało prawdopodobne ale wykluczyć nie mogę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy przypadkiem nie masz ogrzewania ustawionego na szybę, czy nogi+szyba?

 

Tak mam ustawione ale chłodnica powinna być conajmniej ciepła a ona jest zimna więc albo termostat nie puszcza na duży obieg albo zapowietrzone albo chłodnica zapchana syfem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz,

Sprawdź :

-Zapal zimny silnik i zobacz,czy wąż wpływowy do chłodnicy (w jej górnej części)nagrzewa się szybciej niż chłodnica-jeśli tak to może być zapchana,jeśli nie to termostat może nie otwierać

-Przy aż tak zapchanej powinien być brudny płyn chłodniczy.

-Jeśli grzanie dobrze Ci działa to dowód,że silnik łapie temp.(ale wtedy przy tych objawach powinien się przegrzewać-tzn przy braku przepływy przez chłodnicę)

-Może nawalił czujnik temp. włączajacy wentylatory

-albo cos z klimą-też jest sprzężona ze sterowaniem wentylatorów.

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie chłodnica jest zimna, przed chwilą sprawdziłem jak wentylatory znowu się włączyły.

Teraz przychodzą mi do głowy 3 przyczyny:

1. termostat - czy jest łatwy dostęp do niego, czy łatwo wymienić, ile kosztuje ?

2. zapowietrzony układ - gdzie są zawory odpowietrzające ?

3. zapiepszona chłodnica, raczej mało prawdopodobne ale wykluczyć nie mogę.

1.Tego nie wiem,ale koszt termostatu raczej nie przekroczy 50zeta no chyba ,że z wymianą.

2.Nie ma żadnych zaworów jest zbiornik wyrównawczy z korkiem przepuszczającym za duże ciśnienie.ale jak masz stan w zbiorniku to raczej nie masz zapowietrzenia.

3.Jeszcze nie widziałem aż tak zabitej chłodnicy tym bardziej że jeszcze nie jest stara.

Postaw auto na postoju z włączonym silnikiem , żeby porządnie się nagrzał.Do tego stopnia że wskazówka temp powinna być wyżej niż norma.I teraz sprawdź chłodnice.Możliwe że na dworzu jest na tyle zimno że ogrzewanie środka wystudzi płyn i nie ma potrzeby przepuszczenia go na chłodnice(stąd wskazówka ma być wyżej niż normalnie albo wyłącz ogrzewanie w tym czasie).Jeśli nadal chłodnica zimna to termostat , natomiast włączanie się wentylatora przy zimnej chłodnicy to sprawa czujnika(jest wkręcony w chłodnicę).Tylko sprawdź czy oby włącza się wiatrak chłodzący chłodnicę a nie klimy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz włączony nawiew na przednią szybę to klima sama się włącza

Tak się dzieje, to prawda ale ja od razu wyłączam klimę przyciskiem AC; zresztą raz ustawiony nawiew już nie załącza klimy przy ponownym uruchomieniu auta, chyba że dzieje się to i tak bez podświetlonego przycisku AC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz włączony nawiew na przednią szybę to klima sama się włącza.

 

A tego nie wiedziałem. :shock:

Podobno w Imprezie klima się nie załączy jeśli temperatura jest poniżej +3 lub +6...

 

 

...I u mnie tak własnie jest. Dobrze, że w odwilż udało się mi klimę uruchomic, ale niestety przez całą zimę jest doopa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kubeusz, jesteś pewien, że sprężarka się nie włącza ?? Bo sprężarka jest tym elementem układu klimy, która wprawia czynnik w ruch. I czynnik (w moim odczuciu) musi się w układzie przemieszczać aby można było mówić o pracy klimatyzacji. WYDAJE mi się, że w takim wypadku zmienia się sposób działania zaworu rozprężnego, który po prostu nie ochładza czynnika, bo nie ma takiej potrzeby.

 

Moja wypowiedź oparta jest o najprostszy schemat klimatyzacji jaki przerabiałem na uczelni więc mogę się mylić :) Fajnie jakby ktoś potwierdził/zaprzeczył. :)

 

Markus_SK, jak sam widzisz, na wnioski jeszcze nie czas, ale spoko, rozgryziemy dziada i będziesz wiedział co i jak :) Jedno jest pewne, klima pracuje niezależnie od temp. zew. Pytaniem jest tylko, które elementy układu pracują, a które nie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oczywiście , ze gdy ustawisz nawiew na szybę lub nogi + szyba to klima i również sprężarka sie wyłącza.

W wersji EU można klimę=sprężarkę wyłączyć przez ponowne naciśnięcie AC, w wersji US (mam taką) trzeba wyjmować bezpiecznik by wyłączyć klimę inaczej się nie da.

Właśnie teraz tak jeżdżę z wyjętym bezpiecznikiem AC, bo mi szkoda tych paru rumaków...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...