Jump to content

OBK 2.5 (2008), Europa - lift kit


Mlody Technik
 Share

Recommended Posts

Dzień dobry, po przerwie...

 

Jestem Wam wszystkim winny opis modyfikacji zawieszenie w moim OBK 2.5 SOHC (2008), Europa.

Wszystko zaczęło się od COVID19, to właśnie dwa lata temu, znudzony siedzeniem z dziećmi przed zdalną szkołą rozpocząłem dumać jak tu dalej funkcjonować (jeździć, zwiedzać, spać w aucie).

Przeglądając Internet natrafiłem na wiele pomysłów ludzi, którzy spędzają czas wolny pod autem. Opanowała mnie obsesja lekkiej modyfikacji wyprawowej. Takiej, która pozwoli na:

- przemieszczanie się po autostradach;

- zjazd autem w cięższy teren (las, pola, drogi gruntowe o słabej nawierzchni);

- nocowanie i bytowanie w aucie w warunkach kampingu/ biwaku.

 

1// Wybór zawieszenia:

Padło na dość dobrze rozreklamowany w Internecie gotowiec zza oceanu, który docelowo miał unieść auto o ok. 6 cm. W skład całego zestawu wchodziło:

- amortyzatory KYB;

- sprężyny King Spring (lift o 3.0 [cm]);

- podkładki pod kielichy (lift o przód: 0.6 [cm]/ tył: 3.2 [cm]);

- regulowane mimośrodowo śruby pochylenia kół przód, regulacja w zakresie 1 [stopnia];

- regulowane ramie kąta pochylenia kół tył, regulacja w zakresie 5 [stopni];

- inne.

 

2// Zabudowa auta:

- 20 [cm] materac z pianki (bez przekładek/ bez wkładek) obszyty materiałem tapicerskim ze strony wierzchniej i brezentem w części dolnej tak aby można było położyć się na trawie;

- osłona termiczna szyb isoflex;

- kosz dachowy;

- roleta boczna.

 

3// Inne:

- aluminiowa osłona silnika;

- aluminiowa osłona tylnego dyferencjału;

- aluminiowa (lekka) rolka koła pasowego.

 

ad1// Lift zawieszenia z USA:

 

Zacznę od tego, iż nie udało się podnieść auta do 6 [cm], z czego finalnie jestem zadowolony. Pełen amerykański lift to zbyt wiele do moich potrzeb, w końcu w Europie mamy silnie rozbudowaną sieć asfaltówek a tak duże podniesienie o ile potrzebne na amerykańskich bezdrożach to u nas już takich tras trzeba szukać a koledzy z Subariad mają w tym wprawę. Dla moich potrzeb to za dużo.

 

IMG_E2805.jpg, przedstawia auto podniesione o 6 [cm] do maksymalnej wysokości (sprężyny 3 [cm] + podkładki 3 [cm]).

 

image.thumb.png.a1b975e35a7ff8f92ef9d0f1941aaaf6.png

 

Co poszło nie tak:

a// Jak widać na zdjęciu BYBK2465.jpg koła przednie i tylne zapadły się we wnękach nadkola, koła cofnęły się do środka o jakieś 2.5 - 3 [cm]. To cofnięcie się kół do wnętrza osi symetrii pojazdu spowodowało wystąpienie potężnej siły, ok 1.5 [T], działającej na:

- półosiach napędowych, zespołu przód/ tył [F1];

- wahaczu dolnym/ górnym poprzecznym [Fq/ F3];

- ramieniu kąta pochylenia [F2].

 

image.thumb.png.230fcac62eb48b9732481053b88b6987.png

 

W wobec powyższego, ustawienie kąta pochylenia i zbieżności kół tył okazało się nie możliwe. Przód odpracował bez problemu tą modyfikację, a kąt można było wyregulować za pomocą mimośrodu (Witheline).

 

b// Zbieżność kół tylnej osi vs. kąt pochylenia w (+).

Zwiększenie prześwitu spowodowało wejście kół tylnej przedniej osi w silny (+), tym samym ramie odpowiadające za zbieżność kół tylnych zadziałało siłą reakcji i wypchnęło koło na zewnątrz (rozbieżne).

 

c// Kompletny brak możliwości regulacji kół tylnej osi zadecydował o zmianie koncepcji i wymontowaniu podkładek, auto finalnie spoczęło na sprężynach (+3 cm).

 

ad 2; 3// Pochwalę się finalnym rezultatem, opisując tylko najistotniejsze elementy:

 

image.thumb.png.883c948eada606a4d5e83c4d3268183f.png

OBK 2008 lift 3 [cm]

 

 

OBK 2008 lift 3 [cm]

 

image.thumb.png.3bff310da96bddcd3faf148202aec3a2.png

OBK 2008 lift 3 [cm]

 

image.thumb.png.089a6c5429075c2773d917da49578862.png

OBK 2008 - kosz dachowy (Thule), roleta boczna (Wild Camp)

 

image.thumb.png.43a6fdd40cb8eca06850349b9b4527d2.png

OBK 2008 - materac 20 [cm] (materiał tapicerski/ brezent), termoizolacja isoflex

 

image.thumb.png.86a7101d048b8a5eee0371d5b348288f.png

OBK 2008 - PERRIN - rolka koła pasowego

 

Z rolki jestem mega zadowolony, pozwala mi na utrzymanie wysokich obrotów podczas zmiany biegów. Naprawdę to świetnie działa i silnik pozostaje wkręcony na wysokich obrotach podczas budowania biegów w górę.

image.png

Edited by Mlody Technik
Usunięcie danych osobowych
  • Like 7
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

13 minut temu, gourmet napisał:

Jakoś fotka wnętrza skojarzyła mi się z karawanem

Mnie i mojej lepszej połowie także, ale i tak kibicuję temu projektowi!! :)

Link to comment
Share on other sites

Material termoizolacyjny Isoflex dostepny jest na Alleg-o. Przychodzi w zestawie z przyssawkami. Trzeba dokupic wybijak do materialu i kolka zaciskowe z zakowakiem, dostepne w Casto-e. Reszta to szycie I dokladne wymierzenie/ odrysowanie wneki na szybe. Trzeba dac ok. 0,5 cm wiecej niz wynika z wykroju aby wszystko ladnie sie ukladalo i blokowalo w rowku jaki tworzy szyba i elementy plastikowe kabiny.9227538D-C356-4E9A-A70E-386B92B22C2E.thumb.jpeg.52eab25ffbdd2a9ae7621fc8e448775f.jpeg5AA03CCC-A9EB-4D44-98F9-EC9DE0221148.thumb.jpeg.679aeda6abcaceed310e1ef1c4f7a4b7.jpeg

  • Like 2
  • Thanks 2
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Fajny projekt, chciałeś za dużo liftu, ale to już wiesz. Dalszy lift może być w postaci opon AT o wyższym profilu.

Jest to dopiero początek Twojej drogi, uwierz mi:faja:

Zaraz będzie lodówka, kuchenka, zabudowa w bagażniku itd:OO:

Swoją drogą, materac 20 cm to przerost formy nad treścią, w zupełności wystarczyłby 10 cm a pod spodem zabudowa ze schowkami.

W pewnym momencie mój forek wyglądał tak:P1006980441_Zabudowagotowa.thumb.jpg.440a5d27c34ce1c47679368a3c99f4e8.jpg

  • Like 1
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Z tym kołem pasowym to mnie zaskoczyłeś.

Zawsze wydawało mi się że lekkie koło pasowe powoduje mniejszą bezwładność silnika, łatwiejsze wkręcanie ale też i mniejszy moment obrotowy.

 

Ty opisujesz że przy zmianie biegów silnik jak rozumiem wolniej schodzi z obrotów (a wirująca cięższa masa powinna dać odwrotny rezultat)

Człowiek się uczy całe życie.

 

Z tyłu używałeś jakieś szlifierki że na łączniku stabilizatora masz jeża z opiłków?

Dla mnie modyfikacja świetnie wygląda i jest robiona starannie.

 

https://pl.aliexpress.com/item/1005003027952357.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.42583441tzF4Ta&algo_pvid=2df6b41a-9854-47d8-b707-405c498a6543&algo_exp_id=2df6b41a-9854-47d8-b707-405c498a6543-8&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000023318591186"}&pdp_pi=-1%3B13.52%3B-1%3B-1%40salePrice%3BPLN%3Bsearch-mainSearch

 

fajnie to w samochodzie wygląda niestety u mnie na stałe jeszcze to nie jest zainstalowane.

 

bądź bardziej wypasione

 

https://pl.aliexpress.com/item/10000100550994.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.42583441tzF4Ta&algo_pvid=2df6b41a-9854-47d8-b707-405c498a6543&algo_exp_id=2df6b41a-9854-47d8-b707-405c498a6543-13&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"20000000120962375"}&pdp_pi=-1%3B338.54%3B-1%3B-1%40salePrice%3BPLN%3Bsearch-mainSearch

 

z pewnością nikomu nie będzie się to już kojarzyć z karawanem

 

Link to comment
Share on other sites

Zabudowa Forka wyglada świetnie! 
Napewno jest to poczátek drogi turystycznej, jednak chcem was zapewnic, iż samo auto jest ze mná od  10 lat i tylko dla tego zdecydowalem sie na ten projekt, gdyż dokładnie znam rynek tego modelu vs. mozliwosci i stan mojego auta.

Temat open AT, dzieki @mechanik ktory dokladnie mi wyjasnil “tiresize”, wstawione zostana docelowo opony AT.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

W dniu 14.01.2022 o 11:15, SubaruLPG napisał:

Z tym kołem pasowym to mnie zaskoczyłeś.

Zawsze wydawało mi się że lekkie koło pasowe powoduje mniejszą bezwładność silnika, łatwiejsze wkręcanie ale też i mniejszy moment obrotowy.

 

Ty opisujesz że przy zmianie biegów silnik jak rozumiem wolniej schodzi z obrotów (a wirująca cięższa masa powinna dać odwrotny rezultat)

Człowiek się uczy całe życie.

Dokładnie jak wyżej, też zaskoczony.

 

Opisz dokładniej wrażenia, bo aż dziwne to jest.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...