Skocz do zawartości

OBK 2.5 (2008), Europa - lift kit


Mlody Technik

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry, po przerwie...

 

Jestem Wam wszystkim winny opis modyfikacji zawieszenie w moim OBK 2.5 SOHC (2008), Europa.

Wszystko zaczęło się od COVID19, to właśnie dwa lata temu, znudzony siedzeniem z dziećmi przed zdalną szkołą rozpocząłem dumać jak tu dalej funkcjonować (jeździć, zwiedzać, spać w aucie).

Przeglądając Internet natrafiłem na wiele pomysłów ludzi, którzy spędzają czas wolny pod autem. Opanowała mnie obsesja lekkiej modyfikacji wyprawowej. Takiej, która pozwoli na:

- przemieszczanie się po autostradach;

- zjazd autem w cięższy teren (las, pola, drogi gruntowe o słabej nawierzchni);

- nocowanie i bytowanie w aucie w warunkach kampingu/ biwaku.

 

1// Wybór zawieszenia:

Padło na dość dobrze rozreklamowany w Internecie gotowiec zza oceanu, który docelowo miał unieść auto o ok. 6 cm. W skład całego zestawu wchodziło:

- amortyzatory KYB;

- sprężyny King Spring (lift o 3.0 [cm]);

- podkładki pod kielichy (lift o przód: 0.6 [cm]/ tył: 3.2 [cm]);

- regulowane mimośrodowo śruby pochylenia kół przód, regulacja w zakresie 1 [stopnia];

- regulowane ramie kąta pochylenia kół tył, regulacja w zakresie 5 [stopni];

- inne.

 

2// Zabudowa auta:

- 20 [cm] materac z pianki (bez przekładek/ bez wkładek) obszyty materiałem tapicerskim ze strony wierzchniej i brezentem w części dolnej tak aby można było położyć się na trawie;

- osłona termiczna szyb isoflex;

- kosz dachowy;

- roleta boczna.

 

3// Inne:

- aluminiowa osłona silnika;

- aluminiowa osłona tylnego dyferencjału;

- aluminiowa (lekka) rolka koła pasowego.

 

ad1// Lift zawieszenia z USA:

 

Zacznę od tego, iż nie udało się podnieść auta do 6 [cm], z czego finalnie jestem zadowolony. Pełen amerykański lift to zbyt wiele do moich potrzeb, w końcu w Europie mamy silnie rozbudowaną sieć asfaltówek a tak duże podniesienie o ile potrzebne na amerykańskich bezdrożach to u nas już takich tras trzeba szukać a koledzy z Subariad mają w tym wprawę. Dla moich potrzeb to za dużo.

 

IMG_E2805.jpg, przedstawia auto podniesione o 6 [cm] do maksymalnej wysokości (sprężyny 3 [cm] + podkładki 3 [cm]).

 

image.thumb.png.a1b975e35a7ff8f92ef9d0f1941aaaf6.png

 

Co poszło nie tak:

a// Jak widać na zdjęciu BYBK2465.jpg koła przednie i tylne zapadły się we wnękach nadkola, koła cofnęły się do środka o jakieś 2.5 - 3 [cm]. To cofnięcie się kół do wnętrza osi symetrii pojazdu spowodowało wystąpienie potężnej siły, ok 1.5 [T], działającej na:

- półosiach napędowych, zespołu przód/ tył [F1];

- wahaczu dolnym/ górnym poprzecznym [Fq/ F3];

- ramieniu kąta pochylenia [F2].

 

image.thumb.png.230fcac62eb48b9732481053b88b6987.png

 

W wobec powyższego, ustawienie kąta pochylenia i zbieżności kół tył okazało się nie możliwe. Przód odpracował bez problemu tą modyfikację, a kąt można było wyregulować za pomocą mimośrodu (Witheline).

 

b// Zbieżność kół tylnej osi vs. kąt pochylenia w (+).

Zwiększenie prześwitu spowodowało wejście kół tylnej przedniej osi w silny (+), tym samym ramie odpowiadające za zbieżność kół tylnych zadziałało siłą reakcji i wypchnęło koło na zewnątrz (rozbieżne).

 

c// Kompletny brak możliwości regulacji kół tylnej osi zadecydował o zmianie koncepcji i wymontowaniu podkładek, auto finalnie spoczęło na sprężynach (+3 cm).

 

ad 2; 3// Pochwalę się finalnym rezultatem, opisując tylko najistotniejsze elementy:

 

image.thumb.png.883c948eada606a4d5e83c4d3268183f.png

OBK 2008 lift 3 [cm]

 

 

OBK 2008 lift 3 [cm]

 

image.thumb.png.3bff310da96bddcd3faf148202aec3a2.png

OBK 2008 lift 3 [cm]

 

image.thumb.png.089a6c5429075c2773d917da49578862.png

OBK 2008 - kosz dachowy (Thule), roleta boczna (Wild Camp)

 

image.thumb.png.43a6fdd40cb8eca06850349b9b4527d2.png

OBK 2008 - materac 20 [cm] (materiał tapicerski/ brezent), termoizolacja isoflex

 

image.thumb.png.86a7101d048b8a5eee0371d5b348288f.png

OBK 2008 - PERRIN - rolka koła pasowego

 

Z rolki jestem mega zadowolony, pozwala mi na utrzymanie wysokich obrotów podczas zmiany biegów. Naprawdę to świetnie działa i silnik pozostaje wkręcony na wysokich obrotach podczas budowania biegów w górę.

image.png

Edytowane przez Mlody Technik
Usunięcie danych osobowych
  • Super! 9
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Material termoizolacyjny Isoflex dostepny jest na Alleg-o. Przychodzi w zestawie z przyssawkami. Trzeba dokupic wybijak do materialu i kolka zaciskowe z zakowakiem, dostepne w Casto-e. Reszta to szycie I dokladne wymierzenie/ odrysowanie wneki na szybe. Trzeba dac ok. 0,5 cm wiecej niz wynika z wykroju aby wszystko ladnie sie ukladalo i blokowalo w rowku jaki tworzy szyba i elementy plastikowe kabiny.9227538D-C356-4E9A-A70E-386B92B22C2E.thumb.jpeg.52eab25ffbdd2a9ae7621fc8e448775f.jpeg5AA03CCC-A9EB-4D44-98F9-EC9DE0221148.thumb.jpeg.679aeda6abcaceed310e1ef1c4f7a4b7.jpeg

  • Super! 3
  • Dzięki! 2
  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny projekt, chciałeś za dużo liftu, ale to już wiesz. Dalszy lift może być w postaci opon AT o wyższym profilu.

Jest to dopiero początek Twojej drogi, uwierz mi:faja:

Zaraz będzie lodówka, kuchenka, zabudowa w bagażniku itd:OO:

Swoją drogą, materac 20 cm to przerost formy nad treścią, w zupełności wystarczyłby 10 cm a pod spodem zabudowa ze schowkami.

W pewnym momencie mój forek wyglądał tak:P1006980441_Zabudowagotowa.thumb.jpg.440a5d27c34ce1c47679368a3c99f4e8.jpg

  • Super! 1
  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym kołem pasowym to mnie zaskoczyłeś.

Zawsze wydawało mi się że lekkie koło pasowe powoduje mniejszą bezwładność silnika, łatwiejsze wkręcanie ale też i mniejszy moment obrotowy.

 

Ty opisujesz że przy zmianie biegów silnik jak rozumiem wolniej schodzi z obrotów (a wirująca cięższa masa powinna dać odwrotny rezultat)

Człowiek się uczy całe życie.

 

Z tyłu używałeś jakieś szlifierki że na łączniku stabilizatora masz jeża z opiłków?

Dla mnie modyfikacja świetnie wygląda i jest robiona starannie.

 

https://pl.aliexpress.com/item/1005003027952357.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.42583441tzF4Ta&algo_pvid=2df6b41a-9854-47d8-b707-405c498a6543&algo_exp_id=2df6b41a-9854-47d8-b707-405c498a6543-8&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000023318591186"}&pdp_pi=-1%3B13.52%3B-1%3B-1%40salePrice%3BPLN%3Bsearch-mainSearch

 

fajnie to w samochodzie wygląda niestety u mnie na stałe jeszcze to nie jest zainstalowane.

 

bądź bardziej wypasione

 

https://pl.aliexpress.com/item/10000100550994.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.42583441tzF4Ta&algo_pvid=2df6b41a-9854-47d8-b707-405c498a6543&algo_exp_id=2df6b41a-9854-47d8-b707-405c498a6543-13&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"20000000120962375"}&pdp_pi=-1%3B338.54%3B-1%3B-1%40salePrice%3BPLN%3Bsearch-mainSearch

 

z pewnością nikomu nie będzie się to już kojarzyć z karawanem

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zabudowa Forka wyglada świetnie! 
Napewno jest to poczátek drogi turystycznej, jednak chcem was zapewnic, iż samo auto jest ze mná od  10 lat i tylko dla tego zdecydowalem sie na ten projekt, gdyż dokładnie znam rynek tego modelu vs. mozliwosci i stan mojego auta.

Temat open AT, dzieki @mechanik ktory dokladnie mi wyjasnil “tiresize”, wstawione zostana docelowo opony AT.

  • Super! 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.01.2022 o 11:15, SubaruLPG napisał:

Z tym kołem pasowym to mnie zaskoczyłeś.

Zawsze wydawało mi się że lekkie koło pasowe powoduje mniejszą bezwładność silnika, łatwiejsze wkręcanie ale też i mniejszy moment obrotowy.

 

Ty opisujesz że przy zmianie biegów silnik jak rozumiem wolniej schodzi z obrotów (a wirująca cięższa masa powinna dać odwrotny rezultat)

Człowiek się uczy całe życie.

Dokładnie jak wyżej, też zaskoczony.

 

Opisz dokładniej wrażenia, bo aż dziwne to jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Lift zawieszenia Subaru Outback BP (po lifcie 2007)
Przeszedłem drogę przez mękę - zrobiłem lift zawieszenia w Outbacku BP. Geometria jest na zielono. Jak w nowym aucie.
Do podniesienia zawieszenia potrzebujemy:
-ADF Lift Kit 2” lub polską podróbkę/kopię, ulepszoną kopię - jak kto woli, dostępną na portalach aukcyjnych,
- amortyzatory Pedders przód,
- sprężyny Pedders oraz amortyzatory Pedders na tył, auto miało SLS,
- nowe śruby do regulacji zawieszenia na tył oryginał Subaru, 
- łączniki OEM 20420-FA020,na przód,
- łączniki OEM 20470-AE000, na tył, po to żeby nie obniżać montażu drążka stabilizatora, 
- śruby Whiteline KCA 414 , bardzo ważne aby przód nie zrobił nam „Tatry”
śruby KCA 414 montujemy w miejsce górnych śrub mimośrodowych (amortyzator) , które odpowiadają za regulację kąta pochylenia koła .
- rozpórkę na przód np Staffa 
- worek pieniędzy i cierpliwość , nie każdy mechanior to ogarnia i trzeba pilnować i pokazywać paluchem co dokładnie ma zrobić. 
Przykład z życia: Poprosiłem w Serwisie Subaru przy serwisie robionym w związku przebiegiem żeby mi zamontowali śruby KCA414 , pokazałem palcem gdzie… Dziadek powiedział : „tak,tak” po czym zrobili mi geometrię za ponad 400 zł - cena Subaru - bez tych śrub… Geometrię dokończył mi inny mechanik z małego warsztatu. Chłop posłuchał co ma zrobić. Tego typu modyfikacje ogarnie prawdziwy mechanik a nie wymieniacz serwisowy… Miłej zabawy , nie musicie już grzebać w internetach i szukać co jest potrzebne aby auto jeździło prosto po lifcie zawieszenia.

  • Super! 2
  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny pomysł. Z głową zrealizowany. Rzeczowo, skrupulatnie i sprawnie opisany. Podejście w pełni inzynierskie.

Jedyne co moge polecić w kwestii zabudowy to filmiki na YT - choć pewnie już wszystkie widziałeś. Outback okazuje się dosyc popularnym micro camperem w USA i Kanadzie, dla wielu wspinaczy z tej części świata stanowi on jedyny dom...lub alternatywę namiotu w trakcie klku miesięcznych wyjazdów kiedy jest sezon.

:thumbup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Geometrię mam na zielono. To jest ich prawidłowa pozycja. Jak dociążamy bagażnik to tylne koło „wędruje na środek”. „Te typy tak mają.” Jak obejrzałem zdjęcia nowych OBK z 2008 to właśnie tak to wygląda. Nowe 2023 ja zobaczysz w necie też mają koło tylne bliżej przedniej krawędzi błotnika. Przód stoi normalnie tzn koła są w linii I I , jeśli patrzysz od przodu i koła masz \ / tzn że nie zrobiłeś geometrii na śrubach trzymających amortyzator. 

Ja myślę o oponach Falken WildPeak A/T 215/60 R17 99H - i to jest u mnie MAX co wejdzie.  

Testowo założyłem  215/65/R17 i przy skręconych kołach dotykały nadkola bez luzu. 

 

Edytowane przez Pumba
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na płaskim podłożu pod jakim kątem masz drążki kierownicze?

Z tyłu kąt pochylenia kół wraz z kompresją zawieszenia zwiększa się czy może w początkowej fazie się zmniejsza?

Statyczna geometria "na zielono" nie oznacza że zawieszenie będzie pracować tak samo jak wcześniej, zawsze jest to jakiś kompromis w tego typu przeróbkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak mam drążki. Kierownica jest prosto. Dla mnie było ważne żeby mieściło się w normach. Autem nie trzepie. Trzyma się drogi. Koła stoją normalnie a nie jak „Tatra” \ / . Już dobre 1200 km zrobiłem. Opon nie zdziera. Co jeszcze można zrobić ? Na tył nie był potrzebny Whiteline KCA399 bo poszły podkładki pod „wózek” . Na przód potrzebne były KCA414 bo koła stały tak \ /.
Fabryczne zawieszenie było już tak zużyte że, aż tył siedział.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...